Foder + träning

Sv: Foder + träning

Ja vi har väl olika definition, jag vill lägga de som på hobbynivå tränar mest på låg medelnivå och du troligen på hög lätt nivå.

Nä, jag vill faktiskt inte lägga dem någonstans, jag tycker det är väldigt olika. Visst kan man generalisera, men jag tycker det finns allt ifrån 20 min dra-fötterna-efter-sig-skritt till långa krävande distanser och hårda styrketräningar.

Ser egentligen ingen mening med att försöka samla dem heller, för jag ser inget riktigt syfte med att ha olika kategorier. Enda gången jag kan komma på att man talar om detta är väl i samband med foderstater eller veterinärbesök där man ska tala om hur mycket hästen rids, och då är det ju bättre att berätta hur hästen faktiskt rids istället för att använda definitioner som alla tolkar olika och som leder till missförstånd. Och i foderstaten måste man ju ändå utgå ifrån individen, alla definitioner är ju på en skala, inget är svart och vitt.

Men du svarar på inlägg där jag hävdar att fritidshästar kan vara i medelträning och verkar säga emot? Vi verkar helt klar inte diskutera samma sak. Med tanke på att ämnet för tråden är foder och träning så drog jag i vart fall slutsatsen att det handlade om träningsintensitet/energiåtgång vid träning så tror jag inte jag är helt ute och reser.

Men du svarar på inlägg där jag hävdar att fritidshästar kan vara i medelträning och verkar säga emot? Vi verkar helt klar inte diskutera samma sak. Med tanke på att ämnet för tråden är foder och träning så drog jag i vart fall slutsatsen att det handlade om träningsintensitet/energiåtgång vid träning så tror jag inte jag är helt ute och reser.

De motsägelserna har du nog tolkat själv. Jag lämnar diskussionen, för det känns inte som att det tillför något. You say tomato, I say tomato. :p Det enda jag har sagt är att det är skillnad på att springa rakt fram på framdelen och att springa rakt fram med bakdelsaktivitet, schwung och aktion. Det var efter det som du började tala om kategorisering av olika träning. Och det har jag inte svarat på alls.

Visst använder man ofta definitionerna i foderstatsberäkning, men det spelar ju ändå inte så stor roll. Man måste ju fortfarande utgå ifrån individen. Olika hästar som tränar lika hårt kan ändå ha helt olika energibehov. Visst tillför det ytterligare en faktor i tabellen, men det är ju inte säkert att tabellen stämmer för det.

Senast ändrad:

För mig blir det absurt att döma en häst arbetsbörda utifrån hur den klarar tävling eller inte, många hästar tränas inte för tävling utan för andra aktiviteter som långturer. Det är en annan sorts arbete men inte desto mindre arbete och hästarna kan inte utan vidare byta plats. Sedan går de flesta inte i någon hård träning eller ens medel.

Nu var det så att vi började diskutera just tävling och träning inför tävling,.
Att de flesta går lättarbete är precis det jag skrivit.. Har tidigare också tagit upp annan typ av träning ex ridskolehästar.

Hur hög är din isis och hur mycket väger den? ca 135 cm hög
Hur mycket mat får den /dag? 5 kilo höför att gå ner och 6 kilo när hon ska ligga kvar på en vikt.
Samt 1 liter havre och 3 nävar fibergi mest som godis, mineraler

Är det bara jag som reagerar på 1 liter havre?

Min får bara hö, ca 8-9 kg per dag. Hon är finfin i hullet.

Nä det gör jag faktiskt inte, det hänger ju helt och hållet på vilka värden som grovfodret innehar och behovet av komplettering kan ju finnas.
Själv ger jag en av mina hästar 3 L Hestekraft per dag, vilket gör ca 1,2 kg som han väl behöver trots bra värden i grovfodret. Nästa häst får endast 3 dl per dag av dito, men behoven skiljer sig som sagt.

En liter havre är runt ett halvt kg, beroende på kvalitet på havren. Inga märkvärdiga mängder.

Jag har väl blivit lite anti-kraftfoder öht eftersom jag lärde mig på gymnasiet att det alltid finns en viss risk för magsår och andra problem när man ger det. Hästen är ju inte riktigt gjord för att bryta ner den sortens föda.

Ja men nu så kanske hästen inte klara av att täcka behoven på enbart grovfoder, och vad du har fått det ifrån att hästar får magsår pga kraftfoder vet jag ju inte.

Hur hög är din isis och hur mycket väger den?
137 cm, enligt viktmåttband 300 kg
Hur mycket mat får den /dag?
10 kg hösilage, 5 dl fibergi. Gick nyss på även 5 dl kornkross, men ny prövar vi lucernpellets som blöts upp.
Hur mycket tränas den? Hur långa pass + hur många dagar i veckan?
4-6 gg i veckan. Allt från 30 min i runkorallen till 2 timmars turer. Medel är ca 1 timme.
Skogsmulle eller tränings/tävlingshäst?
Rid häst.. Inte helt skogsmulle, men ingen topptävlingshäst heller, utan mitt i mellan.
Hur mycket tränas en häst som är lite, medel eller hårt presterande?
vet ej
Vad skulle ni ge en isis utöver hö om den inte var i behov av någon extra ''krut''?
Lucern eller kornkross.
Hur mycket bör man träna om man vill att hästen ska vara i ''tävlingskondition''?
Vet ej exakt, olika på olika hästar.

Ja men nu så kanske hästen inte klara av att täcka behoven på enbart grovfoder, och vad du har fått det ifrån att hästar får magsår pga kraftfoder vet jag ju inte.

Det finns faktiskt flera studier som visar att det finns ett samband mellan hästar med magsår och hästar som får mycket kraftfoder.

De hästar har oftast sår precis ovanför margoplicatus ("vecket" mellan körtel och körtel fria delen i magsäcken), därför att hästen producerar magsaft, men kraftfodret "täcker" inte all magsaft så som grovfodret gör, och det "skvalpar" då över till körtelfria delen och fräter helt enkelt ett hål.

Därför man rekommenderar att ge kraftfoder samtidigt som grovfoder. (optimala är att hästen ska ha ätit lite grovfoder innan, och även ha grovfoder efter den ätit kraftfodret)

Men nu pratar vi om kompletteringar, att ge hästen för mycket kraftfoder hänger också samman med vad man ger för kraftfoder. Att ge hästen 5 kg havre är väl inte så optimalt, att se det som en komplettering är ju inte heller möjligt då det finns bättre fodermedel som ger bättre effekt.

Alltså man måste titta på helheten och sammansättning, 1 l havre lär inte ge ett magsår om det i övrigt ges tillräckligt med grovfoder.

Dessa studier handlar om högpresterande hästar som får dieter i still med 5 kg kraftfoder och 6 kg hö i stressig miljö typ galopphästar. Det skulle vara förvånande om resultaten är även går att applicera på en häst i helt annan miljö och som dessutom får långt lägre andel kraftfoder.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 912
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 525
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 719
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar