Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Hingstarna visas på lördagen och får sin kritik på söndagen
Pust! Nu var vi där igen!

Håll tummen, på lördag är det genrep!
Kläder på Ljass - svart träns med hög nosgrimma, vitt foder, svart och silver grimskaft med kedjan under hakan.

Kläder på matte - svarta snyggbyxor, vit kortärmad skjorta, marinblå säkerhetsväst (om jag nu kan hitta den... ), svart hjälm, svarta handskar. Jag tar med det korta spöt med bred flap = mest respekt!

Visst kan det matcha en blå och gul rosett? ;)

Jag vill se bilder på ekipaget sen!! :D :D
Ska försöka få till det! Jag är nog dock den i snöret. Du ska få kritiken också... Har du vallat din på någon premiering i år? Hur gick det?

Eftersom vi ska på samma event i septemer, vad tycker du är Charlies starka resp. svaga sidor och hur tror du det går?

Om jag ska vara seriös så tror jag följande på Ljass i Vetlanda 86878=37 p. Han har en kort ganska grovt ansatt hals, men kanske väger huvudet upp... Om L-G får fram traven kan det bli en åtta, skritten kan bli en åtta det med. Detta är nog ganska realistiskt på honom. Hur tror du om Challe?

Charlie är inte visad på någon premiering sedan Vetlanda. Vi ställde ut honom i oktober förra året, dock för samma domare (Morgan Johnsson) och då fick han 87787 =37p.

Charlies starka sidor är hans trav (om man lyckas få fram den ordentligt och det tränas det för fullt på!) och hans huvud. Halsen är (enligt domare) lite lite grov... Alltså, jag har jätte svårt att se min egna häst objektivt.. Han är ju alltid den vackraste i mina ögon!

Vi visade honom på exteriörbedömning för Kurt Larsson i början på Juni och då fick han 87889=40p och han rekomenderade oss att visa om i Vetlanda... Annars hade vi nog inte tänkt åka i år..

Kritiken blev då:

Typ: Maskulin, något lågställd

Huvud, hals, bål: vackert huvud, välliggande bog, stark överlinje, välformat kors

Ben: Välbenad, korrekt

Skritt: Energisk, framåtgripande skritt

Trav: Lätt, vägvinnande med bra påskjut

I ärlighetens namn så vågar jag inte ens hoppas på att Charlie går igenom.. Han blev total-sågad förra året med 87687=36p Det var verkligen ett slag i magen och en jättebesvikelse. Inte för att han inte gick igenom, utan för att han fick katastrofalt dåliga poäng!

Pja du... Den som lever får se. Jag tror inte heller Ljass går igenom, men jag vill prova i alla fall. Man bör nog försöka vara beredd på en sågning.

Om det går åt skogen för någon av oss kan den andra alltid ha en axel att gråta mot? Ska vi säga så? :) Nä, men i ärlighetens namn, det som lever får se... Fast det är nog klokt att inte hissa sina förväntningar alltför högt... Min är dessutom lite valpig.

Hihi, klart vi ska gråta mot varandras axlar om det går åt skogen! :)

Charlie var också väldigt valpig förra året.. Temperament själv var nog också ganska valpig i den åldern och man läser innantill på hans bedömningsprotokoll...

Har du någon nytagen uppställningsbild på Ljass?

Jag hittade ett tjusigt på drive out utan skyddlappar men tro om man kan plocka bort nosgrimman? Hm..

Ja, de visas ju på ring och ställer ju sedan upp sig en och en inför nämnden för att få kritiken..

Senast ändrad:

Två nya diplomston rapporteras det om i gnägg-tråden.

Sindarve Karamell (Ismo Kry 208 - Lykke 125 - Eik 15) och Knuts Braska (Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63).

Ringo + Hugo verkar vara ett säkert kort. Undrar om han skall få bli Ariels kavaljer. :angel:

Huh, satt och tittade på Learkes Danska dotter som i år är betäckt med Valiant Fjordlyst, titta på stamtavlan :crazy:
http://www.fjavl.fjordhest.dk/Avlshingste/2008/Fotosider/valiant_fjordlyst.htm

Alltså Pikan H finns ju med som mff, Pikant är ju mf till Elke.
Sen finns ju både Knast, Rei och Angelique H med på flera ställen.
Plutonikk finns väl också sen tidigare i Elkes stam.
Alltså det måste ju bli hur trångt som som helst. :crazy:

Ja, jag är helt förvirrad, men det verkar inte bekomma dem alls? Själv tycker jag att det skall vara inavelsfritt i minst tre led och helst i fem, då har jag lyckats.

Lilleman som går här hemma, är de jätteintresserade av och han är helt obesläktad med deras blod, dock tvekas det på att han är liten (137 ) och att de inte tror att hans gångarter räcker till. Han har en 9.a i skritt, men det är en "svensk" nia påstår dom :confused:

Sista beskedet från dem är att de är intresserade av honom OM han går igenom i Sverige, men då har ju redan deras hingstvisning varit, så chansen att sätta honom på transporten över sundet är liten...

Visst de uppförökar chanserna till goda gångarter var gång de plockar in samma blod i hästarna igen, men det finns ju även dåliga egenskaper, som förmodligen kommer att ploppa upp framöver.

Nu är de ju inte speciellt främmande för att slakta och äta hästkött, så många hästar som inte håller måttet av nån anledning, försvinner och hinner inte göra nån skada.

Ja, vi har definitivt olika tänk om avel i Danmark och Sverige, som tur är verkar Norge ha en betydligt sundare inställning!

Men är det bara pannbandet, pannkläppen och rosetterna du vill åt så kanske det går att byta sidostycken på mitt körträns? Så kan du får låna det om du vill? Det är ju i cob:idea:

Men är det bara pannbandet, pannkläppen och rosetterna du vill åt så kanske det går att byta sidostycken på mitt körträns? Så kan du får låna det om du vill? Det är ju i cob:idea:

Ja och annars går det på driveout att köpa lösa sidostycken utan skygglappar till Ideals huvudlag. Undrar om det inte var rea på sidostyckena till och med.
Visst det är inte lika utrsmyckat som det Norska huvudlaget, men priset är ju lite olika också.
Nosgrimman går att ta bort på det huvudlaget.

Ja förvirrande är det och tråkigt.
Är ju kul att kunna titta åt flera håll efter hästar,
men det blir ju inte så kul därifrån om det bara blir värre och värre.

Ja hemska tid, katstrof med en så liten unghäst. :crazy:
Fast där har väl Norge lika stora hästar,
men inavelsmässigt verkar dom ju vara nått helt annat.

Ytterligare några diplomston.

Flora (Hamlet 231 - Heiden 132 - Tim 110) och Telmah (Hamlet 231 - Siljar 157 - Graan 100) bägge med 41 poäng.

Vidare även Mynta e. Temperament, vars mamma tyvärr inte fanns med i blå basen. :crazy: Mynta fick 40 poäng.

Jo det är rea på dem, två för en-pris!

Jag ska shoppa sånna tänkte jag för skygglappen har lossat från remmen som går till nackstycket. Fult som stryk att skära bort skygglapparna ju! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 797
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka