Flytta ifrån varandra *långt*

Jolanta

Trådstartare
Nu är det äntligen defenitivt, jag och sambon ska flytta ifrån varandra. Det har varit på gång länge, längre än vad som egentligen är försvarbart, men feg som jag varit så har jag inte vågat ta det stora steget.
Jag har ljugit för kompisar och sagt att det är bra mellan oss för att jag inte orkade höra att de tycker att vi skulle flytta ifrån varandra, jag visste det ju innerst inne själv, men hoppades nog att det skulle bli bättre.
Det blev inte bättre, vi bara bråkar och bråkar. Om hunden, om att vi aldrig gör något, om om om.

Det senaste bråket blev det sista, jag fick nog. Jag sa att jag tyckte vi skulle flytta till varsin lgh, och sambon höll med efter en dels ältande. Det är några dagar sen vi bestämde oss, och inom mig känner jag ett lugn som jag inte kännt på länge, samtidigt som jag känner en panik över hur jag ska klara att fixa det här.

Allt är kört känns det som. Hela min släkt bor 150 mil härifrån, de enda kompisar som bor kvar här är de i min mammagrupp, de träffar jag 1 g per vecka. Jag har inget jobb att gå tillbaka till och mina dagar börjar ta slut. Jag kommer inte kunna bo kvar i den här lägenheten mest troligt, jag har ingen TV, ingen soffa, matbord osv. Och bara några tusen på sparkontot som ska räcka till allt det.

Imorgon har vi ett inbokat möte hos familjerätten, där ska vi komma överrens om hur allt ska lösas med Arvid. Mitt hopp är att sambon skriver över några av sina pappadagar på mig så jag kan fixa hyran tills Arvid kommer in på dagis och jag kan börja jobba. Jobbet är också åt helvete, jag kommer inte kunna jobba kvällar eftersom det inte finns dagisplats då, vilket begränsar jobbutbudet väldigt mycket. Jag har panik över hur jag ska fixa det här, men jag måste klara det. Det hade varit så mycket lättare om jag hade haft min släkt i närheten, då hade jag haft de som stöd iaf.

Jag känner mig jätteorolig över hur det ska gå med A när han ska sova hos pappan, eftersom han väldigt sällan vaknar av hans skrik. Men det är något jag får vänja mig vid.

Jag fattar inte hur allt ska lösas, jag får panik bara jag tänker på det, men förhoppningsvis känner jag mig lugnare imorgon efter mötet.

/Jolanta som känner sig ensam och rädd

Senast ändrad:
Sv: Flytta ifrån varandra *långt*

Vad bra att ni har tagit ett beslut som känns rätt. Som du själv säger så har det ju varit på gång länge, och det är modigt av dig att faktiskt ta första steget! Det kommer garanterat vara jobbigt på många sätt, men när man tar rätt beslut så lovar jag dig att det mesta löser sig med tiden.

Jag ville bara skriva och säga att jag är stolt över att du vågar göra något ordentligt åt er situation!

//Julia

Tack! Just nu känns det som jag är 2 cm hög och att alla kommer trampa på mig.

Jag tvivlar på mig själv, hela tiden.Kommer jag fixa att vara ensamstående mamma? Just nu känns det verkligen inte så

Det kommer du att klara så bra tror jag !! Du kommer att växa in i "ensamma mamma rollen" ska du se!!

Du var modig som vågade säga som du sa åt sambon!!:bow:

Du kommer abslut att klara av det även om det kommer att vara jobbigt till och från. Våga tro på dig själv, du fixar detta! Du har just tagit det första avgörande steget till ett nytt liv där du kommer att må bättre =)

Så småningom kommer du säkert hitta en ny livskamrat!

//Julia

Du är stark och du kommer klara det galant! Man klarar otroligt mer än man tror, tro mig! Efter det...tog slut med mitt barns pappa s.a.s så trodde jag aldrig jag skulle reda ut livet men nu ett år senare snart är jag på god väg.
Ta stöd där du kan och var inte rädd för att be om hjälp. Och här på buke iaf finns det alltid folk som lyssnar. Jag ställer gärna upp och lyssnar, men om du bor i norr kan det vara svårt att göra nåt annat ;) lite avstånd.

Men jag tror det kommer bli jättebra, som dr Phil säger: Kids would rather be from a broken home than live in one.
Och det enda som är värre än att leva i ett (numera) dåligt förhållande i 3 år är att leva i ett dåligt förhållande 3 år och en dag. (eller ännu flera så klart) :)

Du kommer fixa det, på ett eller annat sätt löser sig faktiskt det mesta, och att du är stark nog att vara ensam mamma tvivar jag absolut inte på!

Just nu är min tid lite knapp, men du får gärna höra av dig om det är något jag kan göra för dig eller om du bara behöver få häva ur dig lite!

massor av kramar till dig!

Det är så det känns nu, hellre att Arvid har en glad mamma i en lägenhet, och en glad pappa i en annan, än att vi ska bo tillsammans och bara bråka. Vi har bråkat nog inför Arvid!

Jag känner mig bara så himla ensam här uppe.

Jag känner mig jätteorolig över hur det ska gå med A när han ska sova hos pappan, eftersom han väldigt sällan vaknar av hans skrik. Men det är något jag får vänja mig vid.

Det kan vara så att han inte vaknar för att han vet att du gör det. Och när han då blir ensam med Arvid så vaknar han för att han måste. Så har jag funkat när jag har sovit med "mina" barn. När deras föräldrar har varit i huset så sover jag hur bra som helst men när jag själv har ansvaret så vaknar jag av minsta lilla.

Och sen: du kommer att fixa det här!

Hur funkar det eg med växelvis boende? Blir det inte jobbigt för lilleskrutt att flytta fram och åter, han är ju bara 10 månader :(

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag har något att tillföra, ville bara ge styrkekramar! Super att ni tog tag i det, och resten fixar du! Man får mycket mer energi och ork när man inte gör av med en massa på bråk. Lycka till !

Usch vad tråkigt! Men ändå det bästa om ni bara bråkar...

Måste du bo kvar där uppe? Du ska ju inte bli ensammast i världen bara för att du är ensamstående.

Jag tvivlar på mig själv, hela tiden.Kommer jag fixa att vara ensamstående mamma? Just nu känns det verkligen inte så

Självklart! Så många andra gör det så varför skulle inte du? :) Ta tag i "problemen" ett i taget så ser du att det löser sig i slutändan.

Kram på dig.
Jobbig situation, men bra att ni tagit tag i den & att ni båda är överrens. Förstår att du känner dig orolig över framtiden & hur allt ska lösa sig med ekonomi, jobb, boende, Arvid och allting annat. Men jag lovar dig, det kommer att lösa sig med allting även om det känns hopplöst just nu. Blir säkert jobbigt i början, men när du kommit in i ditt nya liv så är jag säker på att du kommer & må bättre och allt kommer att bli bättre.

Men det jag funderar över är...vill du bo kvar där uppe? Vill du inte bo nere där din familj bor? Skulle jag och min sambo flytta isär och vi bodde på ett ställe där jag bara kände honom i princip så hade jag inte tvekat att flytta där min familj & mina vänner finns. Visst, det kanske blir problematiskt med Arvid då om du flyttar så långt. Men allt brukar ju gå att lösa.

Jag har inte så stor lust att bo kvar här uppe nej, min familj ringer varje dag och tjatar att jag ska flytta hem.

Men det känns som att jag får stå mitt kast, det var jag som flyttade upp hit och skaffade barn här uppe. Flyttar jag ner igen så kommer ju Arvids och M:s umgäne bli förstört, för inte kan vi lösa umgänget på ett bra sätt då.

Tack för kramen!

*Kramar hårt*

Det är viktigt att du tar upp det imorgon, om att du inte har någon lust att bo kvar där. Du ska inte bo kvar där om du inte trivs.

Jag kan inte ens föreställa mig hur du känner det, och speciellt paniken med jobb. Vad säger hans pappa om att ha honom på kvällarna? Kommer ni kunna umgås som vänner?

Din svärmor tänker jag inte ens prata om. Finns det någon annan vuxen i närheten?
Kan du söka vårdnadsbidrag?
Kan du bli dagmamma hemma?

Senast ändrad:

M jobbar ju borta, han jobbar natt och sover borta på veckorna.

Jag hoppas att vi ska kunna det, som det är nu så är vi iaf inte ett dugg ovänner, vi pratar på som vanligt.

Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska göra, men foörhoppningsvis så hjälper familjerätten mig i morgon.

Svärmor och jag kommer överens nu iaf, det är ju alltid något! Jag har en jättebra jobbarkompis som verkligen är ett superstöd. Hon kommer garanterat hjälpa mig med det hon kan

Tänk om man kunde vinna typ 20 000, då hade jag iaf sluppit oroa mig de här månaderna.

Dessutom kommer jag inte ens komma hem till jul, de pengarna som jag sparat dit kommer gå till möbler :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 585
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 587
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV