Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla, det var ett tag sedan jag var på Buke. Därför blir det lite uppdatering; här växer det och frodas. Mycket miljöträningar, vänja vid utrustning etc. Dock är det bara sommarlov just nu med kusinen. Gjorde en lite film igår

@Vingra våra hästar kan nog inte vara mer olika. :p Hon är så tuff min lilla. Jag har nog tyvärr varit för mjäkig stundvis med henne men har återfått mitt självförtroende. Hon behöver verkligen ha gränser annars blir allt på hennes villkor. Det är intressant att följa så många olika genom tråden. :)
Idag gick vi på promenad och fick ta en del diskussioner men avslutade verkligen på topp. Är särskilt stolt över halterna, då hon var avspänd, stod helt stilla och hade fokus framåt, istället för att hela tiden försöka sno gräs, buffa på mig, fokusera på omgivningen. Har haft mycket fokus på halter och passivitet sista tiden då det verkligen inte är hennes grej men det är en superviktig detalj för en körhäst. Så det var kul att få se lite lön för mödan även när vi inte var på hemmaplan.

Vi siktar ju för övrigt på premiering i augusti men först ska vi åka på sommarlov hela semestern.

Hej alla, det var ett tag sedan jag var på Buke. Därför blir det lite uppdatering; här växer det och frodas. Mycket miljöträningar, vänja vid utrustning etc. Dock är det bara sommarlov just nu med kusinen. Gjorde en lite film igår
Kul att se honom :) Rörlig han är!
En av hagkompisarna till min är e Snap Shot, mkt rejäl och snygg, bland de som rör sig bäst i hagen.

@Vingra våra hästar kan nog inte vara mer olika. :p Hon är så tuff min lilla. Jag har nog tyvärr varit för mjäkig stundvis med henne men har återfått mitt självförtroende. Hon behöver verkligen ha gränser annars blir allt på hennes villkor. Det är intressant att följa så många olika genom tråden. :)
Idag gick vi på promenad och fick ta en del diskussioner men avslutade verkligen på topp. Är särskilt stolt över halterna, då hon var avspänd, stod helt stilla och hade fokus framåt, istället för att hela tiden försöka sno gräs, buffa på mig, fokusera på omgivningen. Har haft mycket fokus på halter och passivitet sista tiden då det verkligen inte är hennes grej men det är en superviktig detalj för en körhäst. Så det var kul att få se lite lön för mödan även när vi inte var på hemmaplan.

Vi siktar ju för övrigt på premiering i augusti men först ska vi åka på sommarlov hela semestern.
Jag kunde inte tillrättavisa Räka innan han var 1år alls för att det var risk att han skulle bli så skrämd att jag inte skulle kunna få komma nära honom :banghead: Han är fortfarande väldigt mjuk och behöver väldigt lite korrigeringar, bara maaaaaasssor med tid, stöd och pepp.

Kul att åka på premiering, känns som bra miljöträning! :)

Jag kunde inte tillrättavisa Räka innan han var 1år alls för att det var risk att han skulle bli så skrämd att jag inte skulle kunna få komma nära honom :banghead: Han är fortfarande väldigt mjuk och behöver väldigt lite korrigeringar, bara maaaaaasssor med tid, stöd och pepp.

Kul att åka på premiering, känns som bra miljöträning! :)

Ja jag ska bara lära mig att springa med henne och viss henne från den bästa sidan. :D Hon är visad som föl och ettåring så hon är faktiskt den erfarna av oss på detta. :p

Denna kille flyttar hem till mig nästa vecka :D
En liten Paso Peruano hingst :love:
IMG_20160702_203002_zpsdfcmvfbr.jpg

received_10206504003143765_zps3jym9fo8.jpeg

@rostad Kul att se film! Vilken fining!

Lite sådär är min Ior också. Han reagerar väldigt på tillrättavisningar, men som tur är är det sällan jag behöver säga till honom. Dock är han ranghögst i hagen trots mycket äldre sällskap (fast han sköter det bra, tycker vi) så om det kommer någon dust någon gång lär den bli rätt tuff...

Jag har skickat iväg Ior på sommarkollo hos en kompis. Han ska bo borta i ca två månader, gå på bete och bli hanterad av kompisen. Lite vardagsgrejer som bli sprutad med sprayflaska, bli spolad med vattenslang och ha sadel står på listan. Antagligen blir det lite tömkörning också!

Han har dock haft hosta nästan hela sommaren, och snorat en hel del vitt, förutom när det har varit regnigt. Vi misstänker pollenallergi så nu har vi en tid på klinik i mitten på juli, för endoskopi. Är lite nervös - inga alternativ verkar speciellt bra faktiskt... pollenallergi på häst verkar svårbehandlat, men en infektion som pågått i två månader verkar inte så himla bra heller (har så klart haft veterinär ute tidigare). Någon med erfarenhet?

Och så lite bilder, så klart.
444D0E27-1EB5-4EE5-89AD-78D35570F951.jpg

524E1C1D-3FDD-4A03-910B-A03ECC46E8B6.jpg

96FCF415-5FAA-4BCA-83B7-ADE305AD689D.jpg

Hur mycket mer kan man "räkna med" att huvudet på våra pållar ska växa? Ska köpa träns och lädergrimma men vill ju inte riskera att han växer ur det när man köper lite dyrare grejor, så frågan är vilken storlek man ska satsa på?

Hur mycket mer kan man "räkna med" att huvudet på våra pållar ska växa? Ska köpa träns och lädergrimma men vill ju inte riskera att han växer ur det när man köper lite dyrare grejor, så frågan är vilken storlek man ska satsa på?

Jag köpte Full till min i november och den kan hon fortfarande ha, har inte spänt ut den men kommer nog behöva öppna ett hål känns det som i både nos och nacke. Men än så länge sitter den inte tight. Jag har för mig min förra hade full runt 2 år men som vuxen hade han Xfull. Kallbloden växer ju dock långsamt så halvblod kanske är mer färdiga nu? Har de inte uppnått 90 % av sin storlek när de är 2 år eller har jag drömt ihop det? Dvs på höjden, sen blir de ju bredare.

@Stereo jag vet hästar som behandlats i sommar mot pollenallergi. De har fått samma nässpray som människor, väldigt enkel behandling. Resultatet vet jag inte riktigt men det var veterinärens ordination.

Han har dock haft hosta nästan hela sommaren, och snorat en hel del vitt, förutom när det har varit regnigt. Vi misstänker pollenallergi så nu har vi en tid på klinik i mitten på juli, för endoskopi. Är lite nervös - inga alternativ verkar speciellt bra faktiskt... pollenallergi på häst verkar svårbehandlat, men en infektion som pågått i två månader verkar inte så himla bra heller (har så klart haft veterinär ute tidigare). Någon med erfarenhet?

Undrar om inte @fio har haft en häst med pollenallergi, som fick använda nässpray.....?

Tack!! Till alla tre, @sorbifolia, @fio och @Novali01. Intressant, vi får se vad endoskopin ger. Han har ju till och från haft riktigt jobbig hosta. Inte så att han hostat hela tiden, men när han gjort det har det varit en riktigt blöt, rosslig, tung hosta där det låter som att han är alldeles slemfylld i hela halsen och han nästan får svårt att andas... :crazy: Minuten efter har han varit till synes opåverkad igen.

Usch, börjar bli lite nervös...

Inbillar jag mig eller har inte Aragorn blivit skitsnygg i både hull och muskler på bara några veckor? Tycker att han har fått så mycket finare överlinje, rumpa och framparti sen han kom till betet. Kan det verkligen hända så mycket på knappt en månad? :eek:
Här är första dagen på betet:
20160707111446-78.69.239.199.jpeg

Här är från igår:
20160707112205-78.69.239.199.jpeg

20160707112331-78.69.239.199.jpeg

Mycket har hänt i hans utveckling också. Han har avklarat sin första promenad utan hästkompisar med MVG+, han har börjat bli hängd på utan att bry sig värst mycket, han har börjat lära sig att bli styrd bakifrån och han har fått lära sig att höja och sänka huvudet för tryck samt flytta bog och rumpa på kommando. Allt bara flyter på som om han redan kan allting. Är det nu man ska ge honom en paus, när allt bara funkar klockrent?

Jag har en liten arabhingst född -14 som jag gärna vill presentera :).
Han heter KE Korazon och går just nu på bete tillsammans med sin halvbror (samma pappa, brorsan har en anglo som mamma).
Mycket känslig, läste om flera här som upplever detsamma som jag- man kan knappt tillrättavisa för då vill han gå och gömma sig..... Men jag gillar känsliga hästar som är lyhörda och vill förstå och samarbeta. Och sådan är han verkligen!
Jag har haft en speciell känsla för honom ända sedan han föddes.
Här kommer några bilder; föl, ettåring och nu tvååring. På sista bilden är han tillsammans med brorsan. Korazon är till höger på bilden.
10407548_762405443791021_4392517212389660344_n.jpg

11902439_1011094708922092_6835860254400321133_n.jpg

13494811_1199349980096563_8871993883058057379_n.jpg

I helgen packade jag in fröken i transporten och åkte fyra timmar. Hon var så himla duktig. Skickade in henne vilket gick toppen förutom att jag hade packat hö i andra spiltan, så hon ville stanna på rampen och äta. ;) Här nere fick hon backa ut själv vilket hon gjorde så lugnt och fint. Lite nytt och småläskigt ibland här nere men guldstjärna till henne, verkligen!

Tog ut henne i går på ridbanan och "lekte" lite, testade saker jag inte kunnat testa eftersom vi inte haft någon ridbana hittills. Hästarna intill blev busiga, stegrade sig och rullade sig. L tittade på dem men inget mer. Mysigt att kunna greja mer och se henne mer under dagen. :love: Blir hantering lite till och från under dagarna istället för att man ses en liten stund om dagen som mest. Planerar för tömkörning och att bygga upp en liten bana med bommar, presenning och annat kul som miljöträning. Ska nog dra fram paraply och introducera för henne. Sen är jag supersugen på att dra en stock snart igen! Vi kommer nog ha en relativt aktiv sommar, i höst blir det ändå en del helvila när jag är borta på jobbresor.

Vad roligt det låter, Chili! :)
När det gäller hantering och social samvaro med Korazon så ser jag fram emot tiden då han kommer hem från sommarbetet med brorsan och vi får börja träna igen.
I våras kom vi så långt att vi lasttränade, fast han har aldrig åkt utan bara stått i släpet. Vi provade lite longering och lite arbete från marken, typ stå stilla framför mig, backa, flytta rumpan när jag petar osv. Han är så duktig och lyhörd, superkänslig verkligen, och så social att man hade velat ta honom i famnen och låta honom sitta i soffan på kvällen... :D :love:

Vi får väl se om hingsthormonerna har slagit till i höst och han har blivit ohängd och en lymmel..... !

Tömkörning på schemat idag! Först väldigt ivrig iväg men hon lugnade sig oerhört fort. Sen kunde vi öva på halterna. Hade lite bommar och bomstöd framme att gå över, runt och mellan. Inga problem och bra övningar för styrningen. Alla guldstjärnor till fröken idag! :love: Nu vill jag dra fram linor och ta upp det där med att dra stockar igen. Det var ju så kul. :D Frågan är vad vi har som man kan dra inne på ridbanan som inte fastnar i gruset, ska vi dra stockar får det bli ute i skogen. Kanske ska ordna ett däck med fäste för linorna.
20160712_193146_zpsmq9luro8.jpg

20160712_192850_zpszmkehd1b.jpg

20160712_193002_zpstrm0np0c.jpg

1_zpsrqtjmqy9.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama