Jag gillar både permakultur och skogsträdgård. Det går i linje med mitt miljöintresse och är sätt att konkret bidra till en bättre jord. Haken är att jag inte orkar göra något konkret för att förverkliga det. Jag vill helst bara ha det klart. Och jag vill visa upp resultatet. Jag vill vara en förebild. Men det kommer jag nog aldrig att bli. Allt praktiskt arbete är bara kämpigt.
Klart att det är kämpigt när du mår dåligt, och har svårt att orka. Däremot så är det ju så att din kamp för att bli frisk och för att orka är första steget till att göra något du värderar.

Som sagt, jag tror inte att någon här på forumet kan lösa dina problem. Men jag hoppas att du kan fundera lite mer på det här med prestation versus värdering (oavsett din barndom så har du ju problemet) och ta upp det med de proffs som faktiskt kan hjälpa dig. Eller testa appkursen - som ett första steg i riktning mot din värdering :)

Så du är inte intresserad alls av att se, inspireras och lära mer om växter/trädgård/anläggningar av olika trädgårdar osv, fastän just blommor och trädgård är något du säger dig ha ett stort intresse för?

Det för mig låter väldigt konstigt faktiskt, har man ett stort intresse så finns ju en nyfiken, en vilja av att förkovra sig, lära sig något nytt, få inspiration etc. inom just det man är intresserad av.
En tv-bild är så begränsad. Man serveras bara nånting. Det blir ingen egen upplevelse.

Och jag har alltid haft svårt att passa tider då tv-programmen går.

Senast ändrad:
En tv-bild är så begränsad. Man serveras bara nånting. Det blir ingen egen upplevelse.

Passa tider behöver du väl inte göra? Jag ser nästan aldrig något "live", utan använder play och tittar precis när jag vill. Jag tittade t.ex. på två avsnitt av Trädgårdstider igår, trots att de inte all sändes igår egentligen.

Man tar det man blir "serverad" och låter sedan sina egna tankar, upplevelser och känslor spinna vidare på det man har sett.

Inte ens jag som saknar riktigt bredband tittar enligt tablåerna på annat än livesport. Man väljer de fåtal program som intresserar, oavsett när på dygnet de sänds, och spelar in på hårddiskboxen och konsumerar lite av det som är bra senare. Och kan spola förbi all reklam och trailers som förpestar det hela. På playtjänster är det ofta svårare att slippa reklam om man inte vill betala massor i abonnnemang.

Passa tider behöver du väl inte göra? Jag ser nästan aldrig något "live", utan använder play och tittar precis när jag vill. Jag tittade t.ex. på två avsnitt av Trädgårdstider igår, trots att de inte all sändes igår egentligen.

Man tar det man blir "serverad" och låter sedan sina egna tankar, upplevelser och känslor spinna vidare på det man har sett.
Jag har som sagt aldrig haft intresse för att se på tv och vet därmed inte hur det fungerar. Enda gången jag numera ser på tv-program är på julafton för att mildra ensamheten. Och då är det live.

Det är ju mycket av andras upplevelser som man blir inspirerad och får andra idéer och tankar av. Det är väldigt uppfriskande faktiskt att se och få idéer av andra som man kanske inte alls har tänkt på annars. Är det inget på tv så finns ju alltid youtube som säkert också har mycket i trädgårdsväg.

Å andra sidan ger den möjligheter att få delar av bilder och referenser som man inte alls kan få på annat sätt. Om det så är för att det råder coronarestriktioner, eller för att man inte har råd att resa, eller för att säsongen är fel, eller man inte har fysiken för det.
Om förväntningen är att det ska vara likvärdigt med egna upplevelser på plats är det klart det inte lever upp till det.

När jag ser natur-tv från fjällen så jämför jag det inte med om jag hade varit där och vandrat själv. Jag vet att det aldrig kommer bli så att jag kommer gå där själv. Men det blir liksom inte värdelöst att se fjällrävsungar eller stora renflockar bara för att jag inte är där i verkligheten. Och ungar inne i lyan hade jag inte sett om det var i verkligheten.

Det tillför andra element och saknar vissa element. Något annat helt enkelt, som man få värdera efter dess egna brister och förtjänster, inte en bättre eller sämre kopia av verkliga upplevelser.

Det är ju mycket av andras upplevelser som man blir inspirerad och får andra idéer och tankar av. Det är väldigt uppfriskande faktiskt att se och få idéer av andra som man kanske inte alls har tänkt på annars. Är det inget på tv så finns ju alltid youtube som säkert också har mycket i trädgårdsväg.

Å andra sidan ger den möjligheter att få delar av bilder och referenser som man inte alls kan få på annat sätt. Om det så är för att det råder coronarestriktioner, eller för att man inte har råd att resa, eller för att säsongen är fel, eller man inte har fysiken för det.
Om förväntningen är att det ska vara likvärdigt med egna upplevelser på plats är det klart det inte lever upp till det.

När jag ser natur-tv från fjällen så jämför jag det inte med om jag hade varit där och vandrat själv. Jag vet att det aldrig kommer bli så att jag kommer gå där själv. Men det blir liksom inte värdelöst att se fjällrävsungar eller stora renflockar bara för att jag inte är där i verkligheten. Och ungar inne i lyan hade jag inte sett om det var i verkligheten.

Det tillför andra element och saknar vissa element. Något annat helt enkelt, som man få värdera efter dess egna brister och förtjänster, inte en bättre eller sämre kopia av verkliga upplevelser.
Jag har sett tv-program förut och är som sagt inte intresserad av det.

Jag vet inte hur medicinen påverkar. Men jag har aldrig varit intresserad av att titta på olika program. Jag var nära att köpa tv när jag brutit benet och inte kunde göra något, men det blev aldrig av för när jag fick ett kortare gips kunde jag vara mer aktiv igen.
Nu var det inte TV jag tänkte på utan livet i största allmänhet. (Jag tittar heller nästan aldrig på TV...) Att du känns lite modlös inför det mesta. Samtidigt som du ju faktiskt HAR intressen och passion. Det dåliga måendet verkar ha lagt sig som en tjock dimma mellan intressena och dig själv. Det var där jag tänkte att medicinerna kan ha en del av skulden.

Att du inte vill titta på tv? Vad jag ser av vad du skriver så förstår inte du att man kan få inspiration av tv program, att man kan spola, att det kryllar av olika varianter av det man är intresserad av på youtube osv. Jag tycker av vad du skriver att du är en aning låst och inte öppen för nya synvinklar på saker och ting.
Jag har tittat på många program. Jag har tittat mig igenom typ allt som Sarah Bäckmo producerat. Ändå har jag inte blivit intresserad av att titta på tv. Och jag vet att youtube existerar.
Läsa reseskildringar då?
I bokform.
Med bilder kanske? Eller är bilder också ointressanta?
Läsa om trädgårdar?
Nej, tyvärr. Förut prenumererade jag på Allt om trädgård, men jag läste aldrig tidningarna. Sen har jag varit med i riksförbundet svensk trädgård och fått medlemstidningar. Dessa orkar jag inte heller läsa. Det är samma med tidningarna jag får från biodlingsföreningen. Jag orkar inte läsa dem.

Det har varit så här redan innan jag blev deprimerad.
Nu var det inte TV jag tänkte på utan livet i största allmänhet. (Jag tittar heller nästan aldrig på TV...) Att du känns lite modlös inför det mesta. Samtidigt som du ju faktiskt HAR intressen och passion. Det dåliga måendet verkar ha lagt sig som en tjock dimma mellan intressena och dig själv. Det var där jag tänkte att medicinerna kan ha en del av skulden.
Medicinen ser till att jag inte tar livet av mig. Men mer än så är det väl inte. Jag känner aldrig glädje eller hopp om framtiden.

Nej, tyvärr. Förut prenumererade jag på Allt om trädgård, men jag läste aldrig tidningarna. Sen har jag varit med i riksförbundet svensk trädgård och fått medlemstidningar. Dessa orkar jag inte heller läsa. Det är samma med tidningarna jag får från biodlingsföreningen. Jag orkar inte läsa dem.

Hur har du det med din fantasi?
Kan du fantisera om saker och liksom drömma dig bort i dina tankar?
Har du någonsin kunnat det?

Jag har tittat på många program. Jag har tittat mig igenom typ allt som Sarah Bäckmo producerat. Ändå har jag inte blivit intresserad av att titta på tv. Och jag vet att youtube existerar.

Medicinen ser till att jag inte tar livet av mig. Men mer än så är det väl inte. Jag känner aldrig glädje eller hopp om framtiden.
Inte funderat på att byta medicin? Mediciner kan vara bra för att de ser till att man inte tar livet av sig, men dåliga för att de gör en fullständigt avtrubbad inför allt. Det är kanske så att en annan medicin, som ser till att du inte tar livet av dig samtidigt kan ge dig lite glädje åter?

Jag tror inte någon här kan hjälpa dig så länge du mår så här, du ser inget som någon utväg, och jag tänker nog att det är något som vården får ta tag i. Mitt råd är helt enkelt att ta tag i vården med mediciner och psykologkontakten du har. Annan psykolog, bättre kontakt?

Hur har du det med din fantasi?
Kan du fantisera om saker och liksom drömma dig bort i dina tankar?
Har du någonsin kunnat det?
Vet inte. Jag kan i alla fall föreställa mig hur något ska se ut innan jag skapar det.
Inte funderat på att byta medicin? Mediciner kan vara bra för att de ser till att man inte tar livet av sig, men dåliga för att de gör en fullständigt avtrubbad inför allt. Det är kanske så att en annan medicin, som ser till att du inte tar livet av dig samtidigt kan ge dig lite glädje åter?

Jag tror inte någon här kan hjälpa dig så länge du mår så här, du ser inget som någon utväg, och jag tänker nog att det är något som vården får ta tag i. Mitt råd är helt enkelt att ta tag i vården med mediciner och psykologkontakten du har. Annan psykolog, bättre kontakt?
Nej, jag har inte funderat på det. Dels för att jag egentligen inte tror på mediciner men också för att jag är rädd för att gå upp mer i vikt. Jag har i dagsläget nästan 30 kilo övervikt.

Jag är helt enkelt inte övertygad om att annan medicin och annan psykolog skulle hjälpa.

Allt är liksom så övermäktigt hela tiden. Det finns vardagssaker som jag aldrig klarat av. Och när jag flyttade hit så körde jag järnet för att fixa allt. Men det ledde till att jag blev utmattad.

Vet inte. Jag kan i alla fall föreställa mig hur något ska se ut innan jag skapar det.

Nej, jag har inte funderat på det. Dels för att jag egentligen inte tror på mediciner men också för att jag är rädd för att gå upp mer i vikt. Jag har i dagsläget nästan 30 kilo övervikt.

Jag är helt enkelt inte övertygad om att annan medicin och annan psykolog skulle hjälpa.

Allt är liksom så övermäktigt hela tiden. Det finns vardagssaker som jag aldrig klarat av. Och när jag flyttade hit så körde jag järnet för att fixa allt. Men det ledde till att jag blev utmattad.

Men fysiskt kan du göra saker men psykiskt kommer du inte igång med nått?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023