Flyinge hingstvisning 17 mars

Sv: Flyinge hingstvisning 17 mars

De hingstar som gjorde absolut störst intryck var Bordeaux och Skovens Rafael!:love:
Diorado och en liten brun på C Castino eller liknande var otroligt fina. Cabachon likaså.
Sen var det väldigt roligt att få se Balou och Sir Donnerhall.

På tullstorp så Ampere som visades riden. Dagens charmör big time var JdJ som var en av få som stod med huvudet ute och verkligen lät sig överösas av gos från en hel hoper med olika människor. Han var lite ängslig i ridhuset men vilket drömprins i stalllet. En sån som man vill stoppa i fickan o ta med sig hem:D
Ska bli väldigt spännande att följa honom!

Inte plockig eller noppig. Ampere var också mkt intresserad av vad som hände i stallgången.

Trött eller trött?
Don de Jeu ska det givietvis vara och inte jdj.:D

Den beryktade Diarado, var riktigt fin, smäcker och riiiktigt grym!

Toulose, vilket liten gummiboll! Frågan är om det blir lite väl mkt gummiboll till min egen. Dock hade den ju väldigt lite "framför sadeln".

Chatender Chacco Blue avkomman, hur fin och musklad som helst och den var väll bara 3år?

Balou du Rouet är fin, grymt hopp, men kanske lite väl lång rygg?

Cabachon var också väldigt fin, men lite "stor" för min smak. Men kanske egentligen passar bra till min häst med tanke på det man vill förbättra!

Vad tror ni "erfarna" om Skovens Rafael på ett sto e: Warsteiner ue: Rockad ?
Hon har även en del fullblod på moderns sida, så hon är ganska smäcker för att vara efter warsteiner!

Jag planerar nämligen att betäcka för första gången i mitt liv och blev så himmla kär i Rafael igår på visningen! :)

Vad tror ni "erfarna" om Skovens Rafael på ett sto e: Warsteiner ue: Rockad ?
Hon har även en del fullblod på moderns sida, så hon är ganska smäcker för att vara efter warsteiner!

Jag planerar nämligen att betäcka för första gången i mitt liv och blev så himmla kär i Rafael igår på visningen! :)

här har ni lite mer om stoet: http://blup.se/sv-SE/horses/113256-blossom-33-swb

*kl*

Tittade lite på filmerna, och blev lite förvånad att dressyrhingstarna bara verkar visas i trav (och för att vara petig, i princip antingen passage eller ökad trav). Är det inte minst lika intressant med skritt och galopp för en dressyravlare? Framförallt skritten tänker jag att man skulle vilja se, att hästen kan koppla av och skritta avspänt genom kroppen också inför publik? Det såg också ut som en rätt stressande miljö för dressyrhingstarna, med strålkastare, hög musik, publik som klappar i takt - jag förstår varför en del hingstar blir "förstörda" av att gå många visningar och inte går att tävla sen, för att de spänner sig för mycket så snart de hamnar inför publik.

Fast de här hingstarna kanske aldrig ska tävlas, iofs, utan bara gå i avel.

*kl*

Tittade lite på filmerna, och blev lite förvånad att dressyrhingstarna bara verkar visas i trav (och för att vara petig, i princip antingen passage eller ökad trav). Är det inte minst lika intressant med skritt och galopp för en dressyravlare? Framförallt skritten tänker jag att man skulle vilja se, att hästen kan koppla av och skritta avspänt genom kroppen också inför publik? Det såg också ut som en rätt stressande miljö för dressyrhingstarna, med strålkastare, hög musik, publik som klappar i takt - jag förstår varför en del hingstar blir "förstörda" av att gå många visningar och inte går att tävla sen, för att de spänner sig för mycket så snart de hamnar inför publik.

Fast de här hingstarna kanske aldrig ska tävlas, iofs, utan bara gå i avel.

Ja, visst är det konstigt att det inte kommit upp några kritiska röster om detta i denna tråd. "Alla" verkar svälja denna typen av marknadsföring totalt.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1137997
Visst vill jag se hur hingstarna skrittar och galopperar också.

+ Mabuse

Var intressant att vara på två hingstvisningar på samma dag igår och uppleva skillnaden mellan miljöerna. På Tullstorp var hingstarnas välbefinnande högt prioriterat under hela visningen, medan det var högre press på Flyinges visning.
J.B. pratade om denna stress hingstarna utsätts för på visningarna i samband med att Ampére visades och var noga med att hela publiken skulle vara lugn och tyst för att Ampére skulle få en trevlig upplevelse.
Förnuftigt och sunt tycker jag.

Jag vill gärna höra lite mer åsikter om CRELIDO. Jag, som inte kunde vara där och se och uppleva själv. Snälla någon.... Lite åsikter om CRELIDO.:love:
Han har ju samma pappa som Camaro M. Är dom lika?

He he tänker på argumentet i bruksprovstråden att Sir Donnerhall II s gångarter enbart var framridna och man skulle inte TRO att fölungen som kom ut sen inte skulle röra sig så ;)

För det var inte naturligt ....

Mia

+ Mabuse

De klippen som ligger är kanske en femtedel av tiden de var inne. Alla visades i lika mkt trav och galopp, lite lite skritt (en långsida/diagnal/medellinje), men alla skrittades. Och alla såg positivt avspända ut även om grundkvaliteten varierade.

Jag har inte tittat på de upplagda filmerna från Flyinge, men alla ridna hästar visades i alla gångarter på visningen. Jag filmade alla gångartshästar (tror jag) i trav och galopp, de som vill kan se galoppsnuttar här http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Hingstvisning PS 2012

I dag visades t ex inte Ampere riden på Tullstorp pga av att han tidigare har utsatts för stor press vid visningar, och de var så nöjda med honom på gårdagens visning och ville därför låta honom få smälta det. Vi fick därför se honom vid hand i dag.

Vi förstår allihop att de även visades i skritt och galopp på själva visningen men man skulle kanske önska att det togs mer hänsyn till hingstarna vad gäller ljud- och stressnivån. Det är ju inte den enda visningen de gått / kommer att gå iår.

Det verkade inte så på era inlägg.

I övrigt tänker jag inte lägga någon värdering i typen av visning. Det finns säkert de som påverkas negativt av miljön, liksom de som inte bryr sig eller tom tycker det är extra roligt.

+ Mabuse

Var intressant att vara på två hingstvisningar på samma dag igår och uppleva skillnaden mellan miljöerna. På Tullstorp var hingstarnas välbefinnande högt prioriterat under hela visningen, medan det var högre press på Flyinges visning.
J.B. pratade om denna stress hingstarna utsätts för på visningarna i samband med att Ampére visades och var noga med att hela publiken skulle vara lugn och tyst för att Ampére skulle få en trevlig upplevelse.
Förnuftigt och sunt tycker jag.

Ja, för en utomstående ser miljön på Tullstorps visning betydligt trevligare ut. Man får titta på varje hingst i lugn och ro, man hinner se alla tre gångarter (både lite mer "maxat" och när de joggar runt), och man hinner se lite av deras temperament, iom att de inte var så uppstressade. Då syns det ju mer vem som är lugnare och vem som har mer nerv, än när alla hingstar är på tårna och som fiolsträngar.

Sen kan jag förstå att en visning som den på flyinge är mer show och mer underhållning, men vill man i lugn och ro titta på hingstarna, och om man tänker sig att det ska kunna bli tävlingshästar av dem så småningom, så känns tullstorps upplägg trevligare.

Att flashiga visningar sliter på hingstarna mentalt är väl rätt välkänt vid det här laget, finns väl massor av exempel? Ampere, förståss, men också t ex Stedinger, som ju gjorde ett rätt stissigt intryck i ridhuset på bruksprovet men tydligen var rätt sansad och lugn utanför den miljön, eller Scandic, som jag har för mig inte riktigt klarar prisutdelningar längre sen han fick gå hingstvisningar.

+ Mabuse

De klippen som ligger är kanske en femtedel av tiden de var inne. Alla visades i lika mkt trav och galopp, lite lite skritt (en långsida/diagnal/medellinje), men alla skrittades. Och alla såg positivt avspända ut även om grundkvaliteten varierade.

Marknadsföringsmässigt är det ju rätt dumt att inte lägga ut klippen då, rimligen vill man ju attrahera fler stoägare än bara de som råkade befinna sig i Flyinge just då. Sverige är ju ett avlångt land med väldigt god bredbandstäckning, bara dumt att inte använda sig av internet för marknadsföring då, utan nöja sig med att visa hingstarna för dem som råkade befinna sig i flyinge, och låta resterande potentiella kunder enbart se en hingst som i strålkastarsken i takt med applåder och hög musik går i maximal anspänning i passage och ökad trav.

Man får ju också räkna med att folk kommer att filma och lägga ut klipp, så vill man förekomma och ge en bättre version av hingstarna så är det ju vettigt att göra egna filmer och lägga ut själv, istället för att nöja sig med vad åskådarna råkar fånga på film.

Ja, visst är det konstigt att det inte kommit upp några kritiska röster om detta i denna tråd. "Alla" verkar svälja denna typen av marknadsföring totalt.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1137997
Visst vill jag se hur hingstarna skrittar och galopperar också.

Visningen var väldigt väl genomförd där alla hingstarna visades på samma sätt, dvs de red samma program.

De travades först för att sedan galoppera och sedan skritt och tillbaka till trav res galopp.

Jag uppfattade ingen hingst som spänd faktiskt.

Tycker detta var en av de allra bästa visningarna jag sett

Ja, för en utomstående ser miljön på Tullstorps visning betydligt trevligare ut. Man får titta på varje hingst i lugn och ro, man hinner se alla tre gångarter (både lite mer "maxat" och när de joggar runt), och man hinner se lite av deras temperament, iom att de inte var så uppstressade. Då syns det ju mer vem som är lugnare och vem som har mer nerv, än när alla hingstar är på tårna och som fiolsträngar.

Sen kan jag förstå att en visning som den på flyinge är mer show och mer underhållning, men vill man i lugn och ro titta på hingstarna, och om man tänker sig att det ska kunna bli tävlingshästar av dem så småningom, så känns tullstorps upplägg trevligare.

Att flashiga visningar sliter på hingstarna mentalt är väl rätt välkänt vid det här laget, finns väl massor av exempel? Ampere, förståss, men också t ex Stedinger, som ju gjorde ett rätt stissigt intryck i ridhuset på bruksprovet men tydligen var rätt sansad och lugn utanför den miljön, eller Scandic, som jag har för mig inte riktigt klarar prisutdelningar längre sen han fick gå hingstvisningar.

Håller inte med dig alls.

Tyckte att ca 10 min per hingst var precis lagom och ingen var speciellt spänd heller.

Jag som tävlat en hel del internationellt vet hur det är på sådana tävlingsplatser och här var det väldigt lugnt jämfört med som komma skall för dessa hingstar. De flesta av dessa på Flyinge är ju redan i sporten och har tävlat en hel del

Här visades de i alla gångarterna i ett program och även unghingstarna på lite längre tygel.

De klipp som ligger ute går inte att bilda sig en uppfattning om hur visningen var.

Tycker det var länge sedan man fick se så bra ridning där ryttarna klappade på hästarna flertalet gånger under visningen.

Att sedan Sir Donnerhall och De Noir gick under applåder och spotljus är inget konstigt

Vi förstår allihop att de även visades i skritt och galopp på själva visningen men man skulle kanske önska att det togs mer hänsyn till hingstarna vad gäller ljud- och stressnivån. Det är ju inte den enda visningen de gått / kommer att gå iår.

Menar du på fullt allvar att äldre hingstar inte tål lite applåder och musik??

Samtliga hingstar skrittade på lång tygel fullkomligt avspända, samtliga hingstar visade väldigt bra skritt.

Här kommer lite fler klipp som visar nog mer hur visningen var i form av ljudnivå, och det är väl klart att det är lite mer ljud när hopp hingstarna visas för de är ju faktiskt vana vid det

http://youtu.be/skjdoPKwo-o Tolouse 5år
http://youtu.be/LB8Mr2Ocasw Balou du rouet 13år
http://youtu.be/G7SKZ_lewFo Bordeaux 6år
http://youtu.be/Rf6VloE8hiY
http://youtu.be/teDA_cBLAZM Diarado 7år
http://youtu.be/fNsWHc3gcTM
http://youtu.be/_FCKAZm2VTo
http://youtu.be/wwqbIadNKUw Cabachon 8år

Kan kan inte köpa resonemanget som förs i tråden, dessa hingstar är ju faktiskt vana vid både tävlingar och visningar och det är betydligt mer oro runt arenorna när man kommer utomlands.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka