Du ser inte skogen för alla träd eftersom du är så inriktad på mål och att prestera. Det finns så mycket man gör för att det är roligt och inte för att det finns något annat mål med det. Detta är kanske något du kan ta tag i med din psykolog. Jag vet inte hur du hade det som barn, men barn gör saker för att det är roligt, den känslan finns där inom dig någonstans. Borde ju gå att rota fram igen, hoppas jag.
Vissa saker är dessutom inte så kul att påbörja, belöningen är att var igång och resultatet. Det kan vara en promenad. Fönsterputs eller snickrande. Segt att börja men tillfredställande att ha det färdiga resultatet.

t ex rena fönster (en lisa för själen) eller en kopp kaffe efter en vindpinad promenad.

Men du reser ju lite i Sverige och tältar i skogen? Är de mysigt med brasa, dricka morgonte i sovsäcken och kissa bakom en buske i månskenet?
Jag tänder aldrig brasor och äger ingen sovsäck. Jag sover i bilen och lagar mat på mitt gasolkök. Enda anledningen till att jag gör så här är för att jag ska kunna resa utan att bli ruinerad på övernattningar. Jag har helt enkelt inte råd med vandrarhem eller hotell.

Men nu blir det inga resor alls framöver eftersom jag får ångest av att resa långt hemifrån. Och i sommar kommer jag inte att vara ledig alls.

Jag tror att ditt problem ligger mycket i det här.
Jag hoppar att du vågar prova alla möjliga saker tills du hittar något du tycker om att göra.
Det måste ju finnas någonting, någonstans som du skulle tycka om det göra.
Oavsett om det är att nörda ner sig i avancerad chiliodling, datorspel, fallskärmshoppning, virka, smink eller att dansa burlesk
Jag har tidigare hållit på med många olika typer av hantverk. Det har varit kul för stunden men jag har alltid tröttnat. Jag tröttnar alltid på allt.
Nej, allt är inte meningslöst utan krav på att prestera, snarare tvärt om. Att prestera endast för prestationens skull, för att nå ett förutbestämt "mål", är meningslöst. Mål i sig kommer aldrig att ge dig tillfredställelse, för när du uppnår det ena står nästa uppförsbacke framför dig. Det gäller istället att tänka i riktning.

Gå tillbaka till den där barnsliga frågan; varför? Varför är det just hästar, trädgård, att hjälpa andra, som du vill göra (enligt vad du skrivit i tråden då)? Egentligen tror jag inte att du dras till dessa saker för att prestera eller uppnå mål, utan för att det finns något i dem som känns meningsfullt för dig. Kanske är det meningsfullt att finnas där för andra, meningsfullt att bilda en relation till ett djur eller en trädgård (som ju också är något levande).

Det blir så vanskligt med prestation, för som barn lär vi oss att när vi gör något bra får vi beröm; men som vuxna är det ingen som berömmer oss. Ingen bryr sig egentligen vad vi gör med våra liv, och det kan låta hemskt att höra, men det är också en befrielse: Du skapar din egen mening. Låter kanske flummigt, men om vi återvänder till ordet riktning:

Om du identifierar något du värderar i livet, till exempel trädgård. Vad är det i trädgården du gillar? Att skapa ordning? Att hjälpa saker växa? Att sitta med en kopp te och kolla på när humlorna surrar? Oavsett vad det är (och du kanske inte vet exakt vad det är än, eftersom du varit så fokuserad på att prestera trädgård istället för att värdera trädgård) så kommer aldrig någon annan människa att berömma eller belöna dig för det. Belöningen kommer istället för att du gör något i enlighet med din värdering, i rätt riktning, så att du belönar dig själv genom själva handlingen. Och vad är handlingen? Jo, handlingen är allt som för dig i den riktningen. Inte i riktning mot målet, utan i riktning mot din värdering. Det kan vara något så enkelt som att du tänker 'jag vill ha kvar min trädgård'. En tanke är också ett steg i rätt riktning, och det är det som är så himla skönt med att släppa kravet på prestation: helt plötsligt är något så enkelt som en tanke i linje med din värdering något som du kan belöna dig själv för.

Det kanske låter flummigt, förvirrande, oförståeligt, men faktum är att detta perspektivskifte är kliniskt bevisat som effektivt mot depression. Många behöver dock mer stöd än någon främling på ett forum som snackar om riktningar och värderingar. Själv behövde jag en 7 veckors kurs med två psykologer! Det bra är dock att den kursen finns i förenklad form i en helt gratis app. Nu låter det som att jag är här bara för att göra reklam för någon jäkla app, men nej, jag gick kursen innan den fanns gratis i en app, och oavsett om du vill ta appkursen eller inte så rekommenderar jag verkligen att ta upp det här med riktning och värderingar med din psykolog. Jag tror verkligen att det kan hjälpa dig att komma underfund med hur du vill leva ditt liv.

Ingen kommer att belöna dig för dina prestationer. Inga mål kommer någonsin vara värda det lidande du utsätter dig själv för genom att pressa dig så hårt. Du har kraft, och att du ens startade denna tråden är ett tecken på att du har viljan att må bättre. Och i den viljan någonstans så ligger just de här sakerna och gömmer sig: dina värderingar, vad som är viktigt för dig i livet, vad som egentligen känns meningsfullt oavsett om du uppnår mål eller presterar inför andra. Jag hoppas verkligen att du finner det :heart
Jag har aldrig fått beröm som barn. Jag har aldrig varit omtyckt. Och jag har alltid varit ensam.

Jag gillar både permakultur och skogsträdgård. Det går i linje med mitt miljöintresse och är sätt att konkret bidra till en bättre jord. Haken är att jag inte orkar göra något konkret för att förverkliga det. Jag vill helst bara ha det klart. Och jag vill visa upp resultatet. Jag vill vara en förebild. Men det kommer jag nog aldrig att bli. Allt praktiskt arbete är bara kämpigt.

Jag kan förstå det. Ärligt alltså! Jag gillar promenader- när jag går med hunden. Då finns inga krav, inga mål, inga måsten. Han bestämmer oftast tempo, vi stannar titt som tätt för att han ska läsa nyheterna på nån buske, grästuva eller träd, går vi i skogen väljer han stig oftast osv. Men att gå på promenader får att man ska gå ut och gå har jag aldrig gillat. Därför gör jag inte det heller.
Och jag avskyr att gå med hund. Jag gillar inte alls att behöva stanna hela tiden. Man kommer ju ingenstans. När min hund gick bort för 10 år sedan så tyckte jag faktiskt att det var en lättnad att inte behöva ha henne med mig när jag var ute och gick.

Vissa saker är dessutom inte så kul att påbörja, belöningen är att var igång och resultatet. Det kan vara en promenad. Fönsterputs eller snickrande. Segt att börja men tillfredställande att ha det färdiga resultatet.

t ex rena fönster (en lisa för själen) eller en kopp kaffe efter en vindpinad promenad.
Jag tycker allt arbete alltid är så kämpigt (både att starta och slutföra) så det blir liksom inte värt resultatet även om man blir nöjd när det är klart.

Jag tänker nog mer på roliga saker, saker man nästan kan längta efter att göra. Utan krav helt och hållet. Inte saker man behöver göra.
Att måla. Läsa en bok. Simma. Rita. Spela datorspel. Spela Super Mario på Nintendo. Bygga modeller. Virka. Sticka. Så och plantera. Titta på Netflix. Tälta. Sjunga. Rida. Träna en råtta. Kaninhoppning. Gå på museum.
OSV.

Jag tänder aldrig brasor och äger ingen sovsäck. Jag sover i bilen och lagar mat på mitt gasolkök. Enda anledningen till att jag gör så här är för att jag ska kunna resa utan att bli ruinerad på övernattningar. Jag har helt enkelt inte råd med vandrarhem eller hotell.

Men nu blir det inga resor alls framöver eftersom jag får ångest av att resa långt hemifrån. Och i sommar kommer jag inte att vara ledig alls.

Jag har tidigare hållit på med många olika typer av hantverk. Det har varit kul för stunden men jag har alltid tröttnat. Jag tröttnar alltid på allt.
Jag har massor av sovnätter i bil, det är mysigt det med om det inte är för varmt, tycker det är bäst när det är halvkallt så att myggen inte äter en.

Att tröttna på något intresse är ju inte hela världen (om man inte har lagt ned för mycket pengar på tex dyr utrustning som står och dammar och ger dåligt samvete,) det räcker väl med att det är kul för stunden! Kul för stunden är mycket värt!

Jag har aldrig fått beröm som barn. Jag har aldrig varit omtyckt. Och jag har alltid varit ensam.

Jag gillar både permakultur och skogsträdgård. Det går i linje med mitt miljöintresse och är sätt att konkret bidra till en bättre jord. Haken är att jag inte orkar göra något konkret för att förverkliga det. Jag vill helst bara ha det klart. Och jag vill visa upp resultatet. Jag vill vara en förebild. Men det kommer jag nog aldrig att bli. Allt praktiskt arbete är bara kämpigt.

Och jag avskyr att gå med hund. Jag gillar inte alls att behöva stanna hela tiden. Man kommer ju ingenstans. När min hund gick bort för 10 år sedan så tyckte jag faktiskt att det var en lättnad att inte behöva ha henne med mig när jag var ute och gick.
Förebild för vem? Varför?

Jag tänker nog mer på roliga saker, saker man nästan kan längta efter att göra. Utan krav helt och hållet. Inte saker man behöver göra.
Att måla. Läsa en bok. Simma. Rita. Spela datorspel. Spela Super Mario på Nintendo. Bygga modeller. Virka. Sticka. Så och plantera. Titta på Netflix. Tälta. Sjunga. Rida. Träna en råtta. Kaninhoppning. Gå på museum.
OSV.
Jag har i år sått en del chili och en del annat, men märker att jag inte riktigt orkar ta hand om allt. Det är jobbigt.

Så är det med det mesta. Jag orkar inte riktigt bry mig och jag tappar intresset. Anledningen att odla chili är för att jag vill ha chili i min mat. Det är alltså resultatet som är mest intressant.

Vet inte. Men det ger inspiration till den egna trädgården.
Jag gillar att designa och bygga hus.
Jag borde kanske ha blivit arkitekt, med jag ville ju flyga.
Nåväl, jag har ju en bunt hus och har ritat två av dem.
Jag har också ritat ombyggnad och utbyggnad av det tredje huset.
Jag får inspiration av alla byggprogram som finns på TV. Det är lättåtkomligt så här i Coronatider när jag inte kan åka runt och titta på hus och hänga i byggvaruhus.

Det kanske vore något?
Trädgårds-program på TV.

Jag gillar att designa och bygga hus.
Jag borde kanske ha blivit arkitekt, med jag ville ju flyga.
Nåväl, jag har ju en bunt hus och har ritat två av dem.
Jag har också ritat ombyggnad och utbyggnad av det tredje huset.
Jag får inspiration av alla byggprogram som finns på TV. Det är lättåtkomligt så här i Coronatider när jag inte kan åka runt och titta på hus och hänga i byggvaruhus.

Det kanske vore något?
Trädgårds-program på TV.
Jag äger ingen tv. Och uppskattar heller inte att titta på tv.

Jag saknar som sagt intresse.
Jag blir ledsen över att du låter så uppgiven och lite resignerad (samtidigt som du ju måste ha en inre glöd eftersom du skriver här :) ). Är det delvis din medicinering som gör att allt känns så tungt? Det är ju en inte helt ovanlig bieffekt från vissa antidepressiva. Kan du försöka få byta? Du skrev nånstans tidigare att de inte ens hjälper särskilt bra. Har du känt annorlunda tidigare?

Du ska inte behöva gå runt och känna dig så modlös, när du egentligen har massor med väldigt fina och givande intressen.

Jag blir ledsen över att du låter så uppgiven och lite resignerad (samtidigt som du ju måste ha en inre glöd eftersom du skriver här :) ). Är det delvis din medicinering som gör att allt känns så tungt? Det är ju en inte helt ovanlig bieffekt från vissa antidepressiva. Kan du försöka få byta? Du skrev nånstans tidigare att de inte ens hjälper särskilt bra. Har du känt annorlunda tidigare?

Du ska inte behöva gå runt och känna dig så modlös, när du egentligen har massor med väldigt fina och givande intressen.
Jag vet inte hur medicinen påverkar. Men jag har aldrig varit intresserad av att titta på olika program. Jag var nära att köpa tv när jag brutit benet och inte kunde göra något, men det blev aldrig av för när jag fick ett kortare gips kunde jag vara mer aktiv igen.

Jag saknar som sagt intresse.
Så du är inte intresserad alls av att se, inspireras och lära mer om växter/trädgård/anläggningar av olika trädgårdar osv, fastän just blommor och trädgård är något du säger dig ha ett stort intresse för?

Det för mig låter väldigt konstigt faktiskt, har man ett stort intresse så finns ju en nyfiken, en vilja av att förkovra sig, lära sig något nytt, få inspiration etc. inom just det man är intresserad av.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023