• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elmelts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 22 655
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel

men ska du åka fram och till baka varannan dag tills hon slutar brunsta? Det är ju svårt att pricka in exakt vilken dag hon bör betäckas.
Själv så brukar jag köra dit dem och låta de stå antingen tills de brunstat färdigt eller om det är långt så får de stå till de är dräktiga.

Nej, köra dit henne och sen hämta henne när hon slutat brunsta... Har haft mitt arabsto hos hingst nu två somrar låångt borta, då har hon åkt lastbil dit och hem, och jag har inte haft möjlighet att åka dit och vara med personligen när det har trasslat sig, så nu vill jag inte göra så med det här stoet.

Tips på hingstar? :)

*kl* ingen...

vill ha fortsatt rapport om era ston! är magarna stora nu? :d

själv står man med en "smal" dam här hemma och önskar att hon vore tjock. Att det blir betäckning i vår är då säkert :)

Jag tar mig friheten att lägga in en lista på de ston som var dräktiga i början av tråden. Vem vet, en av dessa föl kanske är min blivande häst? :angel:

Elmelts:

Daphne, e. Daler 180 – Heiden 132, betäckt med Temperament 227.
Essa 2807, e. Heiden 132 – Titan 82, betäckt med Temperament 277.

Lycka:

Hilde 3304, e. Furubäcks Io 210 – Furubäcks Seger 159, betäckt med Allman 204.
Saga-Primadonna, e. Furubäcks Seger 159 – Stasmann 146, betäckt med Allman 204.
Bonnie, e. Furubäcks Inter 191 – Solhems Nalle 127, betäckt med Tamlin Grönkulla 226.

Mumin:

Sevi 3016, e. Furubäcks Seger 159 – Vilgot 60, betäckt med Allman 204.

Jejan:

Tekla, e. Tölve 201 – Klappre 77, betäckt med Romeos Cabri 238.

Så hur ser det ut nu med stona?

bra bra! någon som har ett sto som platsar i listan?

och hur går det för era ston nu då?? *nyfiken och avundsjuk*;)

Liten dräktighetsrapport från Skåne följer:
Bonnie ser rejält dräktig ut nu, fölar i april redan så det har ju sin förklaring. Däremot så är både Saga och Hilde (Sevis dotter fö) ganska slanka ännu. De är uträknade till midsommar, det blev sen betäckning, Saga köpte vi inte förrän i juli och Hilde skulle egentligen varit på väg till ny ägare men så blev det inte.
Börjar se fram emot betäckningssäsongen 07 nu, vi har ju som vanligt en hel drös med fina hingstar i Skåne i år! Har inte riktigt bestämt oss för vem som skall betäckas, det är ganska många unghästar i stallet just nu!

det är härligt att se när magarna börjar puta ut rejält :)

såg att du (lycka) kommer ha Roar på station i år så det är mycket möjligt att jag kommer och hälsar på er om Åsa bestämt sig för att betäcka med honom!

Hur går det för er andra då? Vem blir först tro att föla...:confused:

Tar det som en uppmaning att det är dags att uppdatera läget.. ;)

Sevve ser rejält dräktig ut, och har så gjort ett tag, fölar i slutet av april. Den blivande fölungen har redan innan födseln hunnit byta ägare, nu ska det bli mammas häst..
Om det blir ombetäckning i år eller inte, och i så fall med vilken hingst, och vem som ska ha ett eventuellt föl, tvistas det fortfarande om. Det är inte alltid odelat positivt att äga hästen tillsammans med mamma, man får ju inte styra och ställa som man vill.. ;)
Det lutar nog åt att det blir fler föl.. Sevi ser så äckligt salig ut när hon vaggar fram med sin stoora mage, och, let´s face it, ska man satsa på och tävla och fortfarande ha ett liv, hinner man inte hålla igång hur många hästar som helst. Jag har insett (redan.. Haha!) att Sevi inte blir nån ridhäst, hon trivs bäst som skogsmullehäst, en yrkesroll som hon kan sköta bra även med föl i magen.
Det börjar ju snart dra ihop sig, men fortfarande kommer besluten att hinna ändras om och om och om igen, så vi får helt enkelt se vad som händer. Nu får vi först och främst se fram emot den bebis som dyker upp framåt vårkanten! :)

Jag funderar på att hitta ett sto i år som jag kan låna mage på. :o Eller, det bästa vore om jag kunde i viss mån få påverka vilken hingst uppfödaren använder till ett sto och så köper jag fölet vid avvänjningen. Förstår ni hur jag menar?

Kruxet är bara att jag inte vet hur uppfödare skulle ställa sig till något sådant. Jag menar, om de tänkt betäcka med någon utav hingtarna x, y och z och jag säger, "ta y, så köper jag fölet", borde inte det underlätta för uppfödaren då? Eller känns det ändå för osäkert för att man vågar ta föl? :confused:

Nä, varför skulle inte det kunna gå bra!? Jag har lånat livmoder förr, mitt ena femårssto är en sådan produkt, och hennes mamma har sedan fått två föl hos en annan uppfödare som lånat henne, i år är hon dock dräktig med Tamlin och det skall bli ägarens egen unge!
Vi lånade Bonnies mamma (Bengta e.Solhmes Nalle 127, ett rödblackt sto som jag avgudar) för två säsonger sedan men tyvärr så resorberade hon för oss, nu finns ju Bonnie här istället, det gäller att skriva ordentliga avtal bara, så brukar det gå alldeles utmärkt!
Jag hade inte alls varit omöjlig till något sådant, fast det är klart, hade jag funnit att hingsten som varit på tapeten, skulle vara alldeles åt hellskotta då hade jag kanske försökt avstyra!

Jag hade inte alls varit omöjlig till något sådant, fast det är klart, hade jag funnit att hingsten som varit på tapeten, skulle vara alldeles åt hellskotta då hade jag kanske försökt avstyra!

Säg inte för mycket nu Lycka. ;)

Som oerhört oerfaren uppfödare (ett föl bara!) ser jag det snarare som en fördel att uppfödaren kan säga "Nej, hördu x kan du inte välja till det här stoet, det blir inget bra föl". Självklart har jag en drös med fina hingstar jag skulle vilja var far till min nya häst, men inte på bekostnad att jag får en häst som exteriört blir helt tokig. :crazy:

Fåt ta och kika lite närmare på dina ston... Vilka hade du tänkt betäcka i år? :angel:

Har man hållit på med avel ett par år och som jag nog sagt förut, haft förmånen att titta både på hingstarna live vid flera tillfällen samt ofta även deras mammor och pappor och i en del fall ännu längre bak, så har man kanske lite annorlunda syn på en del saker! Det här är ju saker som jag kanske skulle akta mej för att lufta offentligt, jag har ju själv varit utsatt för "avelspolisen" när vi var unga och gröna, men vi valde ändå att gå vår egen väg både med positivt och negativt resultat! Nu skall man inte vara så rädd att chansa, vi har en kunnig premieringsnämnd och ett avelsråd, så de hingstar som går igenom är granskade både vad gäller härstamning, exteriör och annat, det är alls ingen slump att de är kvar som hingstar när Vetlanda helgen är över!!
Vi har ju dessutom ston som inte är speciellt lika exteriört så det är inte alls säkert att samma hingst passar alla ston här på gården! Därför är det så orerhört roligt att vi genom åren har haft förmånen att få låna andras fina hingstar under betäckningssäsongen!
Hingstarna som vi lånar är heller inte slumpmässigt utvalda! Både jag och gubben skall tycka om dem rent "synmässigt" (Björkhems Xerxes var en sådan hingst, vi plockade ut honom redan när tvåårshingstarna visades på ring-han bara satt kvar på näthinnan liksom...), sedan tittar vi förståss härstamningsmässigt på dem, vi har ju koll på vad det finns för stomaterial runt om oss OCH ett ansvar som hingsthållare att kunna erbjuda en hingst som som verkligen kan tänkas passa deras sto. Sedan är jag och dottern oerhöst förtjusta i rent ridbara modeller, dvs, vill gärna ha en lång, fin hals med bra ansättning och så är det ju GÅNGARTER förståss....
Vad som är tänkt att betäckas i år och som redan är bestämt är att:
Gråa, Furubäcks Sindra 2870 e.Lule 133, kommer att betäckas med Roar (hade tänkt Tamlin först, har en valack på tre med den kombinationen, som är trevlig), men Roar blir nog lika bra, troligen kommer den röda färgen att slå igenom, och så behöver hon hjälp att förbättra sina gångarter. Han har ju en himla fin hals och halsansättning och en jättebra trav som jag tror kommer att utvecklas ännu mer ju äldre han blir. Gillar hans pappa Golf Gudenå, också, gick juniorklasserna i dressyr på EM, härlig hingst! Hilde e.Furubäcks Io 210, kommer efter fölning att åka till Danmark och betäckas med Trollfin, det bestämde vi i höstas nere på Wilhelmsborg, är helt tagen av hans uppsyn!
Sol skall INTE betäckas, om hon får vara skadefri, annars hade jag snart gärna sett ett stoföl efter henne för att få behålla stostammen.
Sedan är stallet knökfullt, har ju två tvååringar och tre ettårsston samt tre pg, så det får nog räcka, om inte proppen går ur och det börjar dyka upp unghästspekulanter!
Fast det är ju så himla kul med avel....:love:

"Mina" bägge är båda fortfarande dräktiga. Essa går här hemma och ser ut som om hon vore högdräktig men ska föla först i slutet på juni. Lite för bra mat bär nog skulden i detta fall.
Daphne har jag, med väldigt blandade känslor, sålt till en familj i skåne som även köpte fölet i magen. De kommer träna lite med henne och de fråga en del om fjordtävlingar, så jag hoppas att jag får se henne på RIKS i framtiden. Men de var också intresserade av avel så vi får väl se.

Det har jag nästan fått förhandsinfo om.... Synd bara att hon skall behöva åka 25 mil för att betäcka med "grannens" hingst!!!
Ni är givetvis välkomna bägge två!:)

Det har jag nästan fått förhandsinfo om.... Synd bara att hon skall behöva åka 25 mil för att betäcka med "grannens" hingst!!!
Ni är givetvis välkomna bägge två!:)

hehe vad gör man inte för en bra hingst? :angel:

åker absolut med ner, inget går upp emot en resa som innebär att få se snygga fjordingar!

*kl*

Liten fråga... Hur är era föl efter Temprament? Jag va och hälsade på honom för att möjligen ha honom till ett av mina ston, men jag gillade inte hans temprament (ironiskt va? ;) ) och hans avkommor verkade lite "stirriga"... Sen har han ju inte så mycket bakom sig än och det spelade ju självklart in oxå men det hade vart kul och veta hur dom blev :)

Gråa, Furubäcks Sindra 2870 e.Lule 133, kommer att betäckas med Roar (hade tänkt Tamlin först, har en valack på tre med den kombinationen, som är trevlig), men Roar blir nog lika bra,

VARFÖR? läste jag det där? :eek:
Jag som gillade Sindra, gillade Troja, gillade Roar. gargh. Säg att avkomman inte kommer vara till salu, snälla.:eek:

Hm ta bort två gamla köpa en yngling om något längre tag, drömmer vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 431
Senast: ghost
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka