Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick hon vara skogshäst på riktigt. Släpade hem avbrutna grantoppar till hästarna att gnaga på. Hon fick släpa ut en höpåse i skogen också och mumsa på det medan vi spände för. Tänkte satt henne i skaklarna efteråt när hon var lite trött och rastad men hon hade varit så duktig och hade fått ta i lite så vi tyckte det räckte för dagen.
15823209_10154027777140163_4448040985508763123_n.jpg

15822719_10154027777115163_5534270609744264026_n.jpg

Kandahar fick idag löshoppa för andra gången i sitt liv. Funkade jättebra och lilla fröken fattade bättre den här gången vad det hela gick ut ;)

Först fick hon springa över bommar på marken

Sedan blev det ett par gånger med upphöjda bommar typ 50 cm. Då blev det lite jobbigare och min beridare fick driva lite. När hon fick till sista språnget bra, efter typ 4:e gången, då var det bra för idag.

Jätteduktig var hon idag och i morgon blir det en omgång med att beridaren ska hänga på henne igen.

/Lizzie

Idag fick hon vara skogshäst på riktigt. Släpade hem avbrutna grantoppar till hästarna att gnaga på. Hon fick släpa ut en höpåse i skogen också och mumsa på det medan vi spände för. Tänkte satt henne i skaklarna efteråt när hon var lite trött och rastad men hon hade varit så duktig och hade fått ta i lite så vi tyckte det räckte för dagen.
15823209_10154027777140163_4448040985508763123_n.jpg

15822719_10154027777115163_5534270609744264026_n.jpg
Du vet att gran är farligt för dräktiga om du har några sådana :idea:

Nu har jag läst ikapp allt jag missat i tråden och vad roligt det är att det går så bra för alla!

Här har vi legat lågt med träningen ett tag eftersom jag och Sambon har köpt en gård och lagt massa tid på att fixa hagar och flytta oss + fyra hästar :bump:. Idag är första dagen jag hittat på något annat än att bara borsta Rangi :up:. Vi har gått i koppel och spanat runt på gården och lasttränat lite. Märkte när vi flyttade hästarna att det behövdes. Till skillnad från @lizzie s lilla häst så har Rangi inga problem att backa ur. Så fort han kom in en bit så var han ur igen. Vet inte hur många gånger han gick hela vägen in och hade en hov kvar på rampen och backade sedan ut hela vägen igen. Han var inte rädd eller stressad utan tyckte bara att det var roligare att vara utanför. Till slut fick vi på bakbommen och jag var livrädd att han skulle få panik när det var stopp bakom rumpan men det var bara "Jahopp, nu gick det inte backa längre. Då får jag väl äta mattes godis istället" :cool:. Så en del träning till behövs där. Kompisens häst som Rangi går med är aldrig lasttränad men går bara rakt på ändå :meh:. Tur att han är söt iaf :p.

En dagsfärsk bild på de små härligheterna!
IMG_7490_zpsuzup9cgg.jpg

Nu har jag läst ikapp allt jag missat i tråden och vad roligt det är att det går så bra för alla!

Här har vi legat lågt med träningen ett tag eftersom jag och Sambon har köpt en gård och lagt massa tid på att fixa hagar och flytta oss + fyra hästar :bump:. Idag är första dagen jag hittat på något annat än att bara borsta Rangi :up:. Vi har gått i koppel och spanat runt på gården och lasttränat lite. Märkte när vi flyttade hästarna att det behövdes. Till skillnad från @lizzie s lilla häst så har Rangi inga problem att backa ur. Så fort han kom in en bit så var han ur igen. Vet inte hur många gånger han gick hela vägen in och hade en hov kvar på rampen och backade sedan ut hela vägen igen. Han var inte rädd eller stressad utan tyckte bara att det var roligare att vara utanför. Till slut fick vi på bakbommen och jag var livrädd att han skulle få panik när det var stopp bakom rumpan men det var bara "Jahopp, nu gick det inte backa längre. Då får jag väl äta mattes godis istället" :cool:. Så en del träning till behövs där. Kompisens häst som Rangi går med är aldrig lasttränad men går bara rakt på ändå :meh:. Tur att han är söt iaf :p.

En dagsfärsk bild på de små härligheterna!
IMG_7490_zpsuzup9cgg.jpg

Söta man kan vara då :love:

Kandahar fick idag löshoppa för andra gången i sitt liv. Funkade jättebra och lilla fröken fattade bättre den här gången vad det hela gick ut ;)

Först fick hon springa över bommar på marken

Sedan blev det ett par gånger med upphöjda bommar typ 50 cm. Då blev det lite jobbigare och min beridare fick driva lite. När hon fick till sista språnget bra, efter typ 4:e gången, då var det bra för idag.

Jätteduktig var hon idag och i morgon blir det en omgång med att beridaren ska hänga på henne igen.

/Lizzie

Fin galopp hon har!
Hur kommer det sig att ni väljer att träna enligt den gamla modellen istället för med tre hinder och hjälpbom?

Fin galopp hon har!
Hur kommer det sig att ni väljer att träna enligt den gamla modellen istället för med tre hinder och hjälpbom?

Därför vi inte har koll på hur uppställningen av hinder ska vara vid året 3-årstest ;). Jag har fått i läxa att kolla upp reglementet för bedömningen så vi tränar på rätt hinder längre fram. Just nu så är det mer att få pållan att förstå vad det hela går ut på :D. Att ta sig över hinder alltså...

/Lizzie

Nytt år nya möjligheter och våra små knoddar bli 3 år!
Vad har ni för planer, mål och tankar för detta år?

Här ska vi...
Köra in och befästa körningen för olika redskap/vagnar, både i skogen/jordbruk och på väg. Tänkte hon ska få testa på lite slåtter i sommar. :)
Trafikträna massor. Hennes trafiksäkra hagkompis är bokad som moraliskt stöd.
Träna på att åka iväg till andra ställen på olika aktiviteter. Ska åka på western trail-träning, dvs mycket miljöträning, och till vårt närmaste ridhus, bara för att få komma iväg. Måste träna på att springa med henne i nya miljöer så vi kan göra bra ifrån oss på visningen. :laugh: Förhoppningsvis blir det även körträffar i nya miljöer med rasföreningen.
Visa på sommarpremieringen och kanske göra frivilligt körprov om vi känner oss redo. Nordsvenskarnas "stora" test är körbarhetsintyget som man gör när de är 4 år så detta vore mest ett ypperligt träningstillfälle.

Väldigt pepp på året! Det börjar ganska lugnt då vi måste renovera klart huset i första hand men jag smyger in lite träning också. Vill få henne i skaklar omedelbums så jag slipper gå hela tiden, börjar bli lat. :angel:

Idag har vi haft lite roligt! Hon har vilat hela veckan och var lite dryg igår så jag tömkörde och tränade på att trava på töm på ridbanan. Lite konstigt tycker hon men det gick ganska bra.

Idag plockade vi fram skaklarna och tränade på det för första gången sedan i somras. Då var hon i skaklarna en gång. Så vi hängde på först en, sen två lösa skaklar. Sen bytte vi till ett par som sitter ihop. Gick ett antal varv i ridbanan och sen gick vi en sväng på kanske 1,5-2 km i skogen. Allt gick superbra, hon är grymt duktig! Vi förberedde med en snowracer så på vägen hem kopplade vi på den. Nu har jag åkt efter min häst för första gången! :D Hade ju lika väl kunnat hänga på en liten släde men det fattas två bitar för att vi ska få ihop skaklarna och släden. Nu ska ju snön smälta så vi får väl dra fram en rockard, detta gick så bra så en rockard blir inget problem. Ljuden bekommer henne inte men hon sitter ju mer fast i skaklarna än ett par linor.
IMG_20170115_105449_zpsymducyqo.jpg

IMG_20170115_110239_zpspygxifaf.jpg

IMG_20170115_111444_zps745ctjxc.jpg

IMG_20170115_111445_zpsb5rmsico.jpg

Fortsättning idag. :) Hade fram rockarden men så passade inte seltungorna till den. Ska ta fram en annan rockard i morgon och se om den funkar. Hon bryr sig inte om att dra men är inte helt motiverad att gå ifrån kompisarna förrän man kommit en bit hemifrån. Frustar ändå glatt hela tiden, sååå nöjd. Dock alldeles för mycket päls för detta väder!
IMG_0382_zpstigiejbq.jpg

Hur går det för er andra? Idag har jag suttit på Rangi för första gången :banana: Jättekul! Och som väntat tyckte han inte det var konstigt alls. Jag har ju hängt på honom flera ggr och klappat runt på rumpa osv.

Sambon fick hålla i säkerhetssnöre och ta bilder samtidigt. Rangi tyckte han var lite för seg med att få till kameran så han var tvungen med att roa sig med att tugga lite på linan under tiden :p
Rangi%20015_zpssnwdnciz.jpg

Hur går det för er andra? Idag har jag suttit på Rangi för första gången :banana: Jättekul! Och som väntat tyckte han inte det var konstigt alls. Jag har ju hängt på honom flera ggr och klappat runt på rumpa osv.

Sambon fick hålla i säkerhetssnöre och ta bilder samtidigt. Rangi tyckte han var lite för seg med att få till kameran så han var tvungen med att roa sig med att tugga lite på linan under tiden :p
Rangi%20015_zpssnwdnciz.jpg
Vad kul! Han är ju så söt :love:

Min beridare har hängt flera gånger och förra veckan satt hon på Kandahar. Tyvärr stod min fotograf *läs sambo* och sov just i det ögonblicket så han missade att fota :banghead:

I morgon är planen att skritta uppsuttet försa gången - så får vi se hur det går....

/Lizzie

Min beridare har hängt flera gånger och förra veckan satt hon på Kandahar. Tyvärr stod min fotograf *läs sambo* och sov just i det ögonblicket så han missade att fota :banghead:

I morgon är planen att skritta uppsuttet försa gången - så får vi se hur det går....

/Lizzie
det går säkert bra :)

@Stereo ´s fina Ior bor hos oss, har gjort sedan han var 8 månader och Stereo köpte honom. Stereo har bett oss att hjälpa till med den grundläggande utbildningen och vi har sedan nyår jobbat med honom. Vi jobbar 3 dagar i veckan och var 4e vecka är han helt ledig. Vissa veckor jobbar vi 3 dagar i rad och andra mer utspritt. Lite beroende på vad vi ska träna på.
Målet som Stereo har satt upp är att han ska gå att lasta (helst själv) om 6 månader, vara insutten och gå att styra hjälpligt och så ska vi löshoppa lite.
Efter 9 ggr lastträning (uppdelat på 4 veckor) så går Ior själv in i transporten OM det står någon längst fram. Vi ska fortsätta jobba med att skicka honom framför oss, på andra platser t.ex ridbanan, inne i stallet osv. Han är helt lugn inne i transporten och backar väldigt fint och försiktigt ut. Han kliver snett ibland utan att bli rädd, vi kan röra oss fritt runt omkring och prata och låta lite utan att han bryr sig. Nästa gång vi lasttränar kommer vi att köra iväg en liten bit. Vi har stängt bakom honom flera ggr utan att han bryr sig.
Vi har också haft på sadel och träns ute på ridbanan där han fick röra sig fritt. Han bockade en del men inte så farligt och redan dagen efter när vi gjorde samma sak så bockade han inte. Träns och bett bryr han sig absolut inte om - han har stått i boxen och ätit med det på (utan nosgrimma). Inne i stallet har vi hängt på honom från båda sidor, stått på pall bredvid och klappat både på halsen och på rumpan. Vi har tränat på att sätta på och ta av täcke - där är ljudet av kardborren det som stör honom mest. Vi har också påbörjat att longering.
Nästa steg är att hänga med hela tyngden, vilket vi ska göra när vi kan vara tre st - en som håller hästen, en som hänger och en som kan hålla i den som hänger.
Han är väldigt duktig och ambitiös och förvånansvärt cool med allt som händer. För er som inte vet så har han varit en liten hare hela livet. Varit rädd för främst oss människor, plötsliga ljud och rörelser. Han har verkligen mognat senaste halvåret.
IMG_9428.jpg

IMG_9430.jpg

IMG_9432.jpg

IMG_9436.jpg

IMG_9439.jpg

IMG_9446.jpg

Det finns lite filmer också - men hur lägger man in dem? Kanske du kan göra @Stereo Du har dem ju också.
Jag upplever det som att detta är en häst som behöver den här typen av långsam invänjning av nya händelser. Jag vet att för många är detta en onödigt lång väg att gå men alla är ju olika individer. Samtidigt som vi jobbar med Ior så får ibland vår egen hingst född -15 följa med och med honom har vi jobbat kanske 1/5 av ggr och hunnit nästan lika långt. Dock struntar vi i att hänga på honom. Han ska sittas in i höst.
I vart fall - att jobba med unga hästar är det roligaste vi vet (vi är alltså min 18-åriga dotter och jag). Vilken tur då att vi har en hingst född -15, en hingst född - 16 och så väntar vi två föl i år och planerar att betäcka 3 eller 4 i vår. Så vi har att jobba med även framöver menar jag :bump::bump::p:p

Kul att få lite uppdateringar i tråden! :) Och att läsa om vad olika de är.

Vi gör inte så mycket men det känns okej. Hellre inte göra något alls än att stressa och så blir det fel. Jag är väldigt försiktig när det gäller att spänna fast henne, vill inte göra det själv i början. Med linor kan jag göra det men skaklar har jag inte vågat än. Så vi tar det lugnt då vår husrenovering måste gå före just nu.

Det senaste har vi varit ute på lite promenader och hoppat över diken vilket var väldigt klurigt och väldigt roligt. Kände att vi måste komma ifrån gården för hon har blivit seg och ovillig att lämna gården, även om hon snällt går och sedan har väldigt trevligt på våra turer. Igår fick hon skor för andra gången och skötte sig mycket fint förutom att hon ibland la hela tyngden på hovslagaren. Men hon brydde sig mindre om spikandet än första gången. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka