Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@lizzie - vilken mardröm Men tur det gick bra till slut.
För några år sedan hämtade vi hem en 3-åring som min dotter skulle rida och träna. Den var otroligt svår att backa ur trp de första ggr men det gick i alla fall.
@lizzie vilken röra som den lilla damen ställer till med.
Herrejösses vilket trauma.Nu i onsdags så var det inplanerat att köra iväg Kandi till min beridare (min tränare) för att starta sin bana som ridhäst. Kandi ska vara hos min tränare 4-5 dagar, komma hem och vila en vecka och så tillbaka till tränaren. Vi bor nära och jag skulle kunna åka varje dag, men tränaren driver ridskola och vill träna Kandi på fm då ridskoleverksamheten drivs på kvällen. Så detta upplägget passar oss båda. Jag bor 5 km från min tränare så det är inga avstånd att åka.
Dock började det inte så himla bra. Jag och sambon hade tagit långlunch för att köra iväg Kandi. Eftersom min gamla häst är bökig att lasta så är detta ett moment som jag var lite nervös för. Dock var Kandi jätteduktig och klev snällt på trots vattenpölar och regn. Så for vi iväg och var snart framme. Då började problemen....
Urlastningen gick inge bra.... Kandi fick totalt tilt i hjärnan och kunde inte backa. Ett tag var vi tre personer som stod och tryckte på hennes bringa, men när hon började försöka ta sig uppåt istället för att backa så la vi ner. Vi fällde upp lämmen och åkte en sväng. Försökte lasta ur igen, men icke.
Jag har en Reko 1300-trailer och jag kör utan mellanvägg eftersom min gamla kräver det. Dock är trailern endast 150 bred och Kandi är 160 cm lång från bringa till rumpa. Alltså vågade vi inte vända henne om.
Jag var helt färdig att bryta ihop - så vad gör man. Jo, man ringer distriktsveterinärjouren och berättar om dilemmat. Vetten höll med om att hästen behövde drogas för att se ifall tiltet skulle släppa. Dock var vetten tvungen att åka på ett annat sjukbesök innan oss. Bara att vänta alltså. Och vilken väntan. Det kom ytterligare ett akutbesök emellan så väntan blev lång. Vi provade några gånger att försöka få henne att gå baklänges, men icke. Kallt och ruggigt var det och jag vågade inte gå långt ifrån trailern. Det enda jag kunde tänka på var, vad i helvete gör jag ifall Kandi får panik i trailern??? Även om hon verkade nöjd och var lugn där hon stod och mumsade på sitt hö, så vet man ju inte. Hux flux kan saker och ting ändra snabbt...
Till sist kom så äntligen veterinären och hon kollade av Kandi i trailern, gav fröken en spruta Plegasil. Vi provade att försöka få henne att backa, men icke. Veterinären ville då att vi skulle prova att vända henne innan hon gav hästen mer lugnande. Med vette på plats så fick vetten grimskaft och ansvar för vändningen. Eftersom Kandi var lite lätt drogad så höll hon sig lugn och ålade sig faktiskt runt och sedan så hoppade hon ut ur trailern.
En stor lättnad kan jag säga eftersom jag vid det här laget var helt grinfärdig. Kandi stod 7 timmar i trailern - och jag är grymt imponerad över att hon fixade detta och höll sig lugn.
Veterinären kollade igenom Kandi och så placerades hon i en box hos min tränare. Jag kunde åka hem och bryta ihop en stund.
För övrigt har i alla fall vistelsen hos tränaren gott bra och Kandi är söt och snäll att hantera.
Jag åkte iväg till en trailerfirma idag och hittade en hästtrailer i min prisklass med fronturlastning. Tänker inte risker att vara med om detta igen.
/Lizzie
Herrejösses vilket trauma.
Hur gjorde hon till och från betet?
Jag gillar inte dagens NH dominans backningar, men självklart måste de kunna backa.
Min vågade inte backa ut första gången jag tränade men sen ramlade poletten ner. Jag har ju dock fördelen av att ha stoet som visar hur man gör. Sedan gammalt kör jag den gamla militärmetoden att backa genom att knacka på kronranden. Funkar bäst.
Skönt att det gick bra till slut. Fasen vad jag ligger efter er.
Jag gillar verkligen din dam @lizzie
Jag tror att det handlar om hur trygga de är och att man har vant dem.Tack
Igår fick jag ytterligare bevis för att hon är en cool ung dam. Det var meningen att jag skulle hämta henne som i söndags, men eftersom jag inte har tillgång till min nya trailer förrän i morgon fick hon stå kvar. Min beridare driver ju ridskola så planen är att Kandi ska vara hos henne ons-sön när hon inte har några barnlektioner. Mån-tis har hon inte plats för Kandi i stallet förrän efter 19-snåret. Kandi är van att vara ute i mörker då jag själv inte tar in hästarna förrän vid 20-21. Så en nödlösning blev att ha kvar Kandi ute under lektionerna, men att hon var tvungen att vara själv ute.
Så jag åkte dit vid 17:30-snåret för att kolla till henne. Kliver ur bilen på parkeringen och ser att Kandi är ute i sin hage, inte häst är ute för övrigt. Hade det varit min gamla dam så hade hon sprungit som en idiot i hagen. Den här lilla fröken stod helt stilla i hagen och var hur lugn som helst. Det fanns ju mat att mumsa på
Jag åkte tillbaka senare på kvällen när barnlektionerna var avklarade och pratade med min beridare. Hon berättade att de var lite oroliga att Kandi skulle stissa upp sig över att bli lämnad ensam ute i mörkret, men nä. Hon hade gnäggat en gång och för övrigt var stencool. Min beridare är helt fascinerad över hur cool fröken är.
Självklart hoppas jag att detta temperamentet håller i sig - det behövs på en blivande tanthäst
/Lizzie
Dagen för op ringer veterinären och vill gå in i båda knäna utifrån röntgenplåtarna. Tur var det för de plockade ur två stora benbitar, en i vardera knä. Nu står hon på konvalescensstall eftersom det inte finns vettiga möjligheter till bra boxvila i det lilla stall jag hade henne tidigare. Känns otroligt konstigt att lämna bort henne men enligt rapport är hon supersnäll och trevlig att ha å göra med.
Var och hälsade på idag ca 2 veckor efter operationen. åå vad jag saknat att bara stå å pyssla. Men hon passade också på att chocka stallägaren genom att lägga öronen bakåt mot henne när jag var i boxen. . Hon har inte visat sura miner mot dem alls trots smörjning av sår och sådant. Men nu när jag var i boxen och någon tittade på oss fick de den här blicken:
Men oj! Vilken tur att du åkte in och vad bra att du stod på dig. Och vad skönt att hon är så snäll och trevlig för personalen, förutom när hon är mattegris. Det brukar vara bra prognos på lösa benbitar som plockas tidigt, va? Jag är inte så insatt i den problematiken.
Du förtjänar lite tur någon gång. Hoppas att hon blir helt OK.Hej igen alla.
Jag och Kexet har varit borta från fjortisarnas tråd ett ganska bra tag. (Efter att hennes mamma dog orkade jag inte en se att det uppdaterades i 10: ornas tråd så det blev en buke-paus för mig)
Men man kan inte vara borta från buke för alltid så nu är jag tillbaka.. Så himla kul att läsa hur det går för alla andra tvååringar För mig och Kexet går det inte så bra just nu. För att göra en lång historia kort så var tanken att börja med inridning nu under hösten men jag tyckte att hon inte rörde sig som hon brukar. Åkte till veterinären som nästan skickade hem oss med beskedet "det här är inget att bry sig om" men efter att jag stod på mig så röntgades knäna och vi fick remiss till Ultuna för artroskopi vänster bak. Dagen för op ringer veterinären och vill gå in i båda knäna utifrån röntgenplåtarna. Tur var det för de plockade ur två stora benbitar, en i vardera knä. Nu står hon på konvalescensstall eftersom det inte finns vettiga möjligheter till bra boxvila i det lilla stall jag hade henne tidigare. Känns otroligt konstigt att lämna bort henne men enligt rapport är hon supersnäll och trevlig att ha å göra med.
Var och hälsade på idag ca 2 veckor efter operationen. åå vad jag saknat att bara stå å pyssla. Men hon passade också på att chocka stallägaren genom att lägga öronen bakåt mot henne när jag var i boxen. . Hon har inte visat sura miner mot dem alls trots smörjning av sår och sådant. Men nu när jag var i boxen och någon tittade på oss fick de den här blicken:
Såren såg i alla fall fina ut
Lyckades inte få till någon fin bild på henne inne i stallet så vi bjuder på en från bebistiden :P