aha, hur kommer det sig att du valde att vänta? Var din häst inte färdig fysiskt/mentalt eller var det nån annan anledning?
Med Ester känner jag att det här extra året där hon fått vara mamma och ta det lugnt varit väldigt bra för henne. Hon känns liksom så himla mogen och färdig och tar sig an varje ny uppgift på ett fantastiskt sätt
Framförallt var det för att jag läste en intressant artikel om att hästens kotpelare växer klart mellan 6-7 års ålder och den författaren (veterinär) rekommenderade att man påbörjade inridningen tidigast vid 4 års ålder, för att inte riskera alla de skador som vi ser idag.
Men han har även varit en ganska tuff individ att hantera, hans lösning när han tyckt nåt varit tråkigt, har varit att dra iväg. Eftersom han har väldigt lätt för att lära, så tog det 1-2 gånger med nåt nytt (tömkörning, longering etc) och sen var det tråkigt. Därför har han fått vara ifred både för min och hans skull. När jag väl började rida honom blev det lättare, eftersom jag då fortfarande sitter kvar när han drar iväg.
Jag upplever att det hänt massor med hans psyke senaste året, men det kan också vara en spegling av hur mkt bättre jag mår. Han har alltid varit känslig för mitt mående, på så vis att när jag mår dåligt blir han tjafsig och bråkig.