Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att bilder är kul. :)
received_693668714120693_zpsfs2k6a8q.jpeg

Det är jätte kul att följa er! Hon verkar så duktig :)
Vad kul att du tycker det! Jag tycker mest att jag spammar tråden. :angel: Men det är mest för att jag är stolt över oss båda. Första hästen jag kör in så det är mycket nytt på alla fronter och unghäst har jag inte haft på många år (och då var jag alldeles för ung själv och gjorde kanske inte så många rätt). Så jag vill gärna visa alla roliga framsteg för det är så extremt kul. :) Sen blir jag deppig när det går mindre bra men jag försöker hålla fast vid det positiva!

@Chili Håller med övriga, det är väldigt roligt att följa er! Håller även med om att denna tråden är lite sömnig just nu, vilket är konstigt eftersom många har påbörjat inridningen för sina 2 åringar alt. planer på att planera inridning. :angel:
Ja mer action i tråden! Det är ju prime time för alla som ska visas på treårs, väl?

Jag följer aktivt men är dålig på att skriva :). Tur att chili håller igång tråden, för det är väldigt kul att läsa om era framsteg!

Uppdatering om Silas, han kastrerades igår och fick guldstjärna av veterinären, topp tre enklaste kastrationen. Så nu hoppas vi att det läker bra med :). Annars gör han inte så mycket då jag är gravid i v. 33. Han är ju dessutom en Irish cob, sena i utvecklingen så inridning är inte aktuellt på ett bra tag.
Han har äntligen börjat lägga på sig lite mer och mäter nu 146 cm i mkh, helt perfekt. Där får han gärna stanna men han växer nog ett par cm till.

@Chili Håller med övriga, det är väldigt roligt att följa er! Håller även med om att denna tråden är lite sömnig just nu, vilket är konstigt eftersom många har påbörjat inridningen för sina 2 åringar alt. planer på att planera inridning. :angel:
Min är longerad med sadel några gånger. Inte en reaktion. Lärde sig gå trav o galoppkommandona snabbt. Stannade kvar på voltspåret när jag sa -Stanna!. Hon är intelligent till skillnad från sin rödhåriga mamma:p
Är lite hängd på och ska sittas in, men jag ska avvakta med inridning till våren eftersom mitt mål inte är att bara kunna rida på henne, utan att ha en hållbar dressyrhäst med åren. Hon är född väldigt sent och blir närmare 180 cm. Min ursäkt.
Ska dock skos i vinter fram eftersom hon är något plattfotad och inte tål att gå på grusvägar hur mycket som helst. Om det blir isgata så sker det då.

Min är longerad med sadel några gånger. Inte en reaktion. Lärde sig gå trav o galoppkommandona snabbt. Stannade kvar på voltspåret när jag sa -Stanna!. Hon är intelligent till skillnad från sin rödhåriga mamma:p
Är lite hängd på och ska sittas in, men jag ska avvakta med inridning till våren eftersom mitt mål inte är att bara kunna rida på henne, utan att ha en hållbar dressyrhäst med åren. Hon är född väldigt sent och blir närmare 180 cm. Min ursäkt.
Ska dock skos i vinter fram eftersom hon är något plattfotad och inte tål att gå på grusvägar hur mycket som helst. Om det blir isgata så sker det då.
Vi spekulerade också kring att kanske sätta på skor vid nästa verkning. Beror lite på hur mycket vi jobbar och vädret. Är det risk för mycket halka då så får det bli skor och brodd. Eller om hon går mycket på grus och ömmar. Spännande. :) Brukar i ha benskydd på dem då ni början i hagen? Hon har aldrig benskydd men tänkte att jag kanske bör vänja henne vid det om det behövs vid första skoningen.

Vi fick hjälp igår med inpassning av stora selen. Superkul att äntligen få prata häst med någon som är inne på körning och bruks. :D Inpassning av sele är lite knepigt men den låg faktiskt bra. Så nu är det bara att köra på. Får skaffa ett annat ryggstycke bara om jag ska använda bakselen för den halkar bak till svansen i dagsläget. Och träna lite, den är så sjukt tung så det är precis att jag får på den...

Är hem-hemma nu och ska plocka med mig lösa skaklar med släpa, den drog vi i somras. Ska bli jättekul att gå vidare med skakelträningen. :) Jag köpte ju skaklar med de sitter ihop och det blev ett för stort steg att försöka spänna för utan att ha haft skaklar på några månader. Med pappas hemmabygge kan man sätta på en skakel i taget och sen sätta ihop dem till en släpa. Stegvis ökning funkar alltid bäst. :)

Planen är att min lilla fröken ska skickas på inridning om 1-2 veckor. Just nu göra jag ingenting med henne för jag och sambon håller på och bygger stall. Lägger all tid på bygget och vi är i sluttampen nu. Boxdörrar och u-profil som ska skydda översidan på boxbrädorna ska fixas i helgen och sista målningen ska även göras då. Förhoppningsvis kan mina kusar flytta in till nästa helg och då kan jag äntligen ta tag i hästeriet igen. Har inte ridit min ridhäst sedan juli pga stallbygget :cautious:

/Lizzie

Vi spekulerade också kring att kanske sätta på skor vid nästa verkning. Beror lite på hur mycket vi jobbar och vädret. Är det risk för mycket halka då så får det bli skor och brodd. Eller om hon går mycket på grus och ömmar. Spännande. :) Brukar i ha benskydd på dem då ni början i hagen? Hon har aldrig benskydd men tänkte att jag kanske bör vänja henne vid det om det behövs vid första skoningen.
Jag har haft skydd på vid tömkörning i farlig avverkad skog med furugrenar som sticker upp då hon mellan varven hoppat runt som en känguru. Värst var det den första gången när dessutom sidostycket gick sönder. Har aldrig varit med om att ej gamla lädersömmar går sönder bara sådär. Där stog jag med en galen unghäst som jag inte kunde hålla i. ( infernaliskt med mygg) Det gick inte att knyta upp heller. Som tur var höll remontgrimman kvar bettet nog för att jag skulle kunna tömköra den lilla biten hem. Jag har vant vid skydd även för att jag vill ha skydd på vid transport sen när skorna kommit på. I hagen har jag aldrig haft skydd på ung häst. Det brukar väl inte bekomma dem, men nu talar jag om första Bäbis:o
Däremot såg jag härom natten att min gamla märr ligger och galopperar med bak när hon drömmer.
Nu förstår jag varför hon har rispat sig med brodden bak. Hon ska ha stallbandage på hädanefter.

Kul att du kör in. Förr gjorde man ju så även med halvbloden och hade mycket gratis till inridningen. Jag tömkör bara för att ha ungefär samma nytta med det. Rakt ut i skogen i alla gångarter så småningom.:bump: Kärringen flyger efter som en vante.

Kastrerade min fina hingst i onsd... Passade på att kolla tänderna när han redan var sederad, hade givetvis vargtänder som också fick plockas bort...
Tar det lite lugnt nu 2 veckor framåt sen kör vi igång med inridning...
Än så länge hur cool som helst, haft sadel, träns, gjord och barn på ryggen och bryr sig verkligen inte om något alls....

Min är van vid skydd, boots, lindor etc. Brukar inte vara några problem. Jag börjar alltid med små lätta senskydd. Jag har också planer på att sätta på skor nästa gång. Han är ganska ömfotad av sig, så vi har ofta problem när tjälen kommer.
Jag har påbörjat inridningen, har nu suttit på honom 7 ggr. Vi har både skrittat och travat. Han är fortfarande lite liten, men tror att det kommer. Betet slog hårt på honom (tuffa kompisar), vilket gjorde att han tappade i vikt. Nu har han varit uppstallad i en månad och är i full gång med att fodra upp honom (dyraste hästen i stallet) :angel:

Ägaren till min -14 har hängt på henne, men inte suttit upp än. Planen är insittning och löshoppnings grunder under hösten, sen vintervila i ett par månader och därefter inridning och mer löshoppning

Lotus går bara i hagen och får växa till sig. Tanken med honom är att sitta in honom hösten som 4 åring låta honom vila vintern och sedan starta upp han när han är 5. Väntan är oändlig :rofl: Nu börjar han visa liite att han är en hingst iaf. Han rejsade järnet längst staketet med ena minisen igår istället för föltugga och va rädd som han gjorde när han kom :laugh: Samt att han börjar fylla ut sakta med säkert med muskler på rätta ställerna :love: Men vet inte tusan om jag tycker han ser gulbrun ut :confused:
PSX_20161008_140823_zpsnulncnce.jpg

PSX_20161008_141002_zpssdebqket.jpg

PSX_20161008_140656_zpslvx50f3i.jpg

Jag hör till dem som skyndar långsamt med massor av förberedelser. Min plan är typ att han ska börja jobba lite kroppsligen ifrån marken sommaren när han är 3år och bli insutten sommaren när han är 4år.
Konstaterade dock att vad jag skämtat om redan innan lillasyster föddes i sommar; att mina två uppföddningar kommar ridas in typ samtidigt ser ut att mkt möjligen ha en del sanning i sig... Lillasyster är 5 månader och världens coolaste, hon hade på sig täcke för första gången bara hux flux i dag och sa inget alls. Räka är nu 2år och man måste fortfarande visa täcket för honom och prata med honom om det en liten stund och ändå är han nervös över det hela. Och då har vi övat sedan han var föl med handdukar och han har varit täckt en hel del. Liiite olika mentalitet på hur mkt jobb och förberedelser man behöver för enkla saker.

Alla utom en av vårtorna försvann för typ 2v sedan bara vips och nu tror jag att även sista vårtan var borta idag när jag tittade till honom.

Räka & jag har bara hunnit ut på en tömkörningstur sedan han kom hem ifrån betet då jag haft ont om tid för honom och så har vi klickat lite för mer allmäna tråkiga saker. För att vara en sådan spänd häst nära stallet så är han ofantigt stadig häst att ha med sig ut i skogen.

30075035125_c5748fa29f_c.jpg

30041037976_443970dd4d_z.jpg

Här det blev en oväntad vila eftersom matte råkade skada foten. Visserligen gör det inget, utan vi kämpar på med lite tömkörning och lek. :D

Lite mer longering för vår del. Eller egentligen kanske jag ska kalla det lydighetsträning på lina, för det är väl mer det som det handlar om. Inledde med lite borstmys och flätning :heart

Planen är att börja tömköra Rangi nu i höst, gärna ute i skogen mest. Beroende på hur det går för honom att växa ikapp sin rumpa så är planen att börja sitta lite i vår när han blir tre. Jag brukar åka på läger hos min tränare med min stora häst varje sommar. Hade tänkt ta med Rangi en eller möjligen två dagar i sommar, så jag får hjälp redan i uppstarten av min tränare :)

Facebook-20161010-081911_zpstlwbb3ab.jpg

Facebook-20161010-081923_zpsjwndmmxt.jpg

Facebook-20161010-081933_zpsyahzfulf.jpg

Facebook-20161010-081941_zpsyekim1mq.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama