@Stereo ´s fina Ior bor hos oss, har gjort sedan han var 8 månader och Stereo köpte honom. Stereo har bett oss att hjälpa till med den grundläggande utbildningen och vi har sedan nyår jobbat med honom. Vi jobbar 3 dagar i veckan och var 4e vecka är han helt ledig. Vissa veckor jobbar vi 3 dagar i rad och andra mer utspritt. Lite beroende på vad vi ska träna på.
Målet som Stereo har satt upp är att han ska gå att lasta (helst själv) om 6 månader, vara insutten och gå att styra hjälpligt och så ska vi löshoppa lite.
Efter 9 ggr lastträning (uppdelat på 4 veckor) så går Ior själv in i transporten OM det står någon längst fram. Vi ska fortsätta jobba med att skicka honom framför oss, på andra platser t.ex ridbanan, inne i stallet osv. Han är helt lugn inne i transporten och backar väldigt fint och försiktigt ut. Han kliver snett ibland utan att bli rädd, vi kan röra oss fritt runt omkring och prata och låta lite utan att han bryr sig. Nästa gång vi lasttränar kommer vi att köra iväg en liten bit. Vi har stängt bakom honom flera ggr utan att han bryr sig.
Vi har också haft på sadel och träns ute på ridbanan där han fick röra sig fritt. Han bockade en del men inte så farligt och redan dagen efter när vi gjorde samma sak så bockade han inte. Träns och bett bryr han sig absolut inte om - han har stått i boxen och ätit med det på (utan nosgrimma). Inne i stallet har vi hängt på honom från båda sidor, stått på pall bredvid och klappat både på halsen och på rumpan. Vi har tränat på att sätta på och ta av täcke - där är ljudet av kardborren det som stör honom mest. Vi har också påbörjat att longering.
Nästa steg är att hänga med hela tyngden, vilket vi ska göra när vi kan vara tre st - en som håller hästen, en som hänger och en som kan hålla i den som hänger.
Han är väldigt duktig och ambitiös och förvånansvärt cool med allt som händer. För er som inte vet så har han varit en liten hare hela livet. Varit rädd för främst oss människor, plötsliga ljud och rörelser. Han har verkligen mognat senaste halvåret.
Det finns lite filmer också - men hur lägger man in dem? Kanske du kan göra
@Stereo Du har dem ju också.
Jag upplever det som att detta är en häst som behöver den här typen av långsam invänjning av nya händelser. Jag vet att för många är detta en onödigt lång väg att gå men alla är ju olika individer. Samtidigt som vi jobbar med Ior så får ibland vår egen hingst född -15 följa med och med honom har vi jobbat kanske 1/5 av ggr och hunnit nästan lika långt. Dock struntar vi i att hänga på honom. Han ska sittas in i höst.
I vart fall - att jobba med unga hästar är det roligaste vi vet (vi är alltså min 18-åriga dotter och jag). Vilken tur då att vi har en hingst född -15, en hingst född - 16 och så väntar vi två föl i år och planerar att betäcka 3 eller 4 i vår. Så vi har att jobba med även framöver menar jag