Flytta med småbarn?

klockmalva

Trådstartare
Jag antar att vi knappast kommer vara de första eller sista som flyttar med små barn men ... Jag har en tendens att hetsa upp mig och för mig känns flytten jättestor (vi flyttar från stort hus på landet in till litet hus i stan) och jag är så bekymrad för hur det ska bli för dottern som då kommer vara lite mer än ett år.

Ni som har flyttat -hur har era SMÅ barn reageart på det? Är det en stor sak för ett litet barn eller aklimatiserar de sig bra?

Sv: Flytta med småbarn?

Min dotter var prick 10,5 månad när vi flyttade. På henne märktes det inget mer än att det var kul att utforska ett nytt ställe. Hon är överlag helt obrydd om var hon befinner sig och med vem. Så länge hon får mat när hon är hungrig och får sova när hon är trött så är hon nöjd.

Tack för att du svarade! :)
sån är min dotter också, supernöjd och tillfreds. Jag är rädd att hon ska reagera starkt på den nya miljön och bli förvirrad... Men det är klart det är vä olika för olika individer såklart. Men jag behöver få höra om andra som flyttat och där det "bara gått bra". :)

Vi har flyttat en gång när vår dotter var två och en gång när hon var tre (fast det var inte mer än tre km så det räknas knappt;) ) och hon har heller inte alls brytt sig. Hon tycker bara det är spännande och kul med nytt:)

Vi flyttade när dottern var 10månader och igen när hon var 15månader, och trots att hon alltid varit väldigt blyg så var det inga problem.
Märkte inget speciellt på henne.

Första barnet var 3 veckor, 16 månader och precis 3 år när vi har flyttat.
Andra barnet var 18 månader den gången hon har flyttat.

Det har fungerat bra alla gånger, enda vi märkt är att det varit lite gnälligt och oroligt under den tiden man packar i gamla boendet.

Vi flyttade för ngt veckor sen och 3 åringen frågar lite efter gamla huset, jag tror inte riktigt att hon har förstått att vi inte ska åka dit igen.

Lugn, lugn. En sån liten är inte brydd över en flytt. Däremot så kan de väl reagera på om föräldrarna är brydda

Jag tror inte heller att barnet kommer bry sig särskilt mycket. Var glad istället att ni flyttar när barnet är såpass litet att den inte kommer ihåg.

Jag flyttade en gång när jag var två månader från Göteborg till Norrköping. Minns såklart inte ett dugg. Flyttade senare när jag var 4 år och min syster 2 år. Då tror jag att mina föräldrar märkte på oss att det blivit en omställning, men när vi sedan flyttade när vi var 6 respektive 4 år blev vi faktiskt ledsna eftersom vi fick lämna våra kompisar. Var glad att hon inte minns något :)

Lugn, lugn. En sån liten är inte brydd över en flytt. Däremot så kan de väl reagera på om föräldrarna är brydda

:bow: PRECIS!
jag skrev ju det i mitt inlägg också, att det är jag som stressar upp mig. Men nu känner jag mig betydligt mer lugnad när jag hört andra som det gått bra för! :)

Men hur liten är hon? Menar du att hon kommer bli förkrossad nu eller senare? Om du menar nu tror jag inte att barn tänker så alls. Om du menar senare kan du ju förklara varför ni flyttade, det finns ju antagligen en anledning.

Vi flyttade från lägenhet till hus, och sen från hus till hus och till sist från hus till hus igen. Sista gången vi flyttade blev jag ledsen som jag skrev, men det var inte så mycket att göra åt det. Nu när jag är äldre vet jag VARFÖR vi flyttade, och anledningen är såpass stor att jag förstår mina föräldrar till 100%.

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 033
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 330
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 951
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025