Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag (igår) hämtade vi hem min blivande stjärna :love: Lotus skötte sig super, han är inte mycket hanterad alls. Men tog kanske 5 minuter att lasta honom sedan stod han som ett ljus hela vägen hem :heart
Nu får han gå ihop med Heartbreaker som han tycker verkar lite spännande men mest står han och pratar med Ove :angel:
PSX_20160712_212857_zpssqdcrycy.jpg

PSX_20160712_215249_zpsj4tcn21v.jpg

PSX_20160712_214843_zpsw87bam3m.jpg

Jag har idag varit och hälsat på min fröken på hästkollo. Kandi mår alldeles utmärkt i hästparadiset och hon verkar ha utvecklats till "klassens ordningsvakt" :p. Ska bli spännande och se hur detta mottas utav mina andra två damer när fröken kommer hem :idea:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi8.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi6.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi5.jpg.html][/URL]

Lite kuriosa @Görel

Kommer du ihåg att jag PM:ade dit om några unghästar förra året, rådfrågade om stammarna. Du tipsade mig om att gå på stoet e.Dalwhinnie och så tyckte du att stoe e.Placido Domingo hade intressant stam. Det första stoet blev sålt innan jag hann kolla på henne till min kusins fru :D och nu går hon i samma hage som sto nr 2 som är Kandi - de är på samma hästkollo - lite coolt så här 1 år senare :D

Mihle till vänster och Kandahar till höger

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi1_1.jpg.html][/URL]

/Lizzie

Lastträning och skogspromenad stod på den här frökens schema ikväll!
Hon är extremt snäll och cool att ge sig ut i skogen ensam med :)
Transporten är hon något mer skeptiskt till. Uppnådde dock kvällens mål, vilket var att hon skulle gå på rampen med framhovarna.
Mina tidigare unghästar har varit himla snälla och beskedliga gällande lastning och gått på utan knussel, så detta blir en ny erfarenhet...

img_5139_57868f0a2a6b2253ba95b761.jpg

img_5133_57868ef62a6b22662eec0929.jpg

Ja, det stämmer! En welsh sek b :) Dock en ganska övervuxen sådan.

Åh welsh :love: har alltid gillat dem! Speciellt cob!

Idag tog vi första promenaden här med mvg i betyg. :) Övade sen på att springa med henne på ridbanan inför visningen. Först vill hon inte springa alls men efter första traven fördtod hon vad matte ville, sen gick det bra. Får öva nu så hon kan springa riktigt fint på visningen! Nu på kvällen betade vi lite på stallbacken och så passade jag på att klä in henne i en presenning. :p

Jag fick mina draglinor som jag beställde i veckan supersnabbt från Floby, underbart! Idag hade jag två medhjälpare så det var bara att passa på. :) Tog en lina i taget, först höll vi upp den och sen fick hon släpa den själv. Sen hängde vi på nästa lina och gjorde samma sak. Medhjälparna fick även hålla emot lite så hon fick känna på lite tyngd att dra. Slutade med att hänga på en träsvängel och gick några varv med den.

Höll till på ridbanan och det var ibland lite soppatorsk och på slutet var hon antingen väldigt uttråkad eller mentalt trött. :p Hon började ganska yvigt när jag tömkörde, lugnade sig när linorna kom på och drog svängeln som hon aldrig gjort nåt annat. Det är grusigt på ridbanan så det var ett nytt ljud, innan har vi släpat linor på sandbana och stock i skogen, men hon funderade inte alls på det. De sista halterna, speciellt för att sätta på svängeln och ta av linorna stod hon superfint tills jag bad henne gå. Så duktig. :love:

Träningen fortsätter. :) Idag tog vi en skogspromenad med sele och träns (repgrimma och longerlina över) och tog oss fram rakt genom granar och annan svår terräng. Träning på att våga gå i trånga utrymmen, låta grenar ta emot både kropp och utrustning. Så duktig tjej. :) Bild från när vi drog linor och svängel i skogen häromdagen.
43_zpssfuirhro.jpg

Lillgrabben har enligt honom själv haft sitt livs värsta upplevelse idag. Han blev ofrivillig åskådare till när jag försökte jaga ut en hönssatan ur stallet. Istället för att gå ut ville hönan kackla och springa runt. Den flög tillslut upp på boxdörren, för att sedan hoppa och landa på Aragorns rygg. Det blev ett vilt rodeobocksprång rakt upp och sedan en vrålande höna och en hysterisk häst som sprang runt på livet i boxen. :banghead: När hönan tillslut var utkastad fick en annan lite lugnare höna hjälpa till att bota Aragorns nya hönsfobi. Det var inte lätt men tillsist accepterade han att ha den runt benen utan att bli upprörd. :p

Jag har fått en idé om att ta med Aragorn och någon kompis till honom ut på en ö och sova över ett par nätter. Alltså först frakta ut tillräckligt med foder och linor att binda upp i osv. och sen tillsammans med ett par medhjälpare gå/simma över med hästarna. Det är så grunt att dem kan gå hela vägen (ca 1 km) förutom några meter där dem kommer behöva simma. Vi tvåbeningar bor i tält och hästarna får strosa runt på den lilla ön som är ca 200m x 200m när vi har tillsyn över dem och övriga tiden får dem vara uppbundna. Det var nämligen några som gjorde samma utflykt för några veckor sedan och lät hästarna gå lösa på ön hela tiden men då passade krakarna på att simma hem igen på natten. :rofl: Det vill jag inte råka ut för!

Vad tror ni om det? Är det något ni hade "utsatt" era 2 åringar för eller är det en helt galen idé?

Lotus har fått va med om mycket :p
Han har både fått sig sitt första täcke, blivit longerade i ett halvt varv och fått fötterna fixade ;) Han tar allt med ro :love: Hovslagaren verkade honom ute i hagen och han stod som ett ljus. Täcke var det bara att kasta på som om han haft det på i år och dagar. Longering var däremot lite jobbigt då man var tvungen att röra på sig sa han :rofl:
Vackraste lilla hästen :love::heart
IMG_20160721_212000_zpshghg8mqy.jpg

PSX_20160721_204744_zpsaxqi3p3f.jpg

IMG_20160723_132954_zpsrjplxfvt.jpg

Lillgrabben har enligt honom själv haft sitt livs värsta upplevelse idag. Han blev ofrivillig åskådare till när jag försökte jaga ut en hönssatan ur stallet. Istället för att gå ut ville hönan kackla och springa runt. Den flög tillslut upp på boxdörren, för att sedan hoppa och landa på Aragorns rygg. Det blev ett vilt rodeobocksprång rakt upp och sedan en vrålande höna och en hysterisk häst som sprang runt på livet i boxen. :banghead: När hönan tillslut var utkastad fick en annan lite lugnare höna hjälpa till att bota Aragorns nya hönsfobi. Det var inte lätt men tillsist accepterade han att ha den runt benen utan att bli upprörd. :p
Jag har gått in i tråden ett par gånger för att skriva en uppdatering om Iors hosta, men jag får totalt skrattbryt varje gång jag läser detta. :rofl::rofl:

Nu gör jag ett försök i alla fall! Som jag skrev tidigare i tråden har Ior hostat hela sommaren och även snorat en del vitt. Vi var inne på klinik och gjorde en endoskopi för en dryg vecka sedan, och den visade på en del slem i luftvägarna. Jätteäckligt att se! :wtf: Prover togs, och han fick slemlösande.

Fick svar på proverna i onsdags och de visade inget speciellt, så beskedet var att jag skulle höra av mig om han fortfarande hostade om en vecka. Nu har det gått en dryg vecka, men trots slemlösande medicin är det ingen skillnad i hostandet. :crazy: Hörde av mig till kliniken idag och väntar nu på att de ska ringa tillbaka...

Så här snygg var han vid hemkomsten i alla fall! :love: Han ser aningens tunn ut på bilden kanske...
02F3EB34-CA70-4033-8E8B-20948EC7A083.jpg

Jag har gått in i tråden ett par gånger för att skriva en uppdatering om Iors hosta, men jag får totalt skrattbryt varje gång jag läser detta. :rofl::rofl:

Nu gör jag ett försök i alla fall! Som jag skrev tidigare i tråden har Ior hostat hela sommaren och även snorat en del vitt. Vi var inne på klinik och gjorde en endoskopi för en dryg vecka sedan, och den visade på en del slem i luftvägarna. Jätteäckligt att se! :wtf: Prover togs, och han fick slemlösande.

Fick svar på proverna i onsdags och de visade inget speciellt, så beskedet var att jag skulle höra av mig om han fortfarande hostade om en vecka. Nu har det gått en dryg vecka, men trots slemlösande medicin är det ingen skillnad i hostandet. :crazy: Hörde av mig till kliniken idag och väntar nu på att de ska ringa tillbaka...

Så här snygg var han vid hemkomsten i alla fall! :love: Han ser aningens tunn ut på bilden kanske...
Aragorn tycker faktiskt att du är väldigt elak nu som har roligt åt hans skräckupplevelse! :cautious::mad:
:p

Vad tråkigt med hostan som aldrig verkar ge sig! Står han kvar hos Pernilla? Jag vet att hon haft någon/några hästar med hosta förut åtminstone, vet inte hur det är nu. Jag hoppas ni hittar vad det kommer ifrån snart så han kan bli bra igen. Och fantastiskt vad snygg han är! En riktigt ståtlig herre! :love:

Jättefin! Ser inte tunn ut men bilder kan luras. Hoppas ni reder ut hostan!

Är skryt okej här? Jag måste få skryta av mig lite nämligen. :bump:
Igår löshoppades Aragorn uppe i ridhuset tillsammans med två andra unghästar varav en till tvååring (swb). Vi byggde kombinationen som är på treårs för swb så Aragorn fick lite storhästträning dock med avstånd för honom. :p
Om jag börjar med det negativa från gårdagen är det väl lastningen. Han ville inte riktigt gå in så innan vi stack iväg blev det lastträning tills han frivilligt gick på.

När vi anlände till ridhuset var han hellugn. Han brukar kunna bli väldigt stressad när andra hästar springer runt omkring honom när han själv sitter fast men det fick han träna på mycket igår. Stå och titta på när dem andra löshoppades och även springa i grupp i grimskaft. Jag tror det gick upp för honom att det inte är hela världen om någon annan häst springer ifrån honom i ridhuset - den kommer tillbaka. :p Och sen när det blev hans tur att löshoppa höll tränaren på att tappa andan. Hon är domare på treårs så det känns som hon var den bästa personen att ha med såhär första gången man löshoppar unghästen för träning inför treårs.
Aragorn fick så mycket beröm för hopptekniken och inställningen. Hon tyckte att han hade så utvecklade gångarter och fin mentalitet för sin ålder av det lilla hon sett av honom. :love:
20160728211908-78.69.239.199.jpeg

@pews1972 var stolt över din uppfödning! :D

Härligt @hovtassfot :)

Vi har varit ute och dragit en stock både i skogen och på grusväg. Började i skogen över stock och sten. Jag ledde och pappa höll koll på lasten. Fastnade en gång så det tog tvärstopp, hästen bara stannade tills vi lossat och gick sedan vidare lugnt. Övergången till skramlig grusväg märktes inte alls. På vägen tappade vi även stocken två gånger :p utan reaktion varken då eller när vi hängde på den igen. Hon är fantastiskt duktig. :love: Hon är ju inte van vid skaklar men ljudmässigt känns det som man skulle kunna hänga på lite vad som helst.

Övar nu varierat med tömmar eller så leder jag för att avdramatisera då hon är så pigg och otålig i början på passet. Istället för att bråka får man hitta vägar runt och till slut kommer hon vara lika lugn vid anspänning som frånspänning. Övar även på att springa och skritta i träns på ridbanan inför premieringen, hon är helt med på noterna nu att man ska trava så jag hoppas vi har lika bra koll på läget i främmande miljö med andra hästar. :) Man kan åka dit en gång innan för att öva men jag vet inte om jag har medhjälpare eller ej, det är ju toppen annars med genrep.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka