Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Det har jag åxå :D. Plus en valack och det är han som bestämmer. Om jag inte haft möjligheten att ha Allyson tillsammans med andra hästar så hade juvelerna rykt oavsett om han är tjusig eller inte.

Finns inte en möjlighet att Dimm kommer att gå kvar i höst efter premieringen om han inte skulle kvala in i hingstligan, likaså blir det bukoperation på den tvååriga klapphingsten och min ettåring som absolut inte har hingstpotential.

Visst hade de kunnat vara hingstar hos mig, vi har ju egen gård och egna marker och möjlighet till detsamma, men allihopa skall vidareutbildas och säljas framöver och det är inte så många som är intresserade av en hingst som inte är godkänd (inte av en godkänd heller för den delen!!). Jag är inte speciellt intresserad heller att kanske i framtiden springa på nån buskavlad fjordkorsning som någon av våra pojkar skulle vara pappa till!

Sen finns ju ansvarsbiten... Jag bor i Skåne... Vi har i grannskapet minst ett tjugotal hästar, än har inte några av våra hingstar ställt till det, men en senvinterdag för ett par år sedan hittade vi grannens pissbrunstiga halvblodssto och dennas paintkompis i Tamlins hage. Som tur var så var vi hemma båda på morgonen vid utsläpp, annars släpper jag ju ut själv på morgonen när det är alldeles kolsvart ute!

Jag skall lufta arkivet framöver och se vad som finns för matnyttigheter att ösa ur...
Detta känns jättespännande! Skriv gärna lite mer när du luftat arkivet...

Vad gäller Ljass så har jag inte bestämt något ännu. Han får gå kvar som hingst till hösten i alla fall (kastrera i rötmånanden, nej!). När det blir kallare tar jag beslut och sen får vi se. Jag kommer nog forsätta fråga, tro, tycka och lyssna in här, om ni orkar! Tack för alla kloka ord... Jag tar till mig och funderar...

Fråga på du så ska iaf jag svara efter bästa förmåga, fast Lycka är nog den som är bäst att rådfråga :D

Nu ska jag inte sälja Allyson. Utan det är planerat att han ska vara kvar hos mig. Så problemet med försäljning av hingst har jag inte. Jag anser att jag tar ansvar för mina hästar. Har ordentliga staket i hagarna. Bra med ström. Jag har väldigt mycket hästar runt där jag bor. Så mina hästar är vana med alla kön. Anledningen att jag vill ha kvar honom som hingst är att jag gillar hingstar. Inget annat.

Nu ska vi se om jag får in några bilder, jag är den längre människan på bilderna :)

XinaXandoPrem.jpg

XinaXandoPrem6.jpg

XinaXandoPrem8.jpg

Av de unga hingstarna som skall visas i höst vet jag att:

Lanzo var bästa föl i Åstorp som fölunge, 41 p (88898), visad som månadsgammal fölunge med 38 har därefter aldrig varit under gulspoäng.

Dimm, visad i Åstorp som fölung, 38 p, (88787) visad på samma premieirng året efter med 40 p (88897)

Tiger, även han Åstorp som fölunge, 98788=40 p.

Tempus, Åstorp som föl 87788=38 p.

Bästa hingstföl på Vetlanda samma år:

Vilmer e.Furubäcks Inter 191 u.Divina Kry 3144 5x8 p

Av de unga hingstarna som skall visas i höst vet jag att:

Lanzo var bästa föl i Åstorp som fölunge, 41 p (88898), visad som månadsgammal fölunge med 38 har därefter aldrig varit under gulspoäng.

Dimm, visad i Åstorp som fölung, 38 p, (88787) visad på samma premieirng året efter med 40 p (88897)

Tiger, även han Åstorp som fölunge, 98788=40 p.

Tempus, Åstorp som föl 87788=38 p.

Bästa hingstföl på Vetlanda samma år:

Vilmer e.Furubäcks Inter 191 u.Divina Kry 3144 5x8 p
Ljass hade som föl 39 p, varav 9 på typ... Sist nu gick det ju som vi vet lite sämre.

Alltså, jag börjar bli lite orolig för Gandalfs knölar....

Ska ta kort ikväll så ni får se vad jag menar!

*orolig*

I samråd med Lars-Göran blir det troligen att visa i år. Jag bestämmer mig inte ännu och därför får han förbli anmäld. L-G tyckte det att vi skulle prova och se om han går igenom (vilket jag inte tror). Ljulius hade en annan poäng också, att det är bra att se vad för individer Temperament gett, även de som inte går igenom.

Någon annan får ta Buke-hörnan! :)

Visst kan man ringa Grönkulla bara så där, men liiite feg är jag allt. Sen har säkert folk annat att göra an att prata hingst med mig!

No hard feelings Lycka, jag kanske ringer och sliter mitt hår någon kväll...

Alltså jag sitter och funderar på detta med poäng, regler, visningar osv osv...

Kommer då osökt att tänka på Atlas och ffa Mykletind. Atlas blir sågad i Norge och höjd till skyarna i sverige, Mykletind sågad i sverige och bland dt bästa de haft i Norge...

Nu undrar jag lite, vad håller vi på med egentligen? Finns det inte ngn sorts "internationell" standard hur en bra fjording skall vara? Om inte annat så känns det som om Norge ändå är ursprungsland, borde vi inte sträva lite efter deras normer?

Sen kom jag att tänka på andra saker, tex Atlas (visst hette han så?). Han blir alltså inte godkänd i Norge, kommer hit till sverige och blir visad, vad finns det för krav på honom för att få bli visad i sverige? Typ härstamning osv, är det samma som våra svenska hingstar som visas eller är det "snällare" eller "hårdare" för att han kommer från Norge?
Jag antar att det är skillnad om de redan är godkända utomlands, men var går den undre gränsen isf? Finns det ngn?

*måste nog åka till Nordfjordeid nästa år*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 788
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka