Flatcoated retriever frågor

Rouise

Trådstartare
Har sökt runt lite i forumet men hittar inte riktigt det jag söker.

Så nu vill jag höra från er som har flatte.

För och nackdelar med rasen.
Hur mycket aktiverar ni era hundar och vad gör ni?
Hur ser erat liv ut runtomkring, jobb, familj, studerande, bor i hus, lägenhet etc och hur funkar det i relation med eran flatte.
Hur skulle ni säga att dom funkar att träna lydnad med?
Vad skulle ni säga att favorit sysslan är, om flatten själv får välja så att säga?

ja allt ni kommer på och gärna några bilder om någon har.

Senast ändrad:
Sv: Flatcoated retriever frågor

Jag har inte ngn direkt erfarenhet av rasen förutom att jag är med och håller grundkurser på klubben.
Den erfarenhet jag har av dom är att i slyngelåldern så är dom ganska så upp i de blå :D SUPERGLADA, allerta och typ överallt.
Men ska man jobba med sin hund så är ju hundar med motor sådana i den åldern för att hamna på lagom nivå sedan. Det som flatten har som utmärker dom är väl det där hysteriskt glada mot folk.
Jag har två sådana hundar själv, en med flatte i sig och jag älskar ju den typ av hund. Så jag ser det inte negativt. Hur lätt är inte sökarbetet med en hund som ÄÄÄÄLSKAR folk liksom :p

Enligt mig...
Fördelar: alltid glad, ställer upp på allt. Lätt att ha att göra med, älskar människor, oftast bra motor, trevlig! Oftast väldigt lätta med andra hundar.
Nackdelar: kan ses som flamsig och lite tramsig, sjukdomsbiten (främst cancer)

Min är åtta nu, han aktiveras med lydnad och spår just nu ca 4-5 gånger i veckan. Vi kör elitlydnad och spårar personspår allt ifrån korta spår till spår på 1,5 km med långa liggtider. Tidigare så har vi apporterat en del, tränat sök och viltspårat. Märker att aktiveringsbehovet blivit mindre och mindre senaste året, tidigare aktiverades han mer och längre. Utöver detta är det ju dagliga promenader, simning och cykling.

Just nu studerar jag, vi bor i hus med stor tomt, tidigare så har vi bott i lägenhet men alltid på markplan med tomt utanför. När jag jobbade så var han hemma halva dagarna eller hos mina föräldrar.

Min är lättmotiverad i lydnaden och tycker det är kul, och det är den uppfattningen jag har av de flesta flattar - men de måste få aktivering på fler sätt än bara lydnad! Favoritsysslan är absolut apporteringen - det de är avlade för och visar verkligen dess rätta element.

Jag har en ganska stor hane, såhär i efterhand hade jag nog hellre valt en nättare då det märks att han är "tung" i kroppen i tungjobbade marker.

033.jpg
[/IMG]
074.jpg

Tack till er båda för svar! Och jätte fina bilder!

jag själv har inte mer erfarenhet av flatte mer än träningskompisar på klubben och i de hundkurser jag själv har varit instruktör för, så jag känner att jag vill ha lite mer information från fler människor.

Jag själv har en Amerikansk cocker spaniel flicka som jag älskar över allt annat, hon tycker om att jobba, vi tränade och tävlade lydnad rätt aktivt ett tag men har nu på senare år börja tycka att det är rätt tråkigt när kraven kommer, dvs hon vill lattja runt lite på lydnadsplanen men det får inte bli så strikt som det krävs på tävlingsplanen för då tröttnar hon på nolltid och vi tar oss inte igenom ett helt program, Agility tycker hon är roligt men hon har lite dåliga bakknän så det vågar vi inte gör allt för mycket. Vi tränar på hennes nivå helt enket. Men känner nu att jag hade velat ha en till hund att träna lite mer seriöst med lydnad men är även sugen på apportering och viltspår, även andra typer av spår och sök, något jag inte pysslat nämnvärt med tidigare men är väldigt nyfiken på! Gärna ska hunden kunna följa med till stallet då och då.

Hur är det med pälsvård på dem, klipps/trimmas dom?

Fler får gärna ge sin åsikt om rasen!

Jag har en sexårig hane som tyvärr rehabiliteras efter upptäckt artros i ryggen. Det går förvånansvärt bra, och han klarar nu 7 km joggning och ännu längre koppelpromenader, svårare att vara lös för då röjer han lite för mycket. Han blir allra lyckligast när han får apportera, vilket vi inte kan göra så mycket just nu men någon sök-apportering om dagen klarar han.

Att leva med flat innebär att ha världens bästa kompis. Den som jag har nu är omplacerad och är en smula otrygg och tycker matte är bäst av allt. Men tidigare flattar har varit mer säkra i sig själva och inte haft problem med att lämnas hos hundvakter och liknande.

Jag är uppväxt med flat och har svårt att tänka mig en annan ras. GLÄDJEN är så smittande, men självklart ska man vara beredd på mycket motion. Min kommer långt på endast motion men man ser att han lyser upp på ett annat sätt när man tar fram apporten!

Fördelar:
En tålig, arbetsvillig hund som alltid gör sitt bästa.
Lättskött päls. Man trimmar öron, hals, tassar och svans om man ställer ut. Borstar pälsen 1-3 gånger i månaden och badar när dom är skitiga.
Går oftast bra ihop med både katter, hästar och andra djur.
Går oftast bra ihop med andra hundar, fungerar bra i större flockar.
Väldigt matte/husse-kära, går igenom eld för "sin människa".
Underbara att arbeta med, gör alltid sitt bästa.
Duktiga spårhundar

Nackdelar:
Uppfattas ofta som flamsiga och jobbiga (Enligt mig en ren uppfostranssak)
Är lite för vacker för sitt eget bästa = många avlar för mycket på utseende och glömmer bort/struntar i att det är en jakthund
En del tenderar att vara för veka, och kan då vara osäkra och stressiga

Hur mycket aktiverar ni era hundar och vad gör ni?
Tränar jakt, cyklar, simmar och promenerar 1-3 timmar om dagen. Klickertränar och tränar lydnad när andan faller på. Spårar både personspår och viltspår som aktivering.

Hur ser erat liv ut runtomkring, jobb, familj, studerande, bor i hus, lägenhet etc och hur funkar det i relation med eran flatte.
Bor på gård med tre flattar och en blandras. Sambo som jobbar dagtid och jag jobbar oftast kvällar och helger. Fungerar utmärkt, hundarna älskar att vara ute på gården och är det i princip hela dagarna när någon är hemma. Det är sällskapliga hundar som älskar att åka ut på äventyr. Åker hellre med i bilen än stannar hemma, även om man bara ska till affären.

Hur skulle ni säga att dom funkar att träna lydnad med?
Passar utmärkt.

Vad skulle ni säga att favorit sysslan är, om flatten själv får välja så att säga?
Jaga! Apportera och anstränga både kroppen och hjärnan till det yttersta.

Bilder på min Devil!
222034_10150240662201413_685746412_9208692_2912647_n.jpg

Med en and
223410_10150232673851413_685746412_9128309_2106822_n.jpg

427661_10150732201971413_685746412_11864110_1191677504_n.jpg

Spårat viltspår

421024_10150728084051413_685746412_11851110_439926993_n.jpg

Devil (vänster) och kullbrorsan Dary som min sambo äger

Tack för svar och för fina bilder!

Hur ser det ut med kontroller av olika de slag, ska dom höfled/armbågs röntgas? Hur ser det ut för rasen har dom generellt sätt bra/dåliga höfter/armbågar. Ögonlysning ska det göras?

Hur är det med cancern som man hör om, cancer i vilken form, hur pass vanligt är det? Kanske finns nån sida där det går att läsa lite om det? kan ju faktiskt googla lite på det också :idea:

HD/ED ska röntgas. Ögonlysa ska man göra på avelsdjur men långt ifrån alla gör det på "vanliga" hundar. Höft- och armbågsleder är generellt sett bra. Det finns vissa linjer som man gärna ska undvika för att slippa späda på statistiken. Kommer inte ihåg exakt vad sifforna var förra året, men någonstans kring 10% har HD C eller sämre.

Cancer är vanligt. På FRK HS hemsida (www.frk.nu) finns det info om ett forskningsprojekt som är igång nu, där man försöker komma fram till varför cancer är så vanligt.

Tack! Skummade lite igår och det verkar som en mycket bra länkt där jag fick av dig, ska läsa lite mer ordentligt så fort jag får tid till det!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 374
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 209
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 078
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka