Allobosia
Trådstartare
Hej!!
Jag håller på och velar och funderar över det här med foder och träning..
Just nu går min isis kille på 7kg hösilage & ca 500g Krafft grund på en dag. Han rids/tränas 5-6 dagar i veckan.. Varierande träning som Skogsturer, klättring, longering, galoppturer, paddocksträning och NH.. Passen brukar vara 45 minuter.
Han är ca 138cm i mkh och väger 380kg. Jag vet tyvärr inte värdet i höt pga att det är från flera olika skördar så det går inte att kolla.. Vet bara att energivärdet är högt. Min isis kan inte gå på havre, det blir han riktigt knäpp av..
Så lite frågor nu då till er andra med isisar..
Hur hög är din isis och hur mycket väger den?
Hur mycket mat får den /dag?
Hur mycket tränas den? Hur långa pass + hur många dagar i veckan? Skogsmulle eller tränings/tävlingshäst?
Hur mycket tränas en häst som är lite, medel eller hårt presterande?
Vad skulle ni ge en isis utöver hö om den inte var i behov av någon extra ''krut''?
Hur mycket bör man träna om man vill att hästen ska vara i ''tävlingskondition''?
Tror det var allt, annars lägger jag till det senare..
/En förvirrad rätt nybliven isisägare
Jag håller på och velar och funderar över det här med foder och träning..
Just nu går min isis kille på 7kg hösilage & ca 500g Krafft grund på en dag. Han rids/tränas 5-6 dagar i veckan.. Varierande träning som Skogsturer, klättring, longering, galoppturer, paddocksträning och NH.. Passen brukar vara 45 minuter.
Han är ca 138cm i mkh och väger 380kg. Jag vet tyvärr inte värdet i höt pga att det är från flera olika skördar så det går inte att kolla.. Vet bara att energivärdet är högt. Min isis kan inte gå på havre, det blir han riktigt knäpp av..
Så lite frågor nu då till er andra med isisar..
Hur hög är din isis och hur mycket väger den?
Hur mycket mat får den /dag?
Hur mycket tränas den? Hur långa pass + hur många dagar i veckan? Skogsmulle eller tränings/tävlingshäst?
Hur mycket tränas en häst som är lite, medel eller hårt presterande?
Vad skulle ni ge en isis utöver hö om den inte var i behov av någon extra ''krut''?
Hur mycket bör man träna om man vill att hästen ska vara i ''tävlingskondition''?
Tror det var allt, annars lägger jag till det senare..
/En förvirrad rätt nybliven isisägare