Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Du har helt rätt, visst är det så.

Jag behöver inte se längre än till min lille Grå hemma. Det var inte mkt han kunde när han kom, gå över männskor? Det är väl helt ok!

Men det folk många ggr glömmer bort är att utsätta dem för de situationer som är jobbiga. Annars kan man alsdrig träna och bli bättre. Är hästen livrädd för kor så hjälper det ju inte att träna med kaniner.....

Sen är ju alla individer (som tur är!) med olika förutsättningar för att ta till sig träning, men det är en del av charmen, och delvis därför jag älskar unghästar!

*oj vilka uppsatser*

Haha, ha, låter som en unghäst. ( och hingst oxå ) Det kommer ju lite med åren, lungnet. Tyckte Thyra var halvgalen när vi köpte henne som 2 1/2 åring. Och dessa trotsåldrar, vid 3 och 5. Hjälp.
Vad fin hon var Ljossa, är så avdundssjuk på alla dessa långa pannluggar.

Apropå unghingstar och pannluggar så har Grålle lyckats förstöra Julles pannlugg totalt!

*muttrar att Gandalf får bo inne tills han lär sig veta hut!*

*kl*
Det kanske är någon här som har något bra tips på danska fjordhästuppfödare? Är ju inte så duktig på danska så googlingen går inget bra :crazy::D

Gå in på Fjordhesten i Danmark, länk från Svenska Fjordhästföreningen. Jag tror att du kan få ner deras hemsida på engelska också, jag är ju halvdansk så jag fixar väl danskan någorlunda. På högersidan på deras hemsida har du en hel drös uppfödare och stuterier.

Vi åker ner på lördag till Höjgaard och tar nog en sväng om Ågerupsgård också när vi kör hem.

Tack!
Den engelska versionen var inte jättebra....men löste nog den danska ganska bra iaf :D Dags att börja fundera nu om jag ska köpa mig ett föl om 2 år ;)

Här sätts gränser vill jag lova! Han vet nog hut alltid. Det är bara det att han ett vanvettigt kort minne. De gränser jag sätter på måndag kväll är borta på tisdag morgon. (Undra om det där guldgula kommer från guldfisken hemma i akvariet?)

De är nog det jag saknar mest, att han inte minns utan man måste ta nästan samma diskussion om och om och om igen... Han rättar sig för stunden och med tid, men det tar ju hundra år. Sen är han världens bästa ändå, med en arbetsvilja utöver många jag träffat. Han gillar jobb, toppade öron och full koncentration. Det är bara vägen till jobbet, sela, leda, hantera som är så tröttsam då och då...

Jag antar att det är ålder och kön. Ljossa var säkert hemsk stundtals (hehe... Oh ja...) fast det har man väl glömt på de 16 år vi hade. Stegen känns väl stort från 21 år klok fjordsto till galen 2½ år fjordhingst...

Måste avsluta med att bara ta hans arbetsvilja igen. Om det håller i sig blir vi vassa på SM 2012!!

Charlie har också en helt outstanding vilja att jobba! Energiskare häst får man nog leta efter - iallafall när det kommer till att träna och lära sig nya saker!
Och även Charlie har perioder där han behöver påminnas om sin status... ;) Haha... Det är nog som du säger: Gul(d) som i guldfisk... ;)

Hmm, var får Gandalf ditt ifrån då? Grå som i grådvärg kanske`?

Grå som i att ge mig gråa hår kanske *smart*

kl
Nä, nu saknar jag Habinas listor!
Jag önskar mig en lista på årets Diplomston. Det vore nåt att gotta sig åt.

Det är nog olika från individ till individ. Dimm är oerhört hormonstinn, det har han varit sedan ettårsåldern. Det innebär att han vaktar som en hingst, markerar brunstiga ston, är obestridd flockledare (3 ettåringar, 2 fjord och ett halvblod samt en tvåårig klapphingst). Vi försökte göra ett hopsläpp i fjor höstas med MT men det var störst omöjligt för han la sej inte för den store pojken som jag tyckte skulle vara en bra mentor för honom.

DOCK! Att hantera honom är inga som helst problem, han brukar följa med till ridhuset, lite gapig, men inte värre än när jag har med ett ungsto, när vi promenerar om tömkör så finns det väldigt gott om hästar i närheten, oftast på båda sidor om vägen. Han blir väl nån cm större, men inga dumheter.

Häromdagen drattade jag på ändan nere i byn, när han puttade till mig efter att ha skyggat för en soptunna. Då ställer han sig helt sonika och titta på mej och står still tills jag kommit på fötter igen.

Jag tror att hans godvillighet beror mycket på att han redan är så stabil i sin könsroll (låter som en psykolog...) han behöver inte lägga energi på att bevisa nåt han redan vet.

Givetvis kommer han nu att bära sig år som värsta idioten när vi kommer till Vetlanda!!!!

Pojkarna kommer iallafall att få åka i varsin transport, eftersom MT åker brett.

Ja tack!!! Fast stressa inte Habina, hon skall göra ett litet jobb till fjordhästföreningen först!!!

Haha, det är redan gjort. :p Skall skicka in det idag, men jag väntar in i det längsta med information från arrangörerna...

Lista på diplomston kommer under dagen. Tänkte skriva lite mer uppdateringar på min blogg först. :angel:

Diplomston 2008:

Rangerade efter poäng, därefter pappa.

Sindarve Karamell e. Ismo Kry 208 - Lykke 125 - Eik 15. Stolinje: Gunda 256. 43 poäng.
Nowa e. Cheen Femtio 207 - Furubäcks Seger 159 - Kent 44. Stolinje: Britta 558. 41 poäng.
Felin e. Furubäcks Io 210 - Dalar 154 - Ene 55. Stolinje: Nory 92. 41 poäng.
Flora e. Hamlet 231 - Heiden 132 - Tim 110. Stolinje: Folda 46. 41 poäng.
Telmah e. Hamlet 231 - Siljar 157 - Graan 100. Stolinje: Tulle 234. 41 poäng.
Krissla e. Knast Halsnaes 173 - Ene 55 - Eddi 33. Stolinje: Nory 92. 41 poäng.
Lovis e. Temperament 227 - Champis 160 - Bure 53. Stolinje: Gulla 362. 41 poäng.
Pandora Frö e. Hugo 179 - Ismo Kry 208 - Torjus 150. Stolinje: Maj 348. 40 poäng.
Dundra Unik e. Knastro 189 - Dalar 154 - Torjus 150. Stolinje: Bella-Mi 381. 40 poäng.
Knuts Braska e. Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63. Stolinje: Grethe 26. 40 poäng. Rödblack...
Mynta e. Temperament 227. 40 poäng.
Yena e. Enar 135 - Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69. Stolinje: Lene 168.

ett sto till från Hjärnarp:
Uddas Penny 98788 40p, Diplom e Lysluggen 194 u Paula 3312 ue Fröjd148 äg stuteri Udda

Diplomston 2008:

Sindarve Karamell e. Ismo Kry 208 - Lykke 125 - Eik 15. Stolinje: Gunda 256. 43 poäng.
Nowa e. Cheen Femtio 207 - Furubäcks Seger 159 - Kent 44. Stolinje: Britta 558. 41 poäng.
Lovis e. Temperament 227 - Champis 160 - Bure 53. Stolinje: Gulla 362. 41 poäng.
Pandora Frö e. Hugo 179 - Ismo Kry 208 - Torjus 150. Stolinje: Maj 348. 40 poäng.
Dundra Unik e. Knastro 189 - Dalar 154 - Torjus 150. Stolinje: Bella-Mi 381. 40 poäng.
Uddas Penny e. Lysluggen 194 - Fröjd 148 - Enar 135. Stolinje: Ulla 13. 40 poäng.
Knuts Braska e. Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63. Stolinje: Grethe 26. 40 poäng. Rödblack...

Det var bra att du påpekade det där med exem för jag hade aldrig annars tänkt på det, om det inte var uppenbart att hästen hade det. Det är ngt jag mest associerar till islänningar och så har jag faktiskt aldrig träffat på en häst med exem.

Mkt att tänka på innan man åker ut och tittar på häst. Ni övriga som har köpt häst i den ålder jag tänkt (2-4 år) hur har ni gjort med besiktning? Jag skulle helst vilja göra en klinikbesiktning med röntgen på min vanliga klinik men det funkar ju inte om jag köper häst från långtbortistan (södra Sverige). Brukar ni röntga och om man ju inte kan göra allt vad borde prioriteras då? Det kostar väl dessutom en del på svensk klinik med röntgen? Sist jag var in på klinik och gjorde böjprov och tog åtta röntgenbilder kostade det 170 euro och det verkar ju vara mkt billigt jämfört med svenska priser.

Jag åker alltid till en finsk klinik för att jag har lika långt dit som till närmsta svenska och för att den finska är billigare och har bättre rykte.

Ännu ett dimplomsto.. Denna gången hos Stuteri Rubin :)

Malla e. Kim Hero u. Rimma 24-01-1093
109798=43p

Jag slänger också in ett GRATTIS! :D

Diplomston 2008:

Malla e. Kim Hero 221 - Dalar 154 - Sindarve Tullmar 118. Stolinje: Glittra 1045. 43 poäng.
Uddas Penny e. Lysluggen 194 - Fröjd 148 - Enar 135. Stolinje: Ulla 13. 40 poäng.

Vad är minimum antal avelsdjur som behövs? Med avelsdjur menar jag även unghästar på tillväxt. Vad anser ni som redan har avel?

Jag oroar mig också för hagmarkerna, som det är nu kommer hästarna ha tillgång till en stor vinterhage och en gigantisk sommarhage, men det kommer inte att vara möjligt att variera hagarna mer än så. Är det för stor smittorisk?

Puttar upp de här frågorna, då det känns som de försvann i mitt förvirrade babbel. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 797
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31