Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det kvällspromenad igen med pigg tjej som vilat sedan förra veckan. Vi blev omridna av en tjej i stallet, det tycker L är konstigt, speciellt i mörkret när hon bara hör nånting och ser en stor lampa komma närmare. :p Men hon börjar bli duktig på det med. Hon är ändå rätt frän, skrittar ut i bäckmörka skogen och håller sig på mattan trots att hon nog helst hade galopperat en kilometer eller så. :laugh:

Efteråt var det ingen mat i krubban, det var en direkt besvikelse. Hon fick äta hö en stund innan hon fick sin lusern och äpplen, då var det inte lika intressant. Blir nog att undvika att ha maten färdig i krubban och se vad det får för effekt!

Måste få till träning med skaklar nu snart för övrigt. Så sugen på att åka lite kälke i vinter! Hon är så pälsig och ullig och dt liksom inbjuder så himla mycket. Hon ser otroligt vuxen ut och har fått jättelång pannlugg och man. Luggen når ner till näsborrarna nu och när det är fuktigt blir hon alldeles lockig. Kommer nog bli riktigt hårfager. :love: Stor loksele, lite bjällror, kälke eller rent av släde och snö på träden. Idyllen! Köpte ju en jättesöt liten flaksläde som kan bli alldeles ypperlig för lite inkörning. Mysigt värre.

Väntade hela dagen på att bli uppringd av veterinär igår men fick inget samtal. Så konvalescensstallet fick i uppdrag att be om prov på njurarna när veterinären tog stygnen idag för säkerhetsskull men veterinären tyckte att hon såg för fin och fräsch ut för att det skulle vara njurarna och ville avvakta med blodprov till när hon kommer ut igen om tre veckor. Veterinären trodde att mängden vatten berodde på tristess och att hon äter så mycket hö.
Det gick i alla fall bra att ta stygnen förutom några som låg under huden som ska tas nästa gång. Och nu ska Kexet få börja promenera 5 min 2 ggr om dagen, en ökning på hela 6 minuter per dag! :bump:

Men det känns så sjukt konstigt att inte vara med sin häst varje dag och få info från veterinär återberättad istället för att själv vara med.

Skönt att hon verkar må bra! Hoppas hon kan ta tiden med ro och inte blir allt för uttråkad.

Promenad och tömkörning i skogen idag. Det var längesen vi tömkörde ute. Började så fint och mysigt och jag tänkte, vad skönt om vi kan få slippa jobbiga möten och bara ha en mysig runda. Haha, jo, visst.

Direkt efter det mötte vi två ridhästar vilket gick jättebra. Sen kom vi till tjurhagen där hon blev lite tittig. Då kommer det en travhäst i trav på vägen bakom oss och fortsätter på skogsvägen där vi nyss gick. Superläskigt! Cyklister mötte vi också. Fick Göra halt hela tiden för reflextäcket vägrade ligga på plats.

Sammantaget var hon supermodig och alltid hanterbar fastän hon helst vill flyga i luften. En sån där runda som man får ta ibland. Ska bli gott att flytta ut i skogen och kunna välja om man vill gå ut och träna på trafik, gårdar etc eller om man vill skrutta runt ensam i skogen.
IMG_20161119_130844_zpsiamdrh6g.jpg

Promenad och tömkörning i skogen idag. Det var längesen vi tömkörde ute. Började så fint och mysigt och jag tänkte, vad skönt om vi kan få slippa jobbiga möten och bara ha en mysig runda. Haha, jo, visst.

Direkt efter det mötte vi två ridhästar vilket gick jättebra. Sen kom vi till tjurhagen där hon blev lite tittig. Då kommer det en travhäst i trav på vägen bakom oss och fortsätter på skogsvägen där vi nyss gick. Superläskigt! Cyklister mötte vi också. Fick Göra halt hela tiden för reflextäcket vägrade ligga på plats.

Sammantaget var hon supermodig och alltid hanterbar fastän hon helst vill flyga i luften. En sån där runda som man får ta ibland. Ska bli gott att flytta ut i skogen och kunna välja om man vill gå ut och träna på trafik, gårdar etc eller om man vill skrutta runt ensam i skogen.
IMG_20161119_130844_zpsiamdrh6g.jpg
Jag beundrar ditt flit. Duktig häst också:love:
Jag går i ide numera.
Min som inte har vuxit sen i våras på höjden, men på längd o något i bredd har nu blivit 173.
Precis som hennes mor var i samma ålder..
Vore tacksam om hon inte blir över 180 cm.:banghead:

Jag beundrar ditt flit. Duktig häst också:love:
Jag går i ide numera.
Min som inte har vuxit sen i våras på höjden, men på längd o något i bredd har nu blivit 173.
Precis som hennes mor var i samma ålder..
Vore tacksam om hon inte blir över 180 cm.:banghead:
Oj, tack. :o Jag vill också gå i ide men kan inte bara låta en helgdag med dagsljus gå förlorad. Är borta så mycket, vardagarna är kolsvarta, det regnar hela tiden, blåser också. Idag blåste det bara lite och regnade bara ibland så det får man väl se som en vinst. :D

Målet är att åka efter henne innan våren är här!

Ingen liten pålla du har!

Min lilla är mätt nu - hon mäter 158 cm. Jag tror att hon kravlar sig över 160 strecket till sist. Brorsan växte jättelångsamt, 164 på treårs 172 som klar.

Igår fick Kexet gå utanför stallet!, Jag var och hälsade på och tog henne på den första utomhuspromenaden. Hon har tidigare promenerats i stallet dels på grund av vädret men också att hon bara har fått gå 2-3 minuter. Nu får hon gå hela 5 minuter och ska trappa upp det successivt. Hon var taggad men snäll, när vi gick ett varv runt gårdsplan men när vi tog ett varv på ridvolten nära de andra hästarna i hagen blev det lite hoppetoss med skolor ovan mark. Till hennes försvar så hoppar hon i alla fall inte mot eller på mig och var "pratbar". Det är ju ganska normalt att de är lite hoppiga men det känns ändå konstigt att lämna över till andra att promenera med min häst när hon inte går lugnt heeela tiden. Brukar alltid vilja ta sådana potentiellt farliga situationer själv och låta andra hantera min häst först när det känns som att pålla håller sig på mattan

Blev ingen tömkörning, lekte med miljöträning och lydnad istället. :) Första gången jag skickade henne över presenning och lastpallen, testade först och sen longerade jag henne över dem flera gånger i båda varven. Gjorde halt på lastpallen på kommando, tränade på att stå stilla lös och ha på sig presenningen också. :)
IMG_20161120_133059_zpsttbpgwkt.jpg

@Ottilia härlogt att ni får öka på promenaderna! De som hanterar henne är väl medvetna om riskerna men förstår ändå ditt vemod. Hoppas hon sköter sig på konvalecensen går bra!

Ni som har unghäst av typ varmblodig ridhäst. Vad har ni för bett till era youngsters. Jag funderar på ifall Kandi är osedvanligt smal över munnen, då de 11,5 (tredelat och ett rakt) är för långa. Nästa steg är att ta shettisens bett - det är storlek 10.5 cm....

/Lizzie

Ni som har unghäst av typ varmblodig ridhäst. Vad har ni för bett till era youngsters. Jag funderar på ifall Kandi är osedvanligt smal över munnen, då de 11,5 (tredelat och ett rakt) är för långa. Nästa steg är att ta shettisens bett - det är storlek 10.5 cm....

/Lizzie
Jag har 11,5 och bettskivor. Tvådelat för att inte skapa munfibbel. Rakt bett ger tungtryck vilket få gillar. Tyskarna har inte ändrat till att ha så korta bett som blev normen här.
Min tränsas sällan men vill in i tränset såsom och i grimman för EN liten godsak.

Nu är hon sutten på och noll reaktion.:love:..Jag kommer bara att sitta in henne nu och rida in henne i vår.

Jag har 11,5 och bettskivor. Tvådelat för att inte skapa munfibbel. Rakt bett ger tungtryck vilket få gillar. Tyskarna har inte ändrat till att ha så korta bett som blev normen här.
Min tränsas sällan men vill in i tränset såsom och i grimman för EN liten godsak.

Nu är hon sutten på och noll reaktion.:love:..Jag kommer bara att sitta in henne nu och rida in henne i vår.

Jag har bettskivor till det tredelade - men det sticker ut nästan 2 cm utanför mungipan. Det är stl 11,5 cm.

/Lizzie

/Lizzie

Tycker inte hon låter specielt smal, jag vet flera vuxna ridhästar som har stl. 10,5-11 i bett. Gissar på att tvååringen som går med min åring har MAX 10,5 i bettstorlek, kan kolla ikväll om jag kommer ihåg det.

Oj då. Pyttemun alltså. Nog borde det finnas kortare bett?
Min tvååring har 10.5 cm, just nu rakt bett med fasta ringar. Men eftersom hon har litet huvud och smal över nosen, som sin mamma, så trodde jag att hon skulle ha ännu mindre och köpte ett 9.5 i reserv.

Min tvååring har 10.5 cm, just nu rakt bett med fasta ringar. Men eftersom hon har litet huvud och smal över nosen, som sin mamma, så trodde jag att hon skulle ha ännu mindre och köpte ett 9.5 i reserv.

Skönt att höra att det finns fler med smala näsor ;). Jag började fundera på ifall min var normalt smal... Hon har normalstort huvud, men väldigt smal än så länge.

/Lizzie

Skönt att höra att det finns fler med smala näsor ;). Jag började fundera på ifall min var normalt smal... Hon har normalstort huvud, men väldigt smal än så länge.

/Lizzie
När jag köpte mamman till min tvååring så hade jag precis sålt en ponny men fick ändå åka och köpa ett ponnybett till henne! Men hon är fullblod och har nerärvt sitt ädla, och vackra, huvud till sina avkommor! Sedan har jag faktiskt ytterligare en häst som har 10.5 cm på bett men hon är av mindre modell.

Å jag måste få skryta lite :bump:
Ultuna veterinären ringde tillbaka nu angående min fråga om vattendrickandet och tyckte att det vore bra att ta ett blodprov även om hon såg välmående ut. Så jag pratade med tjejen som har hand om Kexet nu och passade på att fråga om hur promenaderna går med tanke på att hon var lite hoppig första utomhuspromenaden och berättade även att det känns jobbigt att andra ska behöva ta hand om min häst innan jag själv känner mig övertygad om att hon är säker att gå med även om jag vet att tjejen är van vid både unghästar och konvalescenter (hon föder upp hästar själv). Och hon typ; "Men du, du ska verkligen vara stolt över grundarbetet med henne. Hon är så snäll med allt man gör med henne och inte ens mina egna tvååringar är så här välhanterade" Sådana utlåtanden värmer i mattehjärtat. :heart Sedan känns det också bra att hon har bra säkerhetstänk. På vardagarna blir det mest promenader i stallet eftersom det är mörkt och de har dålig belysning utomhus. Men på helgerna går de ute. :)

Klart att du ska få skryta om din Bäbis eller vad du nu kallar henne.
Visst blir man glad. Jag har fått höra att min är en ( engelskt uttal) handful, men väldigt vacker:D.

Hopas att det nu går komplikationsfriit för dig och att det blir bättre än prognosen.
Jag glömmer aldrig när kirurgen som opererade min sa att hästen hade 60% chans att bli helt bra. När jag träffade honom igen efter 4-5 år så såg han frågande ut när jag berättade om hennes utveckling o ch sa att klart att den blir bra när det utfördes i ung ålder.:confused:. Han kom kanske inte ihåg vilken häst det var.
Det kommer att bli Toppen:) för er.

Klart att du ska få skryta om din Bäbis eller vad du nu kallar henne.
Visst blir man glad. Jag har fått höra att min är en ( engelskt uttal) handful, men väldigt vacker:D.

Hopas att det nu går komplikationsfriit för dig och att det blir bättre än prognosen.
Jag glömmer aldrig när kirurgen som opererade min sa att hästen hade 60% chans att bli helt bra. När jag träffade honom igen efter 4-5 år så såg han frågande ut när jag berättade om hennes utveckling o ch sa att klart att den blir bra när det utfördes i ung ålder.:confused:. Han kom kanske inte ihåg vilken häst det var.
Det kommer att bli Toppen:) för er.
Låter som att våra kanske är lite lika då :angel:
Angående storlek så var jag så förvånad att min bara har 12,5. Jämför allt med min förra nordsvensk i vuxen ålder som hade 14,5... ;) Jag är glad om hon stannar i Full, det blir så mycket lättare. Och bett funkar ju upp till 14,5 sen blir det klurigare. Men mindre än den förra blir hon nog helt klart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka