Flyinge hingstvisning 17 mars

Sv: Flyinge hingstvisning 17 mars

Aha, ja det är just det jag funderade kring så du svarade på den frågan jag ställt mig ! Att tömmas ur helt energimässigt vet vi ju hur det blir på människor så..... :cry:

När jag hälsade på honom inne i stallet så var det en mycket lugn, cool men ändå social häst som stack ut huvudet ! Inte alla hingstar som gjorde det !

Fantastiskt trevlig att titta på i alla fall ,stor utstrålning och det var en gripande stund när han var inne på ridbanan. Kan erkänna att det kom en tår i ögonvrån !

Mitt egna sto var helt "avstängd" när jag tog över henne pga felaktig ridning och det tog mig lång tid att få henne glad, positiv.lita på mig och få tillbaka glädjen att få visa upp den fantastiska häst hon egentligen är !
Och hästar är ju olika, hon valde att stänga av, andra skickar ju av sina ryttare och klassas som galna....

Så funderingen var hur en hingst som Ampere skulle fungera på tex mitt sto som är känslig men ändå fruktansvärt klok o samarbetsvillig när hon får rätt förutsättningar.

Håller med om att det inte är helt tillfredställande information om hingstarna och Flyinge är inte ensamma om det :(

Det är nonchalant och drabbar ju förstås dom själva mest då man inte vill rota runt alltför mkt för att få fram den information man vill ha !
Vissa är otroligt duktiga på att marknadsföra sig och gör det enkelt för sto-ägarna medan andra inte ens uppdaterar sina hemsidor alls utan gamla priser står och de visar inte ens upp årets hingstprogram !

Jag saknade verkligen Tailormade Temptation som var den jag var mest intresserad av ! Mycket tråkigt att han inte fanns med i Lördags :(

Skovens Rafael var den som imponerade mest på mig, av de dressyrhingstar som visades !

Bordeaux var en annan hingst som klev fram tycker jag ! Spännande stam och en mycket trevlig hingst !

Diarado var en annan hingst som imponerade stort ! Som en mjuk gasell gled han lätt över hindren och verkar ha en fantastisk inställning.

Håller med om att det inte är helt tillfredställande information om hingstarna och Flyinge är inte ensamma om det :(

Det är nonchalant och drabbar ju förstås dom själva mest då man inte vill rota runt alltför mkt för att få fram den information man vill ha !
Vissa är otroligt duktiga på att marknadsföra sig och gör det enkelt för sto-ägarna medan andra inte ens uppdaterar sina hemsidor alls utan gamla priser står och de visar inte ens upp årets hingstprogram !

Jag saknade verkligen Tailormade Temptation som var den jag var mest intresserad av ! Mycket tråkigt att han inte fanns med i Lördags :(

Håller med att marknadsföringen känns nochalant men det har jag ju skrivit förut ;)

Dock så skulle jag vilja se hur Temptation skulle bete sig på visning eller tävling . Hittar dåligt om detta på nätet ?
Vad har han gjort nu igentligen mer än gett trevliga bebbar ?
Humör ?

Mia

Jag tycker att samtliga dressyrhingstar ser spända ut och går i en överdriven hög form (tittat på elles filmsnuttar också). Att ljudnivån kan vara hög och miljön orolig på internationella tävlingar betvivlar jag inte men jag tycker att unga hästar (även godkända hingstar) ska få växa in sporten och ju säkrare de blir ju tryggare blir de.

Tycker verkligen du att hingstar med den erfarenheten de har är unga när de är 6-8år??? Många av dem har ju redan tävlat unghästVM och andra stora tävlingar som Bundes etc Och där är ljudnivån betydligt högre!

Och nej de var def inte spända, så fort de släppte tygeln så sänkte sig samtliga hingstar och de skrittade ledigt MKT avspänt på lång tygel. Inget taktande eller spända övergångar. Förstår faktiskt inte hur du kan läsa in det i de videoklipp som ligger ute.

Menar du att ljudnivån var hög på mina klipp??? Om du menar det så måste du ha en stereo på i bakgrunden ;)

Jag tror faktiskt inte att ryttarna som rider i dessa uppvisningar uppskattar dem helt heller. Det är nog både en och annan som pustar ut när de fått lämna arenan.

Det köper jag inte alls, de såg mkr nöjda ut och ridbarheten på samtliga hade man önskat att betydligt fler hästar hade

Men hur man uppfattar hingstvisningarna beror nog på vilket syfte man har. Jag söker hingst till mitt sto och vill se hur hingstens grundgångarter ser ut, hur den verkar svara på ryttarens hjälper o s v. Jag är alltså inte intresserad av hur showig den är i strålkastarljus...

Återigen mur många gick i strålkastarljus??? De var inne ca 10 min på banan och hur många av dessa såg du? Strålkastarljuset sattes på vissa av hingstarna i slutet precis innan de gick ut.

Och att man sätter strålkastarljus på De Noir resp Sir Donnerhall är ju knappast något man kan klaga på för de har ju redan visat vad de duger till i aveln så där borde det ju inte vara så viktigt att se deras grund gga direkt :grin:

Man få inte glömma att Tullstorp och Flyinge har lite olika förutsättningar också.
På Tullstorp står ju publiken inne på själva banan, sträcker man ut en hand så kan man klappa på hästen när den susar förbi. På Flyinge sitter pupliken bakom höga sarger, lite ovanför och på avstånd från hästarna.

Det måste vara betydligt mer skrämmande (och trängande) för en häst att "utsättas" för publiken på det sättet som det blir på Tullstorp.

Jag gillade båda visningarna. Det var olika ja, men ingen var dålig. Jag tycker inte heller att någon av de som visades på Flyinge verkade stressade (eller jo, möjligtvis de två körhästarna som invigde det hela).

Jag säger tvärtom faktiskt. Höga sargar där publiken sitter precis i ögonhöjd brukar vara lite mer spänt än folk på marken.

Ja körhästarna håller jag med om :D

Jag kom på en sak som jag inte gillade på båda visningarna. Att hopphästarna inte alls visades i trav. Det tycker jag är synd! Även fast att jag vet att trav inte är så betydelsefullt på en hoppehäst...

Jag såg alla hopphingstar i trav :D De kom in i trav på arenan och de travhoppade i princip alla

Snodde några inlägg.

Jag har aldrig varit på hingstvisning innan.

Jag gillade inte riktigt inställningen till hopphingstarna. Hur högt travhoppade Balouhästen egentligen tex?

Tyckte upplägget för hopphingstarna var väldigt bra. Att man kan travhoppa en hingst så högt ser jag endast som en stor merit. Folkt travhoppar sina hästar alldeles för lite över lag i Sverige det är ett ypperligt sätt att träna styrka.

Dressyrhingstarna tyckte jag visades rätt vettigt i de flesta fall (även om jag inte gillar dressyr på högre nivå, ser alltid så "pressat" ut). Det var lite klapp till traven i slutet typ som ett ärevarv men inte värre än så.

Jag kan dock lätt föreställa mig hur illa det kan se ut på andra visningar.

Fast du missar att jag skrev "för en utomstående". Med det menar jag "någon som inte var på plats", med andra ord det respektive hingststation valt att visa på nätet som marknadsföring från sin visning.

Tullstorp visar egna filmer, med lugna, trevliga hingstar där man får en bra helhetsbild.

Flyinge visar vad åskådarna råkar ha filmat, dvs klipp med hingstar som går på max i trav med strålkastare och applåder i takt. Jag skulle aldrig våga mig på att välja en hingst på basis av ett sånt klipp, det säger rätt lite om hingsten. Alltså har man missat ett marknadsföringstillfälle, och istället valt att låta åskådarna ge bilden av spänd show snarare än avspänd avelsvisning.

För övrigt har jag också varit på internationella dressyrtävlingar, och jag har aldrig varit med om att publiken klappar i takt stora delar av programmet. Applåderna brukar vanligen komma efter avslutad ritt. Jag har heller aldrig sett ett dressyrprogram på internationell nivå där hästen bara gått i max anspänning, ökad skritt finns ju i programmen av en anledning - för att ge ekipaget tillfälle att visa avspänning.

Missar du att det finns filmer på samtliga hingstar hos PS resp de andra stationerna och baserar man sig på en enda hingstvisning skall man kanske vidga sina vyer lite ;)

Vi diskuterar ju hingstar som har presterat en hel del, mer än de som visas för övrigt i Sverige vågar jag påstå

Tyckte upplägget för hopphingstarna var väldigt bra. Att man kan travhoppa en hingst så högt ser jag endast som en stor merit. Folkt travhoppar sina hästar alldeles för lite över lag i Sverige det är ett ypperligt sätt att träna styrka.

Dressyrhingstarna tyckte jag visades rätt vettigt i de flesta fall (även om jag inte gillar dressyr på högre nivå, ser alltid så "pressat" ut). Det var lite klapp till traven i slutet typ som ett ärevarv men inte värre än så.

Jag kan dock lätt föreställa mig hur illa det kan se ut på andra visningar.

Jag gillade inte inställningen för det kändes som för mycket show på hingstens bekostnad. Det var liksom "mer, mer, mer" på vissa av hingstarna på ett lite tråkigt vis, tyckte jag alltså. Men jag erkänner villigt att jag inte är alls hemma på hoppning.

Fast nu var det ju i ärlighetens namn inte alls det som sades, utan att han blivit mentalt skadad av för mycket hingstvisningar. Och då inte att han är rädd för applåder, utan att han lärt sig att förknippa hingstvisning = maximal anspänning, trava på max, stress. En häst som väl befäst det går rimligen inte att tävla sen, för tävling går inte ut på att visa maximal anspänning och ökad trav enbart. En tokstressad häst kommer förmodligen inte gå att visa alls på ett vettigt sätt.

Att man kan förstöra en fin unghäst genom felaktig (och/eller för hård) matchning och dåliga erfarenheter är väl ingen hemlighet?:confused:

Det är väl inte frågan om att hästen i grund och botten nödvändigtvis är "felavlad", utan att man lärt den att applåder=maximal anspänning, att man lärt den att bli stressad av allt som liknar en visningssituation. Givetvis är det lättare att lära en känslig häst det, men samtidigt vill man ju ha känslighet hos en topphäst i dressyr? Det är väl ingen som hävdat hingstar som Ampere är ett bra val för hobbyryttare i lättklass för den delen, då vill man kanske ha mindre känslighet och kallare nerver.

När jag läste det om Ampere så föll han direkt bort som ett alternativ han är trots allt 7år och borde klarar av att visas upp för folk enligt mig.

Jag vill kunna avla fram hästar OM de inte blir för de stora klasserna en häst som ändå går att sälja till "vem som helst" utan att behöva friskriva sig för temperament och andra olater.

Tycker dressyren borde ta tag i detta med sina spända hästar som blir oridbara när det händer något runt dem. Man kanske måste börja tänka om! Sluta att avla så mycket på nerv och istället avla på ridbarhet!!

Han har ju visats men jag hade gärna sett honom live :)

Denna ligger på PS egen hemsida

http://www.schockemoehle.com/typo3c...bellenauswahl/res/players/player_flv_maxi.swf

Tycker han är en vacker hingst som verkar ha ett bra temperament och underbara bakben :))

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Varför fungerar inte mina citeringar ...

Ja det är den enda hingstvisningsfilm jag sett inget annat hur han beter sig ute i vimlet ?

Är det pga av den filmen som du anser att han har bra temprament ? Då har väll ALLA hingstar bra temprament som kan gå en filmad hingstvisning ?

Senast ändrad:

Jag gillade inte inställningen för det kändes som för mycket show på hingstens bekostnad. Det var liksom "mer, mer, mer" på vissa av hingstarna på ett lite tråkigt vis, tyckte jag alltså. Men jag erkänner villigt att jag inte är alls hemma på hoppning.

Ja jag förstår men håller inte med. Tyckte det var väldigt trevligt att se att de hoppades "fram" genom travhoppning och ser inget unikt i att man travhoppar hästar högt. Själv har jag travhoppat väldigt högt på träningar för Roffe och ingen av mina hästar har mått dåligt av det på något vis.

Tycker att hoppningen var väldigt bra visad på Flyinge och man hoppade inte överdrivet högt heller. Tränar ju i Flyinge och de hinderstöden är inte så värst höga ;)

kl

är det nån som hört nån info om hur man får tag på skovens rafael i år?
hästak har inte kvar honom och på flyinge finns han inte.

ska man beställa själv från danmark eller hur tänker de?? :confused:

Så som jag förstod så går han genom Flyinge genom samarbetsparten katrinelund för där finns han med.

Här har du ytterligare en film på Temptation ! Så det är bara att leta så hittar man :))

http://www.salgshest.dk/k11/temptation_n.wmv

En film på 1 hingstvisning och Katrinelunds egen film i ridhuset sen finns det 1 film när han travar på en raksträcka som 3 åring och några so unghäst innan han blev godkänd ...

Inget ur tävlingsammanhang inga resultat därifrån så hur är han i vilmet .
Det är det jag efterfrågar .

Jag gillar själv Temptation men undrar över hans temprament och dessa filmer talar inte något om detta ?

Stedinger finns också på en hingstvisningsfilm och ser snäll oh trevlig ut men har annat rykte o sig ...

Vilket jag heller inte vet något om och skulle vilja veta hur det står till med tempramentet ? Den jag inte är orolig över är Ampere s temprament ,men Temptation och Stedinger ?

Mia

KL
Jag upplevde ingen hingst som stressad på Flyinge (körhästarna var lite stressade dock). Alla skrittades på lång tygel utan problem.
PS var väldigt konsekvent när det gällde hans hingstar, hoppade de ett dåligt språng fick de göra om det.
Jag gillade visning, det var fin ridning och allt såg så enkelt ut. Travhoppningen av Balou kändes lite för showens skull och det var väldigt kul att se, vilken styrka hästen har i baken.

Jag har alltid tyckt Balou sett trist ut på bilder men jag blev väldigt positiv överraskad av honom live.

Nu ska jag börja spara pengar till en betäckning med Diarado nästa år ;)

Fast något har han väl gjort med tanke på att han vann 4års championatet, så det visar ju iaf att han varit ute någon gång

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka