Foderföretagare - vad hände med det?

H

hästig

För ett par år sedan pratades det ju så mycket om att alla som producerade foder till djur skulle få ett särskilt foderproducent nummer etc. När man ansökte om EU-bidrag så ansökte man om det på samma gång. Allt foder som man producerade och sålde skulle man märka men det blev ju helt tyst om det och jag fick i alla fall aldrig någon mer information. Ni som säljer hö/hösilage/havre etc. har ni fått någon mer information?

Sv: Foderföretagare - vad hände med det?

Drar upp denna tråd med följdfrågor.

Alltså, det står ju att även hästHÅLLARE ska registrera sin anläggning. Dvs. har du en enda häst som inte är markerad i sitt pass (att den ej ska gå till livsmedelsproduktion) så måste du regga dig som foderföretagare. Det borde bli HUR MÅNGA SOM HELST - men när jag kollade listan över reggade foderföretagare så tyckte jag det var mest företag tex. danisco, svenska foder, något travstall osv. Är det helt enkelt så att de flesta inte vet, eller bara struntar i det?

Mina två är iofs borttagna från livsmedelsprod. men ska ev. ha två inackorderingar som ej är det = jag måste regga min anläggning??

Ska du följa reglerna så ska du också registrera dig som foderföretagare då. I och med det ska du också föra journal över var fodret kommer ifrån.
Masse som är registrerad foderföretagare.

OK, tack för svar! Ja, jag har inga problem med att följa reglerna och regga mig - men tycker det är konstigt för eg. borde var och varannan vara reggad (vilket de inte är, som man kan se på listan!).

Dels så har säkert inte alla fått information om det och vet inte om att det finns. Sedan är det inte så lätt att förstår hur man ska göra det om man inte hörde till dem som lämnar SAM-blanketten de året det kom. Det är ju mest de lite större markägarna som har den.
Jämför med växten Stånds, vissa är väldigt väl medvetna om att den finns, hur den ser och att den är dödligt farlig för kor och hästar. Andra, ganska många, tycker att det är en rätt vacker blomma och låter sin djur beta mellan dem i hagen. Jag har bland annat sett det på en hästgård strax utanför Flyinge. Där gick ponnyer och betade i en skog av stånds. Vissa högre än dem.

Gäller det mig som inackorderad med i stort sätt allt foder om jag köper någon säck lusern, mineraler och foderjäst ibland, eller handlar det om dem som har egna stall?
/U

Det var väldiga diskussioner om det när det kom. Men det blev så att det är anläggningen d v s stallet som ska vara registrerat. Med andra ord när det gäller din häst så ska stallägaren vara registrerad. Sedan är det upp den personen/företaget att se till så att det finns rutiner för journalföringen över fodret. Vilket jag betvivlar finns någonstans om man ska vara ärligt:angel:
Jag kan ju klara mitt genom bokföringen men inackorderade som köper eget foder hur löser man det:confused:

Foderföretagare är alla som har häst som själva köper in hö/enslilage/Höslilage. Även om man har i stämplat i häststens pass att den en skall bli livsmedel skall man anmäla sig som förderföretagare då en första besikting skall göras. Verkar inte som de själva vet när eller vem som skall göra besiktingen.
Ex1. Om man står i ett stall och varje hästägare själva köper in hö till hästen skall varje hästhägare vara registrerade forderföretagare. Ex2. Om man står i ett stall och stallägaren köper in/ håller med hö är det stallägaren som skall var registrerad foderförtagare.

Det är bara fodertillverkare som står på jorbruksverkeets sida över reg foderföretagare. Inga privatpersoner.

Man skall kunna redovisa med kvitto på köpen av hö.

Senast ändrad av en moderator:

Stop stopp stopp!
Så är det inte utan när det finns flera hästägare på en anläggning så är det anläggningen som ska registreras som foderföretag. Om det sedan är den faktiska personen som äger stallet, någon hästägare eller en juridisk person (företag) som är registrerad spelar mindre roll. Men registeringen gäller för anläggningen. Sedan får man om de enskilda hästägarna har eget foder inom den anläggning själv ta fram fungerande rutiner för journalföringen. Men de enskilda hästägarna ska inte registrera sig var och en.

Det finns inte heller något krav på kvitto även om det är ett bra sätt spåra ursprunget på fodret. Så häst står det i Jordbruksverkets egen broschyr om foderförtegande när det gäller journalen och spårbarheten.

"Spårbarhet
Dina skyldigheter omfattar även produkternas spårbarhet. Alla produkter som är avsedda för, eller
kan antas ingå i ett foder ska kunna spåras på alla stadier i produktions-, bearbetnings- och distributionskedjan.
Det betyder att du bland annat måste kunna ange alla personer eller företag från vilka
du mottagit ett foder eller en produkt som ska ingå i ett foder. Likaså måste du kunna ange dem som
tagit emot dina produkter. I detta syfte måste du ha ett system för att du på begäran ska kunna lämna
ut dessa uppgifter till Jordbruksverket eller kommunen."

Handlar det kanske mest om att man inte ska kunna handla mat "svart" från grannbonden? Jag kan förstå om jag verkligen producerade köttdjur, men jag vill inte att mina hästar skall ätas upp (vilket är upp till var och en, och det är inte diskussionen i denna tråden). Vinner man tillräckligt mycket i förhållande till extraarbete? (Förrutom mer skattepengar då ;))
Kall och cynisk har jag fått veta att jag varit förr.. ;)
U

och jag kan inte handla med foder svart så jag oroar mig inte, handlar nämligen bara i vanliga foderaffärer numera (resten ingår ju i stallhyran)..

Handlar det kanske mest om att man inte ska kunna handla mat "svart" från grannbonden? Jag kan förstå om jag verkligen producerade köttdjur, men jag vill inte att mina hästar skall ätas upp (vilket är upp till var och en, och det är inte diskussionen i denna tråden). Vinner man tillräckligt mycket i förhållande till extraarbete? (Förrutom mer skattepengar då ;))
Kall och cynisk har jag fått veta att jag varit förr.. ;)
U

Nja det är i så fall en bieffekt. Det de handlar om är att kunna spåra dåligt foder. Galna kosjukan (BSE) är ju en av anledningarna till att det här har kommit till och det gäller inom hela EU. BSE har ju uppstått genom att kor har fodrats med rester av andra kor (animaliska biprodukter) för att få upp proteinhalten i fodret. Hade man haft det här systemet när det upptäcktes hade man lättare kunnat se vilka kor som hade ätit av smittatfoder. Idag är det väl mer aktuellt att kunna spåra salmonella. Journalhanteringen gör ju att man mycket lättare kan se till vilka gårdar ett smittat parti har levererats.
Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att en vallodlare får in stånds i sin vall och inte upptäcker det. Den syns ju inte direkt innan den börjar blomma. Odlaren säljer sedan höet från vallen till X antal olika hästägare. Hästägare 1 får en häst som akut avlider av ståndsförgiftning. Man kan då spåra partier till odlaren och där ifrån till andra köpare och förhoppningsvis då förhindra fler förgiftningar.

Handlar det kanske mest om att man inte ska kunna handla mat "svart" från grannbonden?

Enligt jordbruksverket är det för att det ska finnas bättre koll på vad det är för kött som går ut på marknaden. Det finns de som kan stoppa i lite vad som helst för foder i sina djur (speciellt sådana som ska till livsmedelsproduktion) och som kanske eg. inte är lämpliga för humankomsumtion.

Saxat från deras sida:
Bakgrunden till registreringskravet är en ny EU-förordning som börjar gälla vid årsskiftet. Förordningen kallas för foderhygienförordningen, men heter egentligen "Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 183/2005 av den 12 januari 2005 om fastställande av krav för foderhygien". Enligt denna förordning får en foderföretagare inte bedriva verksamhet med foder utan att dennes anläggning är registrerad hos en kontrollmyndighet, i Sverige är det Jordbruksverket som är den kontrollmyndigheten. Syftet med de nya bestämmelserna är att öka foder- och livsmedelssäkerheten och därmed också konsumenternas trygghet.

Nja det är i så fall en bieffekt. Det de handlar om är att kunna spåra dåligt foder. Galna kosjukan (BSE) är ju en av anledningarna till att det här har kommit till och det gäller inom hela EU. BSE har ju uppstått genom att kor har fodrats med rester av andra kor (animaliska biprodukter) för att få upp proteinhalten i fodret. Hade man haft det här systemet när det upptäcktes hade man lättare kunnat se vilka kor som hade ätit av smittatfoder. Idag är det väl mer aktuellt att kunna spåra salmonella. Journalhanteringen gör ju att man mycket lättare kan se till vilka gårdar ett smittat parti har levererats.
Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att en vallodlare får in stånds i sin vall och inte upptäcker det. Den syns ju inte direkt innan den börjar blomma. Odlaren säljer sedan höet från vallen till X antal olika hästägare. Hästägare 1 får en häst som akut avlider av ståndsförgiftning. Man kan då spåra partier till odlaren och där ifrån till andra köpare och förhoppningsvis då förhindra fler förgiftningar.

Jo det kan jag förstå och det är smart om det fungerar, jag tror bara att ganska många är intresserade av att handla billigare om möjligt så det tar nog en stund innan det känns naturligt att rapportera vart man handlar fodret. Det är nog en frågan om tid.
/U

Enligt jordbruksverket är det för att det ska finnas bättre koll på vad det är för kött som går ut på marknaden. Det finns de som kan stoppa i lite vad som helst för foder i sina djur (speciellt sådana som ska till livsmedelsproduktion) och som kanske eg. inte är lämpliga för humankomsumtion.
Jag läste det men mina hästar kommer inte att bli kött så länge jag har något att säga till om, som jag skrev tidigare. Och jag gissar att det finns fler som är av samma synpunkt. När det gäller smittospridningar/förgiftningar etc. så tycker jag att det är absolut mer intressant, men finns det siffror på hur vanligt det är att hästar foderförgiftas? Vet att det finns risker med silage men det kan ju variera från en bal till en annan, så jag vet ine om det gör nytta där.

Lustigt med stånds, jag har aldrig uppmärksammat tidigare, men har jag fattat rätt så finns det massor av dem! Har det funnits tidigare med? Varför har de inte uppmärksammats tidigare? Jag har haft häst (med ett uppehåll pga skolan) i 25 år och helt missat. Har jag bara haft tur? Varit blind och döv? Enda förgiftningen jag haft vänner som råkat ut för var idegran (tror det var ungefär 1987), men det var riktigt tråkigt.
/U

Stånds har bara funnits i begränsad omfattning i Sverige tidigare. Det moderna jordbruket passar inte växten. Men sedan vi gick i med i EU så har vi haft ett visst krav på att inte överproducera jordbruksvaror och därför haft krav på att viss del av åkermarken skulle ligga i träda. Det gamla sättet att träda gick ut på att man bearbetade marken ett antal gånger för att få den fri från ogräs och annat oönskat. EU-sättet gick ut på att den skulle ligga orörd med växlighet (ogräs) på för att inte läcka kväve och bidra till miljöförstöringen. Detta sättet har varit mumma för stånds. Så när man inte längre ska träda utan det blivit brist på spannmål så finns ståndsen på åkrarna och inte helt lätt att bli av med. Dessutom så är den ganska härdig och man tror att den milda vintern som var i Skåne är en orsak till att det just nu är så otroligt mycket av den. Den kan nämligen under en sådan vinter växa hela vintern.
I Danmark och England har man haft så stora problem med växten att man har nationella insattsprogram, så som vi har mot flyghavre. Det innebär att enskilda markägare är enligt lag skyldiga att hålla sin marker fria från växten för hindra vidare spridning.

Foderföretagare är alla som har häst som själva köper in hö/enslilage/Höslilage. Även om man har i stämplat i häststens pass att den en skall bli livsmedel skall man anmäla sig som förderföretagare då en första besikting skall göras.

Det där stämmer inte. Så här står det på SJV:s sida med frågor och svar:

Om alla hästar i ditt stall har inskrivet i sina hästpass att de inte får gå till livsmedelsproduktion är du inte foderföretagare.

Mina hästar har inskrivet i passet att de inte ska gå till livsmedelsproduktion. Alltså är jag inte foderföretagare. Kan inte tolka SJV:s info på något annat sätt.

Sen frågan om varför det är så få foderföretagare på SJV:s sida. Minns ni hur många (eller rättare sagt få) som till en början kände till att alla hästar skulle ha pass? Jag antar att "vanliga hästägare" nog inte i så stor utsträckning har nåtts av den här informationen, helt enkelt.

Jag läste det men mina hästar kommer inte att bli kött så länge jag har något att säga till om, som jag skrev tidigare. Och jag gissar att det finns fler som är av samma synpunkt.

Bland annat jag. Bägge mina har markerat i passen att de INTE ska till livsmedelsproduktion. Men det hjälper inte då jag kommer ha eget stall med två inhysningar som inte har detta markerat i passen. Jag kan ju inte tvinga den hästägaren att fylla i detta bara för att få ha uppstallat hos mig. Eller?

Inte vet jag, men kanske att du kan registrera den del av fodret som de ska äta? Jag har som sagt ingen aning om hur man ska göra, men jag vet inte om jag egentligen tycker att staten har att göra med om jag väljer att använda Kraffts gröna mineraler eller Chevinal plus..
U

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 761
Senast: Exile
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 419
Senast: monster1
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 808
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar