Flytta ifrån varandra *långt*

Sv: Flytta ifrån varandra *långt*

Jag har dock läst att små barn inte alls mår speciellt bra av växelvis boende.

I början är det bäst att barnet bor hos ena föräldern och träffar den andra så ofta det går :)

Näpp, växelvis boende är inte bra. Men att träffa sitt barn på det naturliga viset, hämta från dagis, ta med och handla, käka mat men att för den skull inte sova där går att lösa.
Dock inte om man drar 40 mil bort.
Här lät det som att man skulle "tillåta" fadern att träffa barnet på nåder någon dag i veckan.

Aha du menar så :)

Nej men Jolanta har ju klargjort i tråden vad hon står i frågan.

Jolanta har inte uttryckt sådana åsikter som tur är men ibland blir jag mörkrädd över kvinnors resonemang om pappors rätt till sina barn.

Om pappa mår fullständigt skit resten av sitt liv för att mamman ska må bra under barnets uppväxtår då pappan förnekas kontakten verkar vara skit samma bara mamman får som hon vill.

Delvis KL

Ursäkta att jag inte svarat, men jag vill först och främst tacka alla för allt stöd, det är just sånt här som är så underbart med Buke, man får alltid fantastiskt stöd när man behöver det. Så tack! :bow:

I måndags var jag och M till familjerätten för att höra oss för. Det var en halvförvirrad gubbe där som skulel svara på våra frågor. Nåväl, det låter som jag ska få bo kvar i den här lägenheten, det skiljer inte så mycket i pris på en annan 3:a och den här. Jag ska söka bostadsbidrag direkt M flyttar ut och de månader det krisar även på socbidrag. M och jag håller på att lösa om han kan skriva över lite dagar på mig tills Arvid ska in på dagis i början på Januari. Ev kan han vara pappaledig lite också.

Jag kommer vara boförälder, och M kommer ha umgängesrätt, så M kommer betala underhåll till mig. M har hittat en jättefin stor 2:a som han mest troligt kommer ta, den ligger inte allt för långt ifrån där jag bor.

Nu till det här med att flytta ner till Skåne igen. Jag ska inte ljuga, jag skulle mer än gärna flytta ner dit igen, men inte till vilket pris som helst. Jag tänker inte förstöra M:s och Arvids ungänge, så ego tänker inte jag vara. Visst, det går att flyga upp med honom, men hur ofta då? Det handlar trots allt om 150 mil. Det omöjliggör ju det lite mer spontana umgänget som att M kan ringa och ha honom en eftermiddag osv. Och varannan helg är inte att tala om, det blir för dyrt med dagens flygpriser. Det hade varit en helt annan sak om M inte visat något intresse för Arvid, men det gör han ju, och vem är då jag att bestämma att han inte ska få träffa honom så ofta som det bara är möjligt? Hade M sagt åt mig att han skulle ta med sig Arvid och flytta 150 mil bort så skulle jag blåvägra, och varför skulle jag då göra det samma mot honom. JA, jag känner mig ensam här uppe, så är det. Men jag är vuxen (nåväl, försöker), och valde att flytta upp hit, och valde att skaffa barn med en som bor här uppe.

Jag och M har haft våra duster, jag har tvivlat på honom som pappa mer än en gång, men de senaste månaderna har han verkligen växt in i sin papparoll. Jag har jobbat hela Juli månad och då har M varit hemma med Arvid, och det har gått jätte bra. Han har haft honom 9 timmar i sträck uan problem. Mina och svärmors problem är lösta, och hon var inte den enda boven i vårat lilla drama, även jag har varit en hemsk svärdotter imellanåt som tagit allt hon sagt för kritik, när mycket bara var sagt som vänliga råd.

Det jag ställer mig tvivlande till är att lämna bort honom en hel helg, ev så kanske man kan lösa det så att när Arvid blir trött på kvällen så kör M hem honom hit, och hämtar honom morgonen efter när han varit vaken någon timme. De nätter han ev ska sova hos M kanske kan lösas så jag sover där också, på soffan eller något.
Jag och M är inte ett dugg ovänner, och kommer mest troligt försöka som särbo ett tag för se om det blir bättre, men funkar inte det så hoppas jag ändå att vi kan hålla det på en bra nivå.

Möbler är inte lösta än, men blocket har mcyket billigt, och jag är inte så fin i kanten, så länge det fungerar så är jag nöjd.

Jag önskar bara att mina föräldrar kunde vara ett bättre stöd när jag har tagit ett beslut att bo kvar här uppe, istället för att tjata om att jag ska flytta ner.

Långt och svammligt, men tack än en gång för att någon orkar lyssna

Jag försöker iaf! :D

Ja, jag väntar fortfarande på att du ska komma och hälsa på! ;)

Kram på dig!

Rasmus pappa vaknar inte heller när Rasmus vaknar om nätterna om jag inte sparkar på honom så han går upp. Men är jag borta så vaknar han.

På helgerna om jag bett om sovmorgon kan jag t.om vakna kl 10 och tro att Rasmus inte finns längre för han inte väckt mig ;) Men då kan han sitta och leka i vardagrsummet och käkat frukost för länge sen!

De där med vänner, är du hästintresserad kanske du kan bli medryttare och träffa vänner så? Det är väl inte helt omöjligt?

Kram till dig! Är säker på att det kommer lösa sig för er!

Det låter väldigt klokt.
Det är inte snällt mot varken barn eller pappa att flytta till andra sidan landet.

Hoppas ni fungerar bättre som särbo och kan hitta tillbaka till varandra på ett bra sätt igen.

Kramar

Det jag ställer mig tvivlande till är att lämna bort honom en hel helg, ev så kanske man kan lösa det så att när Arvid blir trött på kvällen så kör M hem honom hit, och hämtar honom morgonen efter när han varit vaken någon timme. De nätter han ev ska sova hos M kanske kan lösas så jag sover där också, på soffan eller något.

Skönt att ni kan prata med varandra och vill samarbeta, det löser det mesta. Och självklart ska Arvid ha kvar kontakten med sin pappa, ibland skriver jag innan jag tänker... :o

Du kan ta det lugnt med övernattningarna, han är så liten än så länge. Men ni löser säkert det med! :banana:

Du kan ju alltid jämföra med mamman till min sambos son, han fyller 3 år om en månad och får fortfarande inte sova över här de helgerna vi har honom, det är ett *** körande som nog är minst lika förvirrande och jobbigt för pojken. Lördag + söndag 0900-1700 är det som gäller fortfarande eftersom pojken är för liten för övernattning enligt mamman. Vi hade EN övernattning för ca 3 månader sedan, vilket gick hur bra som helst här hos oss, men eftersom pojken sov oroligt ett par nätter efter det (enligt mamman) och kom upp till henne i sängen de 2-3 nätterna, så innebar det att det inte blev fler övernattningar. Istället har vi ett evigt hackande och malande varannan helg... Lite OT. Ursäkta.

Du är så klok Jolanta, och så oerhört mogen i det beslutet du tar nu när du bestämmer dig för att lösa problemen där du är och inte flyr:bow:

Jag tycker det låter som ni kommer få till det här så bra som det går, och som du säger har ju Arvid rätt till er båda, på sina egna villkor, inte på era. Du är fantastisk som ser det mitt i det är.

Usch, jag vet inte mer att säga, så jag skickar en hel bunt med styrkekramar till dig :love:

Jolanta har inte uttryckt sådana åsikter som tur är men ibland blir jag mörkrädd över kvinnors resonemang om pappors rätt till sina barn.

Fast i det inlägget jag skrev berättade jag bara om ett liknande fall med långa avstånd inom familjen som jag har i min närhet. Och där bor faktiskt sonen hos pappan och mamman har honom varannan helg, så att det skulle handla om pappors rätt (eller icke-rätt) till sina barn kan du ju glömma.

Starkt av dej att ta steget...

Ang din familj söderut tycker jag att du ska förklara för dom att det inte hjälper dej när dom tjatar att du ska flytta ner. Tala helt enkelt om att du har kommit fram till vad du tycker är bäst för Arvid oc att du vill ha deras stöd annars kan dm helt enkelt låta bli att kommentera boendesituationen.

massor av kramar // Bollen :bump: :bump:

Klokt resonemang på alla plan!
Angående möbler så har ni ju en fin återvinningsaffär, kolla där brukar vara fina saker.
Kompisar brukar vara lättare att skaffa när man jobbar de kommer som av sig själv då.
Är du hästmänniska så börja på ridskolan i någon vuxengrupp eller gå på någon gympa, linedancekurs eller dylikt.
Flyttar man till ett nytt ställe och får barn snabbt så hinner man inte skaffa polare innan man blir låst hemma.
Det där fixar du!

Jag funderade på det också Jolanta, det är skitsvårt att träffa nytt folk när man är hemma med en bebis. Det är skitsvårt att träffa vettigt folk över huvud taget! Jag har bott på Irland i 3 år, har en väldigt nära vän, en vän som flyttade tillbaka till Wales och sen en 4-5 som jag träffar lite då och då. Jag hade jättegärna träffat nya människor men vet att det bästa sättet är att jobba/plugga/göra grejjer i grupp. Så jag tänkte börja på deras öppna förskola nästa vecka. (ja inte jag alltså, Sam... :D)

Det jag menar är att om du börjar jobba igen så kommer du träffa folk och känna dej mycket mer hemma där uppe. Är man ensam är allt mycket jobbigare.

Kan dina föräldrar kanske bidra med flygbiljett så du kan komma hem till jul?

Du, jag skrev knapplån. Det betyder att jag svarade allmänt flera i tråden. I ditt svar var det väl ingen mamma som tog och flyttade med barnet?
Jag tog sista knappen helt enkelt. Det är då man skriver knapplån.

Du, jag skrev knapplån. Det betyder att jag svarade allmänt flera i tråden. I ditt svar var det väl ingen mamma som tog och flyttade med barnet?
Jag tog sista knappen helt enkelt. Det är då man skriver knapplån.

Sag det nu... Sorry!

Jag bodde ju här innan jag och M blev tillsammans! Gick skolan här, men tyvärr så flyttade de flesta tillbaka till sina hemstäder när skolan var slut, och många av mina gamla kompisar vill jag inte umgås med nu när jag har barn, inte så lämpliga.

Men men, mamma betalar flygbiljetten hem iaf, men då kommer hon int e upp på Arvids födelsdag istället. Men jag åker hellre hem i 2 veckor än att hon ska vara här i 2 dagar. Så det är ju bra :)

Och så håller jag ju på att spara till en biljett till Irland...:angel:

Tack alla för ert stöd! :)

Ville bara säga att du är jättemodig som vågar ta steget fastän att det uppenbarligen ger dig en del bekymmer. Försök att ta en dag i taget (jag vet att det är lättare sagt än gjort) och påminn dig själv om att du genom detta beslut faktiskt har givit dig själv chansen till ett lyckligare liv även om det känns avlägset just nu. Önskar dig all lycka framöver och sänder med en massa pepp- o styrke:banana:kramar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 585
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 587
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV