Lägga dig ner och vänta ut dem?Det finns inga strategier som fungerar på mina ångestattacker. Jag har provat allt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägga dig ner och vänta ut dem?Det finns inga strategier som fungerar på mina ångestattacker. Jag har provat allt.
Tycker väl ändå att det låter ok vettigt att ha som strategi att uppsöka psykakuten om det blir för överjävligt, när du säger att du inte åker dit lättvindigt. Såklart inte långsiktig lösning, men vad ska man göra liksom. Vad jag reagerar på är det här med att härda ut ångestattacker ensam? Jag tror att de flesta är ganska ensamma i det läget, även om man exempelvis är samboende. Tycker det är lite märkligt att understryka den biten?Jag har fått härda ut så många ångestattacker helt ensam att jag inte tänker fortsätta med det.
Ja inte har då jag kunnat köra bil när jag har haft grav ångest.Fast det verkar ju gå att köra till akuten i en timma?
Då går de ju bevisligen att hantera rätt bra skulle jag vilja påstå.
Inte under panikattacker. Men har jag bara en väldigt hög ångestnivå så kan jag köra bil, dock gör jag det inte då jag skulle vara en trafikfara.Ja inte har då jag kunnat köra bil när jag har haft grav ångest.
Jag vill säga att för bara ångest är akuten inte bra att uppsöka. Man blir lätt beroende av det och får ännu svårare att hantera ångesten. Akuten är bra när det är akut och fara för ens liv, i övrigt ingen bra lösning.Tycker väl ändå att det låter ok vettigt att ha som strategi att uppsöka psykakuten om det blir för överjävligt, när du säger att du inte åker dit lättvindigt. Såklart inte långsiktig lösning, men vad ska man göra liksom. Vad jag reagerar på är det här med att härda ut ångestattacker ensam? Jag tror att de flesta är ganska ensamma i det läget, även om man exempelvis är samboende. Tycker det är lite märkligt att understryka den biten?
Såklart är det inte världens bästa mönster, sedan finns det väl mellanting som i allt annat. Sedan tenderar folk att beskriva sin ångest lite olika, så ångesten som beskrivs här skulle kanske kunna vara något du själv hade uppfattat som akut och som en fara föra livet etc. Menar inte att blunda för att problematiken som du målar upp dock, den existerar ju.Jag vill säga att för bara ångest är akuten inte bra att uppsöka. Man blir lätt beroende av det och får ännu svårare att hantera ångesten. Akuten är bra när det är akut och fara för ens liv, i övrigt ingen bra lösning.
Been there, done that.
För att jag inte har något val. Men inte fan står jag ut med ångesten för det. Man klarar rätt mycket när man inte har något val.Fast det verkar ju gå att köra till akuten i en timma?
Då går de ju bevisligen att hantera rätt bra skulle jag vilja påstå.
Egentligen inte, men jag har ändå inte råd med egen häst och medryttarhäst är ändå näst bästa alternativet. Men eftersom jag inte hittat någon medryttarhäst och inte heller har pengar att rida för så har jag ju varit tvungen att sluta helt.Jodå.
Men är du nöjd med det då?
Och du har ju inte hittat någon medryttarhäst.
Är det bara själva ridandet som du gillar eller är det även skötseln av hästarna?
Du har inte funderat på att jobba med hästar?
Provat. Ångesten fortsätter ändå timme efter timme. Jag står inte ut.Lägga dig ner och vänta ut dem?
Men då så går ju inte det. Som med att jag inte kan bli pilot.Egentligen inte, men jag har ändå inte råd med egen häst och medryttarhäst är ändå näst bästa alternativet. Men eftersom jag inte hittat någon medryttarhäst och inte heller har pengar att rida för så har jag ju varit tvungen att sluta helt.
Jag gillar mest ridandet men tycker skötseln är ok. Jag har jobbat med hästar men det är inget jag vill göra om.
Fast akuten är visst bra att besöka när ångesten är väldigt jobbig, rätt vad det är så har ångesten tagit över och det har blivit livsfara utan att man tänkt på det ens. Det behöver inte ens vara att man levt i jobbiga tankar dagarna innan.Jag vill säga att för bara ångest är akuten inte bra att uppsöka. Man blir lätt beroende av det och får ännu svårare att hantera ångesten. Akuten är bra när det är akut och fara för ens liv, i övrigt ingen bra lösning.
Been there, done that.
Ja, jag vet att det inte går. Det är bara så svårt att hitta något annat jag känner lika passionerat för. Jag ville ju rida för att prestera. Det var det jag tyckte var kul.Men då så går ju inte det. Som med att jag inte kan bli pilot.
Du måste hitta på något annat.
Åka motorcykel kanske?
Det är kul.
Kanske är det fixeringen vid prestation som är grundproblemet, oavsett vad det nu är du känner intresse för? I sådana fall kanske det är där du behöver börja tänka om, istället för att leta efter nya saker att göra.Ja, jag vet att det inte går. Det är bara så svårt att hitta något annat jag känner lika passionerat för. Jag ville ju rida för att prestera. Det var det jag tyckte var kul.
Men utan det så är typ allt rätt meningslöst. Varför orka engagera sig när det ändå inte ger något?Kanske är det fixeringen vid prestation som är grundproblemet, oavsett vad det nu är du känner intresse för? I sådana fall kanske det är där du behöver börja tänka om, istället för att leta efter nya saker att göra.
Ser du livet som en tävling där det gäller att komma först och segra? Orsaken till att jag frågar är att du alltid (?) pratar om prestation och aldrig om att göra saker för att det är kul att göra just det och det gäller oavsett om det är jobb eller fritid.Men utan det så är typ allt rätt meningslöst. Varför orka engagera sig när det ändå inte ger något?
Det är prestationen som är kul. Det är därför jag aldrig blivit någon skogsmulleryttare. Jag tycker det är astrist att bara rida i skogen hela tiden. Det är inte stimulerande. Jag behöver utmaning.Ser du livet som en tävling där det gäller att komma först och segra? Orsaken till att jag frågar är att du alltid (?) pratar om prestation och aldrig om att göra saker för att det är kul att göra just det och det gäller oavsett om det är jobb eller fritid.
Men utan det så är typ allt rätt meningslöst. Varför orka engagera sig när det ändå inte ger något?
Om du ser livet så så förstår jag mycket av dina problem. Det gör ju att du inte kan hämta krafter från en promenad i vårsolen där du lyssnar på fåglarna eller bara sitta och titta på en vacker vy osv. Har du tagit upp det här med din terapeut? Att ha en sådan prestationshets som du visar på inom alla områden lägger en oerhört stor börda på dig. För dig verkar det inte finnas "good enought" utan allt måste alltid vara helt perfekt. Jag ser mig själv som att jag har kontrollbehov och gärna fungerar som mental bläckfisk men jag blir utmattad bara av att läsa hur du beskriver din vardag med minutiös kontroll av minimala sakerDet är prestationen som är kul. Det är därför jag aldrig blivit någon skogsmulleryttare. Jag tycker det är astrist att bara rida i skogen hela tiden. Det är inte stimulerande. Jag behöver utmaning.
Det här blev en oerhört jobbig ögonöppnare för mig för några år sen när jag var djupt nere i skiten, att jag hela mitt liv byggt min självkänsla på prestation. När prestationer (i mina ögon) uteblev klev jag djupare ner i depressionen.Ser du livet som en tävling där det gäller att komma först och segra? Orsaken till att jag frågar är att du alltid (?) pratar om prestation och aldrig om att göra saker för att det är kul att göra just det och det gäller oavsett om det är jobb eller fritid.
Jag ser mig själv tusen gånger förstärkt. Jag har fått släppa väldigt mycket av den där prestation hetsen och mår så mycket bättre av det.Det här blev en oerhört jobbig ögonöppnare för mig för några år sen när jag var djupt nere i skiten, att jag hela mitt liv byggt min självkänsla på prestation. När prestationer (i mina ögon) uteblev klev jag djupare ner i depressionen.
När så min psykolog visade på papper (hon var glad i att rita ) denna felaktiga korrelation, först då kunde jag börja se glädjen i att bara göra, utan prestation. Jag grät resten av dagen efter det samtalet (över mitt dittills sjuka liv i strävan efter att jämt prestera) men vilken livsboja jag blev frisläppt ifrån efter det! Med massor av mentalt jobb för att vända tankemönstret förstås men då förstod jag äntligen vad jag skulle göra.
Som du också noterat har även jag dragit liknelser kring TS tankemönster till mitt eget om att bygga självkänsla på prestationer.
Jag vet inte om det finns mer hjälp att få. Min psykolog säger inte så mycket. Den här veckan har jag inte heller träffat henne eftersom det är påsk.