Sv: Flyinge hingstvisning 17 mars
Jag tycker det var en riktigt bra visning på Flyinge.
Det stod beskrivet vilken hingst som kom in på skärm, åtminstone såg jag den
Samma program för hingstarna vilket jag tyckte var alldeles utmärkt !
Inte långa köer någonstans som det var på Tullstorp utan lätt att köpa fika o gå på toaletter.
Inte såg det ut som att någon häst for illa för att applåderades utan tvärtom ! Och klarar inte hästarna av applåder så vet jag inte om de är lämpliga att avla på ! Alla har ju gått bruksprov, och där är det mkt folk runt omkring. Flertalet använder spö på backen för att hästen ska visa lite extra trav och detta är nåt man tränat på !
Man kan ju heller inte komma till en tävling o be publiken låta bli att applådera, eller ?!
Speciellt dressyrhästar generellt ska visst behandlas med bomullsvantar ! De allra flesta hästar lär sig att acceptera applåder och till och med älska uppmärksamheten.
En publik som ser en häst fara illa av det, slutar applådera med all säkerhet, men jag såg inget av detta på ngn häst på Flyinge. Däremot på Tullstorp var det många unga hingstar som inte riktigt hanterade det !
Det handlar ju om att förbereda hästen även på detta som med allt annat och kan man inte få ihop 2000 människor får man använda fantasin för att lösa sånt !
Jag är väldigt nöjd med visningarna både på Tullstorp och Flyinge !
Men jag kan tycka att det är bra att se vilket temperament hingsten och hur den hanterar eventuell stress för det kommer alla tävlingshästar utsättas på ett eller annat sätt !
Att dom reagerar är sunt, men inte kollapsa fullständigt ! Då kan den få det otroligt jobbigt senare i livet och man kan ifrågasätta om det är en lämplig tävlingsindivid !