Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Ja, jag håller med på att man ska lita på magkänslan men då jag är borta hela dagarna så är jag rädd för att hästen ska föla på dagtid. När jag jobbade på ett stuteri för många år sedan så födde "mitt" sto (det jag ansvarade för) tvillingar på dagtid. Jag märkte att hon började bli lite orolig i boxen och sedan svettas på halsen och bakom frambenen. Tyvärr gick det inte bra då bägge tvillingarna fick hjälpas ut och de var dödfödda. :cry: Detta har gjort att jag är extra rädd för att hästarna ska föla på dagen när jag inte är hemma, man kan ju inte ta hur lång semester som helst och vaka först tre veckor före uträknad tid och vem vet, man kanske får vänta tre veckor efter utsatt tid i stället. :D:D
Har funderingar på att ge grannarna kikare i present, så de kan hålla koll på min hage då de är hemma på dagarna. :p:p

Jag hade satt upp en kamera i stallet för att ha koll när mina ston skulle föla,så man inte behövde störa dom på natten.Fick våra första föl -08 .:laugh:
Men man såg på juvret när det blev vaxproppar då vet man ju att det snart är dags,När ska dina få föl? Min Ester o min Bitte ska föla i maj och då riggar vi upp kameran igen.Superbra tycker jag.:idea:

Bra ide med att ge grannarna en kikare:D

Innan jag köpte mina fjordingar hjälpte jag en tjej som oxå hade lipizzanare ,hon hade haft en hingst som hette tunder.

Vad lustigt, heter hon möjligtvis Carina? I så fall kan det vara samma Tünder vi pratar om :D Jag köpte honom av Carina 1 april 1995 fast jag hade honom först ett år på foder.
Lustigt att du också har en Ester. Min heter visserligen inte Ester i pappret men jag tycker att Ninni är så fruktansvärt fult namn så att jag såg direkt att hon är en liten Ester så hon kallas alltid för det.
Ja, kamera står högt på listan här också. Vilken sort har du använt? Är det svårt att rigga upp och koppla ihop sånt? Är inte så superinsatt i filmandets värld. :p

Förlåt, glömde svara på din fråga: Venus som jag ju lånar från Grönkulla ska föla i mitten på april och Ester nio dagar senare :laugh: Jag förstår att det inte kommer att bli så men på pappret är det nio dagar senare. :D

Jajamän hon heter Carina,jag hjälpte henne med napoleon kallades för nappe.En riktig speciell herre.
Jag köpte min kamera på jula,den heter wireless cmos camera.Den är för mörkerseende ,var inte svårt att sätta upp den,kopplandet överlät jag på gubben.Fast väldigt bekvämt att bara titta på tvskärmen inne.Har ju inte så långt till stalletca 100meter.:angel:
Mina ston skiljer det ca15 dagar mellan fölningarna i år.:laugh:
Vad roligt att du säger liten Ester.Jag brukar säga my little ponny om min Ester.:love:

Vad häftigt! Då kanske du även har sett Tünders dotter Napolitana Baby också? Carina hade ju ett sto som hon hade låtit Tünder betäcka innan jag köpte honom. Nappe minns jag och har träffat honom en gång när jag var och betalade Tünder den första april 1995!(det var inget aprilskämt). Jo, Carina beskrev honom som mycket speciell och det måste jag säga att min älskade Tünder också är:love:. En sån häst hittar man nog bara en gång i livet men mycket är nog rasen, helt fantastiska hästar!!!. Mycket känsliga men ack så intelligenta, vilket både är på gott och ont!:p:D:p:angel:
Jag kan väl säga att det är ju mycket lättare med fjordhästar, eller vad tycker du?:D
Ska spana in Julas kameror. Tack för tipset!

Javisst har jag träffat baby och hennes mamma misty.Fast varken nappe ,baby,misty finns längre.Fick ta bort dom pga skador,sjukdom.:cry:

Jo det är lättare med fjordhästar.Dom är ju helt underbara.:love:

Men kära nån.....så tråkigt att alla tre är borta! Får jag fråga vad som hände med Baby?

Jag tror hon fick fång,va nåt med benet oxå.Du förresten är tunder ff hingst?

30163779.jpg
30163793.jpg

Skickar en bild på mina fjordston Ester tillvänster och Bitte till höger:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Vilka fina "tomtefjords"! Det är så härligt att se fjordhästarna i sin rätta miljö, alltså med snö runtomkring på bilderna. :)
Nej, Tünder är inte hingst längre. Jag kastrerade honom samma dag som jag hämtade honom för att jag inte fick tag på boxplats till hingst och han hade inget avelsvärde i den bemärkelsen då han ju tillhörde den sk lantaveln. Han hade väl inte tillräckligt många led bakåt, jag vet faktiskt inte riktigt. Han har i alla fall ett blått pass.
Vilka hingstar har du använt till dina fjordston?

Ester är betäckt med lysluggen,och bitte med aslan.Vilka är dina betäckta med?
Jag har ju 2st sen -08 som är efter Cirkus,varav den ena är vitblack.Vet inte hur jag ska hinna med alla,så funderar på att sälja en av dom.Fast inte så lätt ,jag kan ju knappt ge bort en kattunge utan o gråta blod.:crazy:

Aspen,Härligt val av hingstar, har själv haft Lysluggen på station! Vilka ben:love: Underbart vackert huvud. Hade Cirkus i fjor och väntar föl efter honom i Mars, ochså en trevlig individ.

Jag har Mykletind på båda. Ville passa på då jag ju visste att han skulle åka hem. Gillar Mykletinds fina temprament.
Jag förstår precis vad du menar med att det är svårt att sälja djur, de är ju ens bästa vänner. (Har bara gjort det 2 ggr i hela mitt liv......)
Så därför är det väl bara för min man att bygga ut stallet......:D:D:D:p:D om han inte i stället begär skilsmässa.......:crazy::p Nä, jag skojjar bara.

Gillar Cirkus kroppstyp, men är inte lika förtjust i färgen, annars hade jag gärna använt honom om något år eller två till Ester. :)

Tack för det,ska bli spännande o se vad det blir denna gång. Jag ville ha en liten hingst till bitte eftersom hon är ganska stor.Då föll valet på Aslan.Tror att det blir bra.Lysluggen har jag alltid gillat,och har hört att han ger stora avkommor,om det nu stämmer.Vad roligt att ni med ska få föl efter cirkus.:love:

Hej !
Antar att Bitte är dotter till min Björg 3131, då bör du nog välja mindre hingstar då denna stostam ger stora föl ändå, men jag vet inte hur det är med hennes dräktighet men Björg behöver x-tra B-vitamin vid början på fällning för att orka då detta tar rätt hårt på henne, samt att hon går över tiden med 10 dagar exakt varje fölning, vilket hon även gjorde med Bitte.
Vet inte hur Bitte själv har gjort med sina föl, har ju ingen info där!
Lycka till med magarna !:)

Ja visst är det Björgs dotter.Jag har ju bara tagit ett föl på Bitte som hon fick -08 Chanel E. cirkus 251.Men hon har ju haft ett föl med tidigare ägare,hette Belinda.
När hon fick föl -08 gick hon 336 dagar.Chanel som blev vitblack var väldigt stor när hon föddes.Hon är stor fortfarande145 fram 148 bak:love:
Bitte ser ut att vara lite trött för tillfälle, när brukar du börja ge x-vitaminer och hur mycket?

30221497.jpg
30221505.jpg
[/IMG] Chanel

Chanel alldeles nyfödd . När hon torkat var hon vit med låånga ögonfransar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar ge så fort jag ser hon blir trött och hängig, de ger verkligen allt till fölen. Sen brukar jag vara försiktig med fodringen sista tre månaderna så inte fölen blir för stora svårt att få plats med dem då.
Jag använder flytande B-vitamin från lantmännen och doserar enligt föreskrift men inget farligt med B-vitamin då de kissar ut överskottet.
Ja, kan finnas en chans att du får en röd då Bittes far ger rött och på mammas sida finns grått då Bittes bror född-09 är musblack, mycket kul färgkombinationer i denna dam.
Chanel lite lik moster Bjåhli vid födseln så feminin, jättesöt.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 934
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?