Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick Lotus åka ut på äventyr :D Hans hagkompis skulle ställa upp på Hästens Dag i byn och då fick han följa med som sällskap. För att va en knappt hanterad 2 årig hingst skötte han sig super :love: Lite pratig av sig och tappade tålamodet när man stod och pratade för länge med folk :p:angel:Men mycket värre var det inte. Så ska nog bli en toppen häst av honom hoppas jag. På kvällen gick jag upp på berjet bakom vår gård för att fötsöka få lite bilder men är inte det lättaste att både hålla i hästen och i kameran :angel:

edited_1472300476977_zpsudicmhde.jpg

FB_IMG_1472326686878_zpsqevcatlc.jpg

FB_IMG_1472326713286_zpsjgh7fdjj.jpg

IMG_20160828_093835_zpsn1kmh3mv.jpg

Min kille fortsätter att typ ha sommarlov, men vi har sista tiden ibland transporttränat lite. Räka är ju typ rädd/skeptisk/spänd för allt och jag gillar ju att muta mina hästar till typ allt så det är med tålamod och mat som han luras in i transporten (jag jobbar normalt sett med klicker, men är ibland för lat för att använda den på filmen så matbelönar bara). Så här såg det ut dagen efter att han råkade bli skrämd i transporten (en person råkade röra sig på gården...) och det var lite extra motvilligt att stiga på:

Vi tränar fortfarnade med mellanväggen åt sidan och utan frontbom så att det ska kännas rymligare och friare för honom, men vartefter han känner sig trygare så ska vi träna på att göra det smalare och mer som när han faktiskt planerar att resa sedan. Och så självlastar han sig inte riktigt ännu, viket är målet och så är det det där med att han är rätt nervös i transporten, jag vill att han ska bli mer bekant med det och känan sig lugnare/självsäkrare.

Tänkte höra vilka som har planer att visa sina tvååringar på antingen rådgivande bedömning nu i november eller kommande bruksprovet 2017? Hur ser er planering ut för de eventen? :)

Tänkte höra vilka som har planer att visa sina tvååringar på antingen rådgivande bedömning nu i november eller kommande bruksprovet 2017? Hur ser er planering ut för de eventen? :)

Jag tror @tramp planerar att visa sin på rådgivande/bruksprov...?

Vi har varit och löshoppat Liz igen. Klockrent på transporten som vanligt. Mycket lyhörd med hoppningen nu och sköter sig i stort sett själv. Är så ambitiös att hon får stukat självförtroende när hon inte förstår, men ger allt när hon vet vad uppgiften är. :)

Inridning i Oktober är bokad, men nu går funderingarna åt betäckning nästa år om hon inte är fint i fas till treårstestet.

Min ras har ju andra bruksprov så vi satsar mot frivilligt körprov som man får göra när de är 3 och sen är det riktiga körbarhetsintyget när de är 4. Vi satsar mot att klara det men kommer inte pressa för att nå dit om det känns som hon behöver mer tid. Tanken är att avla lite och för att höja avelsklassen när hon fått föl ingår ett enklare körprov, så om inget annat blir det ett sådant när det är dags. :)

Vad innebär rådgivande bedömning för halvbloden? :)

Som @DressageNerd gick tankarna kring betäckning nästa år men tror det passar bättre för mig att vänta ett år till. Men är bra sugen!

@Vingra - såg på din blogg. Jag tror din Räka har fått helt vanliga unghäst-vårtor. Min ena född -15 ser inte klok ut just nu. Ska höra med min vet. om det finns någon typ av salva eller så för usch vad min ser ut. Din ser inte alls ut att ha lika mycket. Jag vet sedan tidigare - Aragorn hade endast en enda och den satt under ena ögat. Tog nog något år innan den försvann. Min andra född -15 hade bara några st och de har nu försvunnit. Verkar vara väldigt olika. Jag tror de smittar varandra också men har de väl haft det så är de immuna för resten av livet.

@Vingra - såg på din blogg. Jag tror din Räka har fått helt vanliga unghäst-vårtor. Min ena född -15 ser inte klok ut just nu. Ska höra med min vet. om det finns någon typ av salva eller så för usch vad min ser ut. Din ser inte alls ut att ha lika mycket. Jag vet sedan tidigare - Aragorn hade endast en enda och den satt under ena ögat. Tog nog något år innan den försvann. Min andra född -15 hade bara några st och de har nu försvunnit. Verkar vara väldigt olika. Jag tror de smittar varandra också men har de väl haft det så är de immuna för resten av livet.
Jag har aldrig sett i den mängden :crazy: oroar mig för hur fasiken man behandlar dem när de är så små och många, men tänkte avvakta och se, som du säger de går ju unghästvårtor bort av sig självt delar av tiden...
Är fler hos oss som har fått vårtor men de ser mer ut som jag är van att de ska se ut.

Jag har aldrig sett i den mängden :crazy: oroar mig för hur fasiken man behandlar dem när de är så små och många, men tänkte avvakta och se, som du säger de går ju unghästvårtor bort av sig självt delar av tiden...
Är fler hos oss som har fått vårtor men de ser mer ut som jag är van att de ska se ut.
Jag ska ta och fota min så får du så på MÅNGA :wtf: och riktigt äckliga.

Kikar in. Det finns ingen salva etc mot unghästvårtor. Det är ett virus och försvinner av sig själv. En jag hade (född 03) såg sjukt äcklig ut i flera månader...

Min ena hade unghästvårtorna från helvetet. Läppar, mule, över näsborrar. Två mycket erfarna veterinärer sa att det var bland det värsta de sett. De kom runt midsommar och försvann till nyår. De försvann på mindre än två veckor.

Började så här
IMG_0249.jpg

SEn blev det bara mer och mer. Hästen blev väldigt huvudskygg vilket inte var så konstigt eftersom de började blöda flera gånger, men det gjorde att jag inte fick komma nära för att fota ordentligt.

59283A47-F4B7-4F54-B3F8-FC0C4CF99D66-23811-000032D26BBFC4C6.jpg

Min ena hade unghästvårtorna från helvetet. Läppar, mule, över näsborrar. Två mycket erfarna veterinärer sa att det var bland det värsta de sett. De kom runt midsommar och försvann till nyår. De försvann på mindre än två veckor.

Började så här
IMG_0249.jpg

SEn blev det bara mer och mer. Hästen blev väldigt huvudskygg vilket inte var så konstigt eftersom de började blöda flera gånger, men det gjorde att jag inte fick komma nära för att fota ordentligt.

59283A47-F4B7-4F54-B3F8-FC0C4CF99D66-23811-000032D26BBFC4C6.jpg
oj det där såg verkligen inte kul ut :( då har inte min mkt alls i jämförelse och hans är mikroskopiska. Han reagerar dock som att de gör ont när jag tar på dem, vilket gjort mig fundersam, de jag känner har haft typ en eller ett par tydlgia vårtor och de har inte varit besvärade alls utav dem.

Räka:
28843615750_49247e7e3e_b.jpg

Hoppas era med vårtor blir bättre snart! Har aldrig vairt med om det själv, ser inte alls kul ut för pålle. :(

Men är det bara jag som är sååå sugen på att kunna rida/köra nu? :D Längtar verkligen!

Idag fixade stallägaren ett hål i ett däck så vi hade något att släpa runt på. :) Vi drog omkring det lite med en väldigt seg och lugn häst. Hon bara tuffade runt och såg uttråkad ut. :p Så vi tog en sväng på bygatan också med lekande barn och mötande bilar. Sist så blev hon lite sur för att vi vände innan vi kom till nästa stall, hon vill alltid gå dit och spana på hästarna. Nu gick allt jättebra, hon vände fint och bryr sig inte om linor eller däck. :)
I trädgården vid stallet jobbar en automover dagligen så den gick vi precis förbi på vägen hem. Känns skönt att få så mycket gratis miljöträning, har ridit/hanterat många hästar som ser en automover som den mest hästätande varelsen. :p Hon verkade jättenöjd med träningen och hade ett härligt lunk hela tiden, det här lugnet är vad jag önskar vid varje träningspass.

Här lullar tiden bara på. Är tömkörd lite mer och har skött sig ypperligt. Trånga passager med flera traktorer, vagnar och på marken utlagda presenningar- Inga problem. Stora stenar däremot är skitläskiga, men hon går förbi. Är riktigt förvånad över hur duktig hon är. Ska åka och introducera löshoppning när kvarkaepedemin gått över.

Riktigt bra träningspass idag! Testade att tömköra nere bland sommarhagarna där det finns en inhägnad som används som ridbana. Har inte varit där då hon är så intresserad av gräs men nu när jag har medhjälpare så testade vi. Det gick hur bra som helst så medhjälparen kunde gå över till att filma. :)Hade förberett med däck och linor ifall det gick så bra att vi kunde spänna för. Avslutade med att dra däcket upp till stallet så vi fick en övergång till grus, en liten backe och lite olika moment så som gnäggade, nya hästar, något trång passage och saker som ligger i kanterna. Hon bara tuffar och går. :)MVG på alla punkter idag!
IMG_20160913_174900_zps2gzanapp.jpg

Länk till film:http://vid21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/VID_21090126_222556_zps4zkznc5i.mp4
Och ja, ignorera bakselen som hamnar på sniskan. Ska fixa det. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka