Sv: Fjordavel 2008
Jag måste säga att det var ett mkt klokt inlägg, som många kan ta till sig.
En hingst i avel ska ha "det där lilla extra". Det där som gör att han syns i mängden, även i ett hav av gula
Avel är ett sånt lotteri i sig självt, det kan , även med de bästa förutsättningarna, bli ngt helt annat än vad man har tänkt sig. Men med de bästa förutsättningarna har man iaf oddsen på sin sida.
Personligen tycker jag inte att medelmåttor har ngt i avel att göra, och det gäller även ston. Det finns oftast ingen plan med sån avel, det är bara reproduktion. Man tar den hingst som står närmast, för man orkar inte med allt åkande. Sen om den hingsten har svagheter som förstärker stoets svagheter, det bryr man sig mindre om. Man vill ju ha ett gulligt föl....
Nu menar jag inte att alla måste avla med OS i sikte, men en hållbar individ med rätt förutsättningar för det tilltänkta området. En hobbyhäst är i många avseenden svårare att "tillverka" då den ska ha så mkt olika användningsområden, där så många saker är viktiga. Den måste dessutom vara lätthanterlig, barnvänlig på ett sätt som en tävlingshäst inte måste; där är det proffs som hanterar och de kan med sin kunskap hantera en häst med ett mindre fördelaktigt temperament....
Vad jag svamlar!
Kontentan är att jag tycker man ska tänka till ganska många ggr innan man har en hingst i avel. Se dig i spegeln och fråga dig "vad kan min hingst tillföra aveln? Vad har han som är så speciellt a att det bör/kan föras vidare? Vilka ston passar han till, hur många sådana finns det? Kan jag har honom på station själv, har jag den kunskapen? Kan jag ta emot ston på betäckning, med allt ansvar som det innebär, med foder, brunster, skador osv? Är det värt att hingsten kankse går helt själv i en hage för att träffa 2-3 ston om året? Har jag den tiden att passa brunstiga ston/betäckningar hela våren sommaren, med betäckningar var och varannan dag?" Det finns många frågor man bör ställa sig, och det här var bara ett axplock. Men jag har sett så många (nu kommer jag från en värld utanför fjordingarna om vi pratar avel) som inte har tänkt igenom vad det innebär att ha hingst. Vilket ansvar man har när man rider/kör/leder till hagen. Vad som kan hända om hingsten kommer lös på en tävlingsplats tex....
Och vem får stryk i slutet på dagen? Jo, den stackars hingsten som är så galen.... inte matte som inte har tränat/tagit med i beräkningen vad de helt naturliga hormonerna kan göra....
Ursäkta uppsatsen!