Foder + träning

Sv: Foder + träning

Aha, då kan jag förstå kruxet. Om det bara är för en månad framöver skulle jag inte heller bry mig om det. Hoppas att ni får mer enhetligt eller redan analysrat hö till nästa gång.

Hur små åkrar är det? Känns ju konstigt att det är så spritt annars. Eller skickar de lite till alla? Hade ju varit bättre för alla om man fick så många av samma som möjligt.

Bra fråga, jag vet faktiskt inte hur det går till eller vart det kommer ifrån. Jag tror att det köps in från en stor hästgård här nära, dom har sitt eget hö, dom kollar inte värdena för dom menar på att man kan se på höt om det är bra eller dåligt.
Vi har hö som ingår i stallhyran men tyvärr så är inte stallägaren intresserad av att veta värdena.. De flesta går efter om hästen ligger stilla i vikt eller magrar/lägger på sig och fodrar därefter.. Vilket jag tycker käns lite jobbigt som islandsägare då dom ofta lägger på sig väldigt lätt och det är betydligt svårare att få bort det sedan.. Men det borde ju iofs inte vara hälsosamt för någon häst... Man vill ju gärna veta vad man behöver extra sen utöver det också.. :crazy:

Ja, det är inte lätt när åsikterna är olika alltid. om man ska gå på bara ögat så måste man ju börja om hela tiden. med analys lär man sig ju ganska snabbt vad hästen behöver och kan ge rätt från början. Enklare tycker jag. Sen är det ju inte allt som syns direkt. Proteinbrist kan ta ett par månader för vissa. Första året jag hade min förra häst så var pälsen lite "torr", han drack dåligt så jag trodde det var därför. Sen gick allt i en rasande fart. Han tappade massa muskler. Även fast jag försökte komma ifatt när jag fattade vad som var fel så tog det ett halvår innan han såg ok ut igen. och detta var med ett jättefint hö! Så jag vill alltid ha analys.
Jätteskönt att stå i ett stall där de andra också vill de, för det är verkligen inte lätt att försöka få någon att ändra sig.

Ja men du behöver bara gå till en öppenklass, kraven är detsamma där.

Rent bedömnings och regelmässigt är det samma krav,.. men kanske inte samma krav hos ryttaren alla gånger. (eller kanske samma krav och förhoppningar, men ändå inte samma typ av träning)

Man kan inte bara gissa idealvikt utifrån mankhöjden, det beror på så mycket inklusive hur hästen är byggd ( längd-höjd) och hur musklad den är. 312 kg är ganska lite för en islandhäst de flesta ligger på 350 till 400 kg. Hästen är i vart fall inte smällfet men allt annat är en gissning. Hästen på vilden ser ut att kunna behöva bli av med några kg men med den pälsen och den vinkeln så är det svårt att säga.

Ja, det förstår jag att man inte bara kan gissa utifrån mankhöjd. Men är det en liten häst på under 130 eller strax över som väger 400kg så kan man utan att se hästen gissa att hästen är överviktig.

Jag tyckte att hästen såg lite rund ut på bilden helt enkelt.

Jag vet att min häst väger lite, men hon är väldigt nätt i typen och jag försöker hålla henne i "trim". Vet mycket väl vad en islandshäst "brukar" väga.

Nu var hästen 138 och det kan knappast räknas som litet. Det är för övrigt svårt att se om hullet är bra på en hårig häst i en taskig vinkel och ett foto du har noll koll på om det är aktullt. Du skulle alla gånger säga men har lagom hull tills den sekund du känner på henne.

Rent bedömnings och regelmässigt är det samma krav,.. men kanske inte samma krav hos ryttaren alla gånger. (eller kanske samma krav och förhoppningar, men ändå inte samma typ av träning)

Men det är en helt annan sak, då får man helt enkelt utgå ifrån att ryttaren är såpass okunnig i vad det verkligen krävs av hästen för att gå en final i T1 öppen klass. Det låter ju i så fall tråkigt måste jag ju säga.

Ja eller när vår gammelgubbe föll ut, så någon ändå att han var fet.:eek: Vissa hästar har väldigt runda revbensbågar varför en bild inte säger något alls faktiskt, det går helt enkelt inte med blotta ögat se alla gånger hur det verkligen är.

Min häst är bara en hobbyhäst, hon skulle alla gånger rent konditionsmässigt klara att gå T1, att vi inte är riktigt där en ridmässigt är en annan sak. Det är inget som hindrar att en hobbyhäst rids mycket och hårt även om det är sällsynt att komma upp i hög nivå så nosar en del på medelnivå med rena hobbyhästar.

Nu ifrågasätter jag inte att din häst skulle klara det konditionsmässigt, det kan hon säkert.

Men det är ju bra mycket jobbigare för flåset att springa 100 meter med höga knälyft än att springa vanligt samma sträcka. Jag har testat och jag höll på att dö :angel: (kondisen är inte riktigt på topp:o)

Problemet är väl snarast att prestera de höga benlyften över huvudtaget för både mig och hästen ;).

Det var lite så jag menade. Kondition för att springa är oftast inte så svårt, men frågan är om konditionen räcker för att springa på ett snyggt sätt med bärighet. Det kräver ju mycket mer av hästen.

Som sagt, inget riktat till din häst, utan det gäller ju alla. Min skulle i alla fall inte orka eller i dagsläget ens kunna prestera det, inte med mig på ryggen i alla fall. :p

Det är inte muskling och kondition som är problemet, hon har helt enkelt inte höga benlyft så det kan vi inte åstadkomma en meter, flertalet i stallet skulle vara halvdöda efter programmet oavsett stil. Jag fortsätter att envist hävda att det är hur hästarna rids (och på vilket vis givetvis) som är avgörande och att en hobbyhäst mycket väl kan tränas på medelnivå även om flertalet inte upp i träning så det är lönt att ens räkna på arbetstillägg.

Ja eller när vår gammelgubbe föll ut, så någon ändå att han var fet.:eek: Vissa hästar har väldigt runda revbensbågar varför en bild inte säger något alls faktiskt, det går helt enkelt inte med blotta ögat se alla gånger hur det verkligen är.

Jag har också en med runda revben och får alltid höra att han ser så stor/fet ut. När dom känt på revbenen under tjocka pälsen så :eek: ändrar dom sig.

Hur hög är din isis och hur mycket väger den? ca 135 cm hög
Hur mycket mat får den /dag? 5 kilo höför att gå ner och 6 kilo när hon ska ligga kvar på en vikt.
Samt 1 liter havre och 3 nävar fibergi mest som godis, mineraler

Hur mycket tränas den? Hur långa pass + hur många dagar i veckan?
ca 60 minuters dressyrpass 5-6 dagar iveckan 1-2 dagar i veckan skrittpass vilar när jag inte har tid=inga planerade vilodagar.

Skogsmulle eller tränings/tävlingshäst? träning/tävilingshäst

Hur mycket tränas en häst som är lite, medel eller hårt presterande?
Hårt tränande hästar är elithästar ,trav och galopphästar.De flesta rider lätt/medel

Vad skulle ni ge en isis utöver hö om den inte var i behov av någon extra ''krut''?

Morötter

Hur mycket bör man träna om man vill att hästen ska vara i ''tävlingskondition''?

Den ska ha bra flås och ha goda muskler och klara av att ridas och tävlas för sin klass utan att man får dra in hästen i släpet eferåt för den är så slut=)

Lättklass= lätt kondis
Medelklass=Medelkondis
Elitklass=Hårt tränad och super kondis/musklad

Rätt kul för här säger de flesta här inne att de flesta inte rider hårt på sina hästar.Och jag håller med jag räknar mig till medel mot de lättare.
Och enligt FIPO får du bararaka om din häst rids hårt vilket vi här konstaterat att få gör.
Detta är citat från förbundet!

Vad vi har att ta ställning till just nu är rakning av ben, och det kan vi se tydligt i FIRO att det får man aldrig göra.

Att delvis raka kroppen på hästar som går i hård träning är att betrakta som hälsoskäl.

Slut på citat!

Alltså innebär det att de flesta faktiskt inte får raka sina hästar och de få som rider hårt får inte raka en mm ner på bena vilket många gör och helraklningar är inte heller godkända för det är ju hela hästen och här säger förbundet att du bara får raka delar av den.

För som ni nyss sagt de flesta rider lätt möjligen medelhårt på sina hästar få rider stenhård/hårt.
Då är ju min fråga hur många kommer nu diskas för de rakat sina hästar halva benen/helkroppsrakning samt rakat öht när de inte rider hårt???

Alla förra årets vinnare av klubbtävlingar/SM som rakat... skall dessa tas ifrån sin titel??

Tror inte förbundet vet hur stort fel detta innebär och de försöker mörklägga detta vilket tyder på att de vet att de gjort fel!!

Senast ändrad:

Det är inte muskling och kondition som är problemet, hon har helt enkelt inte höga benlyft så det kan vi inte åstadkomma en meter, flertalet i stallet skulle vara halvdöda efter programmet oavsett stil. Jag fortsätter att envist hävda att det är hur hästarna rids (och på vilket vis givetvis) som är avgörande och att en hobbyhäst mycket väl kan tränas på medelnivå även om flertalet inte upp i träning så det är lönt att ens räkna på arbetstillägg.

Ja, det var det jag menade. Nu var ju knälyft ett dåligt exempel, för det handlar ju inte om det, kunde lika gärna ha sagt upphopp. Men det är ju inte så ofta man hoppar hundra meter. :p Kanske inte så ofta man springer hundra meter med knälyft heller i och för sig. :angel:

Utan det jag menade var just det du sa. Att det är hur man rider som gör skillnad. För att springa i lite slängtrav eller lulla fram i en framtung tölt utan orkar ju de flesta hobbyhästar. Men att springa i form och jobba med rätt muskler på rätt sätt, det är jobbigt och kräver betydligt mer.
Min nya lilla har inte kommit upp i någon högre träningsintensitet än, men min gamla hade inga problem att köra på rätt hårda rundor när han var i bäst form. Mycket galopp, massor med över gångar som krävde jobb, och så fort vi skrittade var det effektivitet som gällde, krav på form och rejäla kliv, mycket samlande övningar. Vi red skogsrundor på 2-3 timmar med massa galopp och små hopp, hängde man inte med i tempot så kunde man lika gärna stanna hemma. :angel:
Vi hade roligt ridsällskap som verkligen var i toppform, så det blev mycket mer intensiva rundor.

Men trots det så skulle jag aldrig komma på tanken att kalla det något annat än lätt träning. Det jag håller på med nu liknar mer promenadridning i intensitet. Men självklart är målet att vi ska öka stegvis och komma upp i svårare och hårdare jobb. Men det kommer ta sin lilla tid.

Nja bl a har du själv kategoriserat rätt rejält med din uppställning.

Lättklass= lätt kondis
Medelklass=Medelkondis
Elitklass=Hårt tränad och super kondis/musklad

Och så enkelt är det ju inte, eftersom många blandar hej vilt mellan de olika klasserna och det är inte helt ovanligt med elit hästar i lätt klass fast med annan ryttare. Det finns ingen lätt kondis, det finns bara kondis som räcker till den uppgift man ber hästen utföra.

Tar man då te x T1 så kommer hästen att i final gå ca 1-1½ varv på ovalen åt varje håll i kort tempo tölt, ca 2-2½ varv åt varje håll med tydliga temposkillnader samt 2½-3 varv åt varje håll i ökat tempo tölt. Räknar man samman detta så inser man snabbt att det krävs mycket av hästen för att klara av det. Då¨räcker det inte med att lulla runt lite i lätt kondis eller mellankondis, träningen bör ju vara satt efter vad man kommer att kräva av sin häst.

Ja vi har väl olika definition, jag vill lägga de som på hobbynivå tränar mest på låg medelnivå och du troligen på hög lätt nivå.

Min häst är bara en hobbyhäst, hon skulle alla gånger rent konditionsmässigt klara att gå T1, att vi inte är riktigt där en ridmässigt är en annan sak. Det är inget som hindrar att en hobbyhäst rids mycket och hårt även om det är sällsynt att komma upp i hög nivå så nosar en del på medelnivå med rena hobbyhästar.

Var inte riktigt så jag menade.. utan menade att hästen ska orka gå med bärighet och prestera så bra den kan under en längre tid. Nästan alla hästar skulle klara att gå T1 med små rörelser och utan bärighet,.. men att orka med en final med bärighet "hela vägen" är en helt annan sak.

Har än så länge inte träffat någon hobby häst eller tävlingshäst för den delen som går under kategorin "hårt" arbete. Men visst kan vissa hobbyhästar snudda på medelnivån.

För mig blir det absurt att döma en häst arbetsbörda utifrån hur den klarar tävling eller inte, många hästar tränas inte för tävling utan för andra aktiviteter som långturer. Det är en annan sorts arbete men inte desto mindre arbete och hästarna kan inte utan vidare byta plats. Sedan går de flesta inte i någon hård träning eller ens medel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 912
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 525
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 719
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar