Sv: Foder + träning
Det är inte muskling och kondition som är problemet, hon har helt enkelt inte höga benlyft så det kan vi inte åstadkomma en meter, flertalet i stallet skulle vara halvdöda efter programmet oavsett stil. Jag fortsätter att envist hävda att det är hur hästarna rids (och på vilket vis givetvis) som är avgörande och att en hobbyhäst mycket väl kan tränas på medelnivå även om flertalet inte upp i träning så det är lönt att ens räkna på arbetstillägg.
Ja, det var det jag menade. Nu var ju knälyft ett dåligt exempel, för det handlar ju inte om det, kunde lika gärna ha sagt upphopp. Men det är ju inte så ofta man hoppar hundra meter.
Kanske inte så ofta man springer hundra meter med knälyft heller i och för sig.
Utan det jag menade var just det du sa. Att det är hur man rider som gör skillnad. För att springa i lite slängtrav eller lulla fram i en framtung tölt utan orkar ju de flesta hobbyhästar. Men att springa i form och jobba med rätt muskler på rätt sätt, det är jobbigt och kräver betydligt mer.
Min nya lilla har inte kommit upp i någon högre träningsintensitet än, men min gamla hade inga problem att köra på rätt hårda rundor när han var i bäst form. Mycket galopp, massor med över gångar som krävde jobb, och så fort vi skrittade var det effektivitet som gällde, krav på form och rejäla kliv, mycket samlande övningar. Vi red skogsrundor på 2-3 timmar med massa galopp och små hopp, hängde man inte med i tempot så kunde man lika gärna stanna hemma.
Vi hade roligt ridsällskap som verkligen var i toppform, så det blev mycket mer intensiva rundor.
Men trots det så skulle jag aldrig komma på tanken att kalla det något annat än lätt träning. Det jag håller på med nu liknar mer promenadridning i intensitet. Men självklart är målet att vi ska öka stegvis och komma upp i svårare och hårdare jobb. Men det kommer ta sin lilla tid.