Föda utan ryggbedövning

linlar1

Trådstartare
Jag väntar mitt första barn och har börjat läsa på om smärtlindring. Alla i min närhet som har fött barn dom senaste åren har använt ryggbedövning. Nu är jag ingen sprutfantast och att någon ska sätta in en nål i min ryggrad känns oerhört skrämmande. Jag vill verkligen klara mig utan det.

Ni som har fött barn utan ryggbedövning, vad har ni haft för smärtlindring? Var ni nöjda efteråt eller önskade ni att ni hade tagit sprutan iallafall?

Sv: Föda utan ryggbedövning

Jag använde bara lustgas, och det bara under krystvärkarna. Vilket inte var min idé, men undersköterskan fick inte igång den fortare.

Jag tyckte lustgasen funkade fint, och är glad att jag slapp stick i ryggen, men min förlossning gick rätt fort. Vi kom in vid tre och han var ute vid sex, visst gjorde det ont, men det är en värld av skillnad på några timmar och flera dygn.

Jag sprack rätt mycket men det kändes inte, och barnmorskan lokalbedövade innan hon sydde.

Jag är nöjd med min förlossning, det jobbigaste var nog att åka bil med värkarna. När vi väl kom fram kändes det att det inte var långt kvar, och då kunde jag bita ihop och ta smärtan på ett annat sätt än när vi körde, och jag oroade mig för att bli hemskickad igen.

Jag hade tänkt ta ryggbedövning, när jag kände att smärtan började bli för stor. Men först funkade det bra att ta värkarna genom att gå omkring, sen fokuserade jag på att sjunga mig genom värkarna (mellan värkarna tänkte jag ut vilken låt jag skulle sjunga nästa gång). Provade lustgas också, men vet inte om jag hade för dålig tajming eller om jag inte vågade andas in det tillräckligt mycket, för det gav inte så mycket effekt. Värkarna tätnade och blev alltmer intensiva, och efter ett antal timmar på förlossningen började det bli outhärdligt. Läkaren skulle komma och lägga bedövning, men konstaterade "ni får föda barn istället". Jag var redan fullt öppen. Där ändrade också värkarna karaktär och den värsta smärtan försvann.

För mig var det alltså ganska kort tid som värkarna gjorde skitont, och i efterhand är jag nöjd att det gick bra utan bedövning. Hade förlossningen haft ett mycket längre förlopp hade jag nog varit hjälpt av bedövningen, men i det här läget är jag glad att det funkade utan. Men något att fokusera på, om det så är gång, sång, andning, lustgas eller annat är nog alltid nödvändigt.

Jag hade bara lustgas och bara under krystvärkarna. Hade inte mycket att välja på för jag hade gjort hela värkarbetet hemma. En halvtimme-en timme efter att vi parkerat vid sjukhuset satte krystvärkarna igång.

Mycket nöjd med bara lustgasen, skulle inte vilja ha min förlossning på annat sätt än som den blev.

Första förlossningen hade jag bara tens som smärtlindring. Den fungerade nästan för bra för jag fattade inte hur långt förlossningen hade fortskridit fören sonen var ute.

Kommande förlossning planerar jag att använda lustgas om det hinns med, men det är också det enda.

Jag fick smärtstillande tablett - funkade inte. Tog massor med lustgas - funkade inte (blev bara dizzy). Till slut fick jag epidural (ca 1½ timme innan Felix kom ut), det var underbart! :love: Förlossningen blev jätteenkel, kände inte den minsta lilla smärta och jag fattade först inte ens att han var så nära att komma ut, för det kändes ingenting.

Jag lovar att du varken ser eller känner sprutan, du har fullt upp med att ha ont av värkarna och att tänka på annat. ;) Och dom är ju på ryggen och håller på, så allt sker ju bakom dig.

Med första barnet hade jag ackupunktur (hjälpte inget), bad (uuuunderbart) och lustgas (fantastiskt!). Tog 13,5 timme och en timmes krystning. Jätteont men bra upplevelse!

Andra förlossningen tog dubbelt så lång tid och jag använde mig av bad och lustgas då oxå, och massage och olika tryckpunkter som barnmorskan visade som var helt grymt bra och hjälpte mig massor! Krystningen gick fort, två värkar sen var hon ute. Hade ingen lustgas då, tycker det är svårt med lustgasen när det kommer till krystningen, är mer hjälpt av den under öppningsskedet.

Tredje gången gick allt så fort så då hann jag inte ens få någon lustgas :) Gick jättebra ändå :)

Samma här. Hade lustgas under öppningskedet. De sista 3 cm. Innan dess fungerade det utmärkt med bara andning.

Under krystningen hade jag ingenting.

Däremot var det fantastiskt med lustgas när de sydde. Var bara ett stygn men jag och nålar kommer väldigt dåligt överens. Så då var det helt underbart att försvinna in i lustgasdimman :D

Jag har tagit cerebrospinalvätskeprov i ryggen ett antal gånger och mått mycket dåligt av det så jag ville inte ha ryggbedövning.
Jag har fött 3 barn mestadels med hjälp av lustgas.
Men även gått i trappor, fått petidin och lokabedövning i de absolut yttersta delarna.

Jag har önskat EDA båda mina förlossningar men aldrig hunnit med. Och de har jag vart glad för efteråt.
Har använt lustgas, bra effekt första förlossningen men ingen alls den andra.

BM har haft varma handdukar mellan benen på mig och de har funkat jättebra, hållt emot lite + värme och de har funkat för mej fram till krystvärkarna.

Väntar tredje barnet nu, och får se när vi är på plats vad som händer. Jag tänker inte ligga och plåga mej i onödan när massa olika smärtlindring finns.

Jag fick lustgas och var extremt nöjd med den. Hoppas verkligen att den tar som den gjorde sist så att det blir bara lustgas även denna gång!
Annars kommer jag nog köra på kvaddlar, jag vill inte riskera att bli förlamad av epidralen.

Jag har fött två barn med lustgas och kvaddlar.

Gick profylaxkurs och utan den hade jag inte klarat det första gången. Förlossningen var helt normal men gjorde satans ont.

Jag ångrar mig inte. Andra gången gjorde det inte så ont.

Jag är extremt spruträdd och tog gladeligen epiduralen första förlossningen. Andra förlossningen fanns det inte tid för någon och jag är avsevärt mindre nöjd med förlossning nummer två. :crazy:

KL

Med första barnet höll förlossningen på rätt ordentligt från mrgon/förmiddag någon gång till 21.25. Jag fick akupunktur (vete 17 om det hjälpte nåt), varmt bad (jätteskönt) och lustgas. Just när jag gav upp och vältrade mig i sängen av smärtor och ville ha bedövning sa bm att jag nu var helt öppen, det värsta var gjort och spruta skulle dra ut på förlossningen. Hon hade rätt i att det värsta var över och jag klarade mig utan spruta. Måste varit eftermiddag då. Hon tyckte dock själva födandet tog lite väl lång tid och jag behövde värkförstärkande dropp.

Jag gillar verkligen min första förlossning, under värkarbetet gick jag in i mig själv och var nästan som i trans, bara följde min kropp och blev irriterad när min stackars man o bm störde mig.

Andra förlossningen hade jag värkar hemma i ca ett dygn innan vi åkte in vid 5 ppå morgonen då de var tätare och starkare. Tror jag badade då med, sen mycket lustgas såklart och sonen föddes efter 8. Jag var nästan besviken för att den här förlossningen gick för fort, blev inte samma koncentration.

jag hade gärna gått genom fler förlossningar men vill inte ha fler barn. Du har något häftigt framför dig!

För mig räckte lustgas bra. Vilket var bra eftersom det inte riktigt fanns tid för annat. Båda mina ungar hade väldigt bråttom ut så även om jag hade velat ha EDA hade vi inte hunnit med det.

En bekant använde bara lustgas under sina tre förlossningar vilket hon tyckte funkade bra!

Mitt råd är att ta det som det kommer. Känn efter hur ont du tycker att det gör och agera utifrån det. Lägg ingen prestige i bedövning överhuvudtaget. Prata med din partner om att du gärna skulle vilja undvika ryggbedövning. Bestäm ett kodord, något som är ert speciella ord för "nu är det fan inte kul längre, gör vad ni vill bara det inte gör så här rysligt ont". Det gör det lättare för din partner att förstå allvaret i det hela. Vissa skriker, jämrar sig och slåss men vill inte ha bedövning för det. Med kodordet vet din partner att "nu är det allvar, skicka hit narkosläkaren pronto" :)

Smärta är oerhört individuellt och det är svårt att innan avgöra hur man kommer reagera på smärtan vid en förlossning. Arbeta fram er plan och lägg sedan ingen värdering i om det blev bedövning eller inte.

Mvh Miks (som fick all bedövning man överhuvudtaget kan få och ändå inte tyckte det räckte :))

Jag är EXTREMT spruträdd, men då jag födde barn ville jag bara få slut på smärtan och valde ryggbedövning ändå. Men klarade mig länge på lustgas.
Miks tips här är guld värda!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar