Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag började nog flytta mentalt när jag började på Dingle, naturbruk med internat.Hur gick det till när du flyttade hemifrån? Var det drama, trauma, blev du utslängd?
Själv hann jag inte, då mina föräldrar flyttade före mig (jobb på annan ort) så jag bodde kvar själv på 8 rok från jag var 16. Efter gymnasiet blev det egen lägenhet och egen försörjning.
Påminner mig om en fråga jag fick av någon i min närhet när mina barn flyttade över halva landet för att börja universitetet; om jag inte tyckte det var jobbigt? Förstod faktiskt inte frågan först; varför skulle jag? Jo, för det skulle väl bli så ensamt..?Jag tog studenten när jag var 18 och ett par månader senare flyttade jag för att plugga på annan ort. Det var väldigt odramatiskt även om mina föräldrar tyckte att det var lite jobbigt att det började bli dags för oss barn att flytta ifrån dem.
Sen när jag var 18 eller 19 så råkade jag skaffa en hund.
Attityden.Min mamma totalvägrade och sa att jag inte fick skaffa hund så länge jag bodde hemma.
Så jag tog hunden och gick.
Just känslan av självständighet, eller hur? Så skönt. Lite som när en hade tagit körkort och körde iväg med bilen solokvist. Känslan.Det var däremot en stor lättnad att ha full kontroll det egna kontot med alla inkomster och utgifter.
Påminner mig om en fråga jag fick av någon i min närhet när mina barn flyttade över halva landet för att börja universitetet; om jag inte tyckte det var jobbigt? Förstod faktiskt inte frågan först; varför skulle jag? Jo, för det skulle väl bli så ensamt..?
Obegriplig tanke för mig. Mina barn har ju aldrig funnits till för att jag skulle slippa vara ensam. Hela själva idén har ju varit från början att göra mitt bästa för att de skulle växa upp till kloka, självständiga vuxna och stå på egna ben. Även om jag självklart alltid kommer att finnas där för dem, när och om de behöver mitt stöd. Någonstans på vägen gick ju relationen alltmer över ifrån mamma-barn till en mer jämbördig relation mellan vuxna. Som det ska vara, tänker jag.
Just känslan av självständighet, eller hur? Så skönt. Lite som när en hade tagit körkort och körde iväg med bilen solokvist. Känslan.
Tungt. Då förstår jag att det var en befrielse att få helhetsgreppet sen.Självständighet, och att det var en del problem med betalningarna en period som jag inte kunde göra något åt som gymnasist med mesliga 900 kr i månaden på kontot utöver lite extrajobb. Så jag fick en massa påminnelser och inkassokrav som jag mest bara kunde vidarebefordra till min mamma, som hon inte betalade förrän det var försent... det blev avgift på avgift i många fall. Fick låna pengar av mormor till hyran vid några tillfällen vilket orsakade en massa rabalder.