Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lycka till på premieringen! Jag tror att det är fler än jag som hoppas på en massa fina bilder efter helgen ;)

Tack! Ja jag hoppas min medhjälpare vill fota lite. :D

Idag promenerade vi igen, så himla mysigt och härligt. :) Ganska lång sväng på kanske 5-6 km i tyst och lugn skog med kvällssol.

Nej då ingen fara på taket :D

Min systers häst är 180 cm hög, och väldigt grov och stallägaren hade en Ardenner. Så förut hade jag alltid minst häst trots Nordsvensk men nu har jag definitivt bland de minsta hästarna i bekantskapskretsen ;)

Håller med tidigare talare, väldigt gulligt! Är som sagt omgiven av ponnyer i stallet och det är ju rätt mysigt faktiskt. :D Minns bilder här på din systers häst, om det fortfarande är samma, han är så himla häftig!

Tömkört med linor och svängel idag igen för första gången på nästan två veckor. Härligt att fortsätta på det inslagna spåret! Superduktig och vi körde på asfalt för första gången och det låter ju lite annorlunda. Härligt som vanligt att se henne jobba, tycker hon börjat lägga på sig lite muskler också. :d

Fortsätter min monolog... ;)

Så var vi hemma från premieringen! Slutade med 41 p (av 50), klass 1 och etta i tvåårsringen för ston. :love: Så glad och stolt! Var jättenervös men allting gick så himla bra. Fick jättefina kommentarer, bland annat Utmärkt rastyp. Nu hoppas vi på diplom nästa år. :)
image_zpsfc4hau8l.jpeg

Fortsätter min monolog... ;)

Så var vi hemma från premieringen! Slutade med 41 p (av 50), klass 1 och etta i tvåårsringen för ston. :love: Så glad och stolt! Var jättenervös men allting gick så himla bra. Fick jättefina kommentarer, bland annat Utmärkt rastyp. Nu hoppas vi på diplom nästa år. :)
image_zpsfc4hau8l.jpeg

Stort grattis! Superfin!

/Lizzie

Min uppfödning född -14 är ju inte min längre, men igår så flyttade hon från den boning hon haft sen hon vandes av. Tjejen som köpt henne tog hem henne och det gick utmärkt. Hon fick ett resesällskap av en rutinerad pålla - då klev hon på transporten. Nu går hon med två shettisar och ska börja vuxenlivet. Hon är ju otroligt lite hanterad - bara verkad, maskad och vaccinerad, men det bekymrar ingen av oss för allt som är gjort är gjort rätt.

Vilken pärla du har! Grattis!! @Chili

*knapplån*
Här händer det grejer. Vi har tränat en del med westernsadel. Longering och hängträning och promenader med den bara för att få lite tyngd. Idag gjorde jag lite hängträning och vips satt jag där uppe på ryggen. Han stod och sov, märkte knappt att jag plötsligt var uppe på honom. Jag satt några minuter och satt sedan upp från andra sidan - lika totalt stencool. :D Det var första gången jag själv satt upp, tidigare har det bara varit lillkussen på typ 25 kg som suttit barbacka eller i dressyrsadeln. Nu blev det 15 kg westernsadel och 50 kg mig på ryggen men det var plättlätt tyckte Aragorn. Sedan bara för att se om han var lika cool i en lite annan miljö tog jag ut honom på gården och hängde i stigbyglarna från både hållen. Han bara stod och sneglade på mig och tog det med ro. :love:
20160823174615-78.69.239.199.jpeg

@hovtassfot Tack så mycket! Och vilken pärla du har! :) Jättekul med påbörjad inridning.

Nu efter premieringen har vi roat oss med att dra linor och kätting hemmavid och igår en promenad. Igår var första gången hon blev riktigt rädd när vi var ute, hon hörde något ljud som troligtvis var hästätande i skogen. Idag ska vi nog klä på oss all utrustning och gå ut och tömköra lite i skogen. :)

När vi körde med kättingen tränade vi på lite snäva svängar. Fick inte riktigt till att hon korsade benen men det är också svårt för henne att förstå att det är dit jag vill, eftersom det inte finns något som tar emot så hon har inget incitament att göra det. Blir annorlunda när man har skaklar. Men hon är helcool med alla ljud och att linorna tar emot. Avslutade sen med att träna på att kliva i linorna på ett bra sätt så hon inte kliver över för långt, jätteduktig var hon på det!

Min uppfödning född -14 är ju inte min längre, men igår så flyttade hon från den boning hon haft sen hon vandes av. Tjejen som köpt henne tog hem henne och det gick utmärkt. Hon fick ett resesällskap av en rutinerad pålla - då klev hon på transporten. Nu går hon med två shettisar och ska börja vuxenlivet. Hon är ju otroligt lite hanterad - bara verkad, maskad och vaccinerad, men det bekymrar ingen av oss för allt som är gjort är gjort rätt.

Nu har hon haft träns (med bett i munnen) på sig - det var förstås - okomplicerat

Första gången Liz hade träns kom jag inte ihåg att hon aldrig haft det så jag bara tränsade henne och tog ut henne på gården för uppställningsbilder. Fick ta bort alla där hon gapade, men jag tänkte att det är ju helt normalt när de inte är så vana :D:rofl:....

Vi skall testa alla sadlar snart för att se vilken som ligger bäst och börja hänga i September lite. Däremot skulle jag aldrig (!!) våga göra det på stallgången, fastspända som jag ser att vissa gör. Har varit med om alltför mycket otäckheter med fastspända hästar. Vi gör det ute enligt Hickey's modell.

Idag har vi miljötränat deluxe: lastat och åkt till närmaste ridklubb där det dagen till ära hölls ponnyutställning :) Första gången hon åkte släp sedan jag köpte henne (har dock lasttränat regelbundet senaste månaden) Inga problem!
Visningarna hölls utomhus på en stor gräsplan och det blåste en hel del, massa andra ponnyer överallt och Queen var extremt taggad, stundvis ett helt projekt att bara hålla henne på mattan, men överlag var hon superduktig och jag är helnöjd med henne!

Domaren gillade henne också och vi fick 40 poäng (98887) och blev reserv bäst i rasen :)

img_5386_57c190672a6b223313108677.jpg

Grattis @Evergreen ! :)

Vi har fastnat lite igen när det gäller att vara ute ensamma i skogen. När vi var iväg på semester gick det jättebra, hon saknade aldrig sina kompisar när vi var ute. Men miljöerna är helt annorlunda och vi har inte heller någon ridbana nu, så jag kan liksom aldrig jobba henne löst eller låta henne busa av sig lite löst. Vi ska bara vara kvar här i några månader till så därför känns det ovärt att byta stall, sen kommer vi flytta till där vi var i somras. Generellt just nu känns hon rastlös, tjurig och superirriterad på minsta lilla fluga som landar på henne när vi grejar i stallet. Kanske en växtperiod? Märker ni av växtperioder på era?

Så nu har jag styrt upp att jag har en hjälpreda en gång i veckan på en fast tid och sambon ska hjälpa till en gång i veckan. Hon blir osäker när vi tömkör ute har jag märkt så bara att någon går där framme med henne kommer nog vara rätt medicin. Har fått tag på ett däck som vi kan släpa runt på också, känns lite snällare mot grannarna än skramlande svängeln. :D tänkte också använda hjälpen till att åka iväg till ett närbeläget ridhus för att jobba lite i andra former, och få miljöträning på köpet.

@Chili Det kanske är pälsfällningen som gör henne lättirriterad? I kombination med att hon inte har rört sig som hon brukar? Eller tvärt om, hon kanske behöver en lugn period efter att hon varit så duktig och lärt sig massor? Lite spekulationer bara, du känner ju din häst bäst :)

@Chili Det kanske är pälsfällningen som gör henne lättirriterad? I kombination med att hon inte har rört sig som hon brukar? Eller tvärt om, hon kanske behöver en lugn period efter att hon varit så duktig och lärt sig massor? Lite spekulationer bara, du känner ju din häst bäst :)

Ah, där sa du nåt med pälsen. Reagerade idag att hon börjat fälla som tusan men tänkte inte alls på att det kan göra henne mer irriterad. Hon verkar tyvärr rätt känslig för flugor, eller snarare, hon blir så sjukt psykiskt irriterad. Har inte sett några bulpr eller eksem men hon blir superstörd. Nu är det nästan bara små husfugor men hon är nog inne i en extra känslig period. Hon får ta det lugnare ett tag tills det lugnat sig. :) Är inte van vid känsliga hästar så det kopplade jag inte alls, får tänka mer på det framöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka