foderanalys

T

Tebazz

Gjorde precis en grov analys på vad min häst behöver för ämnen. på den här sidan: http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm#eget men nu undrar jag hur man vet vad allt betyder.
Ska alla "balans" vara i 100%? och hur vet man vad mj är t. ex? någon som kan hjälpa mig? Vore evigt tacksam.

(råkade lägga tråden fel, flytta den gärna)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: foderanalys

balansen ska vara noll, är den på 30 så ligger du 30% ÖVER perfekt, är den -5 ligger du 5% under perfekt..

MJ är energin i hästens foder..
har du egen analys ska du skriva in alla värden per kilo foder
MJ = energi
Protein = smältbart råprotein
Kalcium
Fosfor

skriv igen och säg hur det går..

Jasså? okej. Då är det hemskt.
Har inte analyserat mitt foder. vet inte varför jag inte gjort det, det har bara inte blivit av. Hon som har stallet har sagt att hon har analyserat höet i alla fall, så jag får fråga henne om siffrorna någon dag.

Iiiish. han ligger ju äckligt mycket över, och ändå är han mager :(
men jag ska fråga henne om analysen, så vi kan skriva in hur vårat hö är.
tack för hjälpen så länge. meddelar hur det går, när jag bett henne.

okai, men ta analysen och titta efter det, om du inte har analys kan hästen likagärna bli överutfodrad som utsvulten..

mehn iallafall, när du har analysen så skriv in vördena som eget hö 1 och använd det när du räknar, lägg in hans nuvarande foderstat först så kan du se sen vad du bör ändra :)

Jo, det klart.
Men havren och så kan man analysera den, eller är det nästan samma som resten av allas havre?
Men det jag ger honom finns inte med som alternativ på vissa punkter. Får väl kanske skriva in det som eget kraftfoder då också kanske?
Hur vet man hur många kilo hö en häst äter i hagen, om de har fri tillgång? Är det ungefär 5kg en vanlig höstdag? Och mer om det är kallare?

jadu, det är ganska svårt att veta.. men en häst brukar sätta i sig ungefär 0,5-1 kg i timmen på fri tillgång.. det blir inte samma stress som när den bara får litegrann och måste hinna äta upp lika snabbt som kompisarna för att inte bli utan..

man brukar inte analysera något kraftfoder alls om man inte ger över 4 kg om dagen.. så ger du mindre havre än så så går man efter standardsiffror.. fabrikstillverkat foder har alltid näringsanalys på påsen :)
och ja om du har ett annat kraftfoder så läs på påsen efter MJ, smältbart råprotein, kalcium och fosfor och skriv in som eget kraftfoder 1.. :)

Lycka till!

Ja, för de äter ju inte hela tiden utan strosar runt lite i sina filosofiska tankar :D

Vi får våran havre gratis i hyran, som hälls i stora tunnor, därför vet jag inte vad det är för innehåll så sett. men han får bara ca 2kg havre om dagen, och sen 1/2 liter betfor. Så han får inte så mycket kraftfoder, då mer hö istället.
men jag återkommer efter analysproverna :banana:

tack så mycket för svaren så länge :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 631
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 789
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025