Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Jag måste bara säga det att jag beundrar människor som håller på med fjodhästavel!
Håller med, men till viss del bara ;) Vem orkar med en häst som inte "står där man ställer den", som hispar runt och har sig. Visst, det finns få bruna som är bra, men jag trivs bäst på en gul. Gillar mentaliteten och det sätt de är så allround.

Guldgult med ståndman är livet! Ekonomi eller inte, jag väljer med hjärtat, inte plånboken!

Ljossa: Jag såg dig! :D Men bara som hastigast när du gick in i ringen, sen var jag tvungen att putsa på mina lite. :)

X-ina blev godkänd på ridprov, stamboksförd och fick ett B. :banana: Inga poäng, hon är 15 år.
Och lille X-ando fick raden 77878=37p. "ordinär rastyp, vackert huvud, lågt grovt ansatt hals, bra bog, något svag rygg, välvinklat kors. Benad för storleken, relativt korrekt. Markbunden skritt, lätt trav med bra hasarbete."

Nu till den stora frågan: Är det värt att spara honom som hingst och visa? Det kanske man inte kan svara på än? Han är drygt tre månader nu.
Vad har nu godkända hingstar fått för poäng på fölmönstring?

Lycka: ditt inlägg om hingstarna var jätteintressant! Har de nämnda visats som föl, och vad fick de då?

Jag måste säga att det var ett mkt klokt inlägg, som många kan ta till sig.

En hingst i avel ska ha "det där lilla extra". Det där som gör att han syns i mängden, även i ett hav av gula ;)

Avel är ett sånt lotteri i sig självt, det kan , även med de bästa förutsättningarna, bli ngt helt annat än vad man har tänkt sig. Men med de bästa förutsättningarna har man iaf oddsen på sin sida.

Personligen tycker jag inte att medelmåttor har ngt i avel att göra, och det gäller även ston. Det finns oftast ingen plan med sån avel, det är bara reproduktion. Man tar den hingst som står närmast, för man orkar inte med allt åkande. Sen om den hingsten har svagheter som förstärker stoets svagheter, det bryr man sig mindre om. Man vill ju ha ett gulligt föl....

Nu menar jag inte att alla måste avla med OS i sikte, men en hållbar individ med rätt förutsättningar för det tilltänkta området. En hobbyhäst är i många avseenden svårare att "tillverka" då den ska ha så mkt olika användningsområden, där så många saker är viktiga. Den måste dessutom vara lätthanterlig, barnvänlig på ett sätt som en tävlingshäst inte måste; där är det proffs som hanterar och de kan med sin kunskap hantera en häst med ett mindre fördelaktigt temperament....

Vad jag svamlar!

Kontentan är att jag tycker man ska tänka till ganska många ggr innan man har en hingst i avel. Se dig i spegeln och fråga dig "vad kan min hingst tillföra aveln? Vad har han som är så speciellt a att det bör/kan föras vidare? Vilka ston passar han till, hur många sådana finns det? Kan jag har honom på station själv, har jag den kunskapen? Kan jag ta emot ston på betäckning, med allt ansvar som det innebär, med foder, brunster, skador osv? Är det värt att hingsten kankse går helt själv i en hage för att träffa 2-3 ston om året? Har jag den tiden att passa brunstiga ston/betäckningar hela våren sommaren, med betäckningar var och varannan dag?" Det finns många frågor man bör ställa sig, och det här var bara ett axplock. Men jag har sett så många (nu kommer jag från en värld utanför fjordingarna om vi pratar avel) som inte har tänkt igenom vad det innebär att ha hingst. Vilket ansvar man har när man rider/kör/leder till hagen. Vad som kan hända om hingsten kommer lös på en tävlingsplats tex....
Och vem får stryk i slutet på dagen? Jo, den stackars hingsten som är så galen.... inte matte som inte har tränat/tagit med i beräkningen vad de helt naturliga hormonerna kan göra....

Ursäkta uppsatsen!

Ljossa: Jag såg dig! :D Men bara som hastigast när du gick in i ringen, sen var jag tvungen att putsa på mina lite. :)

Hm, jag hade lite häcken full jag, många hormoner och många att spana på. Jag tyckte ändå han skötte sig riktigt bra! Jag är nöjd.

Vem var du då? Jag såg ston med föl mest hela tiden, jag minns kanske mest de som gick med två ston och två föl... Hörde du dit?

Kläder? Hjälp mig "se" dig! :laugh:

hehe, när jag visade hade jag svarta byxor o vit skjorta, och hon som höll i fölis hade lika. X-ina är ganska ljus i färgen och lillen X-ando likaså. Jag hörde inte till de som var två. Ser du mig? ;)

De andra fölen hade ju massa svart redan i sina manar, X-ando har lite lite ljusbrunt än så länge! Syns knappt.

Hm, nope, jag har ingen bild. Det kan dock bero på att jag hade 100-koll på Ljass. Han skötte sig fint, men krävde verkligen 100-koll. Det fanns de som inte riktigt kunde se att man hade häcken full och kom väl nära...

Kul i alla fall till dina bra poäng! Grattis!

Finns det kanske någon bild på er? ;)

Utvecklas gör ju hästar ovasett ras hela livet, inte minst ridning eller körning i rätt form utvecklar ju halsens form och gångarterna.

Våra premieringsförättare är dock utbildade i att hitta hästen bakom hästen, dvs de skall kunna se igenom valpighet etc. och se vad det kommer att kunna bli av ett råmaterial. Vi skall inte underskatta dem, Ronn och Morgan främst har dömt 2,5 åriga hingstar i många år och har ett tränat öga för vad som kommer att finnas i framtiden.

Det är det som är skillnaden på utställning och premiering, hade du visat på en utställning - DÅ döms ju dagsformen!

Visst har Temperament (mfl hingstar) utvecklats sedan de visades som 2,5 åringar, men han hade dock gott mått poäng för att anses vara värdig att gå igenom nålsögat.

Själv tycker jag att det är intressantast att se hingsten som råmaterial dvs som två eller treåring, det är ju sådan han ser ut in real life, dvs det är förmodligen så han kommer att prägla sina avkommor!

"Fuska" eller förädla, kalla det vad ni vill, kan man göra på många vis. Gångarter jobbar man med över bommar och serier, så att baken musklar sig, och bogarna lösgöres. Våra unghästar skall jobba i rätt form redan från första dagen de kommer i linan eller tömkörs - alltför många fjordhästar utvecklar underhals i unga år som inte går att få bort - de blir därigenom svårridna, ligger i handen och lägger vikt på frambenen - vilket i en förlängning även gör att de kan paja i knäna.

Det här var en utläggning långt ifrån det egentliga inlägget - ber om ursäkt!

Jag och Habina tänker jobba litegrann med statistik framöver, vad fölisarna får för poäng och vad som sedan blivit av dem som vuxna.
Tyvärr är det bara Östergötland och Södra Skåne som har fölmönstringar eller fölbedömningar så det blir ett litet material, men nånstans skall vi ju börja eller hur!?

Vi hade fölchampionat 00 då Temperament och Tamlin var föl, Temperament vann klassen med 40 p, typ 9( delsiffror finns nånstans i arkivet), Tamlin visades inte eftersom jag ville visa lite andra hästar, men han visades som ettåing på sommarpremiering med 40 p, minns inte riktigt delsiffrorna mne han hade en 9 på skritten.

På samma fölchampionat visades Ihor e.Vidar 198 u.Isadora (halvbror till gkd Indro) med 77887037 och jag tror att han som 2,5 åring uppnådde 39 p.

Jag skall lufta arkivet framöver och se vad som finns för matnyttigheter att ösa ur...

Utvecklas gör ju hästar ovasett ras hela livet, inte minst ridning eller körning i rätt form utvecklar ju halsens form och gångarterna.

Våra premieringsförättare är dock utbildade i att hitta hästen bakom hästen, dvs de skall kunna se igenom valpighet etc. och se vad det kommer att kunna bli av ett råmaterial
. Vi skall inte underskatta dem, Ronn och Morgan främst har dömt 2,5 åriga hingstar i många år och har ett tränat öga för vad som kommer att finnas i framtiden.

Det är det som är skillnaden på utställning och premiering, hade du visat på en utställning - DÅ döms ju dagsformen!

Visst har Temperament (mfl hingstar) utvecklats sedan de visades som 2,5 åringar, men han hade dock gott mått poäng för att anses vara värdig att gå igenom nålsögat.

Själv tycker jag att det är intressantast att se hingsten som råmaterial dvs som två eller treåring, det är ju sådan han ser ut in real life, dvs det är förmodligen så han kommer att prägla sina avkommor!

"Fuska" eller förädla, kalla det vad ni vill, kan man göra på många vis. Gångarter jobbar man med över bommar och serier, så att baken musklar sig, och bogarna lösgöres. Våra unghästar skall jobba i rätt form redan från första dagen de kommer i linan eller tömkörs - alltför många fjordhästar utvecklar underhals i unga år som inte går att få bort - de blir därigenom svårridna, ligger i handen och lägger vikt på frambenen - vilket i en förlängning även gör att de kan paja i knäna.

Det här var en utläggning långt ifrån det egentliga inlägget - ber om ursäkt!

Vi behöver lite utläggningar ibland, iaf jag :D

Just det där är så viktigt att komma ihåg, skillnaden på en utställning och en premiering! Att de vet att hästarna är unga och valpiga men försöker se igenom det för att se vad det egentligen är.

Jag har varit med på rätt många premieringar/utställningar genom åren, dock inte så mkt på fjordhäst. Det upphör aldrig att förvåna mig vilka "ursäkter" folk kommer med för att hästen inte fick de poäng man ville ha. Bara som lite kuriosa kommer ett axplock:

"h*n har aldrig haft manen knoppad, h*n blev så spänd när det tog emot uppe på halsen att h*n inte kunde trava! Måste komma ihåg att ha manen oknoppad nästa gång!"

"det var ju BLOMMOR överallt, klart att han blev spänd!"

"det fattar väl vem som helst att man inte kan ha en unghäst SJÄLV inne på banan! Då blir det inte bättre än så!"

"träns?! Måste man ha det på en hingst? Nej, det går inte, jag tog hem han från betet imorse, han har aldrig haft träns"

"h*n va kissnödig, då kan man inte visa upp sina gångarter såklart"

"är det JAG som ska visa hästen?! Varför har ingen sagt ngt?!"

"jag hade ingen aning om att h*n va halt, vi tog en rövare och hämtade upp h*n* på vägen hit!"

"gud va RENA alla hästar är!"

Hihi, ett litet axplock av roliga kommentarer jag har hört ute bland folk :rofl:

Just det där är så viktigt att komma ihåg, skillnaden på en utställning och en premiering! Att de vet att hästarna är unga och valpiga men försöker se igenom det för att se vad det egentligen är.

Sen ska man ju oxå komma ihåg att det kan ju bli en oerhört trevlig individ ändå, även om den inte är bland de högst bedömda rent exteriört :D

Min ursäkt är att domarna inte förstår vad de missar:angel:. Men som sagt det är ju samma häst som man kommer med till premiering/utställning som man åker hem med. Min Allyson är en underbar häst :love:. Som kommer att fortsätta vara hingst även om han inte går igenom. Innan ni hoppar på mig om att han ska vara hingst så har jag möjligheten att ha honom som hingst. Han går tillsammans med andra hästar. Anser mig själv som kapabel att hantera o fostra en hingst. Allyson har ändrat min och de flesta av mina vänners åsikter om fjordingar. Han är ju så väldigt trevlig och stabil. Ush vad jag bladdrar men så är det ibland ;)

"gud va RENA alla hästar är!"

Haha denna är lite rolig, jag blev förvånad när jag var på premiering med nordistanten. Fast åt andra hållet! Av stona var hon helt klart renast och blankast och jag hade knappt tid att rykta henne ordentligt innan hon skulle in. Där var hästar som gick in med oborstad man och svans:eek::D

Som kommer att fortsätta vara hingst även om han inte går igenom. Innan ni hoppar på mig om att han ska vara hingst så har jag möjligheten att ha honom som hingst. Han går tillsammans med andra hästar.

Jag resonerar likadant om Charlie! :)

Ja, och då är det en annan sak. Men hur många ggr ser man inte hingstar som vandrar ensamma i en hage, fram och tillbaka, fram och tillbaka. DÅ undrar jag för vemss skull de är hingstar....

Sen är det skillnad åpå folk som har kunskap nog att ha hingst, som vet att dt ÄR en hingst och som kan ta hänsyn till hormonerna. Som inte slår sin häst så fort den låter och som låter hästen vara häst.

Det ska inte spela ngn roll om det är en hingst, valack eller ett sto. Den ska ha samma möjlighet att vara häst och bete sig naturligt.

*hoppas inte alla tar mina utläggningar på fel sätt*

Kloka tankar! Jag tar åt mig och funderar vidare. Jag vill vänta in L-G's svar också innan jag bestämmer mig.

Kastrera är ju inget man har ogjort, så hellre vänta lite än ångra sig.

Han hade 39 på fölmönstringen, 9 på typ och en sjua på traven (superkissnödig). Ronny bad mig då att vänta lite med att skära honom...

Han går tillsammans med andra hästar.
Ljass också, inte just för tillfället, men jag har en hyresgäst med en elvaårig valack på väg in och vill inte blanda med något nytt bara för en vecka...

Ljass har gått med mamma och hennes flock, med en helt ny blandad flock ston och unghästar och föl när vi skiljdes av, därefter jämnåriga, två olika vid olika tillfällen, en äldre paint och en jämnårig samt en äldre fjordvalack. Han har funkat med alla, bortsett från kraftmätning vid hopsläppet. Sen har han snällt accepterat sin plats.

Gå ensam känns inget vidare. Jag är av åsikten att om de kan gå med andra ska de det, precis som många andra.

Nu känns det som om jag försvarar mitt val att avvakta med kastration, kanske gör jag det, men återigen, han man skutit så har man. Jag har (tror jag) tiden och möjligheten att vänta ut honom ett år till. Inser jag att jag inte kan, orkar eller hinner med detta, då får jag ta nytt beslut då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 796
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka