Fjordhästavel 2009

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ljulius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 959
  • Visningar Visningar 82 310
Sv: Fjordhästavel 2009

Så kul, vill oxå ha fölbebisar! Man ska kanske köra Norna till någon lämplig kavaljer, hm, ska tänka på saken!

*kl*

Läste precis i Ridsport om årets betäckningssiffror, kunde inte låta bli att skriva ett blogginlägg om det och givetvis måste jag posta diagrammet här...

fjordstatistik_59121613.jpg

Fy vad det ser hemskt ut! :cry:

Usch, fast å andra sidan är det lågkonjuktur och det finns kanske många som inte ens blir av med årets föl. Lite bättre att inte betäcka än att göra det och bli med två hästar som man inte planerat kanske många tänker. Fast visst är det dystra siffor....Hur många betäckta är de i år exakt? Strax över 100 ser jag, men mer exakt?

Hur ser det ut för andra raser? Är det genomgående nedåtkurvor? Melan raderna funderar jag om det är bara vår ras, vilka raser som svänger neråt, vilka som svänger uppåt och varför...

122 betäckta ston, enl Habina en minskning med 83% sen 1993 och 1993 hade det minskat med nästan 50% sen " storhetsåren"!
Okey under "storhetsåren" så slaktades en hel del föl, men utbudet var större, och som sto ägare så blev ju stoet "självförsörjande" Kanske inget att rekommendera, men en förklaring till den tidens högasiffror!
Hur vänder vi på sjunkande siffror?
Hur arbetar vi vidare från detta?
Hur står vi oss i konkurrencen med andra kallblodsraser?
Hur påverkar ex Tinkern´s etablering oss?
Varför har det inte betäckningarna sjunkit lika mkt bland de andra kallblods raserna?
Vet att ardenner och russ har någon typ av eu stöd sk "bevarande peng" tror att det hjälper dom.
Även om det är lågkonjuktur så måste vi som avlar tänka framåt, efter regn blir det solsken;)
Har 9 i stallet och 1 dräktig (Pepsi) och en leasad ev dräktig (Thea) Planerar ändå att betäcka 3 till nästa år! Är knäpp, jag vet:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Här har vi diagrammet. Tinker/IC är ju den ras som skjutit i höjden, även om Haflinger också verkar öka mer och mer. Tycker mig se en ökning på Nordsvensk och Ardenner efter 2001, var det då de började få bidrag? :confused:

29770424.jpg

Om någon vill ha statistiken på mail så är det bara att p.m:a mig adressen! :laugh:

Äsch, inte alls knäpp! Utan såna som dig skulle väl vår ras dö ut. Keep it up man! ;)

Villha,Villha, nu genast på momangen, älskar sånt!

Charlie fick 8-7-7-8-7=37p
Uddas Dinkel och Uddas Diva fick 38p vardera
Lovis fick 38p
Chessie (Charlies mamma) gick vidare till final men jag vet inte hennes poäng. Frederik Skovå + hans ägares 2st 1års ston gick också vidare till final men jag vet inte hur de gick för dem heller. Resten av fjordsen har jag dessvärre dålig koll på.

Fullständigt resultat(på fjordingarna)från Åstorp
Charlie 87787=37 (f 05 e Temperament)
Fredrik Skovå 99899=44 BIS
Uddas Dinkel 87788=38 (f 09 e S. Myckle)
Uddas Diva 87797= 38 (f o9 e S.Myckle)
Iskra 88887=39 (f09 e Ingvar Halsnaes)
Stenrike Maräng 88887=39 (f 08 e S.Spritz)
Höjgaards Ivana 87889=40 (f 08 e Trollfin)
Helgafin 98887=40 (f07 e Torsetsblakken)
Lovis 87797=38 (f 05 e Temperament)
Chessie 3296, 88897=40 (e K.Lavin)
Molly 87897=39p (f 95 e Siljar)

Fredrik Skovå blev BIS, 5 år på rad har det varit utställning i Åstorp med 60-90 hästar av alla raser och 3ggr så har BIS titeln gått till fjordingar:banana:

Ville bara berätta att vår uppfödning Kenzo blev godkänd för avel i Danmark igårkväll! Siffror kommer senare, men han fick 8 i helhet :).

Vi är mycket stolta och glada:laugh:!

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Någon som har testat den nya tekniken och kan bekräfta? Så här 30 år efter puberteten börjar jag bli sjukt trött på rakning och stubb...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Yeah but
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
34
Senast: Gunnar
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 188
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18