Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi tömkört och dragit själva! Hade ingen hjälp så vi höll till på ridbanan och jag hängde på grej efter grej tills vi drog en bom. :D Sen gick vi ut en sväng på vägen också och själva dragandet gick toppen. Gräs och hästkompisar lockade så det gick i lite snigelfart men överlag skötte hon sig jättefint. :love:

Nu går det framåt! Idag började vi med att dra en stock och träna på tömkörningen. Pappa gick framme och höll i grimman som stöd och så gick vi en sväng på skogsvägen och vände hem igen. Gick förbi hästkompisar som blev något skärrade över ljudet och sen vände vi i en korsning, jätteduktig med allting. Väl hemma hade vi förberett med skaklar, så vi gick in på ridbanan och hängde på en skakel. Jag gick då över till att leda medan pappa höll i skakeln som vi sedan släppte ner så hon fick dra den. Första gången med skaklar. Ingen reaktion. Fortsatte och hängde på en skakel till. Det gick så bra, och för det scenariot hade vi förberett så vi kunde sätta ihop skaklarna till en släpa. :)

Vi drog släpan något varv åt båda hållen utan någon reaktion överhuvudtaget. Det var nog lite motstånd och jösses vad det lät om den, vi kunde inte riktigt göra oss hörda till varandra. :p Men pålle bara traskar på med spetsade öron. :love: Nu ska vi öva vidare på lydnanden när jag tömkör, men annars hade det nog gått att låta henne dra en liten rockard eller kälke likväl som släpan. Nästa gång ska vi nog bara gå en runda rakt fram i skogen för hon tycker ridbanan är tråkig och det kan jag förstå, man går ju bara runt runt i dagsläget (om man bara tömkör eller när hon känns trygg med sin last kan man däremot bygga en bana med olika hinder vilket hon nog tycker är roligare). Men det är skönt att introducera vissa saker där inne. Nu får vi gå vidare ut i skogen, det är mer skoj. :) Så stolt över henne idag!
13879406_10153618479975163_2911565970849445006_n.jpg

Vad duktiga ni är @Chili ! Jag blir så inspirerad och sugen på att börja greja med Rangi igen men han går ju på bete en bra bit ut i skogen så jag får nöja mig med lite borstning och mys i hagen ett tag till :grin:

Lotus har fått testa ha träns på sig för första gången :D Här om dagen kom äntligen hans Peruanska huvudlag som jag köpt. Dessvärre så följde inte stången med som var på bilden när jag köpte det så fick bli ett vanligt bett tills jag hittat och beställt ett nytt sådant. Kan säga att det är inte det lättaste att hitta Peruansk utrustning :banghead: Bett var inge vidare att ha i munnen dock sa han :p Han har fått testa gå själv i en hage med. Tänkte att van skulle springa lite så jag kunde ta lite snygga bilder på honom. Men han såg mest att det fanns massa mat :cool: Med hjälp av att vifta med en påse så sprang han iaf ett par meter innan nosen dök backen igen :laugh:
IMG_20160804_133103_zpsla7vb8lt.jpg

IMG_20160804_191913_zpsa8cytv7u.jpg

IMG_20160731_210636_zpsi8nsattp.jpg

IMG_20160801_085046_zpsnsa8fwrj.jpg

@urkella Vad fin han är och supersnyggt träns! :d

kl

Idag tog vi andra vändan med skaklar. Hon är verkligen hur duktig som helst. Vi började på grusvägen men det lät så hiskeligt och hon kändes inte avslappnad, så vi spände av och gick in på ridbanan istället. Där drog vi släpan utan problem och avslutade med att dra upp den till stallet på grusvägen. Då var hon mycket mer avslappnad och helt tillfreds när vi spände från. Så grymt stolt!

Fick precis det avslutet jag ville på semestern, vi har introducerat skaklar och allt gick med bravur. Nu blir det välförtjänt ledigt ett tag för henne!
3_zps61cf486j.jpg

Jag har lite smått tagit upp att börja aktivera Räka igen. Vi klickerträna lite ledning löst i hagen typ, väldigt avancerat :p Har transport jag får låna nu så har börjat repetera lastningsträning vilket han inte gjort på ett år. Lustig häst som är rädd för det mesta i livet är överlag okej med transporten även om lastningen inte är helt ren och jag skulle vilja jobba upp mer motivation hos honom för att säkra det mer.
Självförtroendet har fortsatt växa och han kaxar numera massor mot de andra unghingstarna och har därför även nya skador var och varannan dag... Men men, han är glad och nöjd iallafall :cautious:
Han växer bara mer och mer på mig just nu och min syster konstaterade att hon ju faktiskt kan ta på honom efter typ 2års tid och att det gör honom måttligt intressant :angel:

28109696113_651abf5b99_c.jpg

28115356570_d0d4d67b65_c.jpg

28364840776_802e183572_c.jpg

Inkallningar utav Räka (för han är alltid sugen på kraftfoder även på betet, så de sitte rätt bra :D):

Aragorn har löshoppats ett par ggr till och här är en film från senaste gången. Oxern på filmen är ca 60 cm, i slutet höjdes den till 85 hög och 80 bred, nemas problemas. :)
Lillkusinen fick agera inridningshjälp idag också, men nu blev det ett steg till, nämligen att sitta upp. Vem brydde sig inte om att en människa som enbart träffat hästar 2 ggr innan i sitt liv satt upp och grejade runt? Jo Aragorn! :D Är han inte fantastisk? Han bara stod där och halvsov. Vi upprepade ett par ggr på varje sida och han tog det så lugnt. Något han däremot tyckte var otroligt komplicerat var att ha sadel på sig och lyfta hovarna samtidigt. Han nästan la sig två ggr innan han kopplade hur man skulle göra. Unghästar är ganska roliga ibland. :p
20160806202811-78.69.239.199.jpeg

Senast ändrad:
Inte uppdaterat på länge men Hilda varit på utställning, fick 37p med bra kritik och silverplakett denna gången också, uppfödaren tror hon växer till sig sent. Men hon var SÅ duktig, uppförde sig helt kanon :love::heart:love: Hon var mycket nättare i kroppen än de som gick före henne i ringen (sist av 5 st med relativt låga p över lag).
Min lilla sessa.

13770251_10154344447564648_8707379957672056852_n.jpg

Vi var och löshoppade förra söndagen. Hon är så klok och duktig den där lilla (stora) hästen, går rakt in i transporten utan en tanke på att säga emot. Åker som en rutinerad tävlingshäst, och är eftertänksamt vaksam när man kommer fram, men lyssnar alltid på den som leder. Hoppade lite bättre denna gång också, men kliver bara över hindren tills man börjar komma upp på lite höjd. Hoppar alltid bäst över sista hindret, även här utan en tanke på att tveka eller stanna. :love:
Hon fick även lite gapande munnar och beröm över sin stora trav, galoppen är lite för stor för henne för tillfället så hon orkar inte riktigt inne i ridhuset.
Vi har även börjat kolla runt lite på vem som skall rida in henne om ett par månader, spännande tider... :up:

13872720_10153886673978215_4387294497783786796_n.jpg

Aragorn har löshoppats ett par ggr till och här är en film från senaste gången. Oxern på filmen är ca 60 cm, i slutet höjdes den till 85 hög och 80 bred, nemas problemas. :)
Lillkusinen fick agera inridningshjälp idag också, men nu blev det ett steg till, nämligen att sitta upp. Vem brydde sig inte om att en människa som enbart träffat hästar 2 ggr innan i sitt liv satt upp och grejade runt? Jo Aragorn! :D Är han inte fantastisk? Han bara stod där och halvsov. Vi upprepade ett par ggr på varje sida och han tog det så lugnt. Något han däremot tyckte var otroligt komplicerat var att ha sadel på sig och lyfta hovarna samtidigt. Han nästan la sig två ggr innan han kopplade hur man skulle göra. Unghästar är ganska roliga ibland. :p

Vad duktiga ni är :love: och vad roligt att höra att han är så cool och så duktig!

Varit på en jätteskön promenad med fröken idag. :) Har börjat gå med lång lina istället för grimskaft och det funkar så bra, vi går där och lullar tillsammans. :) Det var andra som njöt av vädret så vi fick träna på att möta och bli omridna av andra hästar. Har fått byta box också till en hörnbox med bara en granne, hennes hagkompis. Tror det kommer kännas mer bekvämt för henne än förra boxen. Ser fram emot nu att fortsätta inkörningen men vi fortsätter nog med bara promenader ett litet tag till.

Har borsta och myst med Rangi på betet. Passade på att prova nya grimman jag fik i födelsedagspresent. Passade jättebra :) Tyvärr så njöt han lite för mycket av myset så på de första bilderna såg han ut som en sovande åsna typ :meh: Fick lite fart på honom genom att longera lite i skritt med mycket start, stopp och varvbyte. Duktiga Rangi hade fortfarande koll på hur man skulle göra! :heart

Brukar mäta honom en gång i månaden normalt sett men blir ju lite sådär noggrant i beteshagen. Fick iaf fram att han är ca 155 i mkh och typ 157 i rumphöjd. Kan nog komma upp i 160 cm som är min undre gräns :up:

Rangi%20ny%20grimma_zps4rphmrhe.jpg

Var på promenad igår och sprang en del också, gick jättebra och var jättekul! Nu börjar det bli pirrigt inför premiering på söndag. Ska bli väldigt kul att få henne mätt! Tycker hon ser himla liten ut fortfarande så jag undrar om hon ens kommit över ponnymått. Har aldrig ens varit på premiering så jag har ingen aning om vad jag gör. :D Känns ju iaf bra att hon kan springa snällt, hoppas koncentrationen är med oss på söndag också!

Har borsta och myst med Rangi på betet. Passade på att prova nya grimman jag fik i födelsedagspresent. Passade jättebra :) Tyvärr så njöt han lite för mycket av myset så på de första bilderna såg han ut som en sovande åsna typ :meh: Fick lite fart på honom genom att longera lite i skritt med mycket start, stopp och varvbyte. Duktiga Rangi hade fortfarande koll på hur man skulle göra! :heart

Brukar mäta honom en gång i månaden normalt sett men blir ju lite sådär noggrant i beteshagen. Fick iaf fram att han är ca 155 i mkh och typ 157 i rumphöjd. Kan nog komma upp i 160 cm som är min undre gräns :up:

Rangi%20ny%20grimma_zps4rphmrhe.jpg

Hilda hade vuxit 4 cm förresten, nu är hon hela 81 cm mot höstens stadiga 77 :laugh::love:;)

Hilda hade vuxit 4 cm förresten, nu är hon hela 81 cm mot höstens stadiga 77 :laugh::love:;)

Vi är inte minst i tråden då iaf. :D Vi står i ett stall med mest ponnys av olika storlek och ganska små storhästar. I somras fanns det stooora halvblod, jag har inte känt mig så liten vid en häst på väldigt länge. :p Snacka om att man vänjer sig snabbt vid denna behändigt lilla häst - som nog dock kommer bredda på sig och bli ganska rejäl hon med, om än inte så hög. Jag tackar dock och tar emot, min förra hade jag alltid ett helvete med storlekar och inget passade bra.

Vi är inte minst i tråden då iaf. :D Vi står i ett stall med mest ponnys av olika storlek och ganska små storhästar. I somras fanns det stooora halvblod, jag har inte känt mig så liten vid en häst på väldigt länge. :p Snacka om att man vänjer sig snabbt vid denna behändigt lilla häst - som nog dock kommer bredda på sig och bli ganska rejäl hon med, om än inte så hög. Jag tackar dock och tar emot, min förra hade jag alltid ett helvete med storlekar och inget passade bra.

Nej då ingen fara på taket :D

Min systers häst är 180 cm hög, och väldigt grov och stallägaren hade en Ardenner. Så förut hade jag alltid minst häst trots Nordsvensk men nu har jag definitivt bland de minsta hästarna i bekantskapskretsen ;)

Var på promenad igår och sprang en del också, gick jättebra och var jättekul! Nu börjar det bli pirrigt inför premiering på söndag. Ska bli väldigt kul att få henne mätt! Tycker hon ser himla liten ut fortfarande så jag undrar om hon ens kommit över ponnymått. Har aldrig ens varit på premiering så jag har ingen aning om vad jag gör. :D Känns ju iaf bra att hon kan springa snällt, hoppas koncentrationen är med oss på söndag också!

Lycka till på premieringen! Jag tror att det är fler än jag som hoppas på en massa fina bilder efter helgen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka