Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Utbilda, jo självklart! Men det är ju inget hinder att göra det under dräktigheten eller när hon går med föl! :idea:
Tävla, nä tack!
Har även förstått att det är en fördel att ta första fölet ganska tidigt.
Så resonerar jag. :laugh:

Hon har ju dessutom hunnit en bra bit på sin utbildning, så det känns bra att hon kommer att gå dräktig nästa vår och får en automatisk viloperiod!

Ja, det är ju lite så jag tänkt också, det går ju ändå att kombinera utbildning med betäckning ändå...

Förresten så är tvåan betäckt: Tveta sMorina 3163 e.Dalar 154 u.Tvetas Marimba 2335 e.Tuldre 123.

Jag antecknar ivrigt. :) Tänker dock inte publicera någon lista förrän alla föl kommit, så jag inte förvirrar någon.

Jag tycker det är många som har ston som längtar efter att betäcka. Vill ni inte träna/utbilda och kanske ev. tävla några år innan? Eller hur resonerar ni?

Jag tänkte först utbilda Ariel, tävla några år och betäcka som sex- eller sjuåring. Men sedan började jag känna att det är dumt att avbryta när hon är mitt i en tävlingsperiod och "förlora" ett helt år.

Om jag istället betäcker henne som treåring och hon fölar som fyraåring, kan hon parallellt ändå hinna de mål hon skall (inridning, skolning, uteritter, inhoppning). Det är ju först som femåring Ariel skall börja ge sig ut på tävling.

Tycker nog att det är bra att betäcka sitt unga sto som tre-åring oavsett om man är uppfödare eller en-häst-ägare. Utbilding av unghäst blir ju de tre första åren inte "belastande", alltså är ett tidigt föl inte något som hindrar träning-tävling, för den kommer ju senare i vilket fall som helst.

Idealet ser ut så här tycker jag.
Betäcks som tre- och fyraåring.
Tränar, tävlar några år.
Stoppar in några till dräktigheter om det finns något naturligt break nånstans eller för att man tycker det är värdefullt att ta fler föl på stoet.

Vill man inte avla skaffar man sig en av alla fina valacker som finns.

Idealet ser ut så här tycker jag.
Betäcks som tre- och fyraåring.
Tränar, tävlar några år.
Stoppar in några till dräktigheter om det finns något naturligt break nånstans eller för att man tycker det är värdefullt att ta fler föl på stoet.

Vill man inte avla skaffar man sig en av alla fina valacker som finns.

Varför tycker du att man ska betäcka vid tre år...? Finns det fördelar för stoet? *kanske måste tänka om*

För min del så vill jag ta ett föl på Fröken nu så tidigt som möjligt. Sen har jag all tid i världen att utbilda och tävla henne innan jag tar nästa. Vill inte att det ska bli som med min förra häst, åren rann iväg och helst plötsligt var hon 15 år och för gammal för första fölet..

Så här har det varit för mig med t.ex Sol som Elin (dottern) tävlar. Hade hon inte haft sitt första föl som ungsto, så hade jag inte fått loss henne, just pga att hon hela tiden vidareutbildas och tävlas tämligen flitigt.

Det ÄR en fördel att ett sto haft föl som unghäst, därför betäcks ofta halvblodsston med gångsrts och hoppdiplom tidigt, sedan kan de tävlas i många år och har förhoppningsvis en aktiv livmoder, när det är dags att pensioneras från tävlande och ta föl. Härnere i Skåne finns tom fonder där det delas ut pengar till ungston med meriter enligt ovan som semineras som treåringar.

Sedan är ju kanske inte fjordhästen en extrem tävlingsindivid, men som sagt har man en fjordhäst som är duktig och presterar, så är det ju en merit även för framtida föl.

Sols mamma hade sitt första föl som femåring, sedan betäcktes hon när jag väntade Elin och fick då två till på raken. Sedan blev det inga fler förrän hon var femton och pensionerades från hoppningen pga dåliga knän. Det var inga problem att få henne dräktig och sista fölet hade hon som 21 åring (skogstomtens Eldar), sedan valde vi att inte betäcka henne igen, dels för att hon då uppnått Elitutmärkelse och dels för att vi tyckte att hon gjort så mycket gott för hela familjen att hon skulle få vara bara mormor och unghästuppfostrare de sista åren.

En liten ljusglimt finns det dock ang framtida betäckningsplaner på Solisen.... ;)

Tack för alla svar! :D Nu har jag fått en bättre inblick i era funderingar.
Och jag kan ju hålla med Jejan, vill man ut och tävla så finns ju valmöjligheten att välja hingst/valack. Nackdelen med de godkända hingstarna är ju dock att de blir "upptagna" på våren/sommaren... Men vissa verkar lösa det bra ändå...?

På tal om ingenting.. Lycka, när var det ni, o MT, skulle ut på äventyr, och när är ni på hemmaplan igen?
Undertecknad o modern filosoferar fram o tillbaka vad vi ska hitta på med Sevven i år, o har kommit så långt att vi nog om möjligt vill komma och kolla på MT i alla fall lite längre fram..?

Vi åker natten mellan 26 och 27 och är tillbaka troligen 4 maj nångång på sen efter middag/natt/kväll. Får ju rätta mig efter ressällskapet.

Tack för alla svar! :D Nu har jag fått en bättre inblick i era funderingar.
Och jag kan ju hålla med Jejan, vill man ut och tävla så finns ju valmöjligheten att välja hingst/valack. Nackdelen med de godkända hingstarna är ju dock att de blir "upptagna" på våren/sommaren... Men vissa verkar lösa det bra ändå...?

En del hingstar fixar det galant, MT bryr sig överhuvudtaget inte, jobb är jobb och nöje är nöje.
Problemet är ju större "tillställningar" typ Nm och Sm när man behöver vara borta många dagar.

Ifjor hade Roar 4 ston under tiden jag/Elin och Solisen roade oss i Värmland. Nu fixade det sig ju eftersom det inte var Roar som tävlade men man kan ju tänka sig en tävlande hingst i samma situation.

Vi försvinner ju en hel vecka med vår hingst och det har blivit en del ombokande pga detta, men som tur är så är det så tidigt på säsongen att det inte ställer till alltför mycket.

Personligen så gillar ju jag hingstar och dottern ston, har fått för oss att valacker är "könlösa" att jobba med, men det är givetvis bara en ursäkt för att inte behålla någon valack:)

Jag känner också att valacker blir lite "könlösa". Därför väljer jag att behålla Charlie som hingst så länge det funkar bra! Ston är inte riiiiktigt min grej... ;)
Jag tycker att det är kul att ni är ute och visar upp MT på tävlingar och dylikt. Jättebra reklam både för rasen och MT som individ! :)

Sagas mamma är mumins Sevi och morfar är då Furubäcks Seger!

Saga verkar inte finnas med nånstans och hon har inget stamboksnummer heller..

Okidoki, hade för mig att det var då nån gång, men hade ingen jättekoll. Då är det lugnt så vi kan vela vidare ett tag till.. ;)

Jag känner också att valacker blir lite "könlösa". Därför väljer jag att behålla Charlie som hingst så länge det funkar bra! Ston är inte riiiiktigt min grej... ;)
Jag tycker att det är kul att ni är ute och visar upp MT på tävlingar och dylikt. Jättebra reklam både för rasen och MT som individ! :)

Han är så djäkla bra att det varit skam och slöseri att inte göra det!!! Och det säger jag INTE för att han är avelshingst, jag kan lugnt säga att jag ALDRIG har träffat en fjordhäst med den kapaciteten för hoppning som han har, han kom hit i princip helt grön och avancerar så det stänker om det, hans galopp mellan hindren är så vägvinnande att han klår hoppeponnyerna med marginaler, och då har han inte hunnit få muskler i baken ännu så att han kan göra riktiga omhoppningssvängar. Han är GRYM - och det roliga är att han är danskägd och danskarna tycker att fjordingarna är grymma i dressyr och körning, hoppning är inte alls deras grej...

Lite mer uppdatering....

Introna Kry 3264 (Furubäcks Inter 191 - Ljosen 145 - Eddi 33) och Ringo 184 fick ett stoföl den 23/3!
Torps Helli 2931 (Heiden 132 - Loke 78 - Bure 53) och Julius 211 fick ett stoföl den 15/4!
Belona 3332 (Tonic 147 - Klappre 77 - Mass 27) och Gjöstein 171 fick ett hingstföl den 17/4!

Knuts Farina 3194 (Ringo 184 - Lykke 125 - Kasper 47) är dräktig med Anar Frö 247.
Knuts Blida 3193 (Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63) är dräktig med Anar Frö 247.
Ricole (Hauk Thun 222 - Odin) är dräktig med Cirkus 251.
Kyra (Julius 211 - Ringo 184 - Markus 63) är dräktig med Daler 180.
Vissla (Solhems Myckle 225 - Fröjd 148 -Enar 135) är dräktig med Denver 235.
Pandora 3314 (Fröjd 148 - Enar 135 - Tonic 147) är dräktig med Denver 235.
Vesla Halsnaes (Orion Halsnaes D 667 - Hilder N 542 - Rei Halsnaes D 542) är dräktig med Denver 235.
Ceserina (Botvid 196 - Vilje 175 - Champis 160) är dräktig med Denver 235.
Marianne 3143 (Knast Halsnaes 173 - Eddi 33 - Heggman N 1528) är dräktig med Furubäcks Io 210.
Tuvalisa (Allman 204 - Lunbrigg 181 - Dalar 154) är dräktig med Furubäcks Io 210.
Lisåna 3335 (Torjus 150 - Enar 135 - Olav 21) är dräktig med Furubäcks Sarik 241.
Knistra 3325 (Knast Halsnaes 173 - Ene 55 - Eddi 33) är dräktig med Fyndig Saluut 216. Beräknad fölning slutet av maj.
Hilma (Lunbrigg 181 - Leung 9 - Eddi 33) är dräktig med Fyndig Saluut 216. Beräknad fölning slutet av maj.
Sophia 3324 (Bross 172 - Tord 109 - Glimmer 49) är dräktig med Fyndig Saluut 216. Beräknad fölning slutet av juli.
Line (Cheen Femtio 207 - Knast Halsnaes 173 - Dalar 154) är dräktig med Gjöstein 171.
Froydis van Oderhaff 3222 (Odin - Peer Gynt - Stanly) är dräktig med Hauk Thun 222.
Tone Unik 3298 (Taffsnäs Åhle 202 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Hauk Thun 222.
Ria (Odin) är dräktig med Hauk Thun 222.
Chillie (Torps Gusten 197 - Jolster 119 - Eddi 33) är dräktig med Hauk Thun 222.
Wilma (Vilje 175 - Enar 135 - Graan 100) är dräktig med Ingvar Halsnaes 242.
Tekla (Tölve 201 - Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Balsa (Temperament 227 - Sindarve Mykke 156 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Gissa 2919 (Ribo Molbjerg 151 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Blomma 3040 (Hugo 179 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Lirka 3070 (Hugo 179 - Lykke 125 - Eik 15) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Gnutta 2347 (Lykke 125 - Eik 15 - Jardar N 1365) är dräktig med Isidor 249.
Trixi 2787 (Thor 101 - Tunar 126 - Leung 9) är dräktig med Isidor 249.
Irma (Furubäcks Io 210 - Gutten 105 - Sindarve Tuff 57) är dräktig med Isidor 249.
Iolin (Furubäcks Io 210 - Knast Halsnaes 173 - Dalar 154) är dräktig med Isidor 249.
Magda Unik 3331 (Dalar 154 - Knast Halsnaes 173 - Eddi 33) är dräktig med Isidor 249.
Cindy 3032 (Sölvgråen 113 - Glimmer 49 - Leung 9) är dräktig med Julius 211.
Tummelina 3157 (Lindon 90 - Cesar 84 - Bure 53) är dräktig med Julius 211.
Fenja 2909 (Dalar 154 - Ene 55 - Eddi 33) är dräktig med Kim Hero 221.
Silja (Dalar 154) är dräktig med Kim Hero 221.
Himla Unik (Hauk Thun 222 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Knastro 189.
Taffsnäs X-ina (Hegg 128 - Nore 20 - Ludar N 1504) är dräktig med Minos 224. Beräknad fölning slutet av april.
Ljosefin 2593 (Ljosen 145 - Eddi 33 - Heggman N 1528) är dräktig med Perakrossen.
Mumsas Athena 2916 (Sindarve Mykke 156 - Eik 15 - Leung 9) är dräktig med Ringo 184.
Satina 3191 (Sölvgråen 113 - Frippe 91 - Sölve 43) är dräktig med Ringo 184.
Philippa 3265 (Ismo Kry 208 - Torjus 150 - Bure 53) är dräktig med Ringo 184.
Sandora 3166 (Gjöstein 171 - Sölve 43 - Håvang 3) är dräktig med Roar 245.
Fellina 3106 (Knast Halsnaes 173 - Dalar 154 - Ene 55) är dräktig med Romeos Cabri 238.
Colombia 3183 (Botvid 196 - Gutten 105 - ) är dräktig med Ronjas Ben Hur 232.
Taffsnäs Yackie 3159 (Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69 - Nore 20) är dräktig med Solhems Myckle 225.
Sevi 3016 (Furubäcks Seger 159 - Vilgot 60 - Valder 25) är dräktig med Stenrike Spritz 244.
Fanny 3000 (Gutten 105 - Ene 55 - Lukas 37) är dräktig med Torps Gusten 197.
Celeste 2974 (Kasper 47 - Sölve 43 - Star 22) är dräktig med Trollfin N 2595.
Celine 3303 (Furubäcks Inter 191 - Champis 160 - Vilgot 60) är dräktig med Trollfin N 2595.
Liv Grönkulla 3306 (Daler 180 - Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69) är dräktig med Trollfin N 2595.

Om jag istället betäcker henne som treåring och hon fölar som fyraåring, kan hon parallellt ändå hinna de mål hon skall (inridning, skolning, uteritter, inhoppning). Det är ju först som femåring Ariel skall börja ge sig ut på tävling.

Kruxet är dock att jag inte vet vad jag skall göra med fölungen. Behålla eller sälja? :o

Kruxet är dock att jag inte vet vad jag skall göra med fölungen. Behålla eller sälja? :o

nej du det är aldrig lätt det där. Jag som trodde jag hade bestämt mig har börjat ändra mig... Sist visste jag att den lilla skulle säljas redan innan hon föddes så då var det inga problem men nu blir det svårare tror jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 811
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka