Sv: Fler stuterier för distand-araber?
Komihåg att de finns de som mest intresserade av att få fram den bästa distanshästen och inte primärt värnar om arabens utveckling.
Jag rider vilken ras och korsning som helst med vilken utseende som helst - om den passar mig och är en bra distanshäst. Addis häst Fachall som jag red hade tex lite russ i sig
Jag blev oxå väldigt förtjust i många anglos på EM i Frankrike för två år sedan. Sen har jag två traraber, egna uppfödningar själv och deras typ bekymrar mig inte så mycket.
Jag tycker inte att man ska sätta likhetstecken mellan distansavel och arabavel även om det nästan alltid är samma sak. Jag har dock den största respekt för de som vill förbättra arabaveln och försöka få fram, vackra duktiga distansaraber! Jag är själv intresserad av crabbet (älskar fuxar med mycket vitt....)
I den bästa av alla världar köper distansryttarna sina hästar av distansuppfödare som då får feedback på sin avel och kan förbättra den så ryttarna får ännu bättre hästar osvosv
Nu är vi inte där än utan flertalet distansryttare köper billigaste hästen (det går lika bra med selleri
) eller misslyckade galoppörer/travare som inte var tänkta för distans.
så ännu är vi inte inne i den goda spiralen.
Men för all del - starta jättemånga stuterier - träna och tävla hästarna och visa att de är bättre än oplanerad distansavel så kanske köparna kommer (vad är hönan/ägget?)
Jag tycker det vore så roligt om sporten kom igång och vi tom fick tränare, uppfödare och ryttare om kan satsa och få in pengar på distans