Stor igenkänning!Här fick vi lite bakslag när jag gjorde en koll på hårt underlag. Inget har märkts i ridning men på hårt i höger varv var hon inte ren. Beslutade att göra en MR. Visade en lindrig uttöjning på inre sidoligamentet. Den är nästan utläkt men igångsättningen gick lite för fort eftersom jag inte visste att det var ett ligament. Hon har fått så konstiga diagnoser innan dess att jag aldrig hört på maken. Glad att jag gjorde MR.
Jag tröttnade på kliniken och deras märkliga diagnoser så jag bad att få MR-svaret direkt till mig. Mailade det sen till min vanliga veterinär som jag kan diskutera med och som förklarar på ett bra sätt. Harefter det gjort en rehabplan tillsammans med honom och min ET. Rida rakt fram i alla gångarter fram till jul och sen lägga på lite böjda spår. Göra en koll på lina då och då och blir hon oren igen så backa tillbaka lite i igångsättningen.
Hon har alltså gått från att ha urkalkningar pga felaktig verkning/genetiskt fel/slagit i en sten till MR som visar liten ligamentskada.
Min häst har också fått diverse diagnoser sedan i våras, nu fick vi äntligen veterinären att skriva remiss till MRI och man hittade inflammationer på sidoligament + en liten skada på djupa böjsenan nere i hoven.
I vårt fall så var det hovslagaren som tittade på röntgenbilderna och misstänkte MRI, han fick åka och diskutera med veterinären innan hon var med på tåget..
Även min är bara halt på volt på hårt underlag. Ohalt rakt fram på alla underlag och ohalt på volt på ridbana..