Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en grym dag med fröken fräken. :love: Drog tyngre däck med kättingen idag så det var allt lite vikt i det. Hon var superduktig och drog verkligen så himla fint. Halterna börjar sitta bättre, hon börjar förstå anspänningsproceduren. Jag tömkör henne in i linorna och hon vet minsann att vi tar ett ben i taget och sen stannar man där. Så klok! Så fantastiskt kul att kunna göra lite mer tillsammans. Synd att varje pass är så kort, jag hade kunnat hålla på i timmar. :D

Igår kväll hämtade vi hem Kandi från hästkollo. Damen har rätt mycket nerv och det där med att hästkompisar som åkte iväg gjorde att hon var rejält stressad. Vi valde att inte ens försöka lasta ute på gården utan backade intill ett stall och det funkade bra. Hon tvekade, men när hon insåg att hon inte skulle komma någonstans klev hon snällt in i trailern.

Resan gick bra och väl hemma så kände hon igen sig direkt. In i sin box och Oktawia fick komma in. Bianca står ju på boxvila pga av fång :( så hon var redan inne. Det blev en låååång stunds sniffande på varandra när Oktawia kom in som avslutades med att Oktawia gjorde ett sådant där avgrundsskri som ston gör ;).

De fick stå inne resten av kvällen och i morse var det dags för utsläpp. Kandi har växt under sommaren så hennes cob-grimma är alldeles för liten. Fram med en av Oktawias fullgrimmor så får matte köpa nya grimmor senare.

Utsläppet gick bra. Hälsningsceremonin var snabbt avklarat med ett skri och ett frambensspark av Oktawia, som sedan tog itu med att käka frukosten. Kandi tog ett varv i hagen för att kolla läget innan hon började käk frukost. Lugna puckar alltså :)

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi2_1.jpg.html][/URL]

Stuteriägaren har förvarnat mig om att Kandi tappat lite hull, de har haft gräs att äta, men näringsinnehållet sjunker ju fort så här i september. Så ett par veckor att äta upp sig, sedan är det dags för inridning...

URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi3_1.jpg.html][/URL]

Känns skönt att ha henne hemma - och vi ska nu bara bygga klart det nya stallet så det blir lite ordning och reda också :p

/Lizzie

För en månad sedan eller så tyckte jag Liz var fin. Nu har hon växt så in i bomben ochg är hög, kort och skranglig. Därav kommer vi skjuta på inridningen och funderar på att betäcka henne nästa år :D Personligen tycker jag Glock's Toto Jr. är som handen i handsken efter att ha insett att El Capone blir lite mycker linjeavel (Rubinstein och Amor)...

Jag ska hämta hem Rangi den 30:e och längtar sååå mycket! Känns så tomt hemma utan hästar (de stora är i väg på bete de med). Eftersom både Rangi och hans hagkompis har... eh.... levt väldigt gott på betet, för att uttrycka sig milt, så får de två gå kvar där lite längre (finns fortfarande gott om gräs). Känns inte så stor risk att de faller ur liksom :p Ettåringarna som gått med dem har däremot haft lite svårare att hålla hullet.

Ska iaf bli kul att få börja greja igen med honom och att kunna tvätta svansen igen :bump:

Kul att hästarna börjar komma hem från betet! :)

Idag drog vi däck själva genom byn. :) Det är ju en ganska kort sträcka men ändå så himla kul! Man får gå förbi brevlådor, en massa hus, soptunnor och vägbrunnar så det är finfin miljöträning att alltid behöva gå genom byn. Hon var superduktig vid an- och frånspänning, stod som ett ljus. Gjorde fina halter också utan att ha bråttom. :) Jag har skaffat lite skaklar och två kälkar så nu kan vi gå vidare med utbildningen! Däck och linor är ju nemas problemas. Tänkte dra lite lastpallar framöver också för att få mer tyngd och skrammel. Hon har ju varit i skaklar två gånger i somras vilket gick väldigt bra så det är bara att fortsätta på det inslagna spåret. Skynda långsamt!
14355642_10153729425995163_1617296093042051481_n.jpg

Efter att ha insett att jag inte har tagit några ordentliga bilder sen betet så kom kameran fram igår. Vi passade även på att träna på att bli knoppad. Allt avslutades därefter med att palla lite äpplen ifrån fruktträdgården.

Han är jättefin. Jag visste inte att du tänkte behålla honom. Kul:)
De börjar bli stora nu allihopa. Min har vuxit sakta, men igår reagerade jag på att hon min börjar att bli stoor. Jag har inte tyckt att hon har vuxit alls i sommar, men man är väl hemmablind.

Han är jättefin. Jag visste inte att du tänkte behålla honom. Kul:)
De börjar bli stora nu allihopa. Min har vuxit sakta, men igår reagerade jag på att hon min börjar att bli stoor. Jag har inte tyckt att hon har vuxit alls i sommar, men man är väl hemmablind.
Nja, har egentligen haft beslutsångest sedan han var föl. Våra planer är just nu att han ska ridas in och sedan så åker han troligtvis på utbildning. :D
KB växte inte heller under sommaren, men nu har han satt igång att växa igen. De andra tvååringarna var inte så snälla mot honom, så han tappade ganska mycket under sommaren. :(
Så nu blir det specialfoder så att han får upp hullet igen :angel:

Superfin!! @rostad

Vi tog en svängom med linor och däck ensamma idag. Hon blir gravt uttråkad av att släpa runt dem på stallplanen men det har sin avsedda effekt - hon får trampa av sig och bli varm i kläderna, samt inte bli så fokuserad på att man ska ut och iväg direkt. Vi tog en kort tur ut på bygatan, sen hemma så kopplade jag på ett till, tyngre däck. Då fick hon ta i lite också. :) På bygatan frustar hon glatt, så nöjd att få jobba och komma ut lite.

Igår på tömkörningspromenad i skogen var det lite mer bus efter att ha vilat hela veckan. Idag var det fokus igen, lugn och stadig. :) Planerar för skakelträning i veckan! Får vi till lite träning med skaklar borde det gå att sätta henne för rockarden ganska snart på hemmaplan, men sen är det en lång bit kvar tills hon faktiskt är inkörd och vi kan köra ut själva. Det känns som vi kommit väldigt långt dock, från att ha problem att ens leda henne till att dra däck alldeles själva. :)

Nu är äntligen alla hästar hemma igen från betena! :love: Tog en liten stund att lasta Rangi en gick ändå ganska smärtfritt. Innan vi kunde åka iväg gnäggade hans kompis från den andra transporten och då kom han på att han ville ut igen :nailbiting:. Fort iväg då, de brukar ju stå bättre när man väl är i rörelse. Det gick bra att köra men han åkte oroligt hela vägen och var sjöblöt när vi kom fram, ca 20 min senare. Lastade iaf ut ganska lugnt hemma men vi blev ju inte hjälpta direkt av de andra två hästarna hemma (15 och 16 år), som sprang runt i hagen som rodeohästar och gnäggade :banghead:. Unghästarna var trötta och odramatiska när vi släppte ut dem, så inget rodeo där iaf :p

I helgen ska det myyyysas med Rangi (och tvättas och mätas) :heart:heart:heart

Lite nytagna bilder att bjuda på!

Rangi med nytvättad svans och man dränkt i pälsglans :o Passade på att mäta honom för att se hur mycket det hänt på den fronten i sommar, 155 cm i mkh och 159 i bak. Högre i bak som vanligt, ingen överraskning där, syns ju gaaanska tydligt :p
Rangi%20och%20Watson%20008_zpsnefs87lk.jpg

Försökte ta lite bilder i hagen med men de flesta såg ut såhär:
Rangi%20och%20Watson%20025_zpslj51zgb8.jpg

Jag fick springa iväg en bit och sedan vända mig om så gick det bättre :rofl: Får väl passa på att presentera Rangis kompis som han ska gå ihop med denna vinter (de har gått ihop på bete både denna och förra sommaren). Lilla Åby´s Watson, haflingerhingst (i några veckor till iaf), född -14.
Rangi%20och%20Watson%20031_zpsrr3ojvrh.jpg

Rangi%20och%20Watson%20033_zpssaioklpj.jpg

Igår drog vi däck alldeles själva. :) Var nere på gärdet där vi tagit bort alla småhagar så det var ett enda stort fält. Lite förvirrande tyckte fröken, inga staket att ta stöd emot eller känna tryggheten från. Så det var bra övning. Fick dock ett mindre bra avslut då det var fullt ös uppe vid stallet med barn, ponnys och hästtransporter så vi fick parkera på ett mindre bra ställe. Halten blev inget vidare. Men hon är ändå en klippa som klarar av så mycket störningsmoment utan att krevera. :) Det är ju ganska höga krav att hon ska stå helt stilla tills jag spänt loss henne.

I december flyttar vi till mina föräldrars gård. Det ska bli skönt med en lugnare stallmiljö utan små barn, hundar, och generellt ett mindre stall med mindre folk. Tror dock denna erfarenhet varit supernyttig. Men nu längtar jag till större hagar, ridbana och bättre skogsvägar passande för inkörningen. Och inte minst att bara ha 5 min promenad till stallet!

@Chili Hon låter helt underbar, din pålla :love: Kul att du ska byta stall som passar bättre :) Har dina föräldrar också egna hästar eller är det bra inhyrningar?

Vi hade världens bästa dag idag. :love: först hovslagaren som verkade och damen var så duktig så. Sen tömkörde vi med stora selen med bågdäckel. Fick den att passa lite hjälpligt men det hade inte funka att dra med. Däckelgjorden är fortsatt för lång. Men hon var så duktig. :love: En sån där fantastisk dag där det var soligt och vindstilla i det sista ljuset, krispigt och småkyligt, luktade höst och hästen gick helt perfekt.

Longering idag! Lite ofokuserad start, missade vad "ptroooo" betyder :p Men efter en liten stund var fokus tillbaka och vi kunde öva lite start-stopp och skritt-trav-övergågar, som han då skötte utmärkt. Duktig liten gris :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka