• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elmelts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 22 655
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel

Jag har två bra bilder, en hopp och en dressyr...

Dessa två bilder på Daler är tagna av ljossa

Dalercopyright.jpg

Daler1Copyright.jpg

Dessa två bilder på Daler är tagna av ljossa

Dalercopyright.jpg

Daler1Copyright.jpg
Tack Skogstomten för hjälpen! Jag vill bara påpeka att jag är mycket rädd om mina bilder, så detta är bara och då menar jag bara, för påsyn här! Jag vill inte hitta dem någon annanstans!

Men här får ni gärna kika, kritisera eller berömma! ;)

Mintre åring efter Daler är ett vackert sto med vackert huvud, rätt bra hals, fin kropp och bra ben. Hon är mkt rörlig med bra steg, extra + på skritten

Det är sååå spännande med avel, men det finns inget självändamål med avel. Någonstans måste målet vara att skapa hästar som går att använda till det man själv tycker är skoj.
Idag har jag varit på en liten tävling i precisionskörning, arrangerad av Östergötlands Fjordhästförening. På 35 starter i tre olika klasser deltog tre aktiva avelshingstar, två hingsmödrar och andra ston och valacker som är resultatet av den avel som bedrivs i Fjordhästvärlden. Jag blir alldeles lyrisk av att föreställa mig att dagens aktiva hingstar och ston på tävlingsbanan, om några år har sina avkommor till sina ägares stora glädje, kanske på samma tävlingsbana. Skickar bilder dig som du kanske kan lägga ut på de två hingstmödrarna. Tackar på förhand. Hingstarna finns det redan en mängd bilder på.
Den ljusbrunblacka heter Prillan och är mamma till Bellman e. Torps Gusten och den grå, Ria, är mamma till den nygodkände Isidor e. Hauk Thun.

Kul med många aktiva hingstar och en aktiv lokalförening. :)
Saknar det här uppe, fast det här hör ju till en anna tråd det jag snart börjar yra om.
Men har ni några tips på hur man får fart på medlemmarna så kan ni ju skicka något PM eller något.
Här är det på sin höjd lite utflykter eller löshoppning och då bara styrelsen :eek:

Mer bilder från ljossa och samma gäller ju för dessa bilder :D

Dalar 154
Dalargacopyright2.jpg

Dalarstrcopyright.jpg

Hugo 179 på SM -05
HugoCopyright.jpg

Linus på SM -05
Linus13kopiera.jpg

Mysluggen på SM -05
Mysluggen2copyright.jpg

Är det ngn som vet vilka hingstar som ska stå vart nästa år. Hatar att behöva vänta tills våren för att få reda på det.

Artig med eit fjordhesttema!
Eg bur i Norge, då. Så her er det nok av fine fjordingar.
I år har eg bedekket merra mi med denne flotte fyren her:

2606-10.JPG

2606-15.JPG

2606-18.JPG

2606-23.JPG

2606-24.JPG

2606-26.JPG

Denne fine rødblakke hingsten er ROSSMANN. Han er 19 år gamal, og er veldig lite brukt i avlen. Han er interessant stammemessig, og det er grunnen til at eg valgte å bruke han.
Stamtavle finnes her: http://ny.hestesenteret.no/hinfo.php?hest_id=872531&i=stamtavle
Håper på eit flott hingsteføl til våren!

Merra mi (som eg har bedekket med Rossmann) har vel ein del til felles stammemessig med ein del svenske hestar..... Ho er e. Vikar ue. Ene uue. Heiden. Stamtavle: http://ny.hestesenteret.no/hinfo.php?hest_id=942508&i=stamtavle
Her er eit par bilder av ho (ikkje verdens beste bilder):

2606-13.JPG

2606-8.JPG

Ho er nokså flott, og har faktisk 10 på bevegelser (rørsler), som er det beste som går an å få i Norge. Og det heilt utan danske hestar i stammen (he he....)

Til neste år håper eg på å få brukt ein annen gammal hingst (Sander, grå og fødd i 87. Også med interessant stamme) til ei grå merr som eg kjenner (og som eg har bestilt føl i frå), og kanskje til mi eiga grå merr og.
Stammen til Sander: http://ny.hestesenteret.no/hinfo.php?hest_id=872527&i=stamtavle

Viss det hadde gått an å bruke svenske hingstar, så hadde eg brukt Priffe. Nokon som har bilder av han???

Vi hade bilder på Priffe, rätt fina sådana påv rå förra dator :crazy:
Iannan vi köpte en cd-brännare...

Var i Norge står Rossman?

Är vi bara 4 st som är intresserade av fjordavel? Kom igen nu

Nejdå jag är väldigt intresserad men har varken fjording eller fjordsto... Däremot skulle jag inte säga nej till att skaffa en när jag får råd så jag läser mest...

PS. Gud vad mycket vackra fjordfoton...

Härliga bilder och framför allt. Härliga omgivningar :love: Varför är det inte så vackert där jag bor:cry:

*KL*

Hur går det nu då med era dräktiga ston?

Någon som har planer på betäckning till våren? :idea: Hingstval mm?:confused:

Själv ska min madame ner till skåne och Stenrike Spritz, har funderingar på att låna ett till sto och betäcka så tankarna är många om hingstar just nu!

Hilde går till Danmark, hemlig hingst... En skall betäckas hemma med vår egen hingst, hoppas på rött i den komb, det har det blivit förut, skall betäcka ytterligare en om jag får den hingst jag vill ha på station, annars får hon vara gall ett år!
Kul att planera nya fölungar!

Jag tycker väldigt mycket om både hingsten och ditt sto. De har utstrålning och bra typ. Hingsten är också fint musklad trots sin ålder. Fin färg också:love:
Jag funderar på en sak bara...
Hingsten ser lite lång och låg ut och enligt min uppfattning var Heiden också det. Det verkar som om ditt sto har ärvt detta, men det är svårt att se på bilderna.
Är du inte rädd att fölet får väldigt lång rygg den med?

Hej alla!
Jag har frågat förut nån gång, men jag är inte klokare....
Jag har ett sto e: Hegg 128 ue: Nore 20, hon är 135 cm, lång kropp, korta ben, grov bak, ganska grov hals (enligt mig) sött huvud, fint temperament... Äldre modellen?
Tänkt att betäcka henne i vår, men jag kan inte välja hingst!
Jag bor i Tiveden, vill inte åka alltför långt..
Tänker mig en lättare hingst med längre ben, högre mkh, kortare kropp, lite längre hals, naturligtvis korrekt i ben, gångarter...och en fin färg är ju ett plus! Har jag för höga krav? Kanske inte kan få allt?

Någon som har tips, tankar? :)
//Camilla

ja tyvärr kan man inte få allt, men vad du ska tänka på är ju att välja en hingst som kanske i första hand ger lite reslighet och med en bra halsansättning. Man måste ju börja ngn stans. Sen får man vara bered att få åka en bit, bättre åka till en hingst som passar än ta grannens som inte alls kommer passa.

Har du några exempel på en sådan hingst? Inte så insatt i vad de nedärver.. Första fjordingen jag betäcker.
Sen tycker jag det är svårt att avgöra det där med halsar, vad man tycker är kort/långt, grovt/smalt på fjordingar.

Jo, jag tar absolut inte första bästa, men jag vill gärna kunna åka med henne när hon är brunstig och ta hem henne på en gång..

//Camilla :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 431
Senast: ghost
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka