Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som att våra kanske är lite lika då :angel:
Angående storlek så var jag så förvånad att min bara har 12,5. Jämför allt med min förra nordsvensk i vuxen ålder som hade 14,5... ;) Jag är glad om hon stannar i Full, det blir så mycket lättare. Och bett funkar ju upp till 14,5 sen blir det klurigare. Men mindre än den förra blir hon nog helt klart.

Min ardenner hade 11.5 i bett när han var både 2 och 3 år.
Sen sålde jag honom till några med shire och när dom sålde honom påstod dom att han verkligen behövde det 14.5 pessoabettet dom lämnade med.
Men tjejen som köpte honom tog själv reda på vilken som var hans verkliga bettstorlek, och det är fortfarande 11.5.....

Nordsvenska brukshästen Jag lånade från hon var 2 till 6 år, hade egentligen 10.5 men hade liksom en av fjordingarna vi haft extra tjocka läppar som därför krävt en storlek större storlek i bett för att inte läpparna skulle klämmas....

Min ardenner hade 11.5 i bett när han var både 2 och 3 år.
Sen sålde jag honom till några med shire och när dom sålde honom påstod dom att han verkligen behövde det 14.5 pessoabettet dom lämnade med.
Men tjejen som köpte honom tog själv reda på vilken som var hans verkliga bettstorlek, och det är fortfarande 11.5.....

Nordsvenska brukshästen Jag lånade från hon var 2 till 6 år, hade egentligen 10.5 men hade liksom en av fjordingarna vi haft extra tjocka läppar som därför krävt en storlek större storlek i bett för att inte läpparna skulle klämmas....
Ja man får ju kolla noga så det verkligen blir rätt. På min förra testade jag kimblewick och fick böja ut hållarna till kindremmen på tränset i ett städ. Han var rätt stor. ;)

Lite stiljte här men idag blev det iaf en promenad i mörkret, joggade lite också. :) fick beröm av en bilist att vi syntes på väldigt långt håll med alla reflexer och lampor, skönt att veta!

Igår fick lillskiten sina första skor! Bara fram än så länge. Hon skötte sig, första hoven undrade hon verkligen varför hovslagaren skulle slå så hemskt på hoven. Men sen redde hon ut det. :) Vi fick också finfina rosa snösulor som hovis fixat själv, en del av intäkterna från sulorna går till Cancerfonden. Något fler hovslagare kunde ta efter!

Förutom detta har vi promenerat varje kväll i veckan och börjat öva in kommandot Trav. Hon är väldigt lyhörd och duktig. :) Blir dock lite osäker när hon får gå först om vi tömkör i mörkret, vilket märks genom att hon ökar farten. Eller så har hon så otroligt kul, men jag tror åtminstone en del bottnar i osäkerhet så hon gasar hellre hem än går och såsar.

Här rullar allt för det mesta på som vanligt. Han påminner mer och mer om en björn till utseendet med sin massiva vinterpäls, vilket förstås är bra för han verkar inte ett dugg frusen. Jag var orolig för hur det skulle gå att ha honom på lösdrift utan möjlighet till täckning men fri tillgång och vindskyddet verkar lösa det. Än har han inte haft täcke på sig än enda gång sedan i våras.
2016120615363378830_sbig.jpg

Vad mer då? Han har börjat lära sig neckreining och tömkörning utan medhjälpare. Jag har börjat leta efter en passande westernsadel åt honom, alla som finns tillgängliga är egentligen för stora på honom. Jag känner att vi utvecklas ganska sakta och försiktigt, hagkompisarna som också är födda 2014 rids redan utan medhjälpare. :o Eftersom Aragorn är min yngsta häst hittills tar det lite tid, huvudsaken att vi hänger med i svängarna. Aragorn är så otroligt modig och duktig vilket jag är tacksam för. :bow::heart
2016120615364178830_sbig.jpg

Hej! Här var det länge sedan man var inne o kikade!
Kul att lösa om er alla :)

Hos oss går allt fint! Nevada var iväg på inridning en månad nu i oktober, jag har blivit för feg för att hoppa upp själv ;)
Allt gick super, hon älskar att få göra saker så hon njuter av att bli riden och pysslad med!
Inga som helst problem att rida in, i princip bara att hoppa upp och hon har gått fram överallt.
Nu har jag haft henne hemma sedan dess, vi rider lite då och då när det hinns med.
Mest har vi åkt iväg och ridit i ridhuset med lite kompisar men hon är väldigt fokuserad på de andra hästarna och måste ha stenkoll på vad de gör så nu ska vi försöka komma iväg lite själva.
Sen ska hon stå över vintern så tar vi nya tag till våren och kanske siktar mot 3års om hon kopplar det där med löshoppningen snart ;)
Förstår inte alls vitsen med att springa där o hoppa över bommar... Hon fick titta när en väns häst hoppade, han är helt självgående och älskar löshoppningen, då trillade polletten ner lite!
Han är för övrigt väldigt lik Nevadas mamma som vi fick ta bort förra hösten och första gången hon träffade honom kunde hon inte sluta titta på han, vet inte om hon blev fundersam pga det...
Aja det var lite om oss och vad vi hittar på :)

15271905_10209014718899174_3251033411100756723_o.jpg

Bild på mig och Nevada e.Nobel

Vad fina ni är! :) Kul att ha kommit så långt!

Vi gör ganska lite just nu. 1,5 vecka till flytt så jag räknar ner dagarna... Har köpt mig en rejäl rockard som jag hoppas få åka i under början av nästa år. :D Igår tränade vi att kliva i skaklarna och stå kvar, lite knepigt men hon är mycket lättlärd om man är frikostig med berömmet.
Min är en überbjörn just nu och börjar få rikligt med tagel. En riktig urnordsvensk. Stor börjar hon bli också. Hon kanske inte blir så liten trots allt...

Då var första åket avklarat. Hade uppsittningsträning på ridplanen idag och han kändes så otroligt lugn och cool, så vips satt jag och styrde runt honom i två varv med både höger o vänstersvängar, halt och igångsättning. Som med det mesta tog han det hela med ro. Duktig kille! :bump::love:

Nu har vi flyttat till nya jaktmarker. :) Fröken gick rakt på transporten, lite paus för att äta morot på rampen bara. Stod fint, backade ut snällt och boade snabbt in sig i stallet.

Hon blir otålig när släpet står still dock. Ska man träna på att bara lämna henne där under hyfsad uppsikt och belöna genom att ta ut henne när hon står lugnt? Jag är alltid rädd att hon ska kliva över eller under bommen och fastna på något vis. Det hon gör är väl att skrapa i golvet och stampa runt lite. Men jag vill gärna ha henne lugn så hon kan stå i transporten om vi åker på träning/tävling framöver och det inte finns gästboxar. Hon har stått på spilta en del när hon var ung och trivdes då bättre med det än att stå i box, så hon är ju van att stå uppbunden egentligen.

Nu har vi flyttat till nya jaktmarker. :) Fröken gick rakt på transporten, lite paus för att äta morot på rampen bara. Stod fint, backade ut snällt och boade snabbt in sig i stallet.

Hon blir otålig när släpet står still dock. Ska man träna på att bara lämna henne där under hyfsad uppsikt och belöna genom att ta ut henne när hon står lugnt? Jag är alltid rädd att hon ska kliva över eller under bommen och fastna på något vis. Det hon gör är väl att skrapa i golvet och stampa runt lite. Men jag vill gärna ha henne lugn så hon kan stå i transporten om vi åker på träning/tävling framöver och det inte finns gästboxar. Hon har stått på spilta en del när hon var ung och trivdes då bättre med det än att stå i box, så hon är ju van att stå uppbunden egentligen.
Öva det när hon HAR jobbat första gångerna. Jag har aldrig lämnat en häst i släpet på första tävlingarna innan den har gått en klass och när jag har kollat att den är lugn. Lämnar den aldrig oövervakad. De lär sig av trygghet och erfarenhet.
Min lilla sparkade o skrek första gången. Har aldrig haft en sådan, men Sedan har hon bara gnäggat så fort vi har saktat in. Jag tar ut henne INNAN hon blir orolig. Då förblir de lugna.
Har skaffat kamera och hon står stilla. En gång stog vi stilla för broöppning. Då började hon att bli lite orolig, men det gav ju sig sen vi kunde åka igen.

Öva det när hon HAR jobbat första gångerna. Jag har aldrig lämnat en häst i släpet på första tävlingarna innan den har gått en klass och när jag har kollat att den är lugn. Lämnar den aldrig oövervakad. De lär sig av trygghet och erfarenhet.
Min lilla sparkade o skrek första gången. Har aldrig haft en sådan, men Sedan har hon bara gnäggat så fort vi har saktat in. Jag tar ut henne INNAN hon blir orolig. Då förblir de lugna.
Har skaffat kamera och hon står stilla. En gång stog vi stilla för broöppning. Då började hon att bli lite orolig, men det gav ju sig sen vi kunde åka igen.

Smart upplägg :) Det blir väl som med all annan av hennes träning. Jag brukar öka svårighetsgraden successivt, man märker snabbt om det gick för fort fram. Men med transport är det svårare, ibland måste man bara åka. Min river ju inte transporten på något vis, men jag blir alltid så orolig att hon ska börja fundera på om man inte kan ta sig över den där bommen...

Igår tog vi första promenaden, i bäckmörker. :p Hon är så fin! Vi gick förbi grannarna och förutom deras hus är det ju kolmörkt. Soptunnor, brevlådor och annat krafs, hon bryr sig inte trots dunkelt ljus. Efter att ha haft hästar som skyggat för samma brevlådor i tio år känns detta som himmelriket... :D Känner mig redan SÅ fri. Kunde ha varit på ridbanan i ljuset men valde promenad för det var mer lockande. Att ha valmöjligheter! Vilken grej.

Smart upplägg :) Det blir väl som med all annan av hennes träning. Jag brukar öka svårighetsgraden successivt, man märker snabbt om det gick för fort fram. Men med transport är det svårare, ibland måste man bara åka. Min river ju inte transporten på något vis, men jag blir alltid så orolig att hon ska börja fundera på om man inte kan ta sig över den där bommen...

Igår tog vi första promenaden, i bäckmörker. :p Hon är så fin! Vi gick förbi grannarna och förutom deras hus är det ju kolmörkt. Soptunnor, brevlådor och annat krafs, hon bryr sig inte trots dunkelt ljus. Efter att ha haft hästar som skyggat för samma brevlådor i tio år känns detta som himmelriket... :D Känner mig redan SÅ fri. Kunde ha varit på ridbanan i ljuset men valde promenad för det var mer lockande. Att ha valmöjligheter! Vilken grej.
Ja visst är man glad över att de inte har hoppa-över-bom tendenser. Jag har aldrig gillat framurlastning för att jag tror att de då kan försöka ta sig ut den vägen. Jag har hört många berättelser om hur det har hänt och med katastrofala följder. En hästsläpförsäljare menade att det är en nödutgång och att den ska vara på vänster sida och skötardörren på höger. Det är fullkomligt logiskt, men jag kan förstå att en del väljer att använda den som utgång av speciella orsaker. Som @Lizzies.
Du är flitig du.:bow: Har du snö? Du kan tolka efter henne.
Min har inte gjort något alls på flera månader förutom 2 ggr löshoppning. En med hennes mamma som inte har löshoppat på 15 år, men som visade att takterna satt i om än klumpigt. Det var bra för min lilla som inte tycker att bommar är något som man ska ta sig över, utan helst ska undvikas..

Hon har visat lite av sin fina trav och har tofflor med brodd fram nu när vi har haft isgata.
God Jul på er allihopa:heart

Ja visst är man glad över att de inte har hoppa-över-bom tendenser. Jag har aldrig gillat framurlastning för att jag tror att de då kan försöka ta sig ut den vägen. Jag har hört många berättelser om hur det har hänt och med katastrofala följder. En hästsläpförsäljare menade att det är en nödutgång och att den ska vara på vänster sida och skötardörren på höger. Det är fullkomligt logiskt, men jag kan förstå att en del väljer att använda den som utgång av speciella orsaker. Som @Lizzies.
Du är flitig du.:bow: Har du snö? Du kan tolka efter henne.
Min har inte gjort något alls på flera månader förutom 2 ggr löshoppning. En med hennes mamma som inte har löshoppat på 15 år, men som visade att takterna satt i om än klumpigt. Det var bra för min lilla som inte tycker att bommar är något som man ska ta sig över, utan helst ska undvikas..

Hon har visat lite av sin fina trav och har tofflor med brodd fram nu när vi har haft isgata.
God Jul på er allihopa:heart
Ja min är klurig så hon kikar genom skötardörren och verkar sugen på att promenera ut där... så jag lämnar henne inte med dörren öppen.

Tyvärr ingen snö. :( Tolka hade nog funkat annars. Idag tömkörde vi på ridbanan och travade på töm för första gången. :) Har ju försökt longera på parkeringen innan och travat lite men det var något annat med mer utrymme och tömmar. Mycket lyhörd men på tårna. Det är lite renoveringspaus nu vid jul så jag hinner nog träna lite mer med henne än planerat. Är lite nervös inför att sätta i vagn, kommer ha henne väl rastad första gången... och så får matte blunda. :D :p

God jul!

Efter en veckas ensamtillvaro i hagen var det ihopsläpp igår, glada hästar som fick sällskap. Försökte fota min pålla men hon är lite för närgången för att det ska fungera. :p Så skönt med stora fina hagar, hon har sprungit en hel del sen vi kom hit och sett så glad ut! Försökte ha henne lös på ridbanan men det exploderar till höger och vänster. :D Något att öva på...
IMG_9715_zpsoalxxqvm.jpg

Vi har inte kommit så långt i inridningen, men jag har inte bråttom. Nu är Kandi hos min beridare igen och idag hängde hon på Kandi för första gången. Det gick jättebra och i morgon ska beridare upp lite mer än bara hänga försiktigt på sidan :).

Kandi var helt obrydd och mest intresserad av godiset :D

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandihng2.jpg.html][/URL]

Jag är i alla fall jättenöjd med min trailer. Kandi kliver snällt in och snällt ut (fronturlastningen) :)

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka