• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elmelts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 22 655
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel

*kl*

Jag är oxå jätte intresserad av vad alla har för roliga kombinationer och vad ni gillar för hingstar, själv är jag ju väldigt kär i Mimer 200, tycker han har allt en hingst ska ha, men jag kanske är lite partisk oxå... ;)

kl
En liten rapport från Tekla betäckt med Romeos Cabri.
beräknad fölning första veckan i maj, förvånade slank, har först senaste veckorna börjat fylla ut i flanken och ryggen. Börjar bli lite grinig och hungrig.
Funderar ungefär så här. Alla godkända hingstar är utmärkta avelsdjur så också de flesta stona under 15 år, enligt Morgan Johnsson, som jag tjyvlyssnade lite på vid Vetlandahelgen så är kvalitén hög på fjordingarna, nu behöver aveln breddas och "befästas" eftersom så få ston betäcks varje år.
För mina egna två ston, tänker jag så här. Gamla Mamma Dolly, musblack e.Klappre 77, ue.Mass 27, är ju själv ingen höjdare kanske, men hon har fått tre föl som är dubbelt så bra som hon själv är, och det är för mig liktydigt med avelsframsteg. Henne funderar jag på att betäcka med den grå Hauk Thun, då han gett en hel del fina ungar och dessutom är han grå. Vore roligt med åtminstone en grå avkomma undan Dolly.
Hennes dotter Tekla e. Tölve, blev diplomsto 2005. Henne tänker jag betäcka med nygodkända Isidor, för att han i likhet med alla andra godkända hingstar är en god representant för fjordingarna.
Det som både först och sist avgör för min del är att stammen på mina ston är lite udda, och det är jag jätterädd om. Att inte betäcka så att avkommorna genast blir släkt med alla andra, med följden att det blir svårt att hitta hyfsat obesläktade hingstar till dem, som tilltalar just mig. Jag vill ha mycket att välja emellan.

*kl*

Jag är oxå jätte intresserad av vad alla har för roliga kombinationer och vad ni gillar för hingstar, själv är jag ju väldigt kär i Mimer 200, tycker han har allt en hingst ska ha, men jag kanske är lite partisk oxå... ;)

Och för mej går han bort.....Pga att han är släkt med det mesta stomaterialet i stallet och har ju i princip samma gener som Tamlin!

VARFÖR? läste jag det där? :eek:
Jag som gillade Sindra, gillade Troja, gillade Roar. gargh. Säg att avkomman inte kommer vara till salu, snälla.:eek:

Hm ta bort två gamla köpa en yngling om något längre tag, drömmer vidare.

Jasså, datorn har blivit återupplivad!!! Kul att höra av dig!
Avkomman är inte gjord och inte född...Sindra kanske har lagt av...hemska tanke, men i mitt huvud finns den och är då ev också såld... Ska vi klona?/Lycka :)

Och för mej går han bort.....Pga att han är släkt med det mesta stomaterialet i stallet och har ju i princip samma gener som Tamlin!

Ja, han och Vidar (Tamlins pappa) är släkt, dom har samma "stammoder". Mycket bra linje, men det är klart, är han släkt med dina ston så är det ju inte mycket att välja på :)

Har inte träffat nga Temp avkommor men hoppas att inte det stämmer, då mitt sto är dräktigt med honom. Men träffade du honom under betäckningssäsong eller vintertid? det har ju rätt så stor betyddelse för vissa hingstars temp. Borde inte spela in men det har väl med hormoner att göra.

Det var under betäckningsesong så självklart tog jag hänsyn till detta, men jag hade inte velat att några av "mina" hingstar betedde sig så... Visst blir dom ivriga och hormonstinna under betäckningssesongen, men dom beter sig ändå acceptabelt. Har även sett en del av hans avkommor ute nu senare och dom är lite "stirriga" i mitt tycke.

Men det innebär ju inte att han nedärver det till din fölis :)

Senast ändrad:

Men det innebär ju inte att han nedärver det till din fölis :)

Självklart ärver inte min fölis hans temp. Mamman är underbar och det kommer fölet också bli :angel:
Mamman brukar få väldigt tuffa föl, men de brukar bli enormt bra i psyket som vuxna.

Självklart ärver inte min fölis hans temp. Mamman är underbar och det kommer fölet också bli :angel:
Mamman brukar få väldigt tuffa föl, men de brukar bli enormt bra i psyket som vuxna.

:rofl: det ser ganska lustigt ut när man skriver om tempramentet på Tempraments avkommor ;)

själv har jag ingen aning faktiskt! har inte träffat någon så där "närmre" att jag kan uttala mig..

KL

Har heller inget att avla på men skulle gärna vilja se en bild av Roar som det skrivits tidigare i tråden. Nån som vet?

vi har 3 generation här hemma nu.Vi har Pelly(bland annat mor till Prillan som tidigare nämnts i tråden). Sen har vi dpl Toppelina(u. Pelly e. torjus)och så har vi förra årets föl Isolde(u.toppelina e. torps gusten) hade ju vart kul om ja hade bilder på alla 3 men har iaf 2.
Isolde

Toppelina

KL

Har heller inget att avla på men skulle gärna vilja se en bild av Roar som det skrivits tidigare i tråden. Nån som vet?

Efwa, vår duktiga fjordhästfotograf har lovat se till att jag får hans officiella premieringsbild med det snaraste, det är ju dags både för hingstkatalog och uppdatering av hans sida på SFF.s hemsida. De kort som finns tillgängliga finns i sista numret av LillBlakken! :)

jag är nyfiken på avkommer efter lite äldre hingstar nån som vet??
tillexempel:
dovang
jolster

:bow:

/A

Vi hade en häst efter dovang dock så hade vi den hästen innan digitalkamera tiden så nån bild har jag ej. Hästen vart för övrigt 29 år, avlivades någon månad innan han skulle fylla 30 år pga kolik.

Avkommer efter jolster finns nog ett flertal som lever ex Pepsi som vann riks i brukskörning 1997. Finns bilder på www.pinge.eu antar jag.

Jasså, datorn har blivit återupplivad!!! Kul att höra av dig!
Avkomman är inte gjord och inte född...Sindra kanske har lagt av...hemska tanke, men i mitt huvud finns den och är då ev också såld... Ska vi klona?/Lycka :)

Oh nej då, men reservdelar är på gång till den ;)
Snor små stunder på bibliotekets hackande datorer.

fick ett pm om det också, PUUUUH!
Vilken tur då slipper jag frestas :D
ja klona kan du ju, eller så får du göra fler senare...

finns bilder på alla nypremierade och även de äldre, tidigare premierade som visades på hingstpremieringen i höstas i vetlanda på sidan ovan! (www.eligophoto.fotosidan.se)

även jättefina foton på diverse fina ston :angel:

Efwa är en klippa som alltid har kameran i högsta hugg :)

*knapplån*

Puttar lite på tråden och lägger in en bild på Sevi o magen.. ;) Den är tagen för en dryg vecka sen, alltså innan snön kom, men den är relativt färsk i alla fall.
Hon fölar i slutet av april och är alltså dräktig med Allman 204.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 431
Senast: ghost
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka