Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Antalet avelsdjur kan jag inte svara på men det här med hagarna tror jag att du kan hålla i shack med hjälp av mockning. Jag varierar mellan olika hagar och småplättar under sommaren och mockar allt.

För att minska parasittrycket ytterligare så se till att betesputsa alla hagarna, vinterhagen under sommaren när det inte går hästar där och sommarhagen efter att betet är slut.

Kanske du även kan låna in får för att låta beta av vinterhagen under sommaren och kanske ha dem på sambete med hästarna i sommarhagen.

Det här är det jag lärt mig att man håller parasittrycket nere med, bäst är det ju att kunna låta vissa hagar vila helt ett år men går det inte så går det inte.

Ett litet bidrag till listan med diplomston...Dessa ston premierades i Svenljunga och etta i ringen gick tidigare nämnda Malla med 10 på typ (109798)....:d

Därefter;

Björkhems Åh-Mi e. Magne 228 u. Björkhems Tessa-Mi (f. övrigt helsyster till Dimms pappa Bj. Xerxes...) ue. Botvid 196, 99898=43p

Minna e. Mimer 200 u. Monett 3035 ue. Knast Halsnaes 173, 40 p

Lyckängs Reva e. Alexander Lukas 183 u. Lyckängs Regina 3282 ue. Rimbo 178, 5*8=40p

Ett litet bidrag till listan med diplomston...Dessa ston premierades i Svenljunga och etta i ringen gick tidigare nämnda Malla med 10 på typ (109798)....:d

Därefter;

Björkhems Åh-Mi e. Magne 228 u. Björkhems Tessa-Mi (f. övrigt helsyster till Dimms pappa Bj. Xerxes...) ue. Botvid 196, 99898=43p

Minna e. Mimer 200 u. Monett 3035 ue. Knast Halsnaes 173, 40 p

Lyckängs Reva e. Alexander Lukas 183 u. Lyckängs Regina 3282 ue. Rimbo 178, 5*8=40p

Oj, är Tessa-Mi och Xerxes helsyskon, häftigt! Då håller han kanske måttet min lille kille!!!

Yep det är de! :love:

Stamnördar kan fortsätta läsa detta yrande, ni andra kan hoppa över! :angel:

Snacka om att mamma Pärle-Mi fick en strålande början på sin avelskarriär, synd att hon inte finns kvar idag, hade krävts ett föl till för att höjas.....

Mest framstående är ju helsyskonen Tessa-Mi (RIKS-etta 44p) och Xerxes men Ull-Mi (e.Tölve, exp England) fick också diplom (42p) och AB m (43p). Näste dotter Ylva-Mi (e Ringo) fick också diplom (41p), och hennes siste avkomma efter Magne vet du nog mer om, lille Ådi.....

Tessa har även hon fått en hyfsad start som avelsmärr;
Zenja (e.Brynje), diplom 42p
Åh-Mi, (e. Magne) diplom 43p
Ässa-Mi (e.Hauk Thun), f. 06
Örnar (e. Temparemant) f. 07
A....ngt (e.Magne) f. 08

Som tilltänkta ägare till Ässa-Mi förstår ni kanske denna utläggning, lite stolt måste man få vara över sin pållas fina släktingar! :D

Ja, Ådi blir dressyrhäst, det fanns inte potential alls för att bli hingstämne hos honom, men det skall finnas valacker också, och hans ägare är väldigt förtjusta i honom!

Bilder på diplomstona

Lyckängs Reva

lyckangsreva.jpg

samt Björkhems Åh-Mi

hmi.jpg

Diplomston 2008:

Sindarve Karamell e. Ismo Kry 208 - Lykke 125 - Eik 15. Stolinje: Gunda 256. 43 poäng.
Malla e. Kim Hero 221 - Dalar 154 - Sindarve Tullmar 118. Stolinje: Glittra 1045. 43 poäng.
Björkhems Åh-Mi e. Magne 228 - Botvid 196 - Alexander Lukas 183. Stolinje: Bella-Mi 381. 43 poäng.
Nowa e. Cheen Femtio 207 - Furubäcks Seger 159 - Kent 44. Stolinje: Britta 558. 41 poäng.
Felin e. Furubäcks Io 210 - Dalar 154 - Ene 55. Stolinje: Nory 92. 41 poäng.
Flora e. Hamlet 231 - Heiden 132 - Tim 110. Stolinje: Folda 46. 41 poäng.
Telmah e. Hamlet 231 - Siljar 157 - Graan 100. Stolinje: Tulle 234. 41 poäng.
Krissla e. Knast Halsnaes 173 - Ene 55 - Eddi 33. Stolinje: Nory 92. 41 poäng.
Lyckängs Reva e. Alexander Lukas 183 - Rimbo 178 - Ljosen 145. Stolinje: Solbjörg 199. 40 poäng.
Lovis e. Temperament 227 - Champis 160 - Bure 53. Stolinje: Gulla 362. 41 poäng.
Pandora Frö e. Hugo 179 - Ismo Kry 208 - Torjus 150. Stolinje: Maj 348. 40 poäng.
Dundra Unik e. Knastro 189 - Dalar 154 - Torjus 150. Stolinje: Bella-Mi 381. 40 poäng.
Uddas Penny e. Lysluggen 194 - Fröjd 148 - Enar 135. Stolinje: Ulla 13. 40 poäng.
Minna e. Mimer 200 - Knast Halsnaes 173 - Ljosen 145. Stolinje: Nory 92. 40 poäng.
Knuts Braska e. Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63. Stolinje: Grethe 26. 40 poäng. Rödblack...
Mynta e. Temperament 227. 40 poäng.
Yena e. Enar 135 - Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69. Stolinje: Lene 168.

Japp! Nu bär det snart iväg. Badad klippt och klar väntar han i boxen!

Halsen ser lite bättre ut efter sommaren och han har växt. Jag gissar så här;
87887=38 p.

Rapport under kvällen eller morgondagen! Håll alla tummar!

Jag håller tummarna jättemycket och ser fram emot en rapport! :)
Rapport!

Gick lite sämre än jag trott men när man såg "Kidde" och "Atari" i samma ålder förstår jag varför. Han är inte alls klar på långa vägar, för söt och valpig. Han är å andra sidan lite större (tror jag, svårt att säga på håll) och därmed senare (utgår jag från). Traven också, där finns mer, men jag vågade inte riktigt.

Siffrorna: 77887 = 37 p.

Kritik: Svag könsprägel, vackert huvud, grovt ansatt hals, bra kors och rygg. Välbenad från sidan, tåvid och tät. Taktmässig skritt. Kort trav med svagt påskjut.

Bilder på Pixbox så länge.

http://marion-micke.pixbox.se Kolla under "premiering Kvinnersta.

Senast ändrad:

Jag har tänkt, och pratat med 'Ljulius'. Jag är lite, eller ganska mycket, inne på att stryka mig och Ljass i år till Vetlanda. Träna järnet, bygga muskler, göra man av en pojk och komma nästa år. Han är valpig och han är inte klar i sin kropp. Jag har mailat Lars-Göran, och nu hänger det lite på vad han svarar. Han fick bilder och kritik.

Självklart åker jag ner ändå. Så jag kanske rent av har all tid i världen att styra upp en buke-hörna! :)

Oj, va han utvecklats sen dit senaste foto på honom! :o :love:
Men jag hoppas verkligen du dyker upp hur du än bestämmer dig för att göra! :D Och ja, jag tycker absolut att du ska anordna en "buke-hörna"! :D

Det finns alltid ett val, om än kanske inte så lätt??!!

Finns det en möjlighet att hålla hingsten ytterligare ett år och man tror väldigt mycket på den, eller premieringsnämnden har bett dig att behålla den för att den tycker att det finns utvecklingspotential, eller om den har en extremt trevlig härstamning, färg eller fantastiska tävlings/bruksegenskaper som kanske kan motivera till ett godkännande pga detta, ok behåll som hingst!

Men, det är aldrig heller fel att ta beslutet att låta honom falla för kniven, heller. Att bli en bra bruksvalack är ingen skam alls!

Som det är idag då t.o.m de hingstar som visats och godkänts på hingstpremieringen, inte är hingstar i mer än högst två år (ja, tappet är faktiskt så stort, från gkd 2,5 åring till bruksprovet hösten som 4 åring) får man kanske ställa sig frågan om det är lönt att lägga pengar och möda på att försöka få igenom hingstar som förhandsvisats med klass 2. Hur mycket intresse finns från ev stoägare att använda en sådan hingst? Det finns ju knappast engagemang nog att använda de unga hingstarna som redan är godkända OM de inte har turen att hamna hos någon etablerad hingststation som kan marknadsföra den hos sina kunder. Ska vi som hingststation vara intresserade av en unghingst så krävs det dessutom att den kommer att dra kunder eller att den skall kunna vara användbar på mina egna ston.

Vilka var det som satt i premieringsnämnden idag? Är det någon av de gubbar som dömer i Vetlanda om knappt två månader, så hade jag gjort som du, behållit honom hemma, antingen kastrerat eller om du har tid och ork och engagemang väntat ett år till.

Vi visar vår femte unghingst/hingst i höst, och de första åren var man väldigt entusiastisk, det resulterade i två hingstar med iallafall 38 p, båda rekommenderades att sparas, den ene pga vikande hingstlinje (e.Solhems Nalle 127) och den andre för sina extrema gångarter (10 skritt). Båda kastrerades veckan efter hingstvisningen och är uppskattade brukshästar bägge två.

Tamlin känner ni förmodligen till. Han hade turen att vara gångartshingst, ha en ovanlig färg med stark nedärvning. Vi var redan då etablerade hingsthållare och kunde dels betäcka egna ston som passade honom och dels få samma stomaterial utifrån. Det resulterade i ca 20 föl hans verksamma år. Bra kan man tycka, men absolut inte ekonomiskt försvarbart. Vi hade satt deadline hösten 07, för hans avelsverksamhet och skulle kastrera
t honom för att dottern skulle ha en hopphäst till att satsa på.

Mykletind, handplockade vi från Danmark för hans stam, lynne och för att hans avkommor redan gått högt i hemlandet Norge. Trots miserabla 38 p i fjor, har han haft ston för att folk är förutseende och inte vill missa ett tillfälle att tillföra nytt blod. Egentligen skulle han inte räckt till som hingst i Sverige, men de fantastiska resultat han har utomlands (Norges bäst bedömda hingst nånsin) gjorde att premieringsnämnden inte kunde ignorera honom, hade vi inte visst vad vi hade i vår hand hade han kanske varit en kastrerad hopphäst han också!?

I år visar vi en hingst som vi inte ens har fött upp själv och som inte kommer att tillföra vårt eget stomaterial nånting i form av avkommepoäng. Varför?? Ja det kan man ju fråga sig? Redan i vintras hade vi tänkt att hans hingstkarriär skulle vara slut, inte för att jag inte tror att han har potential, för DET har han, men:
OM han klarar nålsögat så har jag ingenting mer än en röd Brosett med hem i bagaget. Han är samma häst, som vi kommer att ha problem att ställa på station året därpå, han behöver dessutom utbildas för att klara ev bruksprov (kostar multum om man inte kan göra det själv) och eftersom han har oturen att bo här tillkommer dessutom en ridutbildning.
Vid ett ev godkännande kan han dessutom inte räkna med egna gratisston, eftersom han redan är släkt med en hel del av vårt stomaterial!

Rent ekonomiskt är det bättre att kastrera, det är god efterfrågan på fina valacker, en hingst däremot finns det knappast köpare till.

Så tänk kanske främst över vad du tänker använda honom till i framtiden, behålla, sälja....

Jag vet inte om det gick att få nånting vettigt ur det här, men kontentan är att ännu har ingen klass 2 hingst, lyckats klättra på poängskalan och klara ett godkännande, om det inte funnits särskilda skäl till det!

Det finns alltid ett val, om än kanske inte så lätt??!!

Så tänk kanske främst över vad du tänker använda honom till i framtiden, behålla, sälja....
Jag ska behålla honom. Han är ju den sista efter min Ljossa, så han är inte till salu. Vad som talar för är kanske att Ljossa var sen och blev ganska stor (147 cm), Temperament var ju inte heller helt utvecklad som 2½ år, vilken fjordhäst är det?

Jag fick inte fram den trav jag vet att han har heller och som sagt, han är valpig, både på in och utsidan. Han har inte vuxit till sig till den hingst jag hoppas han blir.

Vad som talar emot är att det finns en del Ljosen-blod i avel redan nu. Han växer till sig långsammare som hingst (är det inte så?). Han är just nu ganska brötig (det kanske går över, jag har ingen vana av unga hingstar).

Dt är inte något lätt beslut, men om jag skär honom så kan jag inte ångra mig. Så som det lutar nu, är att ge honom ett år... Eller, ja, eller nej... Jag vet inte, och just av den anledningen känns kastrering som ett ganska dumt beslut. Man kan ju inte ångra sig...

Oj, va han utvecklats sen dit senaste foto på honom! :o :love:
Men jag hoppas verkligen du dyker upp hur du än bestämmer dig för att göra! :D Och ja, jag tycker absolut att du ska anordna en "buke-hörna"! :D
Kommer gör jag så klart! Fast om det blir med eller utan Ljass återstår att se... Jag lovar att berätta så fort beslutet är taget!

Jag måste bara säga det att jag beundrar människor som håller på med fjodhästavel! Det är ju inte ekonomiskt hållbart alls egentligen, med tanke på vilka låga priser fjordhästarna säljs för! Man kan ju få en hyfsat välutbildad fjordhäst för runt 45000:- medans du kanske får ett "halvt" halvblodsföl för samma peng... Samma tid, samma jobb med definitivt inte samma pengar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 796
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka