Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Ah, men den har jag ju redan sett! :p ;) Ser fram emot fler bilder efter helgen!! :D

Lovar! Ska bara be någon knäppa lite. Däremit kan det bli hårt med svarta byxor, jag har visst haft lite fuktigt i min garderob... :(

Det var dock längesen jag ens använde dem... Jag får kolla i gubbens... :) och just det, grön väst!

Två nya diplomston rapporteras det om i gnägg-tråden.

Sindarve Karamell (Ismo Kry 208 - Lykke 125 - Eik 15) och Knuts Braska (Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63).

Ringo + Hugo verkar vara ett säkert kort. Undrar om han skall få bli Ariels kavaljer. :angel:

Du skulle ju ABSOLUT inte betäcka henne :angel:

Akta dig nu så att du inte gör dig ovän med någon!! :mad: :p
Och btw, jag håller inte med!! ;) :D

Haha, så klart är det så att ston är mer personliga, det är bara ni med hingstar/valacker som inte klarar av dem. :p:rofl:

Nä, skämt åsido funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är i personlighet mellan valack och hingst. Jag har ju haft både sto och valack, och valacker känns liksom, jag vet inte, avstängda på något vis. *Svårt att förklara*

Jag har ju haft mest hingstar, en valack innan (några ston) och måste säga att jag föredrar dem. MEN julle är ett undantag, möjl för att han ändå var 3½ lite drygt när jag kastrerade. Då tycker jag att jag fick allt det som jag älskar hos hingstar utan " allt annat" :P Typ, bitas, tjoa, tjimma, stimma... Ja, ni fattar :P

Som Kyra en gång sade : "En hingst frågar man, en valack säger man till. Men till ett sto får man skicka en ansökan i tre exemplar."

(för övruigt ett av mina favorit-citat!)

Haha - har du träffat min vallack?! :rofl: :rofl: :angel:

Alltså, avstängd är väl fel ord. *vet inte hur jag skall förklara*

En valack säger man åt: "Gör en framdelsvändning." Så gör han det.
En hingst ber man snällt: "Gör en framdelsvändning." Så gör han det.
Ett sto lämnar man in en skriftlig ansökan: "Jag ber att få anhålla om att göra en framdelsvändning". Efter två veckor svarar stoet: "Nä, jag känner inte för det".

:rofl:

Ah, har Kyra sagt det! :p Fick höra det från en bekant en gång och det stämmer sååå bra. :D

Jag föredrar hingstar och ston. Hingstar är oftast ganska smålata, de jobbar bra i 30-40 minuter, sen har de en förmåga att koppla bort och tänka på nåt annat, korta intensiva pass fungerar bra på dem.

Ston är fräckt, man måste vara kompis med ett sto för att det skall fungera, men hittar du kemin med ett sto så, gör dom i princip allt för dig. Dotterns Sol är exakt sån, det var bara att inse efter ett tag att det var hon och dottern och hoppning. Det som var meningen från början, dvs jag,hon och dressyr det funkade liksom inte. Jag tror att hon skulle gå genom eld för att tillfredsställa dottern.
När hon är i riktig tävlingskondition så är hon ett riktigt spektakel att ha att göra med, illvillig, slår med huvet och tom småbits. Ju dummare ju bättre hoppar hon.

Liv och hennes dotter Etna är också stora personligheter. Det finns massor av bus i huvet på bägge två, det riktigt lyser om dem, men arbetsvilliga och glada.

Tyvärr har jag inte hittat min dressyrstjärna ännu, men hoppet är väl det sista som överger en.

Fast visst hade det varit bra med en valack, inga tankar på betäckning, bara träna och tävla...

Ja, det skall väl vara enda fördelen med dem. :devil:

Ljulius låter hälsa att han är oerhört förnärmad och kommer aldrig mer vara med på bild igen; bland såna hemska typer! Dessutom låter han häsla att han visst kan betäcka ston, det går ypperligt även utan bollar! :devil:

Ljulius låter hälsa att han är oerhört förnärmad och kommer aldrig mer vara med på bild igen; bland såna hemska typer! Dessutom låter han häsla att han visst kan betäcka ston, det går ypperligt även utan bollar! :devil:

:rofl: Du får pussa på Ljulius mule från mig och hälsa att jag räknar honom som hingst. Det handlar om inställningen, inte den faktiska fysiken. ;)

ni som är härinnne, ska ni ha med er ngra hästar till Vetlanda?

Vi kan väl ha en lista även för icke-2 års hingstar?

*nyfiken*

Fång är väl kanske alla kallblod och ponnyers gissel. Fast själv undrar jag om det inte till viss del är en kombination av lättfödd häst, bra bete och för lite motion. Är exem ett lika stort problem som bland islandshästarna? Jag måste säga att jag faktiskt aldrig träffat en häst med exem, kanske har med klimatet att göra (jag bor på nordpolen ungefär).

Finns det förresten någon hingst som man gärna vill ha i stammen för att få en lugn och trevlig allround-häst? Å andra sidan kanske det är det som alla fjordingar är? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 797
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka