Flyinge hingstvisning 17 mars

Sv: Flyinge hingstvisning 17 mars

KL

Jag tycker arrangemanget på Flyinge generellt var dåligt.
Vi hörde dåligt där vi satt, det hade varit bra att veta vilka hingstar som skulle visas i ordning de kom in.
Dressyrhingstarna var inne för kort tid.
Det var opersonligt och inte publikfriande.

Annars var det väldigt roligt att se framförallt hopphingstarna där flera imponerade stort.

Håller med Rubytoo, att inte folk får applådera på Tullstorp och att inte hingstarna klarar det är inget jag vill ha i min avel, men så har ju JB satsat på känsliga Holländare med Jazz blod - Dessutom säga att Ampére blivit skadad pga av för mycket hingsvisningar är nonsen!! Det kanske är träningen i Holland som den inte höll för...

Nej klarar dem inte av ett visst tryck från lite applåder då förstår man hur illa dressyraveln är på väg, där endast få modiga klarar av att rida dem!!!

KL

Vi hörde dåligt där vi satt, det hade varit bra att veta vilka hingstar som skulle visas i ordning de kom in.

Annars var det väldigt roligt att se framförallt hopphingstarna där flera imponerade stort.

Ja sedär, jag tyckte att dressyrhingstarna var inne precis lagom tid. Och det visades hela tiden på storbildsskärmarna vilken hingst som skulle komma in, men det var det enda som jag tyckte de skulle haft dvs program.

Däremot så där vi satt så var ljudet perfekt och opersonligt tyckte jag det inte var när Paul S bjöd på en massa roliga kommentarer. Det enda som var opersonligt var möjligen Tinne som var urtråkig

Vad folk glömmer bort är att det är en HINGSTvisning och ingen uppvisning.

haha man märkte verkligen på Tinne om hon gillade dressyrhästarna eller inte. Vissa sa hon ju flera meningar om.
& en, nu minns jag inte vilken, men den var rätt grov och brun såg framtung (för att vara en gdk hingst) ut och låg på lite och det enda hon sa om det var att "den kanske är lite spänd..."

Sen ville jag också säga att jag gillade visningen av hopphingstarna. Passande musik hade de också, när Cabachon precis landar efter att ha hoppat en stoooor fet oxer spelades "Im sexy and I know it.." :banana:

Jag tycker att samtliga dressyrhingstar ser spända ut och går i en överdriven hög form (tittat på elles filmsnuttar också). Att ljudnivån kan vara hög och miljön orolig på internationella tävlingar betvivlar jag inte men jag tycker att unga hästar (även godkända hingstar) ska få växa in sporten och ju säkrare de blir ju tryggare blir de.
Jag tror faktiskt inte att ryttarna som rider i dessa uppvisningar uppskattar dem helt heller. Det är nog både en och annan som pustar ut när de fått lämna arenan.
Men hur man uppfattar hingstvisningarna beror nog på vilket syfte man har. Jag söker hingst till mitt sto och vill se hur hingstens grundgångarter ser ut, hur den verkar svara på ryttarens hjälper o s v. Jag är alltså inte intresserad av hur showig den är i strålkastarljus...

Jag vill gärna höra lite mer åsikter om CRELIDO. Jag, som inte kunde vara där och se och uppleva själv. Snälla någon.... Lite åsikter om CRELIDO.:love:
Han har ju samma pappa som Camaro M. Är dom lika?

Calido I har väl lämnat 12 godkända söner, så Camaro och Crelido är ju bara två av dem :)
På visningen var det andra hopphingstar som tilltalade mig mer. Han ser ut att ha hög ridbarhet, lätt för samling (gjorde mer centrerade piruetter än dressyrhingstarna ;)). Och är ju väldigt snygg att se på.

Det jag störde mig på var att han gick och gapade emellanåt, han tjaffsade inte emot, men gick med öppen mun och ibland åkte tungan ut.

Du kan ju se lite själv här: http://youtu.be/K_o7Eb_2GBU

Jag tycker det var en riktigt bra visning på Flyinge.
Det stod beskrivet vilken hingst som kom in på skärm, åtminstone såg jag den :)

Samma program för hingstarna vilket jag tyckte var alldeles utmärkt !

Inte långa köer någonstans som det var på Tullstorp utan lätt att köpa fika o gå på toaletter.

Inte såg det ut som att någon häst for illa för att applåderades utan tvärtom ! Och klarar inte hästarna av applåder så vet jag inte om de är lämpliga att avla på ! Alla har ju gått bruksprov, och där är det mkt folk runt omkring. Flertalet använder spö på backen för att hästen ska visa lite extra trav och detta är nåt man tränat på !

Man kan ju heller inte komma till en tävling o be publiken låta bli att applådera, eller ?!:confused:

Speciellt dressyrhästar generellt ska visst behandlas med bomullsvantar ! De allra flesta hästar lär sig att acceptera applåder och till och med älska uppmärksamheten.
En publik som ser en häst fara illa av det, slutar applådera med all säkerhet, men jag såg inget av detta på ngn häst på Flyinge. Däremot på Tullstorp var det många unga hingstar som inte riktigt hanterade det !

Det handlar ju om att förbereda hästen även på detta som med allt annat och kan man inte få ihop 2000 människor får man använda fantasin för att lösa sånt !
Jag är väldigt nöjd med visningarna både på Tullstorp och Flyinge !
Men jag kan tycka att det är bra att se vilket temperament hingsten och hur den hanterar eventuell stress för det kommer alla tävlingshästar utsättas på ett eller annat sätt !

Att dom reagerar är sunt, men inte kollapsa fullständigt ! Då kan den få det otroligt jobbigt senare i livet och man kan ifrågasätta om det är en lämplig tävlingsindivid !

Man få inte glömma att Tullstorp och Flyinge har lite olika förutsättningar också.
På Tullstorp står ju publiken inne på själva banan, sträcker man ut en hand så kan man klappa på hästen när den susar förbi. På Flyinge sitter pupliken bakom höga sarger, lite ovanför och på avstånd från hästarna.

Det måste vara betydligt mer skrämmande (och trängande) för en häst att "utsättas" för publiken på det sättet som det blir på Tullstorp.

Jag gillade båda visningarna. Det var olika ja, men ingen var dålig. Jag tycker inte heller att någon av de som visades på Flyinge verkade stressade (eller jo, möjligtvis de två körhästarna som invigde det hela).

*kl*

Tittade lite på filmerna, och blev lite förvånad att dressyrhingstarna bara verkar visas i trav (och för att vara petig, i princip antingen passage eller ökad trav). Är det inte minst lika intressant med skritt och galopp för en dressyravlare? Framförallt skritten tänker jag att man skulle vilja se, att hästen kan koppla av och skritta avspänt genom kroppen också inför publik? Det såg också ut som en rätt stressande miljö för dressyrhingstarna, med strålkastare, hög musik, publik som klappar i takt - jag förstår varför en del hingstar blir "förstörda" av att gå många visningar och inte går att tävla sen, för att de spänner sig för mycket så snart de hamnar inför publik.

Fast de här hingstarna kanske aldrig ska tävlas, iofs, utan bara gå i avel.

+ Mabuse

Var intressant att vara på två hingstvisningar på samma dag igår och uppleva skillnaden mellan miljöerna. På Tullstorp var hingstarnas välbefinnande högt prioriterat under hela visningen, medan det var högre press på Flyinges visning.
J.B. pratade om denna stress hingstarna utsätts för på visningarna i samband med att Ampére visades och var noga med att hela publiken skulle vara lugn och tyst för att Ampére skulle få en trevlig upplevelse.
Förnuftigt och sunt tycker jag.

Visningen var väldigt väl genomförd där alla hingstarna visades på samma sätt, dvs de red samma program.

De travades först för att sedan galoppera och sedan skritt och tillbaka till trav res galopp.

Jag uppfattade ingen hingst som spänd faktiskt.

Tycker detta var en av de allra bästa visningarna jag sett

KL

Snodde några inlägg.

Jag har aldrig varit på hingstvisning innan.

Jag gillade inte riktigt inställningen till hopphingstarna. Hur högt travhoppade Balouhästen egentligen tex?

Dressyrhingstarna tyckte jag visades rätt vettigt i de flesta fall (även om jag inte gillar dressyr på högre nivå, ser alltid så "pressat" ut). Det var lite klapp till traven i slutet typ som ett ärevarv men inte värre än så.

Jag kan dock lätt föreställa mig hur illa det kan se ut på andra visningar.

Det som störde mig mest var Flyinges (som vanligt?) obefintliga information. Hade tex gärna velat veta ungefär när det skulle ta slut och ett ungefärligt upplägg.

Jag kom på en sak som jag inte gillade på båda visningarna. Att hopphästarna inte alls visades i trav. Det tycker jag är synd! Även fast att jag vet att trav inte är så betydelsefullt på en hoppehäst...

Håller inte med dig alls.

Fast du missar att jag skrev "för en utomstående". Med det menar jag "någon som inte var på plats", med andra ord det respektive hingststation valt att visa på nätet som marknadsföring från sin visning.

Tullstorp visar egna filmer, med lugna, trevliga hingstar där man får en bra helhetsbild.

Flyinge visar vad åskådarna råkar ha filmat, dvs klipp med hingstar som går på max i trav med strålkastare och applåder i takt. Jag skulle aldrig våga mig på att välja en hingst på basis av ett sånt klipp, det säger rätt lite om hingsten. Alltså har man missat ett marknadsföringstillfälle, och istället valt att låta åskådarna ge bilden av spänd show snarare än avspänd avelsvisning.

För övrigt har jag också varit på internationella dressyrtävlingar, och jag har aldrig varit med om att publiken klappar i takt stora delar av programmet. Applåderna brukar vanligen komma efter avslutad ritt. Jag har heller aldrig sett ett dressyrprogram på internationell nivå där hästen bara gått i max anspänning, ökad skritt finns ju i programmen av en anledning - för att ge ekipaget tillfälle att visa avspänning.

Jag tycker inte heller att någon av de som visades på Flyinge verkade stressade (eller jo, möjligtvis de två körhästarna som invigde det hela).

Skriver under på den! Resten skrittade lugnt och såg inte stressade ut överlag av situationen tycker inte jag. Prestationerna kanske stressade dem däremot, det är jag för okunnig för att avgöra :p

Om det är filmerna du argumenterar emot så förstår jag.

Om det är visningen som sådan så är du helt fel ute :) Men jag gissar på ovanstående!

Håller med Rubytoo, att inte folk får applådera på Tullstorp och att inte hingstarna klarar det är inget jag vill ha i min avel, men så har ju JB satsat på känsliga Holländare med Jazz blod - Dessutom säga att Ampére blivit skadad pga av för mycket hingsvisningar är nonsen!! Det kanske är träningen i Holland som den inte höll för...

Nej klarar dem inte av ett visst tryck från lite applåder då förstår man hur illa dressyraveln är på väg, där endast få modiga klarar av att rida dem!!!

Fast nu var det ju i ärlighetens namn inte alls det som sades, utan att han blivit mentalt skadad av för mycket hingstvisningar. Och då inte att han är rädd för applåder, utan att han lärt sig att förknippa hingstvisning = maximal anspänning, trava på max, stress. En häst som väl befäst det går rimligen inte att tävla sen, för tävling går inte ut på att visa maximal anspänning och ökad trav enbart. En tokstressad häst kommer förmodligen inte gå att visa alls på ett vettigt sätt.

Att man kan förstöra en fin unghäst genom felaktig (och/eller för hård) matchning och dåliga erfarenheter är väl ingen hemlighet?:confused:

Det är väl inte frågan om att hästen i grund och botten nödvändigtvis är "felavlad", utan att man lärt den att applåder=maximal anspänning, att man lärt den att bli stressad av allt som liknar en visningssituation. Givetvis är det lättare att lära en känslig häst det, men samtidigt vill man ju ha känslighet hos en topphäst i dressyr? Det är väl ingen som hävdat hingstar som Ampere är ett bra val för hobbyryttare i lättklass för den delen, då vill man kanske ha mindre känslighet och kallare nerver.

Om det är filmerna du argumenterar emot så förstår jag.

Om det är visningen som sådan så är du helt fel ute :) Men jag gissar på ovanstående!

Ja, precis, det var filmerna jag kommenterade. Hur man valt att återge hingstvisningen på nätet, för att nå den delen av den svenska marknaden som inte var på plats på respektive hingstvisning.

Just applåderna och klappet i takt med musiken, följde i alla fall jag med hingstägarna P.S och I.B. De klappade igång publiken och visade när det var ok, som jag uppfattade det. Sen var det mycket tryck i musiken och klappvänligt, så det är väl deras koncept. Jag sitter ju oftast annars på läktaren och kollar unghästklasserna i dressyr, så man är ju van att klappa försiktigt ;)

Den hingst som tilltalade mig mest var gångartshingsten Bordeaux. Hopphingstarna hoppade ju höghus. Vilka bakben Diarado har och en snygg sida.

Det här med att förstöra en fin hingst som Ampere mentalt är naturligtvis fruktansvärt ledsamt! Så sorgligt !

Det som jag funderar på är om han har utsatts extra mycket mot andra hingstar, som förmodligen också har haft det rätt tufft under sina prov och visningar !?

Eller är det så att han är känsligare/mer ambitiös och därför blivit nedbruten pga detta !?
Är det ngn som vet ? Är det här vanligt att hingstarna blir knäckta och bryts ner ?
Vad jag förstår så är det inte bara offentligt som han har haft det kämpigt utan även i vardagsträningen som dom har fått lägga mkt extra jobb på !

Lite frågetecken blir det ju automatiskt när man funderar på hingstval ! Och på ett lite känsligare sto med lite högre i blod är det väl så att man helt enkelt borde välja bort Ampere !

Men som sagt, en underbart vacker hingst !!

Det här med att förstöra en fin hingst som Ampere mentalt är naturligtvis fruktansvärt ledsamt! Så sorgligt !

Det som jag funderar på är om han har utsatts extra mycket mot andra hingstar, som förmodligen också har haft det rätt tufft under sina prov och visningar !?

Eller är det så att han är känsligare/mer ambitiös och därför blivit nedbruten pga detta !?
Är det ngn som vet ? Är det här vanligt att hingstarna blir knäckta och bryts ner ?
Vad jag förstår så är det inte bara offentligt som han har haft det kämpigt utan även i vardagsträningen som dom har fått lägga mkt extra jobb på !

Lite frågetecken blir det ju automatiskt när man funderar på hingstval ! Och på ett lite känsligare sto med lite högre i blod är det väl så att man helt enkelt borde välja bort Ampere !

Men som sagt, en underbart vacker hingst !!

Nu var det väll så att _efter_ denna ägare hade köpt Ampere så fanns det ett avtal att någon skulle få betäcka/eller betäckningsrätt under det året ingick i köpet så att säga vilket gjorde att man rent av körde skiten ur hästen för att få så mycket sperma som möjligt innan han åkte ???

Så har jag förstått Amperes nedgång het när han kom till Sverige och detta gällde både Hingstvisningar och Hoppa bock ?

Jag har bara hört gott om Amperes temprament och även fölungarnas ,snarare åt det lite lungare hållet om man jämför med annat blod .

Själv har inte jag haft en tanke att Ampere är så känslig att han inte håller för tävling ... Snarare att vi kommer vara fler hobbyryttare som får trevligt blod och temprament och slipper annat spändblod ?

Mia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka