Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Fast jag tycker det var nyss det var fem månader kvar! Tiden bara rusar och nu är det ju snart. Jag ska återkomma med tidsuppfattningen när vi är framme vid hämtdax, så ni har en lite bas i er studie. ;)

Hur ser det ut på hingstfronten nu, är det några mer hingstar än Brynje 218 och Bellman 230 som är färdiga inför 2010?

Brynje 218 står 2010 på Grönkulla

Bellman 230 står 2010 på Stall Pettersborg

Argus ska stå hos stuteri Udda 2010. Gandalf är hos stuteri Kry. Chalander och Aslan hos Frö om jag inte fattat helt fel?

Ja Argus ska stå hos mej, en unghingst som jag tror oerhört mycket på. Älskar hans möderne linje oerhört:love:, har följt den under många år. Mumsas Athena 2916 är mina ögon en märr som har "det" S.Mykke 156 var vi intresserade av när han blev godkänd, och Lykke125 vilken hingst vilka rörelser, vilken utstrålning. Och nu äntligen får jag äran att ha Argus här:bump::bump:

Ja Argus ska stå hos mej, en unghingst som jag tror oerhört mycket på. Älskar hans möderne linje oerhört:love:, har följt den under många år. Mumsas Athena 2916 är mina ögon en märr som har "det" S.Mykke 156 var vi intresserade av när han blev godkänd, och Lykke125 vilken hingst vilka rörelser, vilken utstrålning. Och nu äntligen får jag äran att ha Argus här:bump::bump:

Oh ja den sidan är jag förtjust i med :love:

Lite mer på hingstfronten! Fyndig Saluut ska stå hos Stall Ekenberg, Susanne Grönkvist:laugh:. Och Melvin är kastrerad.:(

Han fick väl inte fortsatt tillstånd eftersom han inte klarade bruksprovet? Och var det inte så att han hade vita tecken? Isf får han ju inte visas igen... *eller hur var det? *

Han fick inte fortsatt tillstånd för att han inte klarade bruksprovet, de hade ju kunnat göra ett nytt försök nästa år om de hade velat? Men då har de antagligen inte velat göra det.

Angående tecknen så hade han väl vita hår i pannan tidigare som nu har "växt bort" eller så är han fel-passad, eller nåt, för vitt i pannan hade han iaf inte längre vad jag hört..

Men han hade väl bara tillstånd på 2 år? Ska han göra om det nästa år måste han visas för nygodkännande, eftersom han inte fick b eller förlängt i år? Eller har jag missförstått`?

Äsch, jag ska inte spekulera, har ju ingen aning varför de kastrerat :rofl:

Jo hán hade bara tillstånd på två år så han hade inte fått vara i avel nästa år, men hade kunnat göra ett nytt försök med bruksprovet nästa ås och i så fall fått gå i avel igen året därpå, så fick jag åtminstone det förklarat för mig..

Men jag har nog ännu mindre koll än du, jag har aldrig ens ägt en hingst :p

Tråkigt ! Med mer rutin på körningen och ett nytt korrekt pass så hade han gått igenom nästa år, stod i passet att han hade stjärnämne men jag kunde då inte hitta något under luggen inte.

Har hört en tråkig nyhet, Denver är död och de andra hästarna i samma stall är oxå sjuka. Blev så ledsen när jag hörde om det!

God Jul & Gott Nytt År !
Önskar vi er alla från oss på Pettersborg

3 månader kvar till Pepsi ska föla, måtte det gå bra i år:angel:
När jag var hos far så kände jag även sparkarna i Thea och Paljett:banana: Spännande!

Sparkar gör det hos oss med, vilken underbar känsla!
Men jag tycker synd om Venus och Ester (Ninni), vilka vildar i magen. Fyra hovar som trummar mot bukväggen, tur man inte är häst...:grin::p.
Då jag ju är ny på den här fronten med föl på hemmaplan, så är jag redan nu nervös inför fölningarna. Hur har ni löst fölvaket? Har ni riggat upp kamera eller kör ni på ren rutin,känsla och märker när det är dags? Tar tacksamt emot råd av er proffs:).
Ester vänster i bild och Venus till höger. (I mitten min lipizzaner Pluto Tünder).
Durl=http://www.pixbox.se/pic30065636]
30065636.jpg
[/url]

Använder inga "hjälpmedel" utan låter det gå på rutin. Oftast märker man när det är tid, även om man börjar med nattliga tillsyner innan, för att gardera sej. Kamera kan säkert vara bra då de flesta vill föla " i lugn och ro". Men som sagt jag litar på mag känslan, och oftast stämmer den.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 934
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21