Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Så smått har jag börjat planera uppbyggandet av mitt stuteri. Det är ju lååång väg att gå, men nu är åtminstone första steget taget (köpt sto). Har diskuterat med min pappa om stallbygge i mitt barndomshem, och han kan absolut begripa att jag vill behålla en avkomma efter Ariel, och att det sedan kan behövas en extra box för det/de föl jag inte får sålda direkt. Men i mina öron låter tre boxar extremt lite för ett stuteri.

Okej... Nu har vi haft en hel del diskussioner i min familj och som det ser ut kommer jag förmodligen att kunna bygga ett liiiitet stall med två boxar + två spiltor, eventuellt vågar jag mig på tre boxar. Är lite osäker på hur stor markyta jag har till mitt förfogande.

Däremot finns ju det gamla stallet kvar (som inte kommer höra till mit hus längre = vara min brors) och i värsta fall kan jag ju säkert (om jag bönar och ber) få använda de två boxarna i nödfall.

Men här kommer 10 000-kr-frågan: Vad är minimum antal avelsdjur som behövs? Med avelsdjur menar jag även unghästar på tillväxt. Vad anser ni som redan har avel, oavsett om den är småskalig eller om ni betäcker fler än tre ston per år?

Jag oroar mig också för hagmarkerna, som det är nu kommer hästarna ha tillgång till en stor vinterhage och en gigantisk sommarhage, men det kommer inte att vara möjligt att variera hagarna mer än så. Är det för stor smittorisk?

ja just det! va kul!
Just nu är jag lite förvirrad, jag ska ju stamboksföra mitt sto, och alltså göra ett ridprov... men jag fattar inte riktigt det som står i katalogen, är det från kl 10 man får göra ridprovet för fjord? Tänkte att du har ju också fått katalogen och kanske inte är lika koko som jag! ;)
Kanske någon vet ungefär hur många hästar som bedöms i timmen också?

//Förvirrad

Bilder ser jag fram emot...alltid!! Visst är han fin Xerxes!? Det är väldigt synd att han försvann så fort från aveln, nu finns det bar 6 avkommor efter honom, har sett de flesta och de är RIKTIGT fina!

Lycka till alla ni som visar fjordhästar på Brunnstorp idag!! Håller extra mycket tummarna för min personliga favorit Belona (Tonic) som skall ha sitt AB och hennes lille flygande köttbulle till son e.Gjöstein!
Vi har haft besök av dom i en månad nu, så det känns nästan som om de tillhör flocken!!
Belonas stoföl efter Mykletind hade jag kunnat vara riktigt intresserad av, men nu blir det ju inte ens något föl :cry:, så jag får väl sukta istället...

Bilder ser jag fram emot...alltid!! Visst är han fin Xerxes!? Det är väldigt synd att han försvann så fort från aveln, nu finns det bar 6 avkommor efter honom, har sett de flesta och de är RIKTIGT fina!

Ja, både fin och jätte trevlig, visst han var valack nu men han verkade ha en väldigt trevlig grund.

Fem diplomston på Brunnstorp idag!
30 grader varmt, så Per Och Annelie öppnade sin pool för alla gäster i lunchpausen. Bussiga klubben.
Hur många till diplomston finns det runt om i landet?

Hur många till diplomston finns det runt om i landet?

Eftersom SH är så sega med att rapportera resultat :devil: finns hittills bara två treåriga fjordhästar angivna, en med 39 poäng och en med 35. Ingen diplom alltså. Men det betyder inte att de inte finns. Någonstans i Sverige... :angel:

Grönkulla har rapporterat om ett diplomsto på Bjärsjölagårds sommarpremieringen, men inte vilken stam det var.

Diplomston på Brunnstorp, Ronny Jonsson premieringsförättare

1. Nowa e.Cheen Femtio u.Gulli3225 ue.Furubäcks Seger 41p
2. Felin e.Furubäcks Io u.Fenja ue.Dalar 41p
3. Krissla e.Knast Halsnaes u.Grynet ue.Ene 41p
4. Pandora Frö e. Hugo u. Philippa 3265 ue. Ismo Kry 40p
5. Dundra Unik e. Knastro Datsa Unik ue.Dalar 40p

Diplomston på Brunnstorp, Ronny Jonsson premieringsförättare

1. Nowa e.Cheen Femtio u.Gulli3225 ue.Furubäcks Seger 41p
2. Felin e.Furubäcks Io u.Fenja ue.Dalar 41p
3. Krissla e.Knast Halsnaes u.Grynet ue.Ene 41p
4. Pandora Frö e. Hugo u. Philippa 3265 ue. Ismo Kry 40p
5. Dundra Unik e. Knastro Datsa Unik ue.Dalar 40p

Yes!!! Diplom och fina poäng till ett Cheen sto, äntligen!!

Kastar mig in här. Är det fortfarande tillåtet att bygga spiltor (det har ju varit uppe till diskussion), kolla det innan du drar i gång planerandet. Annars kanske lösdrift kan vara nåt? Då räcker ju de där två boxarna till.

I övrigt tycker jag att det är jätteintressant att läsa om fjordingarna här eftersom jag bestämt mig för att köpa ett sto. Helst igår men jag spanar på annonser och bygger vidare på sparkontot under tiden.

Ni som är insatta, finns det något att se upp med när det gäller fjordingar? Har haft en fjordkorsning som fick tas bort i våras pga pålagringar, är det något som finns inom rasen eller finns det annat som man absolut bör kolla upp vid köp?

Jag vill ha ett sto, 2-4 år och inkörd. Behöver inte vara inriden men absolut inkörd då jag aldrig gjort det förr. Vill ha en som är inkörd "enligt boken". Har sett några som verkar passa på annons men inte så många, säljs många via kontakter?

Vill ha en lugn och stabil häst vilket ju de flesta fjordingar jag träffat på har varit (även min korsning), finns det någon hingst eller sto som är bra att ha i stammen för att få en sådan häst?

Många frågor men hoppas att jag kan få något svar.

Kastar mig in här. Är det fortfarande tillåtet att bygga spiltor (det har ju varit uppe till diskussion), kolla det innan du drar i gång planerandet. Annars kanske lösdrift kan vara nåt? Då räcker ju de där två boxarna till.

Lösdrift är jag rädd att hagarna är för dåliga för. :( Spiltor är ju tänkta som "uppfostring" av ettåringarna vissa nätter, absolut inget som kommer att användas hela tiden. Men du har så rätt, jag måste kolla upp vad som gäller numera. :crazy:

Ni som är insatta, finns det något att se upp med när det gäller fjordingar?

Mitt spontana svar är fång och eksem. Det första är ganska svårt att "se" om det var ett tag sedan anfallet och det senare kan man förstås bara se sommartid. Om du dessutom tänker köpa en ung häst är det klokt att försöka få se föräldrarna också, ifall de har någon utav sjukdomarna...

Tidigare vet jag att man varnade för mugg och rasp (i och med hovskägget) men jag är osäker på om det anses vara ett problem numera.

Överlag är fjordhästen en väldigt frisk och sund ras, med bra hovar. Det är därför vi har lägsta premien hos försäkringsbolagen. :D

Lycka till med hästletandet, jag är bara lite avis... :angel: Själv har jag två tvååringar jag skulle köpa direkt om jag hade råd + en fölunge som finns till salu. Synd att man inte är gjord av pengar... :rofl:

Hm, det där med ridprov har jag dålig koll på. Min är så ung och mitt sto var redan stambokfört. Ring till hon som har hand om boxar, typ insidan av pärmen och kolla.

Jag ringde för att boka en box och fick då svaret att om jag kommer till elva är jag ute i GOD tid. Jag tror de skulle ta lunch innan fjordhästarna.

Kul att ses, får se om vi rent av hinner prata också... ;)

Senast ändrad:

Blir du ledsen om jag säger att jag tror att tanken är att Yena ska bli tävlingshäst..? :angel:

:cry::cry::cry: Men det är typiskt den stolinjen. Alla hästar från den linjen verkar alltid bli tävlingshästar. :devil: Hopplöst för oss som vill bevara stolinjen (eh, jag som vill bevara den då).

Attans, hästarna blir helt enkelt för bra för att gå i avel.. :p

Du får väl sikta på att tillfoga någon en liten liten skada som sätter stopp för tävlingskarriären :devil: ( ;) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 799
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka