Och jag bestämde mig för att nej, jag inbillar mig inte, något känns fel. Om än diffust.
Tog med mig lilla tuffsen till kliniken igen, eftersom hon fortfarande tappar i knäna dagligen (om än inte "mycket") och fortfarande är spänd kring länden oavsett hur mycket jag masserar och stretchar. Lägg till ytterligare småsaker - kickar någon enstaka gång i varje varv i galopp, slår lite med huvudet när hon börjar bli trött, slutat komma galopperande i hagen när man ropar på henne... Så eftersom de trott det varit patellaupphakningar så har jag inte longerat henne. Gjorde det förra veckan, och hon såg mestadels ok ut. Men så lite kickande i galoppen, märkbart segare i höger varv, och tyckte hon såg ojämn ut bak precis när hon saktat av från galopp till trav (i höger varv). Så ville att vet skulle kolla igenom henne igen nu när hon var helt igång.
Tacksamt nog kunde veterinären se samma sak som jag. Dock inga böjprovsreaktioner. Och ingen regelrätt hälta, mer en diffus och sporadisk rörelsestörning vänster bak när hon gick på böjt spår i höger varv. Och hon visade även de andra tecknen på obehag - kicka och kasta med huvudet. Bedövade vänster bakknä - ingen skillnad. Röntgade ryggen som såg fin ut (med en brasklapp för att en annan vet skulle kolla på plåtarna med, men trodde inte det var något - ingen ks eller liknande iaf) Nu är hon också öm kring korset, och vet tror hon kan ha problem med SI-lederna. Tyvärr var den enda som kunde ultraljuda dem inte på plats just idag, och mina egna omständigheter framöver gör att vi valde att prova henne på Metacam och vila först en vecka, sen lättare ridpass för att se om jag känner någon skillnad på henne när hon får smärtstillande. Sen ska hon vila helt två veckor innan återbesök för att ultraljuda SI-leder i mitten på oktober.
Jag som haft lite ont i magen över det här hela sommaren är bara så jäkla lättad över att hon utreds ordentligt nu.
Och jag hade sån ångest över att behöva åka till kliniken själv med henne, det var vår första solo-tur. Trodde verkligen inte vi skulle ta oss hem igen. Och hon var verkligen jättestressad när vi kommit fram, men när vi skulle hem stegade hon ändå bara in i bussen ändå. Guldstjärna.