Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har glömt av den här tråden lite, men skrev en del när Arno var föl. Så här ser han ut nu:
wp-1476092419390.jpg

Det är kuskens vagn, vi hyr in dem båda :-D Men det är en inkörningsvagn iaf. Vi har faktiskt ett liknande hemmabygge men mycket tyngre och med dubbelsäte.
Väldigt fiffig! Påminner om förställ tycker jag? Kul med en till som körs in! Vi tar det rätt långsamt och ska börja med skaklar nu. :)

Just nu har vi dock mest vila då jag är borta mycket. Men idag tränade vi på att longera och att stå stilla lös på stallplanen när jag gick ifrån henne.

Väldigt fiffig! Påminner om förställ tycker jag? Kul med en till som körs in! Vi tar det rätt långsamt och ska börja med skaklar nu. :)

Just nu har vi dock mest vila då jag är borta mycket. Men idag tränade vi på att longera och att stå stilla lös på stallplanen när jag gick ifrån henne.
Han är den tredje dressyrstammmade vi kör in - vi tycker att det är en bra utbildning för dem. Han är ju redan trygg med att gå iväg från de andra hästarna ensam och arbeta. Stå still är också bra träning!

Han är den tredje dressyrstammmade vi kör in - vi tycker att det är en bra utbildning för dem. Han är ju redan trygg med att gå iväg från de andra hästarna ensam och arbeta. Stå still är också bra träning!
Håller helt med, det är något jag tror man har stor nytta av framöver. Det är ju en hel del ljud också och de blir tryggare med saker bakom sig. Och dessutom jättekul att kunna göra mer med sin häst än att bara rida den. :)

Vi har börjat lite lätt med tömkörning. Gjord och tömmar är inga problem, han sköter sig utmärkt. Går ganska långsamt fram för jag har inte alltid hjälp att tillgå. Än så länge har jag honom i lina, eftersom han är van vid longering, och medhjälpare som går efter och bara håller i tömmarna. Har börjat att introducera tygel/tömtag.

Hur har ni andra gått tillväga när ni börjat tömköra era?

Ut i skogen på vägar och stigar. Tömmarna lågt satta. Bettskivor. Ingen pisk. Delad töm om något skulle hända. Ha gärna med häst med första gången som bara går före om den lilla inte vågar gå.

Vi har börjat lite lätt med tömkörning. Gjord och tömmar är inga problem, han sköter sig utmärkt. Går ganska långsamt fram för jag har inte alltid hjälp att tillgå. Än så länge har jag honom i lina, eftersom han är van vid longering, och medhjälpare som går efter och bara håller i tömmarna. Har börjat att introducera tygel/tömtag.

Hur har ni andra gått tillväga när ni börjat tömköra era?
Medhjälpare som går med och leder hästen. I början mer "dominant" framför kusken, sen mer passiv när hästen börjar förstå tygeltagen och rösten. Det underlättar väldigt mycket och minskar risken för missförstånd. Och helst ut i skogen över rötter och sten.

Någon mer än jag som börjar bli vansinnigt ridsugen? Får se om jag kravlar mig upp för en liten sitt någon gång i vinter. :D

ior5.jpg

ior2_1.jpg

Japp! Och körsugen!
Har haft lite avbrott pga semester och andra resor. Har dåligt samvete för min understimulerade tjej. Men det är en kort period. Snart flyttar vi till min hemstad och mina föräldrars stall och stora, härliga hagar. Det ska bli oerhört skönt.

Har varit oinspirerad pga resor + mörker och dåligt väder + höstbusig häst. Nu har hon dock lugnat sig och jag har upptäckt att det går att klä på hästen en massa reflexer, och då plötsligt blev allt mycket roligare. Materialist, javisst? :angel: Lindade benen för första gången igår (reflexlindor), har själv inte lindat ben på flera år. Hade på boots också och svansreflex med röd lampa. Funderar nu på om ett tunt skrittäcke i reflex sitter kvar med en longergjord?

Hon behöver ju egentligen nästan ingen utrustning egentligen men oj så mycket roligare allt känns nu. :D Ska rota fram benskydd, lindor, nosgrimman till tränset... Kul att vara ute i mörkret också. Igår tog vi första promenaden i bäckmörker och det var rätt mysigt. Gick en kort bit så ska nog testa att gå lite längre idag. :)
Bara en sån sak att hon hade täcke på sig igår och således var torr och ren, och fin, var upplyftande (samt att hon accepterat täcke nu och inte försöker dra av det).
IMG_20161101_174658_zpsl85amvhp.jpg

Länge sen jag uppdaterade nu, har glömts bort. :)

Det går bara bra med Aragorn. Han fick en hovböld för ungefär 2 månader sedan som vi först trodde var en sparkskada så då vart det klinikbesök, tömning av bölden, gips och vila. Han repade sig fort dock och fick gå skodd med heltäckande sula så ingen lera och smuts skulle komma in i böldhålrummet. För övrigt har det varit en riktig skithöst när det kommer till skador och bölder. Flera av hästarna har dragit på sig bölder och sträckningar. Nått jag tycker är konstigt eftersom det varit en ovanligt torr och fin höst. Hästarna som är av den mer lättfödda typen har vi haft kvar i sommarbeteshagen till mitten av oktober (och fortfarande smällfeta) innan vi började stödfodra. Har ni andra haft samma problem med skador och bölder?

I samband med bölden fick Aragorn och två till flytta till vinterhagen. En två årig valack och en hingståring. Deras dagar går ut på att äta, skita och kissa i ligghallen, leka och snagga av varandras manar. Aragorn ser inte riktigt klok ut med en halv tuppkam. :banghead::D Mätte honom häromdan och han verkar bli en stor grabb, 144 fram och 146 bak. För några månader sedan var han 142 både bak och fram.

Annars har allt mest rullat på. Det blev ju väldigt mycket hantering och "träning" i samband med bölden men han skötte sig väldigt bra. På kliniken var han lite skrikig och upprörd när vi ställde in honom i en box och lämnade honom. Men så fort han fick något att göra skötte han sig jättebra. Veterinärerna berömde honom så mycket för hur lugn och trevlig han var för att bara vara två år. Lastningen gick också plättlätt, han klev på direkt. Eftersom han växer så mycket och håller på att sätta en vinterpäls likt en björn och är lite öm i huden så har vi ett uppehåll med inridningen tills växten stannat av lite och han slutat vara öm. Istället tränar vi mycket från marken med longering, att kunna skicka honom dit jag pekar, tömkörning och att han får gå med som handhäst. Han är så rolig för att varje gång han inser att ridturen är slut så börjar han sega och vill gå med längre. :p:love:
20161104102838-78.69.239.199.png

20161104102928-78.69.239.199.png

20161104103016-78.69.239.199.png

@hovtassfot - HÄRLIGT med uppdatering :D ... men bilderna syns inte :(:(
om det inte går att fixa här kan du väl maila dom till mig? Vill så gärna se hur "min" lilla kille ser ut nu för tiden :heart:heart

Nu i onsdags så var det inplanerat att köra iväg Kandi till min beridare (min tränare) för att starta sin bana som ridhäst. Kandi ska vara hos min tränare 4-5 dagar, komma hem och vila en vecka och så tillbaka till tränaren. Vi bor nära och jag skulle kunna åka varje dag, men tränaren driver ridskola och vill träna Kandi på fm då ridskoleverksamheten drivs på kvällen. Så detta upplägget passar oss båda. Jag bor 5 km från min tränare så det är inga avstånd att åka.

Dock började det inte så himla bra. Jag och sambon hade tagit långlunch för att köra iväg Kandi. Eftersom min gamla häst är bökig att lasta så är detta ett moment som jag var lite nervös för. Dock var Kandi jätteduktig och klev snällt på trots vattenpölar och regn. Så for vi iväg och var snart framme. Då började problemen....

Urlastningen gick inge bra.... Kandi fick totalt tilt i hjärnan och kunde inte backa. Ett tag var vi tre personer som stod och tryckte på hennes bringa, men när hon började försöka ta sig uppåt istället för att backa så la vi ner. Vi fällde upp lämmen och åkte en sväng. Försökte lasta ur igen, men icke.

Jag har en Reko 1300-trailer och jag kör utan mellanvägg eftersom min gamla kräver det. Dock är trailern endast 150 bred och Kandi är 160 cm lång från bringa till rumpa. Alltså vågade vi inte vända henne om.

Jag var helt färdig att bryta ihop - så vad gör man. Jo, man ringer distriktsveterinärjouren och berättar om dilemmat. Vetten höll med om att hästen behövde drogas för att se ifall tiltet skulle släppa. Dock var vetten tvungen att åka på ett annat sjukbesök innan oss. Bara att vänta alltså. Och vilken väntan. Det kom ytterligare ett akutbesök emellan så väntan blev lång. Vi provade några gånger att försöka få henne att gå baklänges, men icke. Kallt och ruggigt var det och jag vågade inte gå långt ifrån trailern. Det enda jag kunde tänka på var, vad i helvete gör jag ifall Kandi får panik i trailern??? Även om hon verkade nöjd och var lugn där hon stod och mumsade på sitt hö, så vet man ju inte. Hux flux kan saker och ting ändra snabbt...

Till sist kom så äntligen veterinären och hon kollade av Kandi i trailern, gav fröken en spruta Plegasil. Vi provade att försöka få henne att backa, men icke. Veterinären ville då att vi skulle prova att vända henne innan hon gav hästen mer lugnande. Med vette på plats så fick vetten grimskaft och ansvar för vändningen. Eftersom Kandi var lite lätt drogad så höll hon sig lugn och ålade sig faktiskt runt och sedan så hoppade hon ut ur trailern.

En stor lättnad kan jag säga eftersom jag vid det här laget var helt grinfärdig. Kandi stod 7 timmar i trailern - och jag är grymt imponerad över att hon fixade detta och höll sig lugn.

Veterinären kollade igenom Kandi och så placerades hon i en box hos min tränare. Jag kunde åka hem och bryta ihop en stund.

För övrigt har i alla fall vistelsen hos tränaren gott bra och Kandi är söt och snäll att hantera.

Jag åkte iväg till en trailerfirma idag och hittade en hästtrailer i min prisklass med fronturlastning. Tänker inte risker att vara med om detta igen.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka