Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Fång är väl kanske alla kallblod och ponnyers gissel. Fast själv undrar jag om det inte till viss del är en kombination av lättfödd häst, bra bete och för lite motion.

Fång är ärftligt, men för att hästen även skall utveckla fång måste även miljön påverka. Överviktiga hästar som rör på sig för lite, ofta i kombination med dålig hovvård är de som oftast får fång. Dock finns det naturligtvis fjordhästar som inte har anlaget för fång och kan bli hur feta som helst (vilket oavsett inte är bra).

Är exem ett lika stort problem som bland islandshästarna?

Nej, absolut inte! Det är mer förekommande i rasen bara, än andra ärftliga sjukdomar (hovbroskförbening, lösa benbitar etc.).

Vi kan väl ha en lista även för icke-2 års hingstar?

Vill bara förtydliga att listan inte enbart innehåller 2-årshingstar. :)

Jag har fått för mig att Lycka skulle ha med någon mer häst än Mykletind. Men det kan lika gärna vara önsketänkande så här på natten... :angel:

*kl*

Charlies "halvsyster" Lovis (uppfödaren äger båda stona och både Charlie och "syrran" är efter Temperament) fick 41p på premieringarna i Hjärnarp igår och gick som klassvinnare! :)

Som Kyra en gång sade : "En hingst frågar man, en valack säger man till. Men till ett sto får man skicka en ansökan i tre exemplar."

(för övruigt ett av mina favorit-citat!)

Det där citatet var min absoluta favorit också, jag har till och med en tröja med den texten, ack så sant det var.. Tills jag träffade Robin.. :p
"En hingst frågar man, en valack säger man till. Men till ett sto får man skicka en ansökan i tre exemplar." Tillägger att till Robinar skickar man fyra ex, o han gör ändå som han vill... :angel:

*kl*

Charlies "halvsyster" Lovis (uppfödaren äger båda stona och både Charlie och "syrran" är efter Temperament) fick 41p på premieringarna i Hjärnarp igår och gick som klassvinnare! :)

Vad roligt! :D:D:D

Hoppas att Charlie hänger på trenden i Vetlanda då ;)

Senast ändrad:

Är inte ston lite mera komplicerade ? Thyra som var min dotters först, har tagit 1 år att fjäska för. Det vara bara min dotter som fick göra vissa saker med henne. Och fortfarane fast jag har henne 90% så gnäggar hon aldrig när jag kommer, bara åt dottern. Valacken vi hade var mera lätt att komma nära. Lite morot och kli, så hade man fått förtroende.

Det tror jag är sant om de flesta ston, har man väl vunnit deras hjärta har man det för alltid, men de delar inte ut det till så många........

Thyra som var min dotters först, har tagit 1 år att fjäska för. Det vara bara min dotter som fick göra vissa saker med henne.

Jo, det är ju därför jag skaffade ett stoFÖL. :angel: Det tar tid att få en relation med ett sto, men som sagts tidigare, när man väl har vunnit deras förtroende är de beredda att göra vad som helst för en. :love:

Min Ljossa, sto, var världens underbaraste! Sååå snäll, vi hade nog något hon och jag. Hon var en häst med andra och an annan med mig. Andra fick gärna rida, men lika pigg var hon inte med någon annan. Stark och envis, japp, men inte lika pigg och lydig. Usch vad tomt det är. Undra om Ljass någonsin kommer fylla den platsen och bli "häst" på samma sätt som hon var..

Tar med en bild så ni får se;
http://www.pixbox.se/pic_show_id16491430.html

Senast ändrad:

Jag tror det är svårt att få andra hästar att så att säga leva upp till tidigare ideal. De är ju egna individer som har annorlunda personlighet.

Min Habina låter lite som din Ljassa, hon gick som ridskolehäst på min ridskola ett år, och alla eleverna bara älskade henne. Med mig var hon desto busigare. :angel:

Jag glömmer aldrig en hopptävling där hon sakta lotsade min medryttare (10 år bara!) runt banan felfritt och så snart jag kom upp i sadeln började hon trampa ivrigt och sade med hela sitt väsen "Nu matte, nu blir det rejsa av!" Sedan tog vi hela banan i omhoppningstempo ( :eek: ) och flera i publiken trodde det var ett annat fjordsto som kom in istället...

Ljass kommer säkert bli en toppenhäst, men han kommer bli Ljass, inte mini-Ljossa. Precis som Ariel inte kommer bli mini-Habina, utan en alldeles egen envis liten åsna. :love:

Jag tror det är svårt att få andra hästar att så att säga leva upp till tidigare ideal. De är ju egna individer som har annorlunda personlighet.

Min Habina låter lite som din Ljassa, hon gick som ridskolehäst på min ridskola ett år, och alla eleverna bara älskade henne. Med mig var hon desto busigare. :angel:

Jag glömmer aldrig en hopptävling där hon sakta lotsade min medryttare (10 år bara!) runt banan felfritt och så snart jag kom upp i sadeln började hon trampa ivrigt och sade med hela sitt väsen "Nu matte, nu blir det rejsa av!" Sedan tog vi hela banan i omhoppningstempo ( :eek: ) och flera i publiken trodde det var ett annat fjordsto som kom in istället...

Ljass kommer säkert bli en toppenhäst, men han kommer bli Ljass, inte mini-Ljossa. Precis som Ariel inte kommer bli mini-Habina, utan en alldeles egen envis liten åsna. :love:
Du har så klart rätt. Jag vet ju att det är så... Jag saknar bara den där gamla kloka damen, speciellt nu när man knappt kan umgås med honom utan hjälm och väst... Så mycket häst och så lite hjärna :) Nädå, han är toppen, vill, vill, vill. Bara frågar efter nästa jobb, arbetar med ett "Vad ska vi göra nu?" hela tiden. Men just vardagen, hantering, leda, stå stilla är ju så svårt!!! Unghingst till en kiljard procent!

Unghingst till en kiljard procent!

Fast det skall du också vara glad för! :D Hade en bekant som pratade vitt och brett om hur lugn och snäll och stabil hennes unghingst var. Hon kunde inte begripa hur folk kunde oja sig över att hon hade hingst.

Sedan när hon åkte på premiering med honom för första gången, så insåg han (där och då) att han var hingst. :crazy: Hon var inte alls förberedd och för den delen inte jag heller (hade ju lyssnat på hennes snack), så där stod vi med en hysterisk unghingst som mer stod på bakbenen än på alla fyra, och bara en hjälm hade vi med oss. :eek:

Hur många ggr har man inte hört den historien
"jag förstår INGENTING, han är ju så snäll hemma...."

Jag tror att hästen till största delen blir vad man gör den till. Jag tror många glömmer av att sätta upp ordentliga gränser och riktilinjer, och det kan ju vilken häst som helst bli helt snurrig av! Våran Potta hemma i stallet är ett riktigt praktexempel på det. Han var stressig, brötig och mer vild än tam när han flyttade till oss. Men nu, ett anta diskussioner senare och med en matte med lite färre hår på huvudet (av allt av-dragande ;) ) så har han blivit en riktigt trevlig kille!
Charlie är också en riktig guldklimp att hantera. Sen behöver han helt klart miljötränas mycket mer för att "coola ner" sig ytterligare, men lite hingst-utstrålning vill jag ju ha kvar i honom. Dessutom är det ingen idé att bråka med honom på bortaplan i början. Han måste veta svart på vitt vad som gäller hemma först innan jag kan kräva det på någon annan plats...
Sen så har ju givetvis alla individer medfött temperament, men man kan påverka myyyyycket! :D

*puh* nu ska jag sluta tjata... ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 797
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka