Foder + träning

Allobosia

Trådstartare
Hej!!

Jag håller på och velar och funderar över det här med foder och träning..
Just nu går min isis kille på 7kg hösilage & ca 500g Krafft grund på en dag. Han rids/tränas 5-6 dagar i veckan.. Varierande träning som Skogsturer, klättring, longering, galoppturer, paddocksträning och NH.. Passen brukar vara 45 minuter.
Han är ca 138cm i mkh och väger 380kg. Jag vet tyvärr inte värdet i höt pga att det är från flera olika skördar så det går inte att kolla.. Vet bara att energivärdet är högt. Min isis kan inte gå på havre, det blir han riktigt knäpp av.. :p

Så lite frågor nu då till er andra med isisar..

Hur hög är din isis och hur mycket väger den?
Hur mycket mat får den /dag?
Hur mycket tränas den? Hur långa pass + hur många dagar i veckan? Skogsmulle eller tränings/tävlingshäst?
Hur mycket tränas en häst som är lite, medel eller hårt presterande?
Vad skulle ni ge en isis utöver hö om den inte var i behov av någon extra ''krut''?
Hur mycket bör man träna om man vill att hästen ska vara i ''tävlingskondition''?

Tror det var allt, annars lägger jag till det senare.. :)

/En förvirrad rätt nybliven isisägare

ny1y.jpg

Sv: Foder + träning

Hej!!

Just nu går min isis kille på 7kg hösilage & ca 500g Krafft grund på en dag. Han rids/tränas 5-6 dagar i veckan.. Varierande träning som Skogsturer, klättring, longering, galoppturer, paddocksträning och NH.. Passen brukar vara 45 minuter.
Han är ca 138cm i mkh och väger 380kg. Jag vet tyvärr inte värdet i höt pga att det är från flera olika skördar så det går inte att kolla.. Vet bara att energivärdet är högt. Min isis kan inte gå på havre, det blir han riktigt knäpp av.. :p

Hur hög är din isis och hur mycket väger den? 132, väger 350 kg (sist 346 på våg)
Hur mycket mat får den /dag? Hon får 8 kg silage, 75%TS, 7.5 MJ, och 69g smrp.
Hur mycket tränas den? Hur långa pass + hur många dagar i veckan? Skogsmulle eller tränings/tävlingshäst? Hon är i slutfasen av igångsättning efter vintervilan just nu, rids ungefär 4 dagar i veckan, mellan 20-60 min, oftast 40-60 min. Hon är väl en träningshäst, men inte på tävlingsnivå än på ett tag :)
Hur mycket tränas en häst som är lite, medel eller hårt presterande? Ingen aning, har aldrig tävlat.
Vad skulle ni ge en isis utöver hö om den inte var i behov av någon extra ''krut''? Om den inte var i behov av något extra, varför ge något extra? Har man ett bra hö räcker det gott och väl, det är ju det de ska äta. Men om något fattas, så fyller jag upp det. Om det behövs så ger jag lusern och ibland lite soja om höet är proteinfattigt. Tar alltid analys! Fyller på med mineraler vid behov. Har aldrig haft en häst som inte klarat sig på enbart hö energimässigt, så har aldrig behövt lägga till nåt för den sakens skull.
Hur mycket bör man träna om man vill att hästen ska vara i ''tävlingskondition''? Lämnar frågan till de med tävlingserfarenhet.

En liten frågan, varför vill du ge havre? Hur är hästen i hull? Svårt att bedöma på bilden, men om du säger att du vet att det är högt i energi så gissar jag att din häst är lite rund. I så fall skulle jag gissa på att den inte behöver havre. Alla hästar jag ridit har blivit betydligt piggare av att gå ner i vikt än att vara runda och äta havre.
Tänk också på att det är fällningssäsong för många islänningar just nu, vilket kan göra dem trötta. Min erfarenhet är att de inte blir piggare av havre när de fäller, det som jag tycker funkat bäst har varit att se till att de får tillräckligt med protein hela året så att de inte behöver ta på reserverna när de sätter päls, för det kan de enligt min erfarenhet bli väldigt slöa av.

Himla söt kille du har, vad heter han och hur gammal är han?

Tack för svar! :)
Jag var otydlig, jag vill inte ge havre men förra gången jag frågade om foder på ett forum så föreslog de flesta just havre så det var därför jag la till det där på slutet så att ingen skulle föreslå det. Det är inget han behöver varken för hull eller ''krut''. :D
Han är i helt okej hull nu men finns lite kvar att jobba på. Har bara haft honom sen i september och då var han tjock och otränad så vi har gått från 0. :)

Tack så mycket! :)
Han heter Frodi från Salbofall och är 7 år

Aha, nja det behöver du nog inte oroa dig för här. De flesta islandshästägare är (varning för grov generalisering!!) mer för det "naturliga" och pytsar inte i så mycket som inte behövs, utan slänger hellre till extra hö.

Dessutom är det ju rätt vanligt att islänningar är mer åt det lättfödda håller och behöver sällan så mycket extra. Brukar snarare vara åt andra hållet att man får hålla igen.

Jag köpte min islänning i augusti och hon var också lite rund då, inte så farligt, men lite extra fyllning fanns där allt. Nu är hon helt ok, men har en himlans hängmage som jag hoppas vi ska galoppera bort lagom tills vinterpälsen ramlar av. Just nu gör vinterpälsen att hon ser ut att ha så stor mage, så det spelar ingen roll om hon drar in den eller ej. :angel:

/Elina som är överlycklig över att ha köpt en islänning som INTE är lättfödd, utan faktiskt har gått ner i vikt alldeles utan bantning:D

Jag ger aldrig havre, korn eller annat som är stärkelserikt. Vill jag få upp energi ger jag betfor. Det räcker med en näve som blöts. En fördel är ju om grovfodret är analyserat så man vet vad hästen får egentligen. Har nu analyserat grovfoder som de äter fritt av. Ger en näve betfor blandat med mineral och linfröolja, en näve lucern - det är så lite så det gör nog varken till eller från.

Hårt tränande hästar är galopp- travhästar, fälttävlanshästar på hög nivå och körhästar som tävlar på hög nivå.

De flesta hästar som rids någon timme om dagen hamnar på lätt träning om de inte galopperas väldigt mycket.

Medel hamnar ofta ridskolehästar på som går 2-3 timmar per dag!

Det kan dock vara ganska individuellt!

Många ädlare/svårfödda hästar behöver fodras som medelträning fast de vilar för att hålla hull och form och många lättfödda raser behöver inget arbetstillägg om de rids några timmar i veckan!

Finns det inga hårt tränande hästar inom andra grenar? Inga dressyr, hopp, fälttävlan, western eller distans? Eller islandshästar för den delen? Finns ju massor med grenar med väldigt olika krav på prestation. Är det mindre krävande att prestera inom vissa grenar? I så fall varför?

Nyfiken i en strut.

Nej islandshästar kan per definition inte gå hårt ;-).

I ärlighetens namn så är det väldigt få islandshästar som går hårt, men i mina ögon så är Natasja väl kategorisk. Distanshästar kan mycket väl komma upp i hård träning och det oavsett ras, en del turridninshästar som går långturer kan säkert räknas dit också. Det är ju hur hästen rids som är det avgörande inte vilken inriktning man valt.

Jag skulle skippa rasen och säga att de flästa hästar i sverige aldrig kommer upp i mer än lätt, eller för en del, medel träning. Eftersom vi har hästen som hobby, den behöver inte arbeta hela dagarna som den gjorde innan bilens tid, och fortfarande gör i många länder.

Hej!!

Hur mycket tränas den? Hur långa pass + hur många dagar i veckan? Skogsmulle eller tränings/tävlingshäst?
Vad skulle ni ge en isis utöver hö om den inte var i behov av någon extra ''krut''?
Hur mycket bör man träna om man vill att hästen ska vara i ''tävlingskondition''?

ny1y.jpg

380kg är nog lite övervikt för en häst som är 138cm. Ingen väldig övervikt, men skulle nog inte skada att gå ner några kilo :)

Min häst är 132cm (sist jag mätte henne) och väger 312kg. 5år och inte så musklad än.
Min häst får 7kg om dagen och 1dl+mineraler+salt (den lilla kraften mest för att hon ska äta upp mineralerna och saltet).

Hon tränas 4-5 dagar i veckan, ca 30min i taget. Rider korta men väldigt intensiva pass. Är tänkt att hon ska visas i vår (om inget händer, ex. skada/sjukdom) så just nu försöker jag få henne stark rent fysiskt och få en bättre form i alla gångarter. Kommer bli hårdare pass emot våren.
Räknar in min häst till lätt arbete än så länge, har tänkt rida såhär "lugnt" och stärka gångarterna, formen under ryttare och kondis till början av april och sen kommer hon gå under "medel-träning".

Per definition går högpresterande trav, galopphästar, fälttävlingshästar på högre nivå och distans hästar under "Hög- träning"

Medel brukar vara ridskolehästar, turhästar och tävlingshästar ex. hoppning

Lätt arbete är den "vanliga" hobbyhästen

Har hästen inget egentligt behov av mer än hö så ger jag inte mer än hö. Alla hästar bör ha ett uträknat foderstat och sen att ägaren håller sig efter det.

För att få hästen i tävlingskondition beror på vad man vill tävla för tävling. En häst på högre nivå (SM, NM, VM) bör tränas mer och man måste ha en "plan" med ridningen. De kanske inte behöver ridas mer än 5 dagar i veckan, men det måste vara mer kvalité på träningarna.

En häst som man vill tävla lättklass på, på lokal klubbstävlingar "på kul" räcker det med att man håller den "motionsriden". Att rida en T8 är inte speciellt jobbigt rent fysiskt (om man inte har långt att åka till tävlingsplatsen)

Nu är väl inte T8 att jämföra, men faktum är att den mest fysiskt krävande grenen under en tävling är töltfinal T1 och det tar oerhört hårt på hästarna.

380kg är nog lite övervikt för en häst som är 138cm. Ingen väldig övervikt, men skulle nog inte skada att gå ner några kilo :)

Min häst är 132cm (sist jag mätte henne) och väger 312kg. 5år och inte så musklad än.

Man kan inte bara gissa idealvikt utifrån mankhöjden, det beror på så mycket inklusive hur hästen är byggd ( längd-höjd) och hur musklad den är. 312 kg är ganska lite för en islandhäst de flesta ligger på 350 till 400 kg. Hästen är i vart fall inte smällfet men allt annat är en gissning. Hästen på vilden ser ut att kunna behöva bli av med några kg men med den pälsen och den vinkeln så är det svårt att säga.

Håller med. Jag har också en islänning på 132, rätt rejäl häst som både ser ut och känns större än hon är. Hon väger ca 350 kg. Vägd ett par kg under 350 på våg innan jul. Hon ser tjock ut på bilder nu med all päls, men känns bra. Och jag är rätt petig.

Min gamla var 128 och vägde 320 ungefär när han var i bra hull.

1. 142 och 330
2. 129 och just nu mammafläskig och digivande
3. 135 och.... 450kg....
1. 1kg High Energy müsli, olja och en näve lusern hack
2. 800g Senior müsli (tidigare avelsmüsli 500g lusern hack
3. En näve senior müsli o en näve lusern hack

Skogsmullar, 3-4dgr/v ca 1h ute el. 25-30min paddock.
Överlämnas till bättre vetanden
Nån müsli med kvot 6, om höt räcker så bara för skrammel i krubban.
Jag tror 6dgr och ganska intensivt, men jag vet inte, har ingen sån(än).

Jag tycker det är viktigt att veta vad höet innehåller, det räknar jag på och bestämmer utifrån det vilket foder jag skall ge. Jag har snöat in på en speciell tillverkare och väljer bland deras sorter. Just nu har vi 4 olika sorter + lusern hack till 5hästar. Den svårfödda vallacken måste ha kvot runt 6 för att inte tyna bort, han får därmed mycket energi i kraften. Tjockisen blir fin på hög kvot så han passar bra med höet o får bara som belöning. Digivande stoet har ätit avelsmüsli hela hösten och för några veckor sedan blev det en müsli med kvot 6. Det verkar räcka. Man måste hålla ett öga på hullet och fodra med ögat i första hand, men det är inte fel att räkna på det ändå.

Två av mina hästar syns tydligt på när det inte räcker. Jag använder grovfodret som bas och vill att det skall täcka alla behov. Det gör det inte alltid o om kvoten blir skev som för oss iår (kvot 7) så måste jag väga upp det på iaf vallack nr 1. Sen ger vi alltid oavsett hö/gräs skrammel i krubban efter ridning, belöning för arbete.

Han är inte så tjock nu, kan inte banta han nå mer. Däremot hoppas jag kunna bygga mer muskler. :)

På denna bild vägde han 420kg, September 11 någon vecka efter jag köpt honom.
Så alltså 40kg lättare sen dess.
snyggfrodi.jpg

Tack för svaren på frågorna! :)

Tack för svar! :)

Jag var väldigt inne på müsli ett tag men blev avrådd pga fångrisk även fast min häst inte ligger i någon ''riskzoon''. Men i små mängder borde det ju inte vara någon fara tycker man.. Men folk tycker så olika! :confused:
Tror det blir lite lucernpellets som jag sedan blöter upp så det blir som en gröt för att blanda mineraler i, han äter inte mineraler annars.. För ja, extra krut behöver han som sagt inte och inte heller mer mat för viktens skull, för upp i vikt ska han inte! :P

Önskar verkligen att man kunde få en analys på höt, försöker komma på någon bra lösning på det hela.. Tyvärr har man ju inte råd att köpa eget hö utöver det man redan betalar för i stallhyran.

Önskar verkligen att man kunde få en analys på höt, försöker komma på någon bra lösning på det hela.. Tyvärr har man ju inte råd att köpa eget hö utöver det man redan betalar för i stallhyran.

Att ta analys kostar inte alls mycket. Några hundralappar bara, det tycker jag att det är värt. Om du har analysen så vet du ju om och i så fall vad du behöver lägga till. Allt hö går att "rädda", men ett dåligt hö kan bli väldigt dyrt eftersom man kan behöva komplettera mycket för att få rätt värden. Har man ett riktigt värdelöst hö kan det till och med bli billigare att köpa nytt hö, med mer passande värden.

Kan ni inte göra någon "blandprov" alltså ta lite från alla. Blir kanske att ni få ta fler prover för att allt ska få plats. Men om ni plockar lite fram några från varje skörd så borde det ju gå att få ett överslag i alla fall.

Ja, vi funderade lite på det idag men alla balar är .. säger man inplastade? haha
Så jag tror inte det är så poppis om vi öppnar alla.
Det ännu tråkigare är att dessa balar räcker kanske till mars sen kommer ett nytt gäng med balar igen.. Tror inte jag får med mig så många som vill betala då.
Det kostar 500/analys vad jag förstått.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 912
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 525
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 719
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar