FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Hur ska jag inte kunna få ångest när hon blev diskad förra gången för att hon lekte? Nu har jag dessutom fått bekräftat att hunden vi bodde hos vid första tävlingen (en hane hon älskar att leka med) faktiskt ska till tävlingen. Får de springa mot varandra så dör jag :crazy: OM hon springer rent och okay båda loppen, då kan jag börja slappna av igen. Jag vet att när hon sköter sig så är hon en förbannat bra LC-hund. Men.. det var ju det där med lekkamrater...

Salukis går på lördagen, men jag kommer vara där båda dagarna :)

+ Red_Chili

Vi har tänkt ha hunden till sällskap och utställning främst så vi letar efter uppfödare som avlar på hundar som är meriterade inom utställning. Kanske vi kommer prova lure coursing, det verkar spännande, men det vet jag inte så mycket om just nu. Var det finns, hur man tränar osv.

Vi har rätt förutsättningar för att skaffa en hund till och kommer självklart ge hunden vad hon behöver! :) Vi känner båda att det är en tik vi vill ha, jag vet inte varför riktigt, det bara känns så :) Jag tycker att alla färger är fina men sambon vill helst ha en brindle. Det är kanske inte det viktigaste att det är rätt färg men HELST;)

Så våra krav är:
Utställningsmeriterade föräldrahundar
Tikvalp
Helst brindle

Vi har som sagt kollat på rasklubbens hemsida vilka uppfödare som har kullar just nu och kollat upp några av hundarna, utställningsresultat och så, och jag har mailat till två av dem och frågat lite. Får se om jag får något svar :)

*KL*

Nuså. Nu har jag fixat mig en liten egen LC-trasa som kan åka ca 8 meter :p Det borde vara tillräckligt för att damerna ska få lite kul och få bli lite mer trastända... Om någon timme ska den invigas. Ska fixa bilder eller något litet filmklipp så nu får se :D

Slänger in en bild här. Melvins favoritsort på kompis är nämligen vinthundar speciellt en Busig Borzoitik på 5 år som är busig än =)

2 bilder från förra söndagen i rastgården. 2 amstaffar, 4 salukis, en borzoi, 1 podenco, 2 mellanpudlar, en puff och Melvin. Melvin älskar vinthundar och puffen men struntar mest i sina egna; pudlarna ;)

268614_10150302829640081_575515080_9481806_7688552_n.jpg

260319_10150302830950081_575515080_9481833_491716_n.jpg

Jag har blivit helt såld på saluki!! Alltid varit men nu insåg jag att tikarna är alldeles lagom i str när man är van vid kompisens Borzoi! Visserligen leker en av salukisarna hårdare genom att nypa i baken vid jaktlek och regelrätt jaga mer vilket ibland skrämde Melvin så han sprang för sitt liv =) Men en dag alltså...

Senast ändrad:

Vi har nu i morse fått svar från en uppfödare som jag mailade till igår! :) De har en tikvalp kvar från en kull på fem. Jag har kollat upp allt vad jag kan komma på.. Kanske är detta för bra för att vara sant :p De är på utställning idag men jag ska prova att ringa senare.

Men åh, visst är det Tetris? :D

(Förresten, om någon vill ha en saluki så är Wahidah billig just nu... :devil:)

Näee, men jag har sett henne en hel del på nätet och har gemensamma vänner med hennes ägare.

Om en stund kör vi till Göteborg och tittar på whippet-valp! :) Jag berättar mer sen om ni är intresserade :)

*KL*

Nu är vi hemkomna från Gotland, salig italienartants paradis på jorden! Nu var det dags för Dafnes första Gotlandssemester.

Hela resan var ett enda bevis för vilken underbar hund jag har. När alla andra hundar stressade och stojade på båten (vilket kunde bero på att deras hussar och mattar inbillade sig att det var bra och roligt för deras små älsklingar att få hälsa på och leka med främmande hundar på ett litet utrymme :angel:) så sträckte Dafne ut sig på en filt på golvet och sov sig igenom hela överfärden. I hamnen stod en bil som vi hade hyrt en och Dafnes livs tredje bilresa tog hon med ro och hon sov hela vägen till Ljugarn från Visby. Hon var hur duktig som helst att ha lös och hon bröt till och med jakten av en fågel när jag ropade på henne. Men där det fanns många högar med färskt rabbisbajs så vågade jag inte ha henne lös, där fick hon finna sig i att kopplas.

Midsommarrace vid Folhammar utanför Ljugarn:
Midsommarkul3.jpg

Midsommarkul2.jpg

Midsommarkul.jpg

Vi hade dessutom stämt träff med Basilika här på Buke och hennes lilla italienare Sofi:
Sofiiblelden.jpg

Dufrhittaenegenpinne.jpg

forts ...

Vacker hund (helt opartisk :p) i vackra omgivningar!
Holmhllar2.jpg

Holmhllar.jpg

DafneFurillen2.jpg

Dafne framför rauken "Hunden" (tyvärr blev bilden lite misslyckad eftersom hon är ur fokus):
DafneframfrHunden.jpg

Ett orosmoln råkade vi dock ut för och det var att Dafne åt en svamp som vi inte har kunnat identifiera. Jag tyckte att det såg ut som någon form av spindling och många av dem är dödligt giftiga. Vi lyckades inte få henne att kräkas, utan gav henne medicinskt kol i tre omgångar. Det läskiga med de giftiga spindlingarna är att de innehåller ett gift som ger skador på njurar och lever och att de första symptomen inte kommer förrän efter upp till 2-3 veckor! :crazy:

Vi var givetvis i kontakt med veterinär och har fått tipset att ta blodprov för att kolla njur- och levervärden. Men vi håller tummarna att det var en ofarlig svamp. Att hon ska vara så jädra glupsk! Bara två dagar tidigare så hittade hon grå bläcksvamp som hon mumsade i sig. Lyckligtvis är den ofarlig bara man inte intar den tillsammans med alkohol.

Wiii, berätta & var i Skåne bor du?? Bor med i Skåne, hoppas på nära mig spå vi kan ses ;)

Nu är vi på väg hem, vi är nog hemma vid elva ungefär. Vi åkte först hem till uppfödaren som har valparnas mamma ute på foder. Där träffade vi hennes fem härliga whippets. Jag har aldrig träffat så lugna och harmoniska hundar tidigare! Underbara. När vi hade pratat (blivit lite förhörda) och druckit kaffe körde vi och träffade valparna. Där var fem stycken, tre tikar och två hanar. De vaknade, hälsade, lekte lite och somnade igen :) Vapen vi kollade på var jättefin. Fina färger, blå-brindle med vita tecken. Kanske nån av er kan dela med sig av en bild på en hund med de färgerna? Skulle gärna vilja se fler.

Nu ska vi diskutera detta lite och bestämma oss för om vi ska ha henne men det tror jag :)

Vi har bestämt oss och lämnat besked till uppfödaren att vi vill ha henne! :) :) Jag har ingen facebook eller nånting så jag kan nog tyvärr inte lägga upp nån bild men jag tog massor av foton, givetvis :D

Hur många av er som har vinthundar bor i Skåne? Eller södra Småland eller Halland? Jag hade väldigt gärna träffat fler vinthundar när vår whippet har kommit till oss :)

Vi bor förresten i nordöstra Skåne :-)

Var i Nordöstra skåne?
Och vilken kennel är det från??

Btw: GRATTIS och välkommen in i vinthundsvärlden, ni kommer INTE ångra er att ni valt whippet!

(kan ju skicka PM iom man inte får skriva kennelnamn här)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar