Nej, allt är inte meningslöst utan krav på att prestera, snarare tvärt om. Att prestera endast för prestationens skull, för att nå ett förutbestämt "mål", är meningslöst. Mål i sig kommer aldrig att ge dig tillfredställelse, för när du uppnår det ena står nästa uppförsbacke framför dig. Det gäller istället att tänka i
riktning.
Gå tillbaka till den där barnsliga frågan; varför?
Varför är det just hästar, trädgård, att hjälpa andra, som du vill göra (enligt vad du skrivit i tråden då)? Egentligen tror jag inte att du dras till dessa saker för att prestera eller uppnå mål, utan för att det finns något i dem som känns meningsfullt för dig. Kanske är det meningsfullt att finnas där för andra, meningsfullt att bilda en relation till ett djur eller en trädgård (som ju också är något levande).
Det blir så vanskligt med prestation, för som barn lär vi oss att när vi gör något bra får vi beröm; men som vuxna är det ingen som berömmer oss. Ingen bryr sig egentligen vad vi gör med våra liv, och det kan låta hemskt att höra, men det är också en befrielse: Du skapar din egen mening. Låter kanske flummigt, men om vi återvänder till ordet
riktning:
Om du identifierar något du värderar i livet, till exempel trädgård.
Vad är det i trädgården du gillar? Att skapa ordning? Att hjälpa saker växa? Att sitta med en kopp te och kolla på när humlorna surrar? Oavsett vad det är (och du kanske inte vet exakt vad det är än, eftersom du varit så fokuserad på att
prestera trädgård istället för att
värdera trädgård) så kommer aldrig någon annan människa att berömma eller belöna dig för det. Belöningen kommer istället för att du gör något i enlighet med din
värdering, i rätt riktning, så att du belönar dig själv genom själva handlingen. Och vad är handlingen? Jo, handlingen är allt som för dig i den riktningen. Inte i riktning mot
målet, utan i riktning mot din
värdering. Det kan vara något så enkelt som att du tänker 'jag vill ha kvar min trädgård'. En tanke är också ett steg i rätt riktning, och det är det som är så himla skönt med att släppa kravet på prestation: helt plötsligt är något så enkelt som en tanke i linje med din värdering något som du kan belöna dig själv för.
Det kanske låter flummigt, förvirrande, oförståeligt, men faktum är att detta perspektivskifte är kliniskt bevisat som effektivt mot depression. Många behöver dock mer stöd än någon främling på ett forum som snackar om riktningar och värderingar. Själv behövde jag en 7 veckors kurs med två psykologer! Det bra är dock att den kursen finns i förenklad form i en helt gratis app. Nu låter det som att jag är här bara för att göra reklam för någon jäkla app, men nej, jag gick kursen innan den fanns gratis i en app, och oavsett om du vill ta appkursen eller inte så rekommenderar jag verkligen att ta upp det här med riktning och värderingar med din psykolog. Jag tror verkligen att det kan hjälpa dig att komma underfund med hur du vill leva ditt liv.
Ingen kommer att belöna dig för dina prestationer. Inga mål kommer någonsin vara värda det lidande du utsätter dig själv för genom att pressa dig så hårt. Du har kraft, och att du ens startade denna tråden är ett tecken på att du har viljan att må bättre. Och i den viljan någonstans så ligger just de här sakerna och gömmer sig: dina värderingar, vad som är viktigt för dig i livet, vad som egentligen känns meningsfullt oavsett om du uppnår mål eller presterar inför andra. Jag hoppas verkligen att du finner det